تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804820805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز رسم کهن ایرانیان فرصتی برای نزدیک شدن دل ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوروز رسم کهن ایرانیان فرصتی برای نزدیک شدن دل ها قصرشیرین - ایرنا - نوروز رسم کهن ایرانیان، عید بزرگ و باستان ایران زمین با قدمتی به بلندای تاریخ، فرصتی برای نزدیک شدن دل ها و صله ارحام است.


به گزارش ایرنا، قوم بزرگ زاگرس نشین در غرب ایران اسلامی در اولین روز بهار مانند همه ایرانیان و بسیاری از مردم مشرق زمین که بخشی از امپراتوری ایران در گذشته بودند این روز را جشن می گیرند.
زاگرس نشینان به شکرانه سبزی طبیعت برای داشتن احوال نیک در این روز دست به دعا بر می دارند و سجده شکر به درگاه باری تعالی بجای می آورند.
نوروز رسمی دوست داشتنی در بین تمام اقوام ایرانی است، کردها نیز مانند دیگر هم وطنانمان با شادی، آغاز بهار طبیعت و زنده شدن دوباره زمین و سرسبزی آن را جشن می گیرند.
زاگرس نشینان در هنگام تحویل سال، آتشی بزرگ می افروزند که به آتش نوروز ملقب است و یقین دارند که تمام بدی ها و تلخی ها در این آتش خواهد سوخت و گرما و شادی مهمان و رونق زندگیشان در سال جدید خواهد شد.
زاگرس نشینان از گذشته های دور، پنجشنبه آخر سال و رفتن به مزار و زیارت اهل قبور را در رسوم خود دارند و چه نیکو است که در شب سال جدید از ته دل دعا کردن برای کسانی که دستشان از دنیا کوتاه شده و برایشان مغفرت از درگاه باری تعالی مسالت کنیم.
زیارت اهل قبور در تاریخ بلند ایرانیان باستان و بخصوص زاگرس نشینان وجود داشته چون ایرانیان مردمانی هستند که از ابتدای تاریخ به جهان بعد از مرگ و معاد اعتقاد داشته و با این راه و رسم و یاد کردن از گذشتگان خود به استقبال آغاز سال نو می رفتند.
از دیگر رسوم نوروز خانه تکانی و زدودن غبار از منازل بوده که این نشان از اهمیت مردمان این منطقه به مساله پاکیزگی که نصف ایمان است، می باشد.
چند روز قبل از فرا رسیدن عید تمامی اقوام و خانواده ها با کمک و یاری همدیگر به رسم خانه تکانی پرداخته و با پاک نمودن منازل، روستا، شهر و منطقه خود به استقبال بهار می روند.
خانه تکانی فقط مربوط به منازل نیست بلکه زاگرس نشینان از دیرباز چند روز مانده به نوروز لباسی برای خود دست و پا می کردند که از رنگ های شاد در آن استفاده شده و الهام گرفته از فصل رنگارنگ بهار بوده وبا این پوشش که بسیار شاد می باشد و بخصوص در بین زنان و کودکان این دیار این رسم هنوز هم مرسوم است بهار را جشن می گرفتند.
اینک نیز مردمان این منطقه همانند گذشته خود را در آغاز سال آراسته می کنند و با پوشیدن لباس های فاخر که امروزه به خرید لباس عید از آن یاد می شود به استقبال بهار می روند.
زاگرس نشینان خوب می دانند که فرصتی که خالق هستی برای ما برای بهره بردن از لذت را فراهم کرده است را چگونه برای کنار هم بودن و اندوختن توشه آخرت سپری کنند لذا کسانی که به اصطلاح دستشان به دهنشان می رسد به یاری کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، می شتابند تا آنها هم از بهار و شادی های این فصل سهمی ببرند.
فرهنگ سبزه درست کردن در این ایام در همه ایران فراگیر شده است تا سفره های هفت سین خود را به این رنگ آرامش بخش مزین کنند.
این آیین بزرگ مردمان سرزمین ایران اسلامی و بخصوص منطقه زاگرس نیز در هر بخش آن یک سنت نیکو وجود دارد که یکی دیگر از آنها سفره هفت سین است.
در این سفره نمادین و زیبا هفت روییدنی که با سین شروع می شود قرار می گیرد که شاید خود نماد نوزایی دیگر باشد و امروز هم علاوه بر هفت سین با توجه به معنویت و دینداری مردمان این خطه قرآن کلام خداوند، آیینه نماد روشنی و پاکی، ماهی قرمز نماد زندگی، شیرینی و میوه، آجیل و نان نیز برای برکت نیز در آن قرار دارد.
در لحظه تحویل سال نو همه اعضای خانواده در منزل یکی از بزرگان خود جمع می شوند و دعای لحظه تحویل سال را با هم ندا می کنند تا با توسل به حضرت حق سالی با خیر و برکت را آغاز کنند.
بعد از تحویل سال جدید سنت حسنه روبوسی انجام می شود تا آغاز سال نو با دوستی و مهرورزی شروع شده و دلها از کینه ها خالی شود.
در فرهنگ زیبای ایرانی بعد از تحویل سال رسم است که کوچکترهای فامیل به دیدار بزرگترها رفته و رعایت ادب و احترام را از اولین رور سال شروع کنند.
اگرچه امروزه بسیاری از مردمان برای لحظه تحویل سال به اماکن خاصی سفر می کنند از جمله امامزاده ها، مساجد، اماکن تاریخی و یا شهرهایی که مقصد سفر آنهاست اما دید و بازدید هنوز از رونق نیفتاده و پابرجاست.
در این دیدو بازدیدها سنت عیدی دادن هنوز پابرجاست که در این بین بچه ها سهم زیادی دارند و لذا بزرگان فامیل در این ایام به کوچکترهای فامیل عیدی می دهند.
در رسم عیدی دادن حتی بزرگترها هم از آن بی بهره نیستند و گاهی فرزندان با دادن خلعت و لباسی به پدر و مادر خواهر و برادر و یا بزرگترهای فامیل به آنها ادای احترام می کنند.
و اما زیباترین لحظه نوروز همانند وقت تحویل سال است و خواندن دعای تحویل سال، لذا همه دست به دعا بر می داریم و برای سربلندی و عزت بیش از پیش کشور بزرگمان ایران اسلامی و برافراشته شدن پرچم سه رنگمان در تمام جهان دعا می کنیم،ˈ آمین یا رب العالمینˈ.
1234/567
نازنین باباخانی خبرنگار ایرنا دفتر قصرشیرین
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن