تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815658476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترقه بازی ، خرید خطر با پول نقد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ترقه بازی ، خرید خطر با پول نقد اردبیل – ایرنا - انسان در طول دوران زندگانی خود شاید میلیون ها تومان برای تامین سلامتی خود هزینه کند اما در هیمن روزگار ما هستند افرادی که در واپسین روزهای سال و به بهانه چهارشنبه سوری برای خرید خطر پول نقد می دهند.


البته این افراد ماجراجویانی نیستند که در فیلم های هیجان انگیز غربی با پریدن از ارتفاع چند صد متری بالای کوه ، هواپیما و یا یک ساختمان آسمانخراش ، مبالغ کلانی به جیب می زنند بلکه اغلب کودکان ، نوجوانان و جوانانی هستند که برای شاد بودن ساعاتی ترقه ها و مواد آتشزای خطرناکی را با پول های تو جیبی خودشان می خرند.
هرچند این ترقه ها و مواد محترقه در سال های آغازین ورود خودشان به کشور به بهانه شادی در چهارشنبه سوری مورد استفاده قرار گرفتند اما به تدریج استفاده از آن ها در سال های بعد به چند هفته مانده به این شب و چند روزی پس از آن نیز سرایت کرد.
اینگونه شد که با پیشرفت علم ؛ ترقه ها نیز متنوع شدند و هر روز مواد محترقه گوناگونی با بسته ها و روکش های رنگارنگ و پر زرق و برق که درخشندگی ظاهری شان چشمان هر بیننده ای را ناخودآگاه به سوی خود می چرخاند به بازار آمدند.
انواع ترقه های شکلاتی ، کمپوتی ، کبریتی ؛ کپسولی و سایر اقلام آتش زا که با انفجارشان صدای مهیبی را به شعاع چند صدمتری پراکنده می سازند و بعضی از آنها انوار رنگارنگی را در خطوطی مستقیم و گاهی مدور به پهنه آسمان هدایت می کنند بطور یقین ؛ جذابیت مخصوصی برای انسان به خصوص کودکان و نوجوانان دارند
شکل ظاهری این مواد محترقه نیز کشش خاصی دارد و اغلب در بسته های رنگارنگ که تصاویر گیرایی از حیوانات و یا کوه آتشفشان و یا پادشاهان و اساطیر نقاط گوناگون جهان روی آنها نقش بسته است نه تنها افراد کم سن و سال بلکه حتی بزرگسالان را نیز برای خرید وسوسه می کنند غافل از این که چون ماری خوش خط و خال زهری کشنده در درون آن ها است و با کوچکترین بی احتیاطی خانواده هایی را به خاک سیاه می نشانند.
و به این ترتیب طمع سودجویان برای خالی کردن جیب های کودکان و نوجوانان معصوم و نیز جاذبه های ظاهری دست به دست هم دادند تا در یکی از پسندیده ترین سنت های ایرانیان که همان چهارشنبه سوری و نوروز باستانی است بدعتی با عنوان شادی ؛ تفریح و سرگرمی جای باز کند که برچیدن آن شاید به سال ها زمان و تلاش فراوان نیاز داشته باشد.
به واسطه همین بدعت غلط ؛ اکنون سکوت حاکم بر فضای کوچه در عصرهای دهه پایانی اسفند ماه براثر صدای ناهنجار انفجار ترقه ها می شکند و اهالی محل را که اغلب آنان روزی پرکار و خسته کننده را پشت سر گذاشته اند هراسان می کند.
رویای شیرین کودکانی که در حال استراحت هستند براثر انفجار پی در پی ترقه ها به کابوسی وحشتناک تبدیل می شود و بر درد و رنج ناشی از بیماری پیرمردان و پیرزنان در حال استراحت می افزاید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در شهر اردبیل هم مثل اغلب نقاط ایران در آستانه عید باستانی نوروز که باید از روزهای خوش و لحظه های شیرین مردم باشد به واسطه استفاده از ترقه و مواد آتش زای خطرناک اسباب مزاحمت و خطرات جانی و مالی برای مردم فراهم می شود.
جمعی از شهروندان اردبیلی می گویند :این روزها در کوچه ها و خیابان های شهر اردبیل صدای انفجار پی در پی ترقه ها به گوش می رسد که با ایجاد مزاحمت ها و اختلال در آرامش عمومی همراه است.
یک ساکن اردبیل می گوید : پیروی از یک الگوی غلط در انجام شادی ها در برخی از آیین ها به ویژه چهارشنبه سوری ؛ سالانه سبب از بین رفتن مبالغ هنگفتی از دارایی های مردم می شود.
رسول آشتیانی ، گفت : اغلب جوانان و نوجوانان بدون اطلاع از این موضوع اقدام به استفاده بی رویه و غیراصولی از ترقه و مواد آتش زا می کنند.
وی افزود : در محافل گوناگون اغلب سخن از خسارات و مصدومیت های ناشی از انفجار ترقه است و از مبالغ هزینه شده برای خرید و تهیه اینگونه مواد کمتر سخن به میان می آید.
او گفت : هرچند خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار و یا آتش سوزی ترقه ها و مواد محترقه اهمیت زیادی دارد اما اگر اینگونه مواد حتی خطرات جانی نیز نداشته باشند سبب دود شدن سالانه میلیارد ها ریال از اموال عمومی می شوند.
یک مرد میانسال نیز که جای سوختگی در یک طرف صورتش نمایان می باشد آشکارا از نادانی خود در دوره نوجوانی ابراز تاسف می کند و می گوید : علاوه بر اینکه چهره ام براثر تهیه غیراصولی ترقه زشت شده است یک چشم خود را نیزدر این راه از دست داده ام.
اصغر نعمتی ، ادامه داد : درحالیکه 13 سال داشتم و چند روزی به آخرین چهارشنبه سال باقی بود مقادیری زرنیخ که نوعی پودر گوگرد مانند و انفجاری هست از مغازه ای خریدم و یک طرف قطعه ای از لوله آلومینیومی آنتن تلویزیون را با چکش خم و مسدود کردم و بعد از ریختن زرنیخ درون لوله خواستم که طرف دیگر را هم به همان صورت اولی با چکش خم کنم و همزمان با دومین ضربه ، ناگهان لوله مفجر شد.
وی اضافه کرد : با انفجار لوله حاوی زرنیخ احساس کردم که حجم سنگینی از آتش به سرو کله ام پاشیده شد و بلافاصله بیهوش شده و دیگر هیچ چیز نفهمیدم و هنگامی چشمم را باز کردم خودم را در بیمارستان یافتم درحالیکه صورتم سوخته و یک چشمم کور شده بود و از چند نقطه سر و گردنم زخم هایی برداشته بودم.
یک امدادگر فوریت های پزشکی اردبیل نیز گفت که بارها شاهد افرادی بوده است که بر اثر حوادث ناگوار ناشی از تهیه و یا توزیع مواد محترقه به شدت از نقاط مختلف بدن مصدوم شده بودند.
یک معلم اردبیلی گفت : باوجود ممانعت و برخورد ماموران انتظامی از خرید ؛ فروش و استفاده از مواد آتش زا ، اینگونه مواد به صورت گسترده ای در سطح شهر توزیع و مورد استفاده قرار می گیرند.
وی افزود : ترقه بازان اغلب از دانش آموزان هستند و بعضی از آنان حتی در محیط مدرسه نیز ترقه خرید و فروش یا منفجر می کنند.
او معتقد است که گرایش روزافزون نوجوانان و جوانان به این سرگرمی با پیامدهای نامطلوب اجتماعی و اقتصادی همراه است که اگر این روند ادامه یابد جبران آن در سال های آینده مشکل خواهد بود.
وی افزود : این وسیله سرگرمی زیانبار ذهن مستعد نوجوانان و جوانان را به خود مشغول کرده و مانع از شکوفایی آن می شود.
وی افزود : آتش بازی مراسم چهارشنبه سوری بطور معمول بیش از چند ساعت طول نمی کشد اما طی سال های اخیر بعضی از جوانان از چند روز مانده به شب چهارشنبه آخر سال اقدام به منفجر کردن مواد محترقه می کنند.
فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل می گوید : خانواده ها باید برای جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی مراقب فرزندان خود در زمینه خرید ؛ فروش و یا استفاده از مواد محترقه خطرناک باشند.
سردار ابراهیم کریم خانی ؛ افزود : در چند روز اخیر تعداد قابل توجهی انواع مواد آتش زا و ترقه توسط ماموران انتظامی در نقاط گوناگون استان اردبیل کشف و ضبط شده است.
او گفت : با اقدامات و تمهیدات انجام شده از سوی نیروی انتظامی و مهمتر از همه با همکاری مردم و مادران و پدران انتظار می رود که این سرگرمی غلط و بسیار خطرناک رفته رفته در نزد نوجوانان و جوانان به فراموشی سپرده شود و امسال مراسم چهارشنبه سوری شیرین ؛ همراه با آرامش و با کمترین حوادث خطرناک را شاهد باشیم.
وی برای تحقق این هدف مهم از مادران ؛ پدران و اولیای مدارس خواست که مضرات و خطرات استفاده بی رویه و غیرصولی از ترقه و مواد آتشزای خطرناک را به کودکان ؛ نوجوانان و جوانان گوشزد کنند.
وی گفت : نیروی انتظامی استان اردبیل با تهیه و توزیع کنندگان مواد محترقه خطرناک و نیز افرادی که با استفاده از این مواد سبب ایجاد مزاحمت و یا صدماتی برای مردم و رهگذران شوند برخورد قانونی می کند.
گزارش از : مسعود وسیله ایردموسی
592/530
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن