تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816650144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفره‌هایی که برای درخواست برکت در روزی پهن می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
سفره‌هایی که برای درخواست برکت در روزی پهن می‌شوند
تنوع خوراکی‌های ایرانی و متناسب بودن آن با ذائقه‌های مختلف باعث شده است که گاه یک نوع غذا در اکثر مناطق در ایام نوروز تهیه شود.
به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در منابع تاریخی کهن غذای خاصی برای عید نوروز بیان نشده است.
 
اما غذاهای سنتی بسیار گوناگون باعث شده است خوراکی‌های اصلی میان وعده‌ها نان‌ها شیرینی‌ها عرقیجات دم نوش‌ها مرباها و پیش غذاهای .... هر منطقه در سفره‌های نوروزی جای گیرد و بخشی از خوراکی‌های نوروز را شامل می‌شود.  
 
انواع سفره‌های هفت سین نوروزی یکی از آیین‌های مشترک عید نوروز در بین مردم است.  
 
در بسیاری از نقاط ایران و برخی کشورهای همسایه سفره‌ هفت سین براساس آداب آن منطقه پهن می‌شود.  
 
 
در این سفره هفت نماد قرار می‌گیرد که با حرف سین آغاز شده است مثل سرکه،‌سمنو، سیب، سکه، سبزه و.....
 
پهن کردن سفره هفت سین در ایران آداب و روسم خاصی دارد در برخی سفره‌ها آیینه می‌گذارند که نشانه روشنایی شمع که نشانه نور و درخشش است. یکی کاسه آب که نشانه پاکی است و از سنبل هم برای زیبایی سفره‌ها استفاده می‌شود.  
 
برای تزیین از تخم مرغ رنگ شده و ماهی قرمز استفاده می‌شود و کتاب قرآن هم بعد از ورود اسلام در سفره‌های هفت سین اهمیت ویژه‌ای یافته است.  
 
علاوه بر هفت سین در میان زرتشتیان سنت هفت میم هم در برخی نقاط واقع در استان فارس متداول است.  
 
در گذشته در بشقابهای سفالی یا فلزی با انواع آجیل‌های خشک شده مانند توت خشک، برگه خشک شده زردآلو و هلو پختیک (لبوی پخته شده و خشک شده) عسل و سرشیر خشک کلوچه کیک قطاب از مهمانان پذیرایی می‌کردند. البته امروزه این بشقابهای و ظروف سفالی در رنگ‌های زیبای آبی فیروزه‌ای کم کم در سفره‌های هفت سین دیده می‌شود.  
 
بعضی از غذاها در اکثر مناطق ایران در روز نوروز پخته می‌شود. مانند رشته پلو شب سال نو یعنی شب تحویل سال نو وقت خوردن رشته پلو بود خوردن آن آدابی داشت. رشته پلو که به همراه خرما کشمش سرخ شده آماده می‌شود غذایی است که نه تنها پرتوت و گرم کننده مزاج هم به شمار می‌آید بلکه خوردن آن موجب می‌شد که سر رشته کار تا آخر سال در دستان شخص باشد. حالا اگر شما هم به این باور اعتقاد دارید امسال با خوردن رشته پلو آن را امتحان کنید.  
 
بسیاری از گردشگران تنها به خاطر تجربه خوراک‌های جدید از منطقه زندگی خود به مناطق دیگر جهان سفر می‌کنند.  
 
امروزه در تهران و برخی شهرهای مرکزی ایران پختن سبزی پلو ماهی در شب نوروز و رشته پلو در روز نوروز رسم است.  
 
پلو در شهرهای مرکزی و کویری ایران تا چندی پیش جزو غذاهای جشن‌ها و مهمانی‌ها بود برای همین در ایام نوروز نیز جایگاه خاصی داشت.  
 
در بیشتر مناطق استان آذربایجان شرقی به ویژه در گذشته در سفره‌های نوروزی خوراکی‌هایی مانند ماست دست نزده برنج سفید پخته و خام گوشت و غذاهایی می‌گذاشتند که نشانه‌ای از برکت باشد.  
 
اما امروزه هم در کنار این غذاها نمادهایی مانند آیینه تخم مرغ سمنو سبزی شیرینی روک چهل یاسین می‌گذراند.  
 
در بعضی از مناطق این استان مردم کاسه یا کوزه‌های آب را برداشته و نزد روحانی محل می‌بردند این روحانی بر آن چهل بار سوره یاسین می‌خواند و بر آن فوت می‌کند. سپس این آب تبرک را به گوشه و کنار خانه می‌پاشند و بر روی دام‌ها و محصولات می‌ریزند و به کودکان می‌دهند.  
 
این آب علاوه بر اینکه برکت و باروری را زیاد می‌کند شفابخش هم است گاه در این آب زعفران می‌ریزند و از این شربت هر یک از افراد خانواده لیوانی را می‌خورند.  
 
در این استان چند روز پس از عید خوانچه‌های عیدانه آماده می‌شود این خوانچه‌ها برای دخترانی که به تازگی به خانه شوهر رفته و برای  عروسی که هنوز به خانه شوهر نیامده فرستاده می‌شود.
 
در سمنان نانی به نام نان کولاچ می‌پزند و آن را خیرات می‌کنند. شام هم سبزی پلوی است که در زبان محلی آن را علف جلو می‌گویند و آن را با سبزی‌های صحرایی از قبیل چرقه، پولکی، جاجو تهیه می‌کنند.  
 
تهیه انواع شیرینی محلی از جمله آداب و رسوم مردم صومعه سرا در ایام نوروز است. کاکا برنج دوشاب و حلوی ضیابری از مهمترین شیرینی‌های ویژه نوروز در صومعه سرا است که از بین آن‌ها حلوای ضیابری از شهرت دیرینه بیشتری برخوردار است. حلوای ضیابری سوغات نوروز اهالی منطقه ضیابر صومعه سرا است این حلوا را در خانه یکی از بزرگترهای فامیل به صورت محلی و گروهی پخت می‌کنند.  
 
این حلوا یکی از سوغات سنتی و شیرینی‌ بسیار خوشمزه در صومعه سرا برای پذیرایی از مهمانان است.  
 
نان برنجی از شیرینی‌های سنتی و سوغات کم نظیر کرمانشاه است که با عطر و طعم روغن کرمانشاه تهیه می‌شود و در میان سفره هفت سین به چشم می‌خورد. کرمانشاهی‌ها در شب سال نو سبزی پلو ماهی و رشته پلو هم می‌پزند تا برکت و سرسبزی را در سال نو برای خانواده‌ به ارمغان بیاورند.  
 
برخی از عادات خوراکی مردم خوزستان جالب است آنان خوراکی‌های تابستان و زمستان دارند و غذاهای تابستانی آنان از اول نوروز حساب می‌شود و از مهمانان خود با شربت آلبالو سکنه جبین و شربت زعفران پذیرایی می‌کنند و در زمستان از خرما و ارده پذیرایی می‌کنند.  
 
از لبنیات به مقدار زیاد استفاده می‌کنند و رنگینگ از خوراک‌های بسیار مقوی و خوشمزه است.  
 
در این استان در کنار غذاهای محلی غذاهای مخصوص هم برای مهمانان نوروزی تهیه می‌شود قلیه ماهی غذایی خوشمزه و پربار ماندنی است کباب ماهی ماهی شکم پر میگو بزرنگگ حمیص خرما گرم و هور العظیم و بسیاری غذاهای متنوع دیگر که برای گردشگران بسیار جالب است.  
 
شیرینی‌های یزدی در ایران مانند ندارد لوزپسته لوز بادام لوز نارگیل کیک یزدی باقلوا کنجد و قطاب حاجی بادام از شیرینی‌های خوشمزه یزدی است آش شلولی آش شلغم حلیم و کوفته یزدی هم از غذاهای خوشمزه یزدی است که در بین گردشگران بسیار طرفدار دارد.  
 
نوروز با نام نوروز یا نام‌های مشابه آن در سراسر خاورمیانه بالکان قزاقستان تا قارستان در آسیای مرکزی ترکستان سودان زنگبار و هم چنین در سراسر قفقاز آسیای صغیر تا آستارا خان هندوستان پاکستان بنگلادش .... را شامل می‌شود.  
 
در این گستره جغرافیایی هر کشوری نوروز را با آیین خاصی جشن می‌گیرند اما در همه آداب و آیین نوروزی مشترک وجود دارد.
 
یکی از متداولترین غذاها که به مناسبت نوروز پخته می‌شود سمنو است که به نام‌های مختلف در کشورهای جغرافیایی نوروز طبخ می‌شود.  
 
این غذا با استفاده از جوانه گندم و گاه در طول شب می‌پزند و در هنگام پختن آن سوره‌های مخصوص می‌خوانند.  
 
پختن غذاهای دیگری هم در نوروز در این کشورها مرسوم است در ترکمنستان نوروز بامه در قزاقستان اویقی آش و در بخارا انواع سمبوسه رایج است. در کابل و شهرهای شمالی افغانستان سفره‌های میوه متداول است.  
 
سفره‌های هفت میوه از تنقلاتی مانند کشمش سبز، سرخ چار مغز بادام زردآلود و سنجد است. چون سفره‌ای مشابه نیز با استفاده از میوه خشک شده در بین شیعیان پاکستان مرسوم است.  
 
در کشور آذربایجان روز نوروز سمنک حلیم سنبوسه‌ای گیاهی از سبزیجات به ویژه آش پلو و طعام‌های گوناگون پخته می‌شود.  
 
در صبح چهارشنبه سوری به کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌روند و از روی آن می‌پرند و از آب چشمه به منزل می آورند حتی حیوانات را از آب چشمه سیراب می‌کنند.  
 
در قرقیزستان غذاهای معروف مانند بش بارماق برسک کاتی مرسوم است که به صورت رایگان در بین حاضران در جشن که در میادین شهر برپا می‌شود پخش می‌شود.  
 
در کشور تاجیکستان پختن غذاهای نوروز کوژه (کوژه- آش)که تهیه آن به معنی خداحافظی با زمستان و غذاهای زمستانی است و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می‌شود نوروز را جشن می‌گیرند.  
 
پهن بودن سفره هفت سین در همه نقاطی که نوروز را جشن می‌گیرند به عنوان یک نماد مشترک جایگاه اقلام خوراکی در جشن نوروز را نشان می‌دهد.  
 
تقریبا در همه جای کشور جشن نوروز همراه است با پختن غذا، البته پختن غذا تنها به معنی برپا کردن سورپات جشن و یا پذیرایی از مهمانان نیست بلکه به معنی درخواست برکت و روزی است.  
 
و این باوری است که از گذشتگان ما تا به امروز باقی است برای همین در برخی نقاط قدردان محصولات کشاورزی و یا حتی دانه‌های غلات در سفره هفت سین به خصوص در روستاها به همین منظور صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
 








تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن