تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805548239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجمع اعتراض آمیز ساکنان سیاخ دارنگون به فعالیت غیرقانونی شرکت های شن و ماسه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تجمع اعتراض آمیز ساکنان سیاخ دارنگون به فعالیت غیرقانونی شرکت های شن و ماسه شیراز - ایرنا- حدود 300نفر از ساکنان 25روستای دهستان سیاخ دارنگون استان فارس نسبت به انچه که فعالیت های غیرقانونی شرکتهای شن و ماسه (ماسه شویی )همجوار این دهستان نامیدند دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.


به گزارش ایرنا،برخی کشاورزان خسارت دیده و معترض عصر سه شنبه در این تجمع گفتند: متاسفانه چندسالی است که علاوه بر خشکسالی های مداوم، برداشت های بی رویه و غیرقانونی بعضی از شرکت های تولید شن و ماسه باعث گردیده که آب چاه های کشاورزی فروکش نماید.
آنان افزودند: با پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی بیش از 500 حلقه چاه به کلی خشک شده و نزدیک به هفتهزار نفر مردم این منطقه که راه امرارمعاش آنها کشاورزی بوده متضرر شده و مجبور به مهاجرت به شهر یا روی آوردن به مشاغل کاذب و موقتی شده اند.
کامران نامداری عضو شورای سیاخ دارنگون گفت: روزگاری دشت سیاخ دارنگون یکی از قطب های عمده تولید محصولات زراعی و کشاورزی بود اما اکنون با فعالیت این شرکت ها و متاسفانه نظارت ناکافی مسوولان، باعث گردیده نزدیک به نیمی از مردم این منطقه درآمد سالم و تولید خود را از دست بدهند.
نورالله بهادری یکی از کشاورزان اهل این منطقه هم گفت : فعالیت های شبانه روزی شرکت های تولید شن و ماسه و رشد قارچ گونه آنها در سیاخ دارنگون عامل اصلی بیکاری اهالی و جوانان منطقه بوده است و متاسفانه بسیاری از افراد به شهر مهاجرت و به حاشیه ای نشینان شیراز مبدل و یا به علت بیکاری و نبود فضای مناسب کسب و کار به انحراف کشیده شده و به سمت موادمخدر روی آورده اند.
محمد نامور رییس شورای اسلامی روستای ایور با بیان اینکه از ابتدا نباید مسوولان استان مجوز فعالیت این شرکت ها را در این منطقه حاصلخیز صادر می نمودند افزود: متولیان باید بدانند با این کار تنها چندنفر سودجو و فرصت طلب به درآمدهای میلیاردی می رسند اما در مقابل بیش از 10 روستا یعنی بیش از هفتهزار نفر شغل و درآمد خود را از دست داده اند.
علی صدری کشاورز و زمین دار بزرگ این منطقه گفت : ما با سرمایه گذاری سالم و مولد موافق هستیم و حاضریم هرگونه حمایت لازم را نیز به عمل آوریم اما با این نوع سرمایه گذاری که تنها به سود چند نفر غیربومی می باشد و هزاران نفر از بومیان منطقه که صدها سال است در این منطقه زندگی می کنند به معنای واقعی در حال نابودی باشند و هیچ درآمدی نداشته و مزارع سرسبز آنها به بیابان تبدیل شود مخالفیم.
وی افزود: آیا وقت آن نرسیده که متولیان امر، کارشناسان مربوطه و دستگاه قضایی با بررسی سریع موضوع و برخورد قاطع، بار دیگر زمینه رونق کشاورزی و آبادانی منطقه را فراهم کنند؟
علیرضا وفایی عضو شورای اسلامی روستای کدنج گفت: از آنجا که شرکت های تولید شن و ماسه فقط به دنبال برداشت بی حساب و کتاب از بستر رودخانه قرآغاج هستند و متاسفانه ایستگاه راهنمایی و رانندگی و پلیس راه هم در مسیر رودخانه تا محل کارگاه این شرکت ها وجود ندارد، حمل بیش از حد این کامیونها باعث تخریب بسیار زیاد جاده اصلی این منطقه به سمت شیراز گردیده است .
وی ادامه داد: از آنجا که رانندگان عمدتا صلاحیت و گواهینامه رانندگی ندارند و قوانین را زیر پا می گذارند عامل بیش از 30 تصادف هولناک طی چند سال گذشته در این محور بوده اندو نزدیک به 10 نفر از اهالی این منطقه به خاطر ثروت اندوزی برخی فرصت طلب و نبود نظارت قانونی جان خود را از دست داده اند.
در پایان این تجمع اهالی منطقه سیاخ دارنگون، کشاورزان و شوراهای این منطقه با نوشتن تومار و امضای آن از مسوولان استانی از جمله استانداری، سازمان آب منطقه ای، صنایع و معادن، پلیس، و دستگاه قضایی برای رفع این معضل استمداد طلبیدند.
در بخشی از این تومار آمده است: در سالیان نه چندان دور سیاخ دارنگون به سبب داشتن آب کافی، زمین حاصلخیز و آب وهوای مناسب، قطب تولید گندم و بسیاری از محصولات کشاورزی بوده است اما متاسفانه به علت فعالیت های غیرقانونی شرکت های تولید شن و ماسه و برداشت بی رویه ماسه از بستر رودخانه قره آغاج، تنها به طمع کسب سود بیشتر، نزدیک به نیمی از مردم این منطقه تولید و اشتغال سالم خود را از دست داده و به بیکاری، حاشیه نشینی در شیراز، اشتغال کاذب و اعتیاد رویگردان شده اند.
در ادامه این تومار آمده است ما اهالی و کشاورزان سیاخ دارنگون از دولت تدبیر وامید و مسوولان استانی تقاضا داریم به فریاد حق طلبانه مردم بحق محروم این منطقه پاسخ داده و با توقف فعالیت این شرکت ها و رونق دوباره کشاورزی زمینه شکوفایی دوباره منطقه و آرامش و آسایش اهالی آن را فراهم آورند.
گفتنی است سیاخ دارنگون یکی از شش دهستان بخش مرکزی شهرستان شیراز است که با بیش از 25روستا و نزدیک به 20هزار نفر جمعیت در فاصله 30کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است و از گذشته های دور به منطقه ای مستعد برای کشاورزی معروف است.ک/4
667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن