تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805613826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصف جهان گردی دهاقان، شهر آسیاب‌ها و چشمه‌های باستانی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نصف جهان گردی
دهاقان، شهر آسیاب‌ها و چشمه‌های باستانی
شهرستان دهاقان با جاذبه‌های سرسبز بهاری و زیبایی‌های برفی زمستان با داشتن آسیاب‌ها و چشمه‌های باستانی در میانه راه تردد به پنج استان مهم کشور، هر ساله پذیرای گردشگران عاشق طبیعت است.

خبرگزاری فارس: دهاقان، شهر آسیاب‌ها و چشمه‌های باستانی


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهرستان دهاقان با سه دهستان «همگین»، «قمبوان» و «موسی‌آباد» به مرکزیت شهر 25 هزار نفر جمعیتی دهاقان و با فاصله 20 کیلومتری از غرب شهرضا و 100 کیلومتری از اصفهان در ناحیه سردسیر و کوهستانی دامنه زاگرس واقع شده است. اگر چه تنها چند اثر تاریخی دهاقان به نام‌های مسجد «میزا بابا» و مسجد «حاج مهدی» و مسجد «میر» و بازار دهاقان به ثبت ملی رسیدند ولی آثار بی‌شماری در این شهرستان در نوبت ثبت و بازدید برای قرار گرفتن در ردیف آثار مهم تاریخی قرار دارد.

قالی نفیس «یلمه» که در روستای علی آباد دهاقان بافته می‌شود، شهرتی جهانی داشته و نشان از تبحر زنان و مردان دهاقانی در خلق نوعی خاص از فرش ایرانی دارد که جهان هنر ایشان را تأیید کرده است. درباره وجه‌تسمیه و ریشه کلمه «دهاقان» آمده که چون سادات در این مکان سکونت داشتند، اینجا ده؛ آقایان یا به اختصار دهاقان نامیده شده و نیز گویند: به دلیل روستاهای پر برکت و وجود دهقان‌ها این منطقه دهاقان مخفف دهقان‌ها نام‌گذاری شده است. دهاقان در غرب به شهرضا و در شرق به بروجن و از جنوب به سمیرم منتهی و از شمال به مبارکه می‌رسد که در میانه پیش کوه‌هایی از سلسله جبال زاگرس محاصره‌شده و در کوه‌های اطراف آن یادگاری‌های سربازان عصر رضاشاه که در اینجا اردو زده بودند به چشم می‌خورد وبر کوه کنده‌کاری شده است. این شهرستان 3 محور اصلی گردشگری دارد که در محور نخست گردشگران می‌توانند، میهمان دیار «بودجان» شوند و از چشمه‌های بی‌نظیر و مناظر بکر طبیعی نظیر؛ «دشت لاله‌های واژگون» و قنات‌ها و چشمه‌ساران لذت ببرند. در محور دوم گردشگری در جاده دهاقان به بروجن باغ‌های سرسبز و قنات‌های زیبا و بیشه‌های بی‌نظیر و جاذبه‌های روستایی و عشایری مشهود است و در محور سوم که مناطق شهری را شامل می‌شود، گردشگران با مساجد و بازار و کاروان‌سرا و آسیاب‌ها امام زاده‌ها و روستای دیدنی «پوده» آشنا می‌شوند. وجود بقایای 3 دوره تاریخی عصر ساسانی ونیز وجود گورستان‌های کشف‌شده قدیمی و آئین‌هایی که از 700 سال پیش در این منطقه متداول بوده، همه حکایت از قدمت باستانی سمیرم سفلی یا دهاقان دارد که وجود امام زاده‌ها و مساجد کهن و وجود مساجدی با گنبدهای «قوس رومی» نیز این ادعا را تأیید می‌کند. شهر آسیاب‌ها و قنات‌های باستانی به گزارش خبرنگار فارس، مسجد جامع دهاقان (میرزا بابا) با 240 متر مساحت و با یک هشتی در مسیر ورودی به شبستان ستون دار 4 ضربی متصل می‌شود که در ساخت آن از خشت و آجرهای مربعی (20*20) استفاده شده و در نزدیکی چهارسوی بازار دهاقان قرار دارد که از آثار دوره قاجار محسوب می‌شود. سر درب مسجد با «نیم گنبد» پوشانده شده و دارای تزئینات «رسمی بندی» و «کادربندی»، همراه دو سکوی نشیمن زیبا در کنار درب ورودی است که نقاشی‌های دیدنی و زیبا در اطراف محراب خود دارد.

هشتی‌های زیبای مسجد از نوع نگینی است و از طرف 3 ضلع مسدود و از سمت اضلاع دیگر به حیاط و شبستان و پشت‌بام و اتاق‌ها متصل می‌شود که گچ بری‌های محراب به همراه «مقرنس کاری» زیبا، در محراب ایلخانی این مسجد به چشم می‌خورد. این مسجد بالاتر از سطح بازار و مساجد اطراف و سایر خانه‌هاست که بنا بر کتیبه داخل مسجد در سال‌های 1310 و 1362، دو بار مرمت و تعمیر شده ولی هنوز آثار تخریب و نم کشیدگی در بخش‌هایی از مسجد نمایان است. دیدار از سمیرم باصفا که هم سرسبزی بهار را دارد و هم جاذبه‌های برفی زمستان را در ساحت چشمه‌ها و دیدار کاروان سراها و جاذبه‌های عشایری و دشت‌ها و مراتع فراخ و روح‌افزا، در همه فصول برای گردشگران در مسیر استان‌های اصفهان و فارس و خوزستان و کهکیلویه و چهارمحال و بختیاری فرصتی طلایی و بکر است تا دمی به اصالت طبیعت و پاکی دامنه‌های زاگرس برگردند. مقبره «بابا شاه حسین» که بر اساس که به روایتی فرزند خواجه عبدالله انصاری است از صحابی پیامبر اکرم (ص) بوده که به همراه خواهرش بی‌بی خاتون در این مکان مدفون و قبورشان زیارتگاه اهل دل و میعادگاه نیازمندان و دردمندان است، از جاذبه‌های گردشگری مذهبی دهاقان به شمار می‌رود، این مقبره در 4 کیلومتری شمال دهاقان واقع شده است. دهاقان به دلیل داشتن رودهای پرآب از دیر باز به شهر «آسیاب‌ها» معروف بوده و 17 آسیاب آبی قدیمی در آن وجود دارد که آسیاب «رحیم بیک» از همه مشهورتر است و 244 سال قدمت داشته و به تازگی مرمت شده است. همچنین از زمان صفویه کاروان‌سرا داری در این منطقه رونق داشته و کاروان سراهای مجهز و کاملی در این شهرستان ساخته‌شده که نقش محوری در بازرگانی بین اصفهان و فارس داشته‌اند. صادرات سیب و گلابی و انگور و گردو و بادام به سراسر کشور و اروپا خانه قدیمی «خان» که مالک آن اربابی به نام «حسین قلی خان خطائی» بوده و نزدیک به 3 قرن قدمت دارد دیگر اثر تاریخی دهاقان است که با خشت و گل در دو جبهه ساخته شده است و حکایت می‌کنند که «حکیم جهانگیر خان قشقایی»، عارف و فیلسوف و فقیه توانا در کودکی در این خانه بزرگ شده و مالک خانه یعنی حسین قلی خان، ادیب و نقاشی توانا و تیراندازی ماهر بوده است.

روستای «پوده» در این شهرستان از محورهای زیبای گردشگری روستایی استان اصفهان است که با بافت‌های زنده و پویای روستایی نظیر کاروان‌سرا، عصار خانه و چهارسوق و قلعه و قلعه‌های «آریانا» و «رئیس زاده» و بازار زیبا نمونه‌ای از موزه گردشگری روستایی است. پل تاریخی دهاقان که در ردیف پل‌های تاریخی کشور به ثبت رسیده نیز با چهار متر ارتفاع و 50 متر طول و سه متر عرض به پل «آب بر» یا «پل سطلی» هم معروف است. بازار شهر دهاقان از دوران قدیم مرکز عمده تجارت و پیشه وری بوده و حمام و زورخانه و خانقاه و مدرسه علمیه و چند مسجد، علاوه بر تعداد کثیری حجره و مغازه در آن قرار دارد که قسمت قدیمی شهر را از شرق به غرب جدا می‌کند. از محصولات کشاورزی این شهرستان می‌توان گردو، گلابی ـ انگور ـ سیب ـ بادام ـ لوبیاچیتی را نام برد که علاوه بر مصرف اهالی به سایر شهرهای کشور و نیز در سال‌های اخیر به کشورهای هلند و فرانسه و کشورهای عربی صادر می‌شود. دهاقان دیار چشمه‌ها و دره‌های رویایی به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان، همچنین از جاذبه‌های طبیعی شهرستان می‌توان به چشمه علی، چشمه «همگین»، چشمه حیدر، چشمه «دره شاه صفی» یا دره «پیروزی» که شکارگاه شاهان صفوی بوده و کتیبه‌ای منتسب به شاه صفی نیز در آنجا قرار دارد، اشاره کرد.

از دره‌های زیبا و دامنه‌های دل انگیز زاگرس در این منطقه نمی‌توان آسان عبور کرد، زیرا دل هر بیننده را به سمت خود می‌کشد تا از تماشای دره «گل‌های واژگون»، «دره هرندی»، ارتفاعات «قلاری» و دشت آلاله‌های «آستانه و دشتک» لذت ببرد. چشمه‌های زیبای دامنه دنا دیگر جاذبه این شهرستان است که سرچشمه‌های، «سووردی»، «بابا شاه حسین»، «زینعلی»، قنات «نوی»، «دره شاه»، «بودجان خرسف»، «بازند»، «اردسته ومرد نگف» و «سری ذرج» را شامل می‌شود. سوغات گلیم‌بافی، قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، منبت‌کاری، گیوه‌دوزی، تخت کشی، صابون و سفید آب سازی، همراه با انواع میوه و لبنیات و کشک وقارا و گیاهان دارویی را شامل می‌شود. 25 درصد از مردمان این کهن دیار به زبان ترکی و مابقی به لهجه فارسی سخن می‌گویند و نیمی از جمعیت این شهرستان 50 هزار نفری در روستاها ساکن هستند. قلعه «ناصرخان» روستای «علی آبادجمبزه» و حمام روستای «لاریچه» به همراه مسجد «جامع قهه» و قلعه «بختیار» روستای «همگین» دیگر نقاط دیدنی این شهرستان خوش آب و هوا را شامل می‌شود. تفرجگاهی چهار فصل در میانه راه 5 استان مهم به گزارش خبرگزاری فارس، دیار اصفهان را تنها به واسطه جاذبه‌های تاریخی مرکز استان نمی‌شناسند، بلکه هر چه دنیای اطلاع‌رسانی پیشرفته‌تر می‌شود، گردشگران داخلی و خارجی بیشتر به دیدنی‌های شهرستان‌های اصفهان نظر می‌کنند و در سال‌های اخیر تازه جهانگردان به کشف نقاط بکر و گردشگاه‌های کمتر دیده‌شده در شهرستان‌های اصفهان پرداختند.

دیدنی‌های بکر و طبیعت زیبا و به‌یادماندنی مراتع و روستاهای اطراف دهاقان و ابنیه داخل شهر در مسیر گذر 5 استان مرکزی و جنوبی فرصت نابی برای گسترش صنعت گردشگری شهرستان دهاقان است. این منطقه نقطه‌ای بکر برای ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی و نیز ثبت مناطق نمونه گردشگری طبیعی و روستایی است، دهاقان همچنین دارای آداب و رسوم و بازی‌های محلی خاص و نیز عزاداری‌ها و جشن‌های باشکوهی است که هر ماه و سال در جمع مردمان پاک و صادق و بی‌ریای دهاقانی برگزار می‌شود. از این شهر علما و فضلا و شخصیت‌های علمی نظیر؛ میرزا مصطفی جعفر طیاری، ملا شکرالله رضوانی، ملا حسین امین جعفری، شیخ نورالله دهاقانی، دکتر سنجریان، دکتر رمضانیان پور، دکتر حجازی، دکتر عبدالمحمود انصاری و نماینده شهید مجلس حجت‌الاسلام بشارت برخاستند. انتهای پیام/2301/

93/01/03 - 09:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن