تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820527130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگین گردشگری همدان چشم به راه سرمایه‌گذاران خصوصی/ دلسوزان برای رونق گردشگری روستایی پای کار آیند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
نگین گردشگری همدان چشم به راه سرمایه‌گذاران خصوصی/ دلسوزان برای رونق گردشگری روستایی پای کار آیند
همدان-خبرگزاری مهر: ورکانه از روستاهای هدف گردشگری استان همدان و یکی از مهمترین پتانسیل های استان همدان در جذب گردشگر و رونق گردشگری در این استان محسوب می شود که در انتظار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چشم به راه رونق و شکوفایی است.



به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری روستایی یکی از شاخه‌های با اهمیت در صنعت گردشگری است و توسعه گردشگری روستایی می تواند یکی از عوامل مهم در رونق گردشگری هر منطقه محسوب شود. استان همدان در زمینه گردشگری دارای پتانسیل های مختلف است که یکی از مهمترین پتانسیل های استان همدان که زمینه مناسبی برای رونق گردشگری این استان محسوب می شود روستا های هدف گردشگری استان همدان است. در حال حاضر 20 روستای هدف گردشگری در استان همدان شناسایی شده که کار مطالعات 11 روستا به اتمام رسیده اما با وجود این پتانسیل عظیم در استان همدان برای جذب گردشگر می توان گفت که هنوز آن طور که باید روستا های هدف گردشگری استان همدان در جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق نبودند در حالیکه روستاهای هدف گردشگری استان همدان دارای معماری های خاص و منحصر به فرد در کشور بوده و همچنین با توجه به کوهستانی بودن استان همدان از طبیعت بکر و زیبایی برخوردارند. روستای ورکانه که به عنوان نگین گردشگری روستای استان همدان معرفی می شود  یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شد. بافت کالبدی روستای ورکانه همدان به دلیل ویژگی خاص فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند از نیاکان به شمار می‌رود و حفظ و نگهداری آن را مورد تأکید قرار می‌دهد. این روستا منطقه ‌ای است که قدم زدن در کوچه‌های آن عظمت قدرت و زیبایی آن انسان را مبهوت می‌کند و آن را زیباتر از شهر به عنوان نگین همدان معرفی می‌کند.

روستای ملهمدره  ماسوله ای در غرب کشور که دارای رودخانه ای بسیار زیبا و دیدنی است كه از 40 چشمه سرچشمه می گیرد و دارای باغات میوه و تاكستان های انگور است و محصولات این روستا در سطح استان شهرت خاصی دارند. خانه های این روستا كه ییلاق های بسیار مصفایی دارد روی هم ساخته شده، طوری كه پشت بام یك خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی روستا را دو چندان می كند. كوه ها و دره ها از چهار طرف این روستا را احاطه كرده اند و این روستا در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد و می توان آن را ماسوله ای در غرب كشور نامید. از جاذبه های دیگر این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی اش وجود معادن و سنگ های متنوع ساختمانی است. سنگ های زینتی و مرمر دره های این روستا در نماسازی ساختمان كاربرد زیادی دارد. و بالاخره روستای گشانی، خاکو، علیصدر، حاج خدر و اشتران نام روستا های هدف گردشگری استان همدان بوده که هر کدام ویژگی های بی نظیری را در دل خود جای داده است و علاوه بر اینکه  هر کدام از آنها گنجینه ای از معماری اصیل ایرانی را در خود نهفته دارد می تواند برای توسعه گردشگری در استان همدان و رونق اقتصادی در این استان مثمر ثمر باشد. اما متاسفانه باید اذعان داشت که با تمام ویژگی های روستاهای هدف گردشگری استان همدان هنوز این روستا ها از امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری گردشگر در روستا و درآمد زایی برای روستا بی بهره هستند. اجرای اقدمات در روستا های هدف گردشگری استان همدان نیازمند توجه بخش خصوصی است مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر 20 روستای هدف گردشگری در استان همدان وجود دارد. علیرضا ایزدی با بیان اینکه کار مطالعات 11 روستای هدف گردشگری در استان همدان به اتمام رسیده است، بیان داشت: مطالعات 9 روستای هدف گردشگری استان همدان نیز در حال حاضر در دستور کار قرار دارد. وی در مورد روستا های هدف گردشگری استان همدان و رونق گردشگری در این روستاها افزود: تا زمانی که روستاهای هدف گردشگری استان همدان برای بخش خصوصی توجیه نداشته باشد اقدام خاصی در آنها نمی تواند انجام شود. مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به پتانسیل های روستاهای گردشگری استان همدان مانند ورکانه و یا سیمین، عنوان داشت: بخش خصوصی باید در روستاهای گردشگری استان همدان فضای مورد نیاز گردشگری را فراهم کند.

گردشگری در روستا های هدف گردشگری استان همدان محقق نشده است ایزدی با اشاره به روستای ورکانه، افزود: فضای روستای ورکانه با توجه به معماری منحصر به فرد و زیبای آن در حال حاضر آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی است و میراث کاری را که باید انجام داده اما گردشگری به آن صورت که باید در این روستا محقق نمی شود. وی با اشاره به اینکه در روستا های هدف گردشگری استان همدان امکاناتی برای گردشگر فراهم نشده است، ابراز داشت: گردشگر وارد آن می شود از روستا بازدید می کند اما محلی برای وی وجود ندارد که در روستا اقامت کند و برای مردم روستا عایداتی داشته باشد. مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه برای رونق گردشگری روستاهای هدف گردشگری استان همدان باید بخش خصوصی پای کار بیآید، بیان داشت: برای سرمایه گذاری در روستای ورکانه افرادی اعلام آمادگی کردند تا در این روستا سوئیت های اقامتی با معماری روستای ورکانه بسازند. ایزدی در مورد گردشگری روستایی در ایام نوروز امسال گفت: چند نقطه توسط آژانس ها برای گردشگری روستایی ثبت نام کردند اما متاسفانه مشکلی که در کشور وجود دارد این است که سفر در ایران تعریف نشده است. سفر در قالب تور در ایران معنا ندارد وی در این مورد ادامه داد: در کشور های خارجی سفر ها در قالب تور معنا پیدا می کند اما در کشور ایران وضعیت سفر متفاوت است و افراد شخصا برنامه ریزی می کنند که دلیل آن قسمتی مربوط به هزینه ها و قسمتی مربوط به فرهنگ است. مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: یکی از ضعف های ایرانیان در مباحث فرهنگی تک روی است و تمایلی به انجام کار دسته جمعی ندارند و در قالب تور سفر نمی کنند. ایزدی بیان داشت: بروشورهای تبلیغاتی برای روستاهای هدف گردشگری در استان همدان نصب شده و کارهای تبلیغاتی برای دعوت گردشگر برای دیدن این نقاط در شهر نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه در مراکز اطلاع رسانی نوروزی نیز تبلیغات مربوط به روستاهای هذف گردشگری در اختیار مسافران قرار می گیرد، عنوان داشت: اما با همه این تلاش ها مشکل تک سفری در کشور عاملی بر این شده که روستاهای هدف گردشگری بازدید زیادی نداشته باشند و هنوز فرهنگ تور در کشور جای نیافتاده است. گنجینه عظیم فرهنگی و میراث کهن در روستا ها نهفته است معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز به خبرنگار مهر گفت: از روستا های هدف گردشگری استان همدان می توان به روستاهای گشانی، اشتران، علی‌صدر روستاهای سیمین ابرو، ورکانه، خاکو، حبشی، علیصدر، حاج خدر و ملهمدره اشاره کرد. رزیتا ناصر المعمار با اشاره به اینکه گنجینه عظیم فرهنگی و میراث کهن استان همدان در روستا های آن نهفته است، ابراز داشت: با توجه به معماری های منحصر به فرد روستاهای هدف گردشگری استان همدان و طبیعت بکر آنها باید این روستا ها بیش از بیش معرفی شوند. وی در مورد روستای ورکانه افزود: ورکانه روستایی در نزدیکی شهر همدان واقع در استان همدان بوده که سنگ‌های لاشه که تمام‌ کوچه‌های آن را احاطه کرده‌ است. وی با بیان اینکه پیشینه تاریخی روستای ورکانه به بیش از 400 سال می‌رسد، گفت: این روستا مجموعه‌ای از چند محله است كه هر كدام از چند واحد مسكونی تشكیل شده‌اند و در محله "درِ مسجد" كه قدیمی‌ترین محله روستای وركانه به شمار می‌آید مسجد، حمام و مخابرات وجود دارد. معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: چشمه‏ های فراوان میان روستا، مناظر بكر باغ‏های گردو، درختان سر به فلك كشیده مثمر و غیرمثمر از زیبایی‏های منحصربه‌فرد طبیعی این روستا به شمار می‏ آیند. ملهمدره از ظرفیت های گردشگری فراوانی برخور دار است ناصر المعمار در ادامه سخنانش در مورد روستای ملهمدره اسد آباد گفت: روستای ملهمدره از ظرفیت‌های گردشگری فراوانی برخوردار است که باید اقدامات موثری با هدف جذب گردشگر در این روستا انجام شود.

وی افزود: ملهمدره از روستاهای هدف گردشگری شهرستان اسدآباد است که در دره‌های شمال غربی الوند و دامنه کوه المابلاغ قرار دارد و فاصله آن با اسد آباد سه کیلو متر است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان داشت: خانه‌های این روستا به روی هم ساخته شده، طوری که پشت‌بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی رو دو چندان می کند. ناصر المعمار با بیان این که کوه‌ها و دره‌ها از 4 طرف روستا را احاطه کرده‌اند، اظهار داشت: این روستا در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد و می‌توان آن را ماسوله‌ای در غرب کشور نامید. معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه به معرفی روستای سیمین ابرو همدان پرداخت و افزود: این روستا در دهستان ابرو قرار داشته و یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان همدان است که فاصله آن تا مرکز شهر همدان ۱۲کیلومتر است و در جاده‌ای شیبدار و کوهستانی است بافت سنگی خانه های این روستا و معماری خاصی را دارد. رزیتا ناصرالمعمار بیان داشت: تاریخچه یكجانشینی این روستا به 300 سال پیش مربوط می‌شود و استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه‌ها و مغازه‌ها این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش‌های معماری قابل توجه معرفی می‌كند. با مطالب ارائه شده و بررسی وضعیت روستا های هدف گردشگری استان همدان باید بیان داشت که توسعه گردشگری روستایی در استان همدان نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در این روستا ها به منظور احداث مراکز اقامتی و تفریحی و از سویی نیازمند همت مسئولان استانی در راستای توسعه گردشگری روستایی در استان همدان است.


۱۳۹۲/۱۲/۲۵ - ۰۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن