تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816547041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک حرز شیعی بسیار زیبا از سال 727 هجری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


یک حرز شیعی بسیار زیبا از سال 727 هجری وبلاگ > جعفریان، رسول - طومار حرزی است مشتمل بر آیات و ادعیه بسیار زیبا که در سال 727 توسط یک شیعه خراسانی در نهایت زیبایی نوشته و تدوین شده است.


طومار زیبایی که در حکم یک حرز و بازوبند است در کتابخانه دانشگاه میشگان موجود است و تصویر آن روی سایت این دانشگاه دیده می شود. این طومار مربوط به سال 727 است و کاتب آن یک خراسانی و فردی شیعی است که با استفاده از آیات قرآن و ادعیه و اسماء و صفات الهی این حرز را به صورتی بسیار زیبا کتابت و تنظیم کرده است. نام نویسنده این حرز بر اساس آنچه در پایان آن آمده است حسین [بن] ابراهیم بن محمد الحسینی الخراسانی است. این حرز که به صورت یک طومار مانده و جعبه مخصوص خود را هم دارد محتوی آیات قرآنی به شکل های مختلف و چند دعاست. آگاهیم که هدف از تنظیم این حرزها حفظ اشخاص از آسیب ها و بلاهایی است که از هر طریقی از آسمان و زمین ممکن است بر آنان وارد شود. صفحه آغازین با این عبارت فارسی آغاز می شود: صورت مهر نبوت حضرت رسالت پناه.  زیر آن، صورت این مهر کشیده شده و پایین تر از آن به فارسی آمده است: نود و نه نام باری تعالی و سپس این نام ها آمده است. در دو سمت آن نیز آیاتی از قرآن نوشته شده است. در ادامه نوشته شده است: دعای بازوبند حضرت شاه ولایت بنابرین ما با یک بازوبند [به عنوان یک اسم نه آن که الزاما بازوبند باشد] مواجهیم که برای دفع بلایا نوشته شده، و شکل تنظیم آن نشان می دهد که شیعی و فارسی است که عمدتا با آیات قرآنی و برخی از ادعیه تنظیم و تدوین شده است. در ادامه دو دعا  آمده و مضمون آن این است که شخص خود را در حصن حصین الهی قرار داده است: ... «دخلت فی حرز الله و فی حفظ الله و فی امان الله من شر کل بلیۀ اجمعین و بحق کهیعص و بحق حمعسق لا حول و لا قوۀ الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین یا حفیظ». دعای دیگری هم پس از آن آمده است. یک دعا یا حرز دیگر در ادامه آمده و انواع و اقسام بلایا مانند ظلم و حسد و بیماری و وباء و زلزله و هر علتی را ذکر کرده و در انتهای آن آمده است« یا سبوح یا قدوس یا رب الملائکۀ و الروح و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله اجمعین الطیبن الطاهرین برحمتک یا ارحم الراحیم» زینت اصلی این حرز تازه از ادامه این دعا آغاز شده و همراه با تزئینات منحصر به فردی است که اهمیت هنری چنین کاری را نشان می دهد. بسم الله الرحمن الرحیم در دو جای آن با زیبایی هرچه تمام تر نوشته شده و پس از آن آیات قرآنی در قالب های معنی در هر قسمت صفحه نوشته شده است. متاسفانه برخی از این نوشته ها در این تصاویر ضعیف امکان خواندن ندارد اما شکل هنری آن نشانگر آن است که تنظیم کننده آن فردی بسیار هنرمند، ظریف کار ومطلع به نوع کار خویش بوده است. درمجموع چنین به نظر می آید که آنچه در میانه نوشته شده آیات قرآنی است و لابلای آنها اذکاری آمده یا اسماء و صفات خداوند نوشته شده است. عنوانی که در ادامه به این حرز یا بخشی از آن داده شده این است: هذا دعاء حرز الامانی.  این نام در برخی از منابع آمده و از آن به شاطبیه یاد شده است. عنوان دیگر اسماء الاربعون است که آن هم در ادامه دیده می شود. در دعاهای دیگری که در میانه صفحات در قسمت پایانی نوشته شده باز هم تعبیر «و صلی الله علی سدنا و نبینا و شفیع ذنوبنا محمد و آله اجمعین الطیبین الطاهرین» دیده می شود. کلمه «تاج نامه سلیمان» نیز به صورت مشخص نوشته شده است. پایین تر آمده است: لا اله الا الله نوح نجی الله، لا اله الا الله ابراهیم خلیل الله، لا اله الا الله موسی کلیم الله، لا اله الا الله، محمد رسول الله، لا اله الا الله علی ولی الله  و صل الله علی سیدنا و نبینا و شفیع ذنوبنا محمد و آله. و در پایان هم برای دولت ... دعای خلود و جاودانگی شده است: اللهم ابَد و خلَد دولۀ الامیر الاعدل الاعظم الاعلم الاشجع الاکرم سلطان الامراء فی العالم انک دولت همه از دولت اوحی طلبنا والملک العادل ... خلد الله تعالى ملکه ودولته الى یوم الدین بخشی که نام این سلطان آمده به عمد یا سهو از میان رفته و مشخص نیست. می دانیم که این زمان در ایران سلطان ابوسعید مغول حکومت داشته و دولت وی تا سال 736 دوام آورده است. و نام کاتب و تاریخ نیز چنین آمده است:
کتبه العبد حسین [بن] ابراهیم ابن محمد الحسینی الخراسانی فی ذی الحجة سنه سبع وعشرین وسبعمائة


رسول جعفریان



رسول جعفریان




رسول جعفریان




رسول جعفریان




رسول جعفریان



رسول جعفریان


رسول جعفریان




رسول جعفریان

 



دوشنبه 26 اسفند 1392 - 00:02:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن