تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812741848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدای پای بهار و طبل حاجی فیروز در بازارهای فروش هفت سین های نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

صدای پای بهار و طبل حاجی فیروز در بازارهای فروش هفت سین های نوروزی مشهد - ایرنا - این روزهای صدای پای بهار و طبل حاجی فیروز که خود نمادی از شادمانی و آغاز دوباره باروری و آفرینندگی در روی زمین است ، همه جا شنیده می شود اما بیش از همه در بازارها آن هم هفت سین نمود دارد.


بهار امسال شاید تا چند روز قبل چندان رنگ و بوی بهار نداشت و خشک و بی سبزی می نمود اما این ساعات با رحمت الهی همراه شده و به مفهوم واقعی رنگ و بوی بهار دارد.
حاجی فیروز را هم در گوشه گوشه شهر هم به شکل عروسکی آن و هم واقعی اش می توان دید.
در جلو مغازه ها انواع مختلف عروسکی حاجی فیروز و در سر چهارراه ها و میادین و پشت چراغ قرمز هم واقعی آن شادی و لبخند آمدن بهار را برای مردم به ارمغان می آورد.
آری اینک نوروز این گران میهمان اساطیری ایرانیان دوباره کوبه در را می کوبد تا بازتابی از نو شدن حیات و جان گرفتن مجدد طبیعت در زندگی مردمان این دیار باشد.
نوروزی که با تمامی ارزش ها و زیبایی هایش نمادی از غنای فرهنگ ایرانی، اسلامی است که در طول اعصار و قرون جایگاه اش را در دل و زندگی و فرهنگ این مردمان پایدار کرده است.
از خانه تکانی منزل و دل هر دو تا چهارشنبه سوری و شادی همراه آن ،علفه و سنت خیرات برای مردگان قبل از عید ، چیدن هفت سین و سبز کردن سبزه ، پختن شیرینی ، دید و بازدیدها ، صله رحم تا سیزده بدر همه و همه خود سرشار از مفاهیم ارزشمند انسانی و نمادی از زیبایی های و نیکی هایی است که از گذشته های دور در اعتقادات درونی این مردمان جای داشته و دارد.
آنگونه امروز بعد از هزاران سال همچنان مردمان ایران زمین این سنت ها و آیین ها را زنده و پایدار نگاه داشته و اجرای آنها را حتی جزئی ترین شان را برای خود خوش یمن وشادی بخش می دانند.
اینجا در سرزمین خورشید نیز چون جای جای ایران زمین همه در جنب و جوش تدارک سال نو از هفته ها قبل به استقبال رفته اند اما آنچه که اینک در کمتر از 24 ساعت مانده به آغاز سال نو بیشتر رونق دارد بازار هفت سین نوروزی است.
هفت سینی که بیش از همه برای کوچکترها زیبایی و جذابیت دارد و بوی عید را به همراه رخت و لباس نو برایشان به ارمغان می آورد.
هفت سین یا همان تلخ و شیرینی های زندگی با همه زیبایی هایش همه جزئی از زندگی است که اگر نبود این چشمه جوشان زندگی ، عشق ، حیات انسان و کائنات در این فصل ،شاید جلوه های انسانی و لطافت و ظرافت فرهنگ ایران تا این حد نمودار نمی شد.
در گوشه گوشه شهر بازار سفره هفت سین و اقلام آن داغ داغ است ، هر مغازه و فروشگاهی از مواد غذایی تا بقالی ها و سوپرمارکت ها و گل فروشی ها اقلام سفره هفت سین را در جلو ورودی ها و پیاده روها چیده اند و راسته خیابان ها تبدیل به بازار اقلام سفره هفت سین شده است.
همه می خواهند هفت سین را که نماد برکت ، زیبایی ، عشق ، حیات ، سلامتی ،شیرینی و شادی زندگی، آرزوی سعادت و نیکبختی برای همگان در سال جدید است در خانه هایشان پهن کنند.
آنچه بیش از همه در این هفت سین نمود دارد تنگ ماهی قرمز و سبزه سبز زندگی است که در سراسر راسته بازارهای سطح شهر می توان آن را به وفور دید.
آکواریوم ها و حوضچه های بزرگ ماهی قرمز در سایزها و اندازه های مختلف که مملو از ماهی های زیبا و کوچولو است و سبزه های رشد یافته از گندم ، گشنیز گرفته تا عدس و ماش و مانند آن که امروز نمادی از سبزی و خرمی زندگی است در پیاده روها چیده شده و هرکسی ظرفی از آن را می خرد تا هفت سین زندگی اش به سبزی آن آراسته شود.
سبزه ای که به یادگار از دوران پادشاهی ساسانیان است زمانی که از چند روز قبل از عید در بارگاه پادشان 12 ستون از خشت خام برپا کرده و بر پای آن چندین غله را کشت می کردند تا بدانند از میان آنها کدام کشت برای سال جدید بهتر است و مردم نیز همزمان با آن در خانه های خود هفت نوع سبزی را می رویاندند تا بهترین کشت خود را در آن سال مشخص نمایند.
آری هفت سین هریک خود نمادی سرشار از مفهوم و معنا برای زندگی مردمان ایران زمین بوده و هست از این رو است که بازار هفت سین هر سال بیش از سال قبل رونق می گیرد و همه می کوشند حداقل هفت تا سین از سین های سفره نوروزی خود را جور کرده و بر سفره تحویل سال خود داشته باشند.
این بازار آنقدر مورد اقبال قرار گرفته که هر سال کسبه بیشتری به عرضه این اقلام در روزهای آخر سال می پردازند به گونه ای که هر گوشه شهر شده یک بازار هفت سین فروشی و انبوه جمعیت در آنها حضور دارند.
این روزها همه در پی خرید هفت سین هستند و والدین به همراه کوچکترهای خانواده در میان این بازارهای بزرگ و کوچک می چرخند و با ذوق بچه ها ماهی قرمز عید، با شادی دخترکان ، عروسک حاجی فیروز و با فریاد شادی پسربچه ها ،اسب نماد سال را می خرند و به خانه می برند و کمتر موقع خرید قیمت را می سنجند.
از این روز بازار این اقلام بسیار متنوع و قیمت ها هم به همین میزان متفاوت است اما بازاری است سرشار از شادی و شور.
بازاری که بیش از هر خرید دیگری رنگ و لعاب و بوی عید را به همراه دارد و این خود نه فقط برای کوچکتر ها که برای والدین و بزرگترها هم زیبایی ، شادی و خاطرات خوب عید و کودکی هایشان را به ارمغان می آورد.
سیر و سماق ، سنجد و سکه و بیش از همه سمنو اینک جز جدایی ناپذیر از سفره های هفت سین است که در قالب بسته های کوچک و آماده شده در این بازارهای موقت عرضه می شود.
گفتم سمنو ، سمنویی که پخت آن خود یکی از سنت های زیبای مردمان این دیار بوده و روزگاری اهالی محل و روستا جمع می شدند و بهترین و مرغوبترین محصول گندم خود را برای پخت آن رشد داده و کوبیده و می پختند.
اما اینک آماده آن در بازار فراوان است که البته بسیاری از آنها واقعا سمنو نیست و مخلوطی از آرد و شکر است و طعمی از سمنوی خوشمزه و مقوی سنتی ندارد.
به هرحال نه تنها سمنو که همه اقلام هفت سین را این روزها هر جا حتی جلوی مرغ فروشی ها تا بستنی و آبمیوه فروشی ها هم می توان یافت.
علاوه بر سین ها ، ظرف های هفت سین هم شکل و شمایلی مختلف یافته و خود از اقلام پر رونق در بازار فروش این کالاها شده است.
ظرف هایی از سفال خام و پخته گرفته تا ظرف های پلاستیکی در اشکال مختلف و جام های رنگی بلورین و مانند آن.
ضمن آنکه به جای سنبل های طبیعی و زیبا که هر یک شاخه آن قیمت 20تا 25 هزار تومان دارد گل های پلاستیکی و مصنوعی هم به وفورهم در بازار یافت و عرضه می شود تا یکی از سین های سفره هفت سین باشند.
مهدی سعادت که مرغ فروشی دارد و جلوی مغازه سبزه و سمنو را در ظرف های رنگین عرضه کرده و می گوید : بازار هفت سین از پر رونق ترین و زیباترین بازارها است.
او افزود : سه سالی می شود که با کمک اعضای خانواده سبزه و سمنو را تهیه و عرضه می کنیم و همه هم با سود خوب به فروش می رسد و شادی مردم را هم در پی دارد.
وی به پدر و مادرش اشاره می کند که پا به پای او با خوشرویی تمام این اقلام را به مردم می فروشد و می گوید : نه فقط من که همه مغازه های این محدوده از این بازار سود می برند و همه هم مشتری دارند و هر چه عرضه کنیم باز از مشتری های هیچکدام ما کم نمی شود و اینجا تبدیل به بورس این اقلام در محله شده است.
چند مغازه پایین تر ، لوازم قنادی است که صاحب آن مرد میانسالی است که تا تنگ ماهی قرمز و شمع هایی به شکل اسب و سیب قرمز را در ویترین جلو مغازه عرضه کرده است.
محمد هادی فرهت می گوید : اینجا هر چه از این اقلام بیاوریم تا شب عید عمده آنها فروش می شود، بازار خوبی است هر چند اقلام قنادی هم فروش خوبی دارد اما منافاتی با فروش هفت سین ندارد و با کمک پسرم آن را هم انجام می دهم و سود خوبی هم دارد.
مشابه این بازارها در نقاط مختلف شهر مشهد دیده می شود و این ساعات هر چه به پایان سال نزدیک تر می شویم بر رونق آنها هم افزوده و جمعیت خریدار آنها هم بیشتر می شود تا هفت سین های سفره سال تحویل خود را تکمیل کنند.
2713/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن