تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816364106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معنویت امامزاده ای که دو میلیون گردشگر دارد/ سفر به زادگاه مردی که قرآن به سینه‌اش الهام شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > مرکزی گزارش مهر/
معنویت امامزاده ای که دو میلیون گردشگر دارد/ سفر به زادگاه مردی که قرآن به سینه‌اش الهام شد
اراک – خبرگزاری مهر: 50 کیلومتر که از اراک به سمت شمال شهر خارج می شوی به شهر کوچک ساروق می رسی که زادگاه کربلایی محمدکاظم و محل یکی از بزرگترین معجزه های قرآنی است. در میان امامزاده 72 تن ساروق. مقبره پیرمردی است که در معجزه ای کم نظیر و در اوج بی سوادی قرآن به طور کامل بر قلب و سینه اش الهام می شود و به آنی و لحظه ای حافظ قرآن می شود. شهری با معماری قدیمی و بومی، با آب و هوایی معتدل و بهاری که رخ دادن معجزه ای در آن این منطقه را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، روستای ساروق آرامگاه مردان و زنانی از تبار پاک ائمه است که  به صورت دسته جمعی از کربلا به مقصد توس برای زیارت علی بن موسی الرضا (ع) عازم  بودند و به دست مزدوران مامون در همین محل به شهادت رسیدند. روستای ساروق دارای سابقه تاریخی بسیار طولانی است و بیش از 850 سال قدمت دارد و از چهار محله به نام های قلعه بالا، ساروق، گرگان علیا و گرگان سفلی است. امامزاده هفتاد و دو تن مربوط به 587 هجری قمری در محله مرکزی و قدیمی آن واقع شده است.

بنای امامزادگان 72 تن مربوط به سده ششم هجری است که در سال 1316 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و 66 نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند. مجموعه بقعه امامزاده 72 تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه های خاصی از معماری در آن دیده می شود.

بنای بقعه امامزاده طاهر و امامزاده علی(ع) در مقابل دروازه ورودی قرار دارد. این بنا از خشت و گل ساخته شده و دارای دو گنبد بزرگ و کوچک به ارتفاع حدود 8 و 6 متر است. بنای ساختمان متعلق به قرن ششم هجری است. ضریح امامزادگان معصوم در زیر دو گنبد قرار گرفته که حدود یک متر از کف زمین و صحن اطراف گودتر است. در داخل روضه چهار ضریح(صندوق) نصب شده که ضریح مقابل در ورودی از نقره با آب طلا، ضریح شمال غربی از آلومینیوم، ضریح جنوبی از چوب و ضریح جنوب شرقی از آلومینیوم است. ضریح چوبی با مهارت ویژه ای به صورت گره های مشبک معرق کاری شده، اثر هنرمندانه منحصر به فردی است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد.

در بخش شمالی صحن امامزادگان، بقعه نسبتاً بزرگی قرار دارد که دارای دو گنبد آجری به ارتفاع حدود 10 متر است. در داخل این بنا مقبره های متعددی وجود دارد که با صندوق چوبی و انواع کاشی و سنگ مرمر پوشش داده شده است. محراب این مجموعه و همچنین کتیبه موجود در آن بسیار قدیمی است. سقف و دیوارهای روضه با اشکال هندسی بسیار زیبایی همراه با آیات قرآنی به خط ثلث تزئین شده است. گویند در این محل معجزه ای رخ داده و پیرمرد روستایی که بدون سواد بوده به یکباره حافظ کل قرآن می شود.

 در جنب امامزاده یک آب انبار قدیمی وجود دارد که برای مصارف روستا مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین در جنب آب انبار بقعه دیگری است که به چهل دختران معروف می باشد. نقل کرده اند که چهل نفر از دختران ساروق جهت در امان ماندن از شر دشمنان در این محل غیب شده اند.

کربلایی کاظم کریمی ساروقی چگونه حافظ قرآن شد

یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.

در کتب مربوط به کربلایی کاظم چنین آمده است: کربلایی نمازهایش را در امامزاده 72 تن می خواند، روزتابستانی در بین راه به امامزاده‌ای می‌رود و فاتحه‌ای می‌خواند وقتی بیرون می‌آید تا به خانه برگردد ناگهان دو سید عرب نورانی و بسیار خوش سیما با لباس‌های عربی و عمامه سبز نزد او می‌آیند و به او می‌گویند: محمدکاظم بیا با هم در امامزاده برای بچه‌های پیغمبر فاتحه‌ای بخوانیم.

یکی از آن آقایان به محمدکاظم می‌گوید: محمد کاظم کتیبه‌های سقف امام زاده را بخوان! ایشان به سقف نگاه می‌کند و خط هایی به صورت نور برجسته را می‌بیند که قبلاً نبوده بعد می‌گوید: آقا من سواد ندارم، مکتب نرفته‌ام، چطور بخوانم.

 آن آقا دوباره تکرار می‌کند که بخوان! بعد می‌گوید: ما می‌خوانیم تو هم بخوان و در حالی که با دست به سینه وی می‌کشد شروع می‌کنند به خواندن 6 آیه از سوره اعراف از آیه 54 تا 59: "بسم الله الرحمن الرحیم، ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یغشی اللیل النهار یطلبه حثیثا والشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره، الاله الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین..."  کربلایی کاظم آن آیه را با چند آیه پس از آن همراه با آن سید می‌خواند و آن سید همچنان دست به سینه او می‌کشد تا می‌رسند به آیه 59 "انی اخاف علیکم عذاب یوم العظیم."

 کربلایی کاظم بعد از خواندن آن آیات سرش را برمی‌گرداند تا با آن آقا حرفی بزند اما کسی را آنجا نمی‌بیند بعد با خودش می‌گوید که آنها یا امام بوده‌اند یا فرشته؟ اسم مرا از کجا می‌دانستند؟ آنها غریب بوده‌اند؟ آنها قرآن را در سینه من گذاشتند و رفتند و سپس بی‌هوش می‌شود.

معجزه ای که مورد تایید علما واقع شد

کیفیت حافظ شدن وی به گونه ای بود که وی آیات قرآن را نورانی می دید و از میان جملات و نوشته هایی که پیش روی وی می گذاشتند آیات قرآن را نورانی و سبز می دیده و از حفظ می خواند. البته سایر خطوط در نظر او تاریک بودند.

 محمد کاظم کریمی که بعدها به کربلایی کاظم ساروقی شهرت یافت دیدارهایی با مجتهدین داشت. آیت الله سید احمد زنجانی، آیة الله سیدعبدالله شیرازی، آیة الله مرعشی نجفی و آیة الله مکارم شیرازی از جمله این بزرگان بودند که به معجزه بودن وی صحه گذاشتند.

کربلایی کاظم خود بر این عقیده بوده که سه عامل باعث توجه خداوند به وی بوده است. او این چنین می‌گوید: من سه چیز را رعایت می‌کردم که شاید به خاطر همین سه چیز مورد لطف خداوند قرار گرفتم:1- این که هرگز لقمه حرام نخوردم، 2- هرگز نماز شبم ترک نشد و 3- پرداخت خمس و زکاتم را هرگز قطع نکردم.

قدمت 300 ساله امامزادگان 72 تن ساروق تولیت آستان مقدس امامزادگان 72 تن در این خصوص گفت: امامزادگان 72 تن از نوادگان امام زین العابدین (ع) و امام محمدباقر (ع) و موسی کاظم (ع) هستند.

شیخ اسماعیل ساروق فراهانی افزود: قدمت بنای این ساختمان به زمان سلجوقی می رسد و روی یکی از صندوق های داخل مقبره نوشته شده، شهر الله رمضان 600 هجری قمری که البته ممکن است در این تاریخ تعمیراتی در امامزاده صورت گرفته باشد.

وی افزود: شجره نامه دست نویس در این امامزاده وجود دارد که قدمت آن به  300 سال پیش می رسد.

شیخ ساروقی با بیان اینکه بازسازی بقاع متبرک این امامزادگان از سال 69 بازسازی آن آغاز شده است، اظهار کرد: طرح جامع امامزاده تدوین شده است و  مواردی چون حوزه علمیه، موزه، دارالقرآن و... در آن تعریف شده است که به دلیل کمبود اعتبار هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی افزود: هم اکنون ساخت حسینیه به وسعت 2 هزار و 500 متر که این سه بقعه را بهم وصل کند در دستور کار قرار دارد. تا کنون 80 درصد عملیات حسینیه اجرا که بخشی از آن بعنوان مصلی استفاده می شود.

شیخ ساروقی  ادامه داد: در طرح جامع امامزاده 80 حجره طراحی شده که هم اکنون 22 حجره آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد:  محوطه سازی، چمن کاری و درختکاری اطراف امامزاده نیز تاکنون انجام شده است. دو میلیون زائر در نوروز  92 از امامزادگان 72 تن ساروق بازدید کردند

شیخ ساروقی با اشاره به اینکه در نوروز 92 نزدیک دو میلیون زائر از امامزاده دیدن کرده اند، اظهار کرد: این زائران یا توقف کوتاه یا طولانی در امامزاده داشته اند و در همین راستا بقعه در ایام نوروز از ساعت 7 صبح تا 12 شب باز اسـت و تعدادی حجره و یک مهمان سرا برای زائران در نظر گرفته شده است.

وی وجود برکه ای زیبا در کنار امامزاده را از دیگر جنبه های گردشگری در کنار امامزاد و گفت: بین دو امامزاده یک برکه وجود دارد که با 34 پله به سمت پایین می رود.

وی رخ دادن معجزه کربلایی محمد کاظم ساروقی را از دیگر دلایل شهرت این امامزادگان دانست و اظهار کرد: دیدار رهبر معظم انقلاب و علمای بزرگ دین و مقامات کشوری و تاکید ایشان به معرفی و استفاده از پتانسیل های امامزاده یکی از دلایل رونق و افزایش گردشگران و زائران این امامزاده است. .... سمیه انصاری فر




۱۳۹۳/۱/۳ - ۱۶:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن