تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815283526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازوکار جدید اصولگرایان برای رسیدن به وحدت/ شورای رهبری اصولگرایان تشکیل می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سازوکار جدید اصولگرایان برای رسیدن به وحدت/ شورای رهبری اصولگرایان تشکیل می‌شود؟

سازوکار جدید اصولگرایان برای رسیدن به وحدت/ شورای رهبری اصولگرایان تشکیل می‌شود؟
اصولگرایان این روزها علاوه بر مشکلات ریز و درشتی که در مسیر رسیدن به وحدت دارند با معضلی به نام تعدد یک لیدر نیز مواجه هستند. به گزارش نامه نیوز، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:

تعدد کاندیداهای آنها در انتخابات‌های اخیر بدون شک می‌توانست با یک رهبری منسجم حل شود و تا اندازه‌یی زمینه را برای رسیدن اصولگرایان به وحدت فراهم کند. حالا اصولگرایان در شرایطی که دو سالی تا یک انتخابات سرنوشت ساز زمان دارند به فکر یک راه‌حل جدید افتاده‌اند راه‌حلی به نام «ایجاد شورای رهبری». پیشنهاد را روز گذشته یکی از فعالان سیاسی اصولگرا داد. پیشنهادی که با توجه به سابقه گذشته اصولگرایان پذیرشش با توجه به حجم بالای اختلافات آنها تا اندازه زیادی بعید به نظر می‌رسد. روز گذشته حسین کنعانی مقدم از فعالان سیاسی اصولگرا با طرح پیشنهاد تشکیل شورای رهبری اصولگرایان، گفت: در این شورا نمایندگان تشکل‌های مختلف اصولگرا می‌توانند در کنار هم جمع شوند و چون آرای خوبی دارند می‌توانند احزاب زیر مجموعه خود را دور هم جمع کنند. به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: برای انتخابات مجلس آینده در جبهه اصولگرایان باید به فکر ایجاد تشکیلات منسجم، رهبری مشترک و تدوین منشوری باشیم که طی آن همه گروه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند در حالی که متاسفانه همواره رسیدن به وحدت با شکست مواجه شده است. وی با اشاره به بحث جلسات احمدی‌نژاد با اطرافیانش، ‌یادآور شد: احمدی‌نژاد بیشتر به دنبال بازسازی نیروهای اطراف خود است و بعید می‌دانم که در جریان انتخابات شانسی داشته باشد. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه جبهه پایداری اول باید از وزارت کشور مجوز فعالیت خود را بگیرد و بعد وارد تحرکات انتخاباتی شود، ‌گفت: این تشکل زمان احمدی‌نژاد توانست بدون مجوز فعالیت کند، اما هم‌اکنون باید برای ادامه فعالیت خود ابتدا هویت خود را به اثبات برساند.

شورای رهبری اصولگرایان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

اصولگرایان این روزها با تعدد ریش‌سفیدان هم مواجه هستند. از آیت‌الله مهدوی کنی گرفته تا آیت‌الله مصباح‌یزدی و کمی این طرف‌تر از علی لاریجانی تا علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی. افرادی که معتقدند دارای پایگاه اجتماعی هستند در میان اصولگرایان زیادند. حالا سوال این است که اصولگرایانی که در این سال‌ها تا این اندازه چند دسته شدند و اختلافات میان‌شان بالا گرفته است راضی به تشکیل شورای رهبری می‌شوند؟ از سوی دیگر اصولگرایانی که در چند انتخابات اخیر حاضر به کناره‌گیری از صحنه انتخابات به توصیه رهبران‌شان نشدند راضی می‌شوند که در شورای رهبری تنها برخی از افراد حضور داشته باشند؟ آیا اصلا اصولگرایان از تصمیمات و نظرات این شورا تبعیت می‌کنند؟ رفتارهای این سال‌های اصولگرایان نشان داده است که آنها به تصمیمات جمعی و حزبی آنچنان توجهی ندارند. اما کنعانی‌مقدم در این مورد نیز گفته است که علی اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، قالیباف و محسن رضایی از جمله شخصیت‌هایی هستند که دارای پتانسیل حضور در شورای رهبری اصولگرایا‌ن‌اند. چهره‌هایی که مشخص نیست سایر اصولگرایان حضور آنها در شورای رهبری را قبول کنند یا خیر؟


شورای رهبری اصولگرایان مدلی از اصلاح‌طلبان

هرچند این پیشنهاد هنوز به صورت رسمی در میان اصولگرایان دنبال نشده است اما مدل شورای رهبری چیزی شبیه به شورای مشورتی اصلاح‌طلبان است که این روزها فعالیت‌های جدی دارد. اصلاح‌طلبان همچون همیشه زودتر از سایرین به فکر انسجام افتادند و با ایجاد شورای مشورتی مدل رهبری شان را منحصر به سید محمد خاتمی ندانستند. همین شورا هم بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر تصمیم به کناره‌گیری محمدرضا عارف از صحنه انتخابات گرفت و جرقه انسجام در میان اصلاح‌طلبان را زد. فعالیت‌های انتخاباتی این روزهای اصلاح‌طلبان نیز منوط به فعالیت‌های تحقیقاتی همین شوراست و به همین دلیل آنچنان خبری از جلسات انتخاباتی مثل جلسات اصولگرایان نیست. بدون شک موفقیت اصلاح‌طلبان در ایجاد انسجام در انتخابات اخیر در کنار تعدد کاندیداهای اصولگرا بوده است که اصولگرایان را به فکر ایجاد شورای رهبری انداخته است. تا شاید آنها هم از آفت عدم انسجام به دور باشند. با این وجود به نظر می‌رسد که تشکیل چنین شورایی میان اصولگرایان به یک عزم جدی نیاز دارد عزمی که این سال‌ها در میان آنها کمتر دیده شده است.


اصولگرایان این‌بار به وحدت می‌رسند؟

اصولگرایان بارها اعتراف کرده‌اند که رفتارهای محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر سهم بسزایی در کاهش پایگاه اجتماعی آنها و ایجاد تفرقه در میان خودشان داشته است. حالا و در شرایطی که اصولگرایان در تلاش هستند تا با برجسته کردن ضعف‌های دولت یازدهم سال‌های اخیر را به دست فراموشی بسپارند با مشکلات دیگری هم مواجه هستند. حالا با طیف‌های متفاوتی روبه‌رو هستند که هیچ کدام آن یکی را قبول ندارد. نظر یک نفر واحد را هم قبول ندارند. از رفتارهای حزبی آنچنان آموخته‌یی ندارند و همه اینها را باید به کوچک شدن پایگاه اجتماعی شان اضافه کنند. مجموعه این عوامل موجب شده است که اصولگرایان کارشان بیشتر از سایر مواقع سخت شده باشد و به دنبال تشکیل یک شورای رهبری باشند. شورایی که بعید نیست تشکیلش هم رهاوردی به نام اختلافات جدید میان اصولگرایان را به دنبال داشته باشد. حالا اصولگرایان به تعطیلات نوروزی می‌روند که بی‌بهره از رنگ و بوی انتخاباتی نیست که سرنوشت آنها را برای ماندن یا نماندن در صحنه سیاسی کشور روشن می‌کند.






1392/12/28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن