تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809934345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد جشن فروردین جشن بازگشت ارواح مومن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
جشن فروردین جشن بازگشت ارواح مومن
جشن فروردین در ایران باستان جشن فروردگان یا جشن فروهرها بود که در آن ارواح مردگان مومن 10 شبانه روز به کنار مردم و عزیزان خود باز می‌گردند.

خبرگزاری فارس: جشن فروردین جشن بازگشت ارواح مومن


به گزارش خبرگزاری فارس از کردستان _ آوات یوسفی؛ از سه هزار سال پیش از میلاد در آسیای غربی 2 عید رواج داشته‌ است، عید آفرینش در اوایل پاییز و عید رستاخیزی که در آغاز بهار برگزار می‌شده‌ است. بعدها 2 عید پاییزی و بهاری به یک عید تبدیل شده و سر بهار جشن گرفته می‌گرفتند. نوروز جشن آریایی در واقع توجه به پایان یک فصل و آغاز فصلی دیگر بوده است. در آغاز که 2 فصل سرما و گرما داشتند شامل 10 ماه سرما و 2 ماه گرما بود. بعدها طی تغیراتی در وندیداد از نسک‌های پنجگانه امروزی که به مسائل بهداشتی و آئینی می‌پردازد این 2 فصل به هفت ماه تابستان و پنج ماه زمستان تغیر یافت که هر 2 آغاز سال نو به شمار می‌رفت. زمینه اصلی پیدایش هر یک از جشن‌های نوروز و مهرگان در آغاز فصول دوگانه آریایی‌ها، توجه به پایان یک فصل و آغاز فصلی دیگر بوده ‌است. از 9 قرن پیش این یادگار با سنن دیرین خود در آغاز برج حمل که نخستین خانه گاه‌شماری خورشیدی با نام فرودین است، جای ثابتی یافت و تنها جشن جهانی است که می‌توان گفت تمامی جنبه‌های دینی، رسمی، سیاسی و طبیعی را در خود جای داده‌ است. نوروز کوچک روز نخست فروردین‌ماه نوروز عامه یا نوروز کوچک یا نوروز صغیر خوانده می‌شد. پنج روز اول فروردین‌ماه جشن نوروز جنبه‌ای همگانی داشته و عموم مردم مراسم سرور و شادمانی داشته‌اند از این رو آن را نوروز عامه نامیده‌اند. نوروز بزرگ در ششمین روز فروردین در گاه‌شماری اوستایی نو ایران باستان، روز ششم هر ماه شمسی و ماه سوم هر سال خورشیدی، بنام خرداد است. نوروز بزرگ یا خردادروز نام ششمین روز فروردین‌ماه در ایران باستان بوده‌ است. خرداد امشاسپند موکل بر آب است و این روز بدو منسوب است. این روز در میان جشن‌ها و اعیاد فراوان ایران باستان به ویژه دوران ساسانیان از اهمیت و ارزش و تقدس خاصی برخوردار بوده و بسیاری از حوادث مهم در تاریخ پادشاهان در چنین روزی واقع شده است. جشن فروهرها یا همان ارواح مردگان از میان سنن دیرین ایرانی، جشن فروردگان بر مبنای معتقدات دیرین آریایی‌ها استوار است که بیش از همه در زمینه اصلی و ابتدایی نوروز تاثیر گذاشته ‌است. جشن فروردگان جشن فروهرها‌ بود و ظاهراً در آن هنگام 10 روز و 10 شب برگزار می‌شد. فروهرها همان ارواح مردگانند، نام فروردین که آغاز بهار است، برگرفته از نام فروهرهاست. در جشن فروردین آمده است که در مدت جشن فروردگان فروهرهای مومنان (ارواح مردگان مومن) از اقامتگاه‌های خود بیرون می‌آیند و به مدت 10 شب در کنار مردم و عزیزان خود می‌مانند، این جشن مربوط به بازگشت مردگان بود و زمان این جشن به حساب گاه‌شمار امروزی، پنج روز آخر اسفند و پنج روز اول فروردین است. از زمانی که آغاز سال در اعتدال بهاری تعیین شد، نوروز ششمین روز این جشن گشت که به فروردگان افزوده شد. بدین ترتیب اندیشه شکوه و پر اهمیت بودن ششمین روز جشن سال نو در ذهن ایرانیان از قبل وجود داشته و در زمان ساسانی هم حفظ شد. خوان‌نوروزی فروهرها ایرانیان عقیده داشتند که در ایام نوروز ارواح در گذشتگان از جایگاه آسمانی خود به زمین و به خانه‌های خویش باز می‌گردند. بازماندگان برای پذیرایی از آن‌ها سفره‌ای رنگین می‌گستراندند و انواع خوراک‌ها و نوشاک‌ها را در آن می‌نهادند تا ارواح درگذشتگان از پذیرایی و صفا و پاکیزگی بازماندگان، دل خوش شده و آنان را برکت عطا کنند. این رسم توجیه سفره نوروزی یا هفت‌سین شد. تاریخ‌شناسان بزرگ هفت‌سین را همان خوانی که برای درگذشتگان می‌گسترانند، می‌دانند. جشن و مراسم آب‌پاشی از جمله مراسم بسیار مشهور و سنتی معتبری که در نوروز انجام می‌شد، رسوم آبریزگان یا شست‌و‌شو و غسل و آب پاشیدن به یکدیگر بوده است. با استناد به قول عبدالصمد بن علی به نقل از پدربزرگش، عبدالله بن عباس، وقتی به پیامبر شیرینی نوروز عید بزرگ ایرانیان را تعارف کردند، فرمودند: «این روزی است که در آن خدا سپاه را دوباره زنده کرد.» پرسیدند «کدام سپاه، ای پیامبر خدا؟ پاسخ دادند «سپاه کسانی که از اقامتگاه‌های خود از ترس مرگ بیرون آمدند و هزاران بودند و خدا به آنان گفت، بمیرید و بعد آنان را آن روز زنده کرد و روان‌هایشان را به آنان باز گردانید و به آسمان فرمان داد که بارانی بر آنان ببارد از این رواست که مردمان این رسم را دارند که در این روز آب می‌پاشند.» سپس مقداری از آن شیرینی را خورد و محتوای جام را میان اصحاب خود تقسیم کرد. جشن سوری پایان سال برای بازگشت فروهرها یکی از جشن‌های آتش مرسوم جشن سوری پایان سال بود. این جشن در یکی از چند شب آخر سال که مسلماً چهارشنبه نبوده است، برگزار می‌شده‌ است.  در جشن فروردگان مردم پیش از عید نوروز بر روی پشت بام‌ها، آتش برمی‌افروختند، اگر چنین می‌کردند تصور بر این بود که فروهر‌ها (ارواح مردگان) به طور گروهی بازگشته و مانند یک سپاه به بازماندگان کمک خواهند کرد. در نتیجه جنگ‌های خیلی مهم را سعی می‌کردند که در بهار آغاز کنند چون فروهر‌ها در بهار به یاری بازماندگان می‌آیند. آداب نوروزی آداب و رسوم نوروزی همه سرچشمه‌ای کهن دارند و از نظر گاه دانش مردم‌شناسی بسیار جالب توجه برای مطالعه هستند. ایرانیان عقیده داشتند که سرنوشت انسان و جهان در سالی که در پیش است در نوروز تعیین می‌شود. گفته می‌شد و در این روز نیکبختی‌ها برای مردمان زمین، تقسیم می‌‌شود و از این روست که ایرانیان آن را روز را امید نامند. محاسبه نفس از آدابی که در بین کاسبان و تاجران رعایت می‌شد، محاسبه مالی است که قاعدتاً در اول سال مطرح است که از نظر اسلام اگر برای خارج کردن خمس و زکات و حقوق دیگر باشد واجب شرعی است. دید و بازدید در عید نوروز این کار از سنت‌های بسیار ارزشمند فرهنگ اسلامی است و کسی که مومنی را زیارت کند، گویا خدا را در عرش زیارت کرده و کسی که در راه دیدن مومن به مشکلی برخورد کند خدا 70 مشکل از او را برطرف می‌کند. صلح و آشتی از آداب و سنن دیگر عید نوروز صلح و آشتی‌دادن است که میان ایرانیان رسم است، دل‌های کینه ورز را به هم نزدیک می‌کردند و صلح می‌دادند و این از پیام‌های بسیار ارزشمند قرآن است که بین مومنین صلح ایجاد کنید تا روابط اصلاح شود. نوپوشی، تمیزپوشی، مصافحه و معانقه از دیگر آداب اسلامی تزریق شده در عید نوروز نوپوشی و تمیزپوشی است که از ارزش‌های بزرگ اسلام است و همچنین بوسیدن از آداب دیگر آن است، البته دین اسلام جامع است و برای همه کلان رفتارهای انسانی و ریزه‌کاری‌های انسان برنامه دارد بنابراین برای بوسیدن نیز برنامه دارد و این نکته گفتنی است و باید توجه کرد که دین اسلام می‌فرماید بوسیدن پدر و مادر عبادت است و بوسیدن فرزندان درجات بهشت را بالاتر می‌برد. در اسلام بوسیدن سفارش شده و در معارف اسلامی گفته شده که بوسیدن، عقده‌زدایی می‌کند و نوعی پیام ساکت محبت است البته بوسه بر پیشانی ثواب دارد چون پیشانی جای سجده خدا و عبادتگاه خدا است که بوسیده می‌شود همچنین مصافحه و دست دادن از آداب دیگر عید است و در روایات آمده تا دستان مومنین در دست یک دیگر است همچون برگ پاییز گناهانشان می‌ریزد. آداب اسلامی نوروز از زیباترین آدابی که اسلام به نوروز ایرانی تزریق کرده و سبب بازسازی تعدادی از سنت‌های نوروزی شده شامل سفر، زیارت اهل قبور در عید نوروز، دعای هنگام تحویل سال و هدیه دادن به دیگران در این ایام است. پیدایش نوروز در داستان‌های کردی نوروز (نه ‌ورۆز یا  گوڵوس) در میان مردم کرد طی گذشت قرن‌ها همچنان در سرزمین کردستان با شور و شوق فراوان برگزار می‌‌شود. در داستان‌های کردی آمده است که چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح کی‌مورس (کیومرث) از مردم بزرگ تاریخ کرد پیدا شد که از همان ابتدای کار، اهریمنی با وی به دشمنی برخاست که مدعی پادشاهی تاریکی و سیاهی بر دنیا شده است. کی‌مورس در کوهستان‌های رواندز با اهریمن به جنگ پرداخت وی در همان آغاز پیکار به سپاهیانش فرمان داد که در صورت پیروزی بر دشمن و کشتن اهریمن، بر ستیغ کوه‌ها و بالای تپه‌ها و گردنه‌ها، برج‌هایی از آتش برافروزند. سرانجام پیکار با اهریمن به پیروزی سپاه «کی مورس» پایان یافت و آتش‌ها بر بالای کوه‌ها زبانه کشد و تابش شعله‌ها پیروزی حق بر باطل و شکست اهریمن را به آگاهی عامه رساند. روز پیروزی بر دشمن 10 روز پیش از موقع نوروز کنونی بود. «کی‌مورس» فرمان داد نه تنها آن روز بلکه 9 شبانه روز پس از آن را همراه با برافروختن آتش و مراسم جشن و سرور بگذرانند. بدین ترتیب در مدت برگزاری این مراسم جه‌ژنی 9 روژ از کوه‌‌ها گرفته تا مراکز شهرها را فروغ تابناک آتش همراه با آهنگ پیروزی دربرگرفته و شب تیره را به روز روشن مبدل ساخته بود. از آن هنگام جه‌ژنی نه‌روژ شکوهی خاص یافت و هر سال همراه با مراسم ویژه آتش‌بازی برگزار می‌شد. در افسانه‌ای دیگر، پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک و بر تخت نشاندن فریدون مبنای عید نوروز قرار گرفته است. بر طبق این افسانه، سال‌ها پس از «کی‌مورس» ضحاک نامی از اورشلیم به سوی کردستان روی می‌آورد و این سرزمین را اشغال می‌نماید. او که بر دوش خود 2 مار حمل می‌کند که آن‌ها را می‌پرستید و به مردم نیز دستور داد که در مقام پرستش مارهای وی برآیند. پابپای این فرمان ظلم و ستم آغاز کرد و به اذیت و آزار رعایا پرداخت. روایت است ضحاک برای تغذیه مارهای خود سر رعایای را از تنشان جدا کرده و آن‌ها را برای غذای روزانه مارهایش استفاده می‌کرد. مردم کرد مدت زمانی زیر بار طاقت‌فرسای فرامین اهریمنی او شانه خم کردند تا این که یک آهنگر به نام کاوه که فرزندانش را اینگونه از دست داده بود با عزمی مردانه و به یاری گروهی از ستمدیدگان رادمرد، تصمیم به کشتن ضحاک گرفت. کاوه که مدت‌های به دنبال فرصتی مناسب برای حمله به ضحاک بود در نهایت پس از رایزنی‌ها و اندیشه کردن‌ها، شب «جه ژنی نه روژ» را برای این کار مهم انتخاب کرد زیرا کاوه آگاه بود که بنا بر رسم قدیمی و به جا مانده از «کی‌مورس»، مردم این شب را گرامی داشته و آتش می‌افروختند و طبعاً ضحاک ماردوش و اطرافیانش در لهو و لعب غوطه ور خواهند شد. اینگونه در سپیده دم صبح، کاوه و یارانش به مرکز حکومت ضحاک هجوم بردند و کاوه با چکش آهنگری‌اش بر فرق ضحاک کوبید و او را کشت. آنگاه ستمدیدگان پیروز روی به سوی اقامتگاه شاهزاده‌ای از تبار پاک کرد آریایی به نام فریدون پسر آبتین کردند و او را به پادشاهی برگزیدند. پس از این واقعه، مردم کرد به رسم دیرین یادگار «کی مورس» را زنده کردند و به مدت 20 شبانه روز آتش روشن کردند و به شادی و سرور پرداختند. انتهای پیام/79018/م40

93/01/01 - 09:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن