تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821051991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر روحانی به عمان؛ ارتقای روابط و امنیت منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر روحانی به عمان؛ ارتقای روابط و امنیت منطقه تهران- ایرنا- عمان نخستین کشور عربی است که حسن روحانی پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری، به آن سفر کرد؛ سفری که از اهمیت ویژه اقتصادی، سیاسی و بین المللی برخوردار بوده است.


سفر دو روزه «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، به عمان به دعوت «سلطان قابوس» پادشاه این کشور، در حالی بیست و یکم اسفند صورت گرفت که وی در بیستمین روز ریاست جمهوری روحانی، نخستین میهمان رسمی خارجی او بود.
در سفر رییس جمهوری ایران به عمان درباره نحوه گسترش روابط بین 2 کشور و توسعه همکاری دوجانبه گفت و گوهایی صورت گرفت. همانطور که روحانی پیش از ترک تهران، هدف از سفر خود به عمان را بهبود روابط «دوجانبه» با این کشور دانسته بود.
در سفر دو روزه روحانی به مسقط وزرای امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، کار و امور اجتماعی و شماری دیگر از مسوولان رییس جمهوری را همراهی کردند.
روابط با عمان از آن دسته مناسبات خارجی ایران است که پیش و پس از انقلاب اسلامی عمیق و با ثبات مانده است.
مبادلات تجاری و اقتصادی بین 2 کشور هم بسیار خوب بوده و در سال جاری به یک میلیارد دلار رسیده است.
**ظرفیت های روابط تجاری تهران – مسقط
به گزارش بیست و دوم اسفند خبرگزاری دولتی عمان (او. ان. ای)کشورهای ایران و عمان با توجه به همسایگی می توانند همکاری های خود در حوزه روابط تجاری را بیش از پیش توسعه دهند. با توجه به این که سیستان و بلوچستان با کشور عمان همجوار است، ایران می تواند با توسعه زیرساخت های بندری چابهار روابط تجاری خود را با این کشور گسترش دهد.
ایران این توانایی را دارد که از کشور عمان به عنوان پلی برای ورود به بازارهای شرق آفریقا استفاده کند و این کشور را به عنوان بازار جایگزین در نظر بگیرد.
با توجه به توسعه زیرساخت های کشور عمان، جمهوری اسلامی ایران می تواند در حوزه های صدور خدمات فنی-مهندسی در زمینه های راه سازی، نفت و گاز، پل سازی، استخراج معادن و ساخت نیروگاه نیز با این کشور همکاری داشته باشد.
**اهمیت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی
سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عمان از اهمیت ویژه سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری های منطقه ای برخوردار است.
پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و در چارچوب اهداف دولت تدبیر و امید، وزارت امورخارجه کشورمان تلاش گسترده ای را برای بهبود روابط با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز کرد.
عمان یکی از کشورهایی است که در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سفر شهریور ماه سال جاری سلطان قابوس به تهران، قراردادهایی امضا و توافق هایی انجام شد و در این سفر نیز به دنبال اجرایی کردن توافق های گذشته با این کشور در زمینه های مختلف تجاری، اقتصادی، نفت و گاز، مسایل پولی و بانکی و مسایل فرهنگی توافقنامه هایی امضا شد.
یکی از موضوع های مورد توافق همکاری گازی ایران و عمان است. با توجه به ظرفیت بالای 2 کشور همسایه، افزون بر فروش گاز به عمان، ساخت خط لوله گاز بین 2کشور و صادرات این ماده حیاتی از راه «خیلج فارس» از دیگر توافق ها است.
همکاری در زمینه مسائل بین المللی از دیگر موارد مورد توافق بین 2کشور است؛ نکته ای که در سخنان پیش از سفر حسن روحانی به عمان چنین بازتاب یافت: ایران با کشور عمان همواره در زمینه مسایل بین المللی نیز همکاری هایی داشته است و این همکاری در سفر پیش رو مدنظر قرار خواهد گرفت.
به گزارش بیست و دوم اسفندماه نشریه لبنانی «المنار»، عمان پیشتر در سال 1392 خورشیدی یک بار میزبان نشست «دوستان سوریه» بود. این کشور تلاش کرده بود در این نشست همه بازیگران کلیدی منطقه ای را به همراه اروپا و آمریکا برای حل بحران سوریه گرد آورد؛ البته ایران در این نشست حضور نداشت.
** فرجام سخن
سفر حسن روحانی به عمان فصل جدیدی را در روابط دوستانه «دوجانبه» ایجاد می کند و به صلح، ثبات و امنیت بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. همچنین از آنجایی که ایران و عمان به طور مشترک کنترل تنگه هرمز را نیز بر عهده دارند می توانند در زمینه امنیت «خلیج فارس» بیش از پیش نقش آفرینی کنند.
افزون بر این، به باور کارشناسان مسائل منطقه ای، عملکرد «شورای همکاری خلیج فارس» در 32 سال گذشته نشان داده است که از قدرت لازم برای تامین امنیت منطقه برخوردار نیست و به ویژه پس از شکافی که بین اعضا اتفاق افتاد، ساختار این شورا نیازمند تحول جدی است. بنابراین در چنین شرایطی بازنگری در ساختار و عضوگیری تازه، مطمح نظر کارشناسان منطقه ای است. دیدگاهی که امکان حضور ایران، عراق و یمن در «شورای همکاری خلیج فارس» را گامی به سوی پیشرفت و امنیت و ثبات منطقه ای می داند.
از محجوبه کریمی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ک**1358
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن