تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819222975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرق آسیا در سالی که گذشت؛ از اعدام شوهر عمه تا سرنوشت نامعلوم جت مسافربری مالزی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
شرق آسیا در سالی که گذشت؛ از اعدام شوهر عمه تا سرنوشت نامعلوم جت مسافربری مالزی
شرق آسیا در سال ۱۳۹۲ رویدادهای مهمی را پشت سر گذاشت، کره شمالی با اعدام شوهر عمه و مالزی به خاطر ناپدید شدن هواپیمای مسافربری این کشور در صدر اخبار این منطقه قرار گرفتند.

خبرگزاری فارس: شرق آسیا در سالی که گذشت؛ از اعدام شوهر عمه تا سرنوشت نامعلوم جت مسافربری مالزی


به گزارش خبرگزاری فارس، سال 1392 واپسین روزهای خود را سپری می‌کند و به همین بهانه خبرگزاری فارس مروری دارد بر مهمترین رخدادهای امسال منطقه شرق آسیا، رخدادهایی که توجه مردم دیگر نقاط جهان را به خود جلب کرده است. اعدام شوهر عمه رهبر کره شمالی در 13 دسامبر 2013 جنگ سونگ تائک، معاون کمیسیون دفاعی کره شمالی و شوهر عمه رهبر کره شمالی به اتهام خیانت و تلاش برای اقدام علیه کیم جونگ اون رهبر عالی این کشور اعدام شد. سونگ تائک یکی از چهره‌های اصلی امور اقتصادی در کره شمالی بود و بطور مرتب مذاکرات با چین، نزدیک‌ترین متحد پیونگ یانگ، را به عهده داشت. او بعد از کیم حونگ اون نفر دوم قدرت در این کشور بود و طبق گزارش‌ها مرد در سایه قدرت در کره شمالی محسوب می‌شد و نفوذ بسیار زیادی داشت. برکناری و اعدام جَنگ سونگ مهم‌ترین اتفاق سیاسی در کره شمالی پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون بجای پدرش کیم جونگ ایل ارزیابی می‌شود. چند روز پس از اعدام وی گمانه زنی ها درباره علت اعدام وی و چگونگی صدور حکم وی همچنان خبر ساز بود. گفته می‌شود کیم جونگ اون هنگام صدور دستور اعدام شوهر عمه خود به واسطه خوردن مشروبات الکلی زیاد در حالت طبیعی نبوده است. براساس گزارش رسانه‌های ژاپنی، حکم اعدام وی زمانی از سوی رهبر کره شمالی صادر شده است که از وی خواسته اند دست از یک تجارت پرسود بردارد اما او و گروهش سرباز زدند. طبق گزارش‌ها بیش از 8 نفر از اعضای حلقه نزدیک به جانگ سونگ قبل از اعدام وی در اوایل ماه دسامبر تیرباران شدند. براساس این گزارش، حدود 35 هزار خبر و گزارش درباره جانگ از خبرگزرای رسمی کره شمالی و بیش از 20 هزار آیتم مربوط به وی از سایت حزب کارگران کره شمالی حذف شد.  

  بحران سیاسی در تایلند تایلند از 24 نوامبر(آذرماه) عرصه اعتراض هزاران نفر از مردم این کشور شد که خواستار برکناری خانم نخست وزیر از قدرت بودند. تظاهرات ضد دولتی علیه «یینگلاک شیناواترا» نخست وزیر تایلند به سرعت توسعه یافت و دولت این کشور را وارد یک چالش و بحران سیاسی کرد. اعتراضات ضددولتی زمانی آغاز شد که دولت این کشور از طرح عفو عمومی حمایت کرد. این طرح زمینه بازگشت تاکسین شیناواترا برادر خانم نخست وزیر  تایلند را به این کشور فراهم خواهد کرد. برادر نخست وزیر تایلند که در سال 2008 میلادی به علت مشارکت در پرونده فاسد مالی مجرم شناخته شده و دوران محکومیت خود را سپری نکرده است. به گفته معترضان خانم یینگلاک، آلت دست برادرش تاکسین شیناوترا، نخست وزیر سابق است. بعد از چند هفته اعتراضات گسترده مردم در شهرهای مختلف به ویژه بانکوک، یینگلاک شیناوات تصمیم گرفت پارلمان را منحل کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. به دنبال آن حزب دموکرات، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت تایلند اعلام کرد که انتخابات 2 فوریه را تحریم می‌کند. مخالفان دولت خواستار استعفای کامل دولت شیناواتر و سپردن امور کشور به یک «شورای مردمی» و اصلاحات سیاسی در تایلند شدند. انتخابات دوم فوریه اما با اختلال همراه شد و مخالفان مانع از برگزاری انتخابات در صدها حوزه رای گیری شدند. این اعتراضات در حال حاضر آرام شده و دولت موقت تایلند منتظر برگزاری انتخابات در دیگر حوزه ها و اعلام نتایج آن است.  

  افزایش تنش در روابط چین و ژاپن سال 1392 سال تیرگی فزاینده روابط میان چین و ژاپن بود. اختلافات سرزمینی از جمله در مورد جزایر واقع در دریای شرقی چین باعث شد تا مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوکشور به حاشیه برود. هردو کشور طی این سال بارها تاکید کردند مالک بی چون و چرای جزایر راهبردی دیائویو که ژاپنیها به آن سنکاکو می‌گویند و چند جزیره دیگر در اطراف آن هستند. تیرگی روابط میان این قدرت بزرگ آسیا به جایی کشیده شد که رهبران دو کشور حتی در حاشیه نشست گروه 20 در سن پترزبورگ نیز حاضر به دیدار با یکدیگر نشدند. شینزوآبه نخست وزیر ژاپن که اوایل سال 2013 پس از برگزاری انتخابات سراسری قدرت را در کشورش بدست گرفت شاید مغضوب ترین چهره نزد چینی ها در طول این سال بود. وی به اتخاذ سیاستهای ناسیونالیستی در برابر چین روی آورد و در جریان رقابتهای انتخاباتی قول داد که مسائل ارضی با چین را حل کند. تنش در روابط 2 کشور در سال 2013 بعد از تعیین منطقه دفاع هوایی جدید چین در دریای چین شرقی که بخشی از آن جزایر مورد مناقشه با ژاپن را نیز دربرمی‌گیرد به اوج خود رسید. ژاپن سریعا به آن واکنش نشان داد و دولت توکیو یک طرح نظامی را در کابینه مورد تصویب قرار داد. براساس این طرح ژاپن نیروهای دفاعی و نظامی کشورش را تقویت کرده و حضور قویتری در فرای مرزهای خود در عرصه نظامی خواهد داشت. این یک تغییر راهبردی بعداز جنگ جهانی دوم در توکیو محسوب می شود. در ماه دسامبر نیز بازدید نخست وزیر ژاپن از یک معبد یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم معروف به معبد یاسوکنی جنجالهای بیشتری به راه انداخت و خشم مقامات چینی را برانگیخت. از نگاه چین و کره جنوبی این معبد یادآور سیاستهای نظامی امپراطوری ژاپن در جنگ جهانی دوم است که موجب کشته شدن صدها هزار نفر از مردم منطقه شد.  

  پرتاب موفقیت آمیز نخستین کاوشگر ماه پیمای چین چین در ساعات ابتدایی بامداد دوم دسامبر 2013 (آذر) نخستین سفینه سطح‌نشین برون‌زمینی خود را در مسیرش به سوی کره ماه به مدار پرتاب کرد. کاوشگر چانگ‌ای- 3 (Chang"e-3) که شامل چهارچرخه ماه‌نوردی به نام «یوتو» (Yutu) یا «خرگوش جید» (Jade) است در ساعت 1:30 بامداد به وقت محلی با یک موشک حامل تقویت‌شده «لانگ مارچ-3B» از «مرکز پرتاب ماهواره‎ای شی‌چانگ» در ایالت جنوبی سیچوان چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر قرار بود 13 دسامبر به وقت محلی روی سطح ماه فرود آید که این ماموریت با موفقیت انجام شد. رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، گفته است که چین می‌خواهد جایگاهش به عنوان یک ابرقدرت فضایی را تثبیت کند، و این ماموریت احساس مباهات گسترده‌ای را در میان نیروهای فنی رو به رشد این کشور برانگیخته است. تلویزیون دولتی به طور زنده پرتاب موشک را پخش کرد.  

  طوفان هایان در فیلیپین طوفان هایان که شدیدترین طوفان فیلیپین در سال گذشته بود خسارات جانی و مالی بسیاری به این کشور طوفان خیز وارد کرد که اثرات آن تا سالها برجا خواهد ماند. طوفان هایان یکی از بزرگترین طوفان‌های تاریخ زمین از زمان اندازه گیری شدت طوفان‌ها بوده است. این طوفان با سرعت باورنکردنی 315 کیلومتر در ساعت به ویرانی 36 استان فیلیپین منجر شد. بنابر گزارش‌های رسمی بیش از 1200 نفر بر اثر این طوفان جان باختند و بیش از 4 میلیون نفر نیز بی خانمان شدند.  

  سقوط هواپیمای لائوس در اکتبر 2013 (مهر92) یک هواپیمای مسافربری ATR 72 متعلق به شرکت Lao Airlines لائوس که در حال پرواز از شهر وینتیان پایتخت این کشور بود، هنگام فرود آمدن در شهر پاکس در رودخانه میکونگ سقوط کرد. براثر سقوط این هواپیما 39 مسافر و 5 خدمه آن کشته شدند.  

  دومین فضاپیمای سرنشین دار چین با موفقیت به فضا پرتاب شد فضاپیمای سرنشین دار شنزو-10 که با دو سرنشین مرد و یک فضانورد زن در ماه خرداد به فضا سفر کرده بود با موفقیت به زمین بازگشت. فضانوردان چینی علاوه بر حضور در آزمایشگاه و ماژول فضایی چین و انجام موفقیت آمیز ماموریت‌های فنی خود، برای تعدادی از دانشجویان چینی به صورت زنده سخنرانی کردند. «ژانگ ژیائوگوانگ»، «نی هایشنگ» و «وانگ یاپینگ، سه  فضانورد چینی بودند که با شنزو-10 به فضا رفته بودند. چین سال گذشته فضاپیمای شنزو-9 را با سه سرنشین از جمله یک سرنشین زن به فضا پرتاب کرد و با موفقیت به زمین بازگرداند.  

  درگذشت ژنرال جیاپ در ویتنام ژنرال «وو نوین جیاپ»، ژنرال ویتنامی که از او به عنوان مغز متفکر جنگ‌های پارتیزانی و قهرمان ملی ویتنام نام برده شده در سن 102 سالگی درگذشت. وی از سال 1945 تا 1980 وزیر دفاع ویتنام شمالی بود و در جنگ طولانی مدت آمریکا و ویتنام نقشی کلیدی در این جنگ داشت. ژنرال جیاپ که به «نابغه نظامی ویتنام» معروف شده بود، در نبردی در سال 1954 نیروهای فرانسوی را در هندوچین شکست داد که به استعمار فرانسه بر هندوچین پایان داد. او فرماندهی مهم‌ترین نبردهای ویتنام و آمریکا را برعهده داشت و پیروزی‌های نظامی بسیاری را با فرماندهی خود ثبت کرد.  

  پدر و پسری که 40 سال در جنگل زندگی می‌کردند کشف شدند یک پدر و یک پسر که از بمباران ارتش آمریکا در طول جنگ ویتنام به جنگل فرار کرده بودند بعد از 40 سال پیدا شدند. این پدر و پسر در طول این 40 سال از میوه های جنگلی تغذیه کرده و بالای یک درخت که به شکل خانه ساخته شده است زندگی می‌کردند. لباس‌های این 2 نفر نیز نیز از برگ و پوست درختان ساخته شده است. بومیان زمانیکه برای جستجوی هیزم به قلب جنگل‌های استان «کوانگ انگای» در منطقه «تای ترا» رفته بودند زندگی این 2 مرد جنگلی را کشف کردند و به مقامات محلی خبر دادند. هو وان تان اکنون 82 سال دارد و پسرش در حال حاضر 41 ساله است. زمانیکه آنها را پیدا کردند وان تان آنقدر ضعیف و ناتوان بوده است که با برانکارد او را به بیمارستان منتقل کردند. وان تان خودش می‌تواند به زبان محلی مردم منطقه صحبت کند اما پسرش فقط چند کلمه بلد است.  

  غرق شدن قایق‌های حامل پناهجویان در اندونزی طی سال گذشته چندین قایق حامل پناهجویان از کشورهای مختلف در مسیر دریایی اندونزی به استرالیا دچار حادثه شدند و صدها پناهجو جان خود را از دست دادند. پناهجویانی که اغلب راه پر خطر دریایی را در جستجوی آینده‌ای بهتر جستجو می‌کنند از کشورهای افغانستان، ایران، عراق، میانمار، پاکستان، سوریه و بعضی دیگر از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه هستند. به دنبال این حوادث که با واکنش گروههای حقوق بشری مواجه شد استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجویان ضمن جلب موافقت اندونزی برای سخت‌تر کردن شرایط صدور ویزا اعلام کرد که از این پس هیچ پناهجویی نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به اراضی استرالیا برسانند، به گینه نو پاپوا و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.  

  حمله با چاقو به مسافران یک قطار در چین در حمله مردان مسلح با چاقو به یک ایستگاه راه آهن در جنوب غربی چین 27 نفر کشته و 109 نفر مجروح شدند. مردان مسلح به چاقو اسفند ماه به ایستگاه راه آهن شهر کونمینگ مرکز استان یونان در جنوب غربی چین حمله کردند. پلیس چین جزییات دقیقی در مورد هویت مهاجمان و علت حملات آنها به مردم را منتشر نکرد با این حال، مقامات رسمی عقیده دارند که این حمله بی سابقه یک عملیات تروریستی بوده و آن را به جدایی طلبان سین کیانگ نسبت دادند.  

  حمله انتحاری به میدان "تیان آن من" در پکن جدایی طلبان اویغور در یک حمله انتحاری که با استفاده از یک خودرو صورت گرفت به جمعیت حاضر در میدان تیان آن من در مرکز پکن حمله کرده و چندین نفر را کشتند. پلیس چین این حمله را یک حمله تروریستی توسط مخالفان دولت مرکزی چین خواند. اویغورها که اغلب مسلمان هستند در استان سین‌کیانگ سکونت دارند. سین کیانگ نام یک منطقه خودمختار در غرب جمهوری خلق چین است. این ناحیه پیش از این ترکستان چین و یا ترکستان شرقی نام داشت.  

  سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در یک دیدار رسمی دو روزه به منظور گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرد. وی در این سفر با رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و به دلیل حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مذاکرات هسته ای ژنو وی موفق شد در ساعات پایانی حضور خود در تهران در پاویون فرودگاه با همتای ایرانی خود دیدار و در زمینه مسائل دوجانبه گفت‌وگو کند. دو طرف بعد از این دیدار یک بیانیه مشترک صادر کردند که اولین بیانیه مشترک میان وزارت امور خارجه 2 کشور بود. سفر وزیر خارجه ایران به ژاپن و اندونزی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بعد از سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران به دعوت وی در نیمه اسفند به توکیو سفر کرد. وی در این سفر با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن درباره مسائل مختلف از جمله همکاریهای هسته ای رایزنی و گفت وگو کرد. ظریف پس از سفر 2 روزه به ژاپن به جاکارتا پایتخت اندونزی نیز سفر کرد و در آنجا با سوسیلو بامبانگ رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد. مسائل مرتبط با روابط دوجانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین تحولات مهم منطقه ای و بین المللی، از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در دیدارهای دکتر ظریف با مقامات کشورهای ژاپن و اندونزی بود.  

  دیدار خانواده های جدا افتاده از هم در شبه جزیره کره صدها خانواده کره ای که به واسطه جنگ کره در سالهای 1950-1953 از یکدیگر جدا افتاده اند برای اولین بار یکدیگر دیدار کردند. 82 سالمند کره جنوبی به همراه 58 عضو خانواده شان با 180 نفر از خویشاوندان از کره شمالی در هتلی در کومگانک با یکدیگر دیدار کردند. بعد از جنگ کره، بین سالهای 1950 تا 1953 که منجر به جدا شدن شمال از جنوب در شبه جزیره کره شد میلیون‌ها نفر از خانواده و بستگان خود جدا شدند و تعدادی از آنها هنوز موفق نشدند بستگان خود را ملاقات کنند. این درحالیست که بسیاری از این افراد در دوران کهنسالی به سر می‌برند و مایلند برای یک بار دیگر با خانواده و بستگان خود دیدار و گفت‌وگو کنند. سئول و پیونگ یانگ پیش از این چندین بار اجازه دادند بعضی از خانواده‌ها با یکدیگر ملاقات کنند اما به دنبال تنش خونین میان دو طرف در سال 2010 این روند متوقف شد. کره شمالی و کره جنوبی اخیرا برای اولین بار بعد از 7 سال در سطح عالی مذاکره کردند و برنامه دیدار خانواده های جدا افتاده در همین دیدار مورد موافقت قرار گرفت.  

  ناپدید شدن بوئینگ مسافربری مالزی با 239 مسافر شاید بتوان گفت که مهمترین اتفاق سال 1392 در شرق آسیا که توجه همه مردم دنیا و رسانه های جهان را به خود جلب کرد ناپدید شدن جت مسافربری بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی بود. یک فروند هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در تاریخ 17 اسفند  با 239 مسافر ساعتی بعد از خروج از فرودگاه «کوالالامپور» از صفحه رادارها محو شد. ساعاتی بعد خبر سقوط این هواپیما بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت اما نخست وزیر مالزی در اولین کنفرانس خبری خود درباره ناپدید شدن این هواپیما اعلام کرد که نمیتوانیم سقوط این هواپیما را تایید کنیم و تاکنون نشانه ای از سقوط آن در دست نیست. درحالی عملیات جستجو برای کشف لاشه هواپیما در نقطه ناپدید شدن، یعنی آبهای ویتنام، دنبال می‌شد انتشار اخبار ضد و نقیض از جمله سوار شدن چند مسافر با گذرنامه های جعلی و مطرح شدن فرضیه های مختلف از جمله حمله تروریستی ناپدید شدن پرواز MH370 را پیچیده کرد و کارشناسان و تحلیلگران را با یک معمای پیچیده مواجه کرد. با این حال رئیس اینترپل سریعا هویت و عکس مسافران ایرانی این پرواز که با گذرنامه جعلی سوار هواپیما شده بودند را منتشر کرد اما تاکید کرد که آنها تروریست نبوده و بعید است که مفقود شدن هواپیما با گذرنامه های جعلی ارتباطی داشته باشد. با شکست عملیات جست‌وجو، کشورهای بیشتری به این عملیات اضافه شدند به گونه‌ای با گذشت یک هفته از مفقود شدن این جت مسافربری بیش از 40 کشتی، 50 هواپیما و بالگرد از 14 کشور درگیر عملیات جست‌وجو شدند اما باز هم هیچ نشانه ای از هواپیما کشف نشد. در ادامه، طرح فرضیه های جدید مثل فرضیه ربوده شدن هواپیما یا انفجار باعث شد که دامنه عملیات به مناطق دیگری از جمله اقیانوس هند و خشکی نیز کشیده شود. «نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی روز 24 اسفند با حضور در کنفرانس خبری، گفت محدوده عملیات جست‌وجو برای یافتن بقایای هواپیمای خطوط هوایی این کشور گسترش می‌یابد. وی با بیان اینکه اطلاعات جدیدی در مورد وضعیت هواپیما بعد از محو شدن از صفحه رادار به دست آمده، گفت به نظر می‌رسد که «ترنسپوندر» و سیستم‌های مکان‌نمای هواپیما عمدا خاموش شده است. به گفته وی بر اساس اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که هواپیما توسط شخصی به صورتی عمدی از مسیر اصلی خود منحرف شده و به سمت غرب حرکت کرده است. نخست‌وزیر مالزی می‌گوید بر همین اساس تمرکز عملیات جست‌وجو اکنون متوجه اقیانوس هند است. رزاق تائید کرد که احتمال ربوده شدن هواپیما یکی از گزینه‌های احتمالی است و گفت مقامات مالزیایی و تیم تحقیق تمام گزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته رزاق، تحقیقات در مورد دلیل تغییر مسیر هواپیما همچنین در جریان است. اظهارات نخست وزیر مالزی بازهم اوضاع را پیچیده تر کرد و باعث شد که تمرکز تحقیقات دوباره به سمت تحقیق بر روی هویت و سابقه مسافران و خدمه پرواز تغییر مسیر دهد. پلیس مالزی بلافاصله عملیات بازرسی و تفتیش منزل خلبان و کمک خلبان این هواپیما را در دستور کار قرار داد. یک روزنامه انگلیسی هم گزارش داد که «زهاری احمد شاه» خلبان 53 ساله این هواپیما از حامیان «انور ابراهیم» رهبر مخالفان دولت مالزی بوده و در دادگاه جنجالی وی که چند ساعت قبل از همین پرواز برگزار شده شرکت کرده است. این روزنامه نوشت که محکوم شدن انور ابراهیم به 5 سال زندان ممکن است خلبان هواپیما را عمیقا متاثر کرده باشد بنابراین می‌تواند انگیزه ای برای ربوده شدن هواپیما باشد. اکنون با گذشت بیش از 10 روز از ناپدید شدن هواپیما از صفحه رادار هنوز هیچ اثری از آن نیست. طرح فرضیه های مختلف از سوی مقامات مالزی نیز تنها اوضاع را بغرنج تر کرده و کمکی به حل موضوع نکرده است. تنها گذشت زمان مشخص می‌کند که سرنوشت این هواپیما و 239 مسافر و خدمه آن چه شده است؛ مسافران و خدمه ای که خانواده های آنها با حضور در کوالالامپور هر لحظه اخبار مربوط به این هواپیما را دنبال می‌کنند و برای بازگشت آنها دعا می‌خوانند.  

انتهای پیام/ص

92/12/28 - 00:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن