تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری از مسیر کلوت های شهداد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگری از مسیر کلوت های شهداد کرمان - ایرنا - وقتی قرار است از جاده شهداد - نهبندان به مناطق دیگری از ایران سفر کنیم و راهمان از کلوت های شگفت انگیز شهداد بگذرد، خاطره ای متفاوت از سفر به یادگار می ماند.


به گزارش ایرنا، وقتی منطقه ای را بشناسیم نسبت به آن احساس دورافتادگی نمی کنیم و به ما نزدیک می شود؛ زابل از این جمله است که با بهره برداری از جاده شهداد به نهبندان 175 کیلومتر به کرمان نزدیک تر شده است.
مسیر جدید برخلاف راه گذشته از کلوت های زیبای شهداد می گذرد و زیبایی های سیرچ، شهداد، کویر و نهبندان این سفر را جذاب و خاطره انگیزتر می کند.
هرچند از کرمان تا زابل با خودروی شخصی حدود شش ساعت راه است اما در این مسیر بارها توقف می کنید، عکس می گیرید یا به زیبایی های خلقت چشم می دوزید و خدا را و خود را در کویر می یابی.
در ادامه با ما از کرمان تا زابل همراه شوید گزینه ای که برای یک سفر دو روزه بسیار مناسب است.
آغاز راه؛
کرمان را به مقصد شهداد از میدان سرآسیاب (بیرم آباد) ترک می کنیم. از دو راهی آن به سمت چپ راه را ادامه می دهیم و به بلبلوییه می رسیم، روستایی با خانه هایی در دل تپه که رو به آفتاب قرار دارند.
سپس به تونل 2005 متری شهداد می رسیم. اینجا طبیعت کوهستانی، زمستانی و برفی است.
قله جفتان آنسوی تونل پوشیده از برف با دره هایی که مسافران را در روزهای برفی برای تفریحات زمستانی به سوی خود فرا می خواند و محل شهادت 276 نفر از پرسنل لشکر 41 ثارالله کرمان را پشت سر می گذاریم و در ادامه روستایی رخ می نمایاند.
سرو هزار ساله در میان درختان پرشکوفه بادام و زردآلو و آلبالو و گیلاس روستا از سبزینه کویر، ˈسیرچˈ خبرتان می دهد. زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی خالق قصه های مجید با رودخانه ای که هم صدا با بلبلان هزاردستان موسیقی روح افزای طبیعت را می نوازد.
نفس می کشی، عمیق و عمیق تر و بهار در وجودت دوباره متولد می شود، از سیرچ، راهی آسفالت به طول 10 کیلومتر به آبگرم می رود. آبگرم سیرچ با دو استخر سرپوشیده و امکاناتی به نسبت خوب در انتظار مسافران است هر چند تا تبدیل شدن به نقطه ای مانند آبگرم سرعین اردبیل راهی دراز در پیش دارد.
از سیرچ به آبادی ˈخرماآبادˈ می رسیم که راهی به طول 20 کیلومتر از آن به اندوهجرد می رود؛ زادگاه مرحوم ملاصفر (شاعر) و فرزندش دکتر حسین بهزادی اندوهجردی (نویسنده و استاد دانشگاه) و فرهیختگانی چون مرحوم طاهرخان ابراهیمی سیدعباس نوابی، نیره صادقی، حسن مرادی و ... با باغات نخیلات و مرکبات و مردمانی که تلاشگری و همکاری، صفت برجسته آنان است.
اما در ادامه راه شهداد، از کنار روستای کشیتویه و چهارفرسخ با خرماهای عبدالهی و چشمه های آبگرم، کناران و سربند خشکیده گذر کرده و به شهداد می رسیم تا اینجا 93 کیلومتر از کرمان راه است؛ البته می توان به اندوهجرد رفت و زیبایی های آن را دید و لذت برد.
قلعه تاریخی ˈکت کتوˈ و آبادی های اطراف آن بسیار زیباست، شادابی در کوچه پس کوچه های اندوهجرد موج می زند و نخل های مضافتی و بزمانی و مرکبات شیرین بر لطافت سفرتان می افزاید.
از اندوهجرد می توان به گودیز رفت و از میان این روستای کویری زیبا گذر کرد و به شهداد رفت.
شهداد را باید آمیزه تاریخ و جغرافیا، اقلیم و فرهنگ و کویر و آسمان دانست، جایی که تا هزاره چهارم پیش از میلاد می توان رفت و پی برد که صاحب قدیمی ترین پرچم فلزی جهان است.
جاذبه های تاریخی؛
آسیاب آبی و آب انبار حاج محمدتقی با بزرگترین گنبد آب انبار در کشور و 52 پله در خیابان تمدن، خانه صادقی (قاجاریه) باقیمانده های ارگ (نارنج قلعه) در داخل بازار قدیمی، آب انبار حاج امین (قاجاریه) در بوستان درفش شهداد(باغ ملی سابق)، محوطه باستانی هفت هزارساله بعد از باغ آراتا در انتهای شهداد، قلعه کهنه (ساسانی ) بنای پیر بابا مسافر و شهرک صنعتی باستانی درشرق میدان انتهایی شهر، قلعه رموک (ساسانی ) در شرق جاده نهبندان و دوراهی امامزاده زید(ع)، قلعه چغوکی و مسجد تاریخی دستگرد (ابتدای جاده گودیز).
در شهداد بارگاه امامزاده زید (ع) با گنبد فیروزه ای همه گردشگران را فرا می خواند تا آبی خنک در صحن آن بنوشند و روح تشنه شان را در مکانی که شاه نعمت الله ولی پیاده به زیارتش می شتافته، سیراب کنند.
در بنای ˈصفه صفاˈ که در صحن امامزاده قرار دارد مراسم نوبت نوازی نقاره هر صبح و عصر توسط دستان عاشق و هنرمند علی کریم شجاعی و فرزندانش رضا و محمدعلی و نوه هایش اجرا می شود.
امکانات رفاهی و اقامتی؛
در شهداد خانه شهر با آلاچیق های زیبا و محیطی دل انگیز در ابتدای شهر در بلوار بانک کشاورزی (امام علی (ع)) و سایر رستوران ها در سطح شهر پذیرای گردشگران هستند. برای اسکان و استراحت هم می توان از بوستان های معلم، درفش شهداد(باغ ملی)، مدارس آموزش و پرورش و فضای اطراف امامزاده استفاده کرد.
صنایع دستی و محصولات؛
دست بافته های حصیری، عرق معطر کاشکلو که از شکوفه های نخل به دست می آید، سدر، حنا، قاووت، انواع خرمای خشک و آجیلی، سیر، چنگمال (شیرینی که از خرما و نان و روغن تهیه می شود) و پرتقال از مهمترین آنها به شمار می روند.
جاذبه های طبیعی؛
علاوه بر باغات مرکبات و نخیلات که شهداد را به یک ˈشهرباغˈ مصفا تبدیل کرده است جاذبه های طبیعی فراوانی در شهداد وجود دارد که در ادامه همراه با مسیر معرفی می کنیم.
ادامه راه؛
پیشنهاد می کنیم برای رفتن به کویر از جاده دهستان تکاب بروید این جاده از میدان انتهایی شهداد جدا می شود، ابتدا از مزرعه رشیدفرخی با بزرگترین طرح آبیاری جنوبشرق کشور گذر کرده و به روستای استحکام می رسیم، درختان گز یا نبکاها با تپه های شنی در اطرافشان جلوه ای خاص به طبیعت تکاب داده اند.
شن های کویر تا حیاط خانه ها آمده اند اینجا همزیستی کویر و انسان کاملا هوید است، واحه های کویری با مزارع سبزی، سیر، یونجه، حنا و نخل و پرتقال.
از روستای استحکام به سمت شمال می رویم به قلعه شفیع آباد می رسیم با چهار برج خشتی، سر در زیبا و بلند و عمارت دو طبقه و محوطه ای وسیع که آب قنات از میان آن می گذرد.
نزدیکی قلعه کانالی به کاریز قنات حفر شده که باید برای قهوه خانه و رستوران آماده شود اما طرح اجرا نشده است، مکانی دیدنی است و خطر ریزش سقف و دیواره ها وجود دارد.
از ده سیف در نزدیکی قلعه راهی 9 کیلومتری به کمپ گردشگری کویر می رود؛ در این مکان 34 آلاچیق، آمفی تئاتر رو باز، سرویس های بهداشتی، آب و برق و سامانه روشنایی و صوتی ایجاد شده است و برای اقامت شبانه در کویر مناسب است.
از ده سیف می توان به جاده نهبندان رسید و راه را تا کلوت ها ادامه داد، کلوت های شهداد عارضه های کلوخی شهرمانند به مساحت 11 هزار کیلومترمربع هستند که بر اثر فرسایش بادی آبی شکل گرفته اند و زیباترین آنها در 40 کیلومتری شهداد قرار دارند. سمت غرب جاده، بیراهه ای به تپه گندم بریان می رود که سطح آن با سنگ های آتشفشانی پوشیده شده و یکی از گرمترین نقاط است البته بدون راهنما و خودروی کمک دار نباید در آن مسیر رفت.
در کیلومتر60 به رودشور و سپس تپه های تخم مرغی می رسیم و در 75 کیلومتری به مجتمع خدماتی، امدادی می رسیم در این مکان پمپ بنزین، پایگاه انتظامی، پایگاه امدادی هلال احمر و اورژانس و نمازخانه وجود دارد.
در ادامه راه و کیلومتر 220 از شهداد به روستای ˈده سلمˈ می رسیم، واحه ای کویری با قنات، نخل های سرسبز و آب انبارهایی کوچک که در گذشته آب باران را در آن جمع می کرده اند.
از اینجا تا پس از نهبندان شترها کنار جاده دیده می شوند که باید مواظب عبور آنها از جاده بود.
حرکت کاروان های شتر در کویر و تپه های رنگی با شکل های هندسی اطراف نهبندان زیبایی سفر را صد چندان می کند.
به نهبندان می رسیم تا اینجا از شهداد حدود 300 کیلومتر آمده ایم در این شهرستان چند بوستان بزرگ و خوب برای استراحت وجود دارد از نهبندان راهی به بیرجند و مشهد، راهی به زاهدان، راهی به شهداد و کرمان و راهی به زابل می رود که 170 کیلومتر است.
در این راه مسیر را ادامه می دهیم و با گذر از روستاهای زیبا همچون میل نادر (که می توان محصولات جالیزی از آنجا تهیه کرد)، مردمانی با پوششی متفاوت و لهجه ای سیستانی کنار رودخانه هیرمند به شما خیرمقدم می گویند.
دریاچه هامون، چاه نیمه، باغ تحقیقاتی دانشگاه زابل، شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان و مراکز خرید کالا از جمله دیدنی های زابل است.
از زابل می توان به زاهدان رفت، می توان تا دو راهی زابل در مسیر زاهدان رفت و از راه فهرج، بم و ماهان به کرمان برگشت یا از راه نهبندان و شهداد که 175 کیلومتر کوتاه تراست به کرمان برگشت، می توان تا نهبندان رفت و بعد به بیرجند و مشهد هم سفر کرد.
نکته ضروری؛
نه تنها برای سفر در مسیرهای کویری در هر سفری با آگاهی کامل از ایمن بودن وسیله نقلیه، آب آشامیدنی کافی، موادغذایی کنسرو شده، لاستیک و ابزارهای لازم را به همراه داشته باشید.
دوربین عکاسی را هم فراموش نکنید.ک/4
8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن