تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810484673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخت سلیمان، جایگاه آشتی آب، باد، خاک و آتش/ پایگاه پنج دوره تمدنی بشر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان غربی
تخت سلیمان، جایگاه آشتی آب، باد، خاک و آتش/ پایگاه پنج دوره تمدنی بشر
ارومیه- خبرگزاری مهر: مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان واقع در 42 كیلومتری شمال شرقی شهرستان تكاب در منطقه كوهستانی بر فراز دشتی سرسبز در استان آذربایجان غربی قرار گرفته که این مجموعه به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران بعد از 2 سال پیگیری در 14 تیر 82 در نشست یونسكو در پاریس به ثبت رسید.



به گزارش خبرنگار مهر، قلعه تخت سلیمان، با 124 هزار مترمربع وسعت به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای كوهستانی و صعب‌العبور تحقیقات اولیه را در قرن 18 میلادی با مشکلاتی مواجه کرد، اولین تحقیقات بر روی منطقه توسط مستشرقین غربی با كمك عكس‌های هوایی، كه اریك شیمدت (باستان شناس آلمانی) ،در كتاب « پرواز بر فراز شهرهای باستانی ایران »‌ منتشر کرد، صورت گرفت.

تاریخ این مجموعه با تاریخ ایرانیان، یهودیان، مسیحیان، رومیان، مسلمین صدر اسلام و مغولان ارتباطی تنگاتنگ دارد. تاریخ نظری آن به دوران هخامنشی باز گشته و اوج اقتدار و رونق آن نیز در دوره ساسانی بوده است. نقش تخت سلیمان برای ساسانیان مشابه نقش تخت جمشید برای هخامنشیان و یکی از 3 آتشکده بزرگ دوره ساسانی بوده است. سه آتش مقدس در این سه آتشكده‌ نگهداری می‌شده : 1- برزین‌مهر : آتش عشق والا ، ویژه برزیگران در نزدیكی نیشابور خراسان  - 2 فربغ : آتش فر ایزدی ،ویژه موبدان و بلندپایگان در كاریان فارس 3- گشنسب ( گشسب) :‌ آتش اسب نر ویژه نظامیان و ارتشیان در آذربایجان غربی

دریاچه ای به عمق 112 متر وقطر حدودی 100 متر در هسته مركزی مجموعه قرار دارد و سایر بناهای قلعه در اطراف دریاچه ساخته شده که در قسمت شمالی دریاچه آتشكده آذرگشنسب (آذر گشسب: آتش + اسب نر) قرار دارد. آتشكده‌ شاهی (تالار سلاطین) یكی دیگر از بخش های این مجموعه است كه برای اجرای مراسم نیایش در روزهای خاص و به حضور پذیرفتن سفیران دیگر كشورها استفاده می‌شده است. ایوان خسرو در قسمت غربی ، معبد آناهیتا در شمال شرقی دریاچه ، سالار شورا (سالن‌های 8 و 12 ضعلی مربوط به قرن 13 میلادی) و ایوان شرقی به انضمام چند ‌آتشكده دیگر بخش‌های دیگر تخت سلمیان را تشكیل می دهند.

عمده شهرت مجموعه به خاطر آتشكده آذرگشسب كه محلی برای عبادت موبدان بلندپایه و ارتشیان و جنگاوران بوده است. آتشكده آذرگشسب، جایگاه آشتی آب و آتش ، نشان اقتدار 7 قرن آئین زرتشت  و بزرگترین مركز آموزشی، مذهبی ، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در زمان ساسانیان بوده است. برخی از زرتشتیان آنجا را محل تولد زرتشت پیامبر نیز دانسته‌اند. نام آتشكده آذرگشسب 70 بار در شاهنامه فردوسی آورده شده است. دریاچه تخت سلیمان مدتها پیش چشمه‌ای جوشان بوده است، به دلیل وجود املاح بسیار زیاد آب دهانه اصلی چشمه مدتها پیش بسته شده است. درجه حرارت آب در تمام فصول سال ثابت و در حدود 21 درجه است، این امر نشان دهنده ارتباط دریاچه با سفره‌های زیرزمینی در اعمال بسیار زیاد زمین است.

قرار گرفتن 4 عنصر كیمیاگرانه آب ، باد ، خاك و آتش در كنار هم تقدس خاصی به فضا بخشیده و فضا را برای ایجاد عبادتگاهی این چنین عظیم مناسب کرده است. معبد آناهیتا در شمال شرقی دریاچه توسط زرتشتیان به منظور ستایش آناهیتا (ناهید، الهه آبها) ساخته شده است. معماری بیضی شکل قلعه یادآور معماری پارت‌ها در 4 شهر اصلی‌شان است، این نوع خاص معماری قلعه بیانگر اهمیت حفاظت از مجموعه است. حصار محیطی مجموعه شامل 2 دروازه اصلی، یكی در قسمت شمالی و دیگری در قسمت و جنوب شرقی بوده به انضمام 38 برج و بارو كه بلندترین حصار آن دارای 18 متر ارتفاع و 5/3 تا 4 متر عرض هستند.
http://multimedia.mehrnews.com/original/2012/10/874623.jpg
راه ورودی فعلی بازدیدكنندگان به دلیل از بین رفتن دروازه شمالی از دهلیز جنوب شرقی با 3.5 متر عرض و 6.5 متر ارتفاع می باشد. هرچند اقداماتی از سوی سازمان میراث فرهنگی جهت بازسازی و مرمت اساسی دروازه شمالی با استفاده از گچ نیم پخت و نیم كوب كه مشابه مصالح مورد استفاده ساسانیان بوده است، انجام شده است. قلعه از سمت چپ مشرف به روستای احمدآباد سفلی با چشمه‌های آبگرم و عبادتگاه زندان سلیمان كه در فاصله 3 كیلومتری و بروری تپه‌ای به ارتفاع 100 متر و به شكل مخروطی میان تهی است. از سمت شمال شرقی مشرف به كوه بلقیس با دو قله مرتفع 3300 متری در فاصله 7.5 كیلومتری است. از آنجایی كه آب دریاچه آذرگشسب بسیار سنگین و غیرقابل شرب و استفاده جهت كشاورزی بوده از آب موجود در دریاچه مابین این دو قله جهت شرب و استفاده كشاورزی برای موبدان آتشكده و كشاورزان منطقه استفاده می‌شده و نام این دریاچه به نام ملكه صبا (همسر حضرت سلیمان) نامگذاری شده است.

این مجموعه عبادتگاهی بسیار مقدس بود و دارای معابد بسیار مهمی برای حفظ آتش مقدس و اجرای مراسم دینی محسوب می شد كه در راس آنها آتشكده آذرگشسب بوده است . با این همه اگر بیم تصرف قلعه توسط دشمن می‌رفت، موبدان اشیاء قیمتی و نذورات خود را برای حفاظت به داخل دریاچه ریخته و آنها را به دست آناهیتا (الهه آبها) می سپردند تا از خطر حفظ‌شان كند. اولین گزارش تاریخی مربوط به پرتاب اشیاء عتیقه به زمان كوروش كبیر (هخامنشی) بازمی‌گردد. کورش پس از شكست دادن كروسوس پادشان لیدیه ، او را به مكانی به نام "باران" در نزدیكی همدان‌آورد و خزانه اشیاء‌ قیمتی او را بعنوان نذر در داخل دریاچه ریخت و تقدیم آناهیتا كرد. (كروسوس یكی از ثروتمندترین پادشان تاریخ است . وی برای اولین بار به ضرب سكه پرداخت)

یكی دیگر از مستندات تاریخی به سال 36 قبل از میلاد مسیح و داستان كلئوپاترا و آنتونی سردار رومی باز می گردد. آنتونیا در این سال قلعه را به محاصره خود درآورد و مؤبدان قبل از حمله وی تمام اشیا قیمتی معابد را به داخل دریاچه ریختند. در زمان ساسانیان نیز قبل از سقوط خسروپرویز احداقل یكبار قلعه به محاصره دشمن درآمده است. پس امید به یافتن آثار ساسانی نیز دور از ذهن نیست نكته حائز اهمیت اینكه اگر این افسانه‌ها حقیقت داشته باشد ، با توجه به اینكه در طول تاریخ دسترسی به عمق دریاچه به دلیل فشار بسیار بالا و املاح زیاد آب امكان پذیر نبوده، امید به یافتن این آثار باستانی وجود دارد.

خسرو انوشیروان (579-531 میلادی) به قصد وحدت ملی و یكسان سازی دین كشوری، اهمیت بسیار زیادی به عمران و آبادانی تخت سلیمان داد. این روند تا زمان پادشاهی خسروپرویز (آخرین پادشان ساسانی) ادامه پیدا كرد. تا اینكه تا سال 624 میلادی هراكلیوس رومی تخت سلیمان را تصرف و ویران كرد. (جنگ‌های ایران و روم) . بعد از جنگ ایران و روم و پذیرش اسلام توسط ایرانیان، همزمان با اغتشاشات اواخر دوره ساسانی، تخت سلیمان عظمت خود را از دست داد . و دیگر هیچگاه به شكوه و جلال قبلی خود بازنگشت.

در زمان آقاباخان (سردار مغول در قرن 13 میلادی) این مجموعه بعنوان پایتخت تابستانی و تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. خوشبختانه آقاباخان عمارت بزرگ خود را در كنار و یا بر روی آثار ساسانی و بدون تخریب آنها ساخت . بعدها در قرن 11 هجری قمری این مجموعه بعنوان یك شهرك كم اهمیت توسط عامه مردم با حِرَف مختلف مورد استفاده قرار گرفت. قوی‌ترین نظریه مبنی بر علت نامگذاری مجموعه به نام تخت سلیمان به قرن 7 و 8 هجری قمری بازمی‌گردد. این نام توسط مردم منطقه به دلیل محدودیت دانش تاریخی و عدم اطلاع صحیح از هویت بنیانگذاران مجموعه به نام تخت سلیمان نامگذاری شد.

بر طبق نظریه دیگری كه به تاریخ زرتشتیان بازمی گردد، نام «‌تخت سلیمان» توسط اعراب و پس از تصرف آتشكده آذرگشسب نام‌گذاری شده است. اعراب به دیل شكوه و عظمت مجموعه آن را ساخته دست بشر ندانسته و عاملی الهی را در ساخت این بنای عظیم دخیل دانسته و آنرا به حضرت سلیمان نسبت دادند و هیچ آسیبی به این عبادتگاه باستانی نرساندند.  


۱۳۹۲/۱۲/۲۸ - ۱۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن