تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806968016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به غارهای شهرستان شیروان در خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به غارهای شهرستان شیروان در خراسان شمالی شیروان - ایرنا - شهرستان شیروان از لحاظ جمعیت و وسعت دومین شهر خراسان شمالی است که جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله غارهای معروف و دیدنی آن هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی است.


به گزارش ایرنا غار ˈپوستین دوزˈ که هرساله شمار بسیاری از مسافران از آن بازدید می کنند یکی از غارهای اعجاب انگیز این شهرستان در شش کیلومتری شمال شرقی شهر ˈلوجلیˈ مرکز بخش سرحد و 32 کیلومتری شیروان در دامنه کوه های ˈامام حاضرˈ است.
وجه تسمیه این غار از روستای متروکه پوستین دوز در سه کیلومتری شرق غار گرفته شده که ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 300 متر و نسبت به شهر لوجلی 150 متر است که با دهانه نسبتا بزرگ و گنبدی شکل به دروازه ای شبیه است که رو به قبله گشوده است.
قندیل های غار پوستین دوز از جوان بودن غار حکایت می کند که نوع و جنس غار آهکی است که وجود انشعاب های فراوان و حفره های به هم پیوسته و پیچ در پیچ پیمودن مسیر آنرا دشوار کرده است.
به همین دلیل بعضا حتی غارنوردان نیز راه را گم می کنند و برای افراد ناوارد و غیر فنی بازدید از این غار بدون راهنما و نخ کشی دشوار و خطرناک است.
غارهای دستکند هنامه:
غارهای ˈهنامهˈ شیروان یک مجموعه معماری دستکند هستند که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستایی به همین نام در دهستان ˈسیوکانلوˈ در 18 کیلومتری شمال شهر شیروان قرار گرفته است.
غارهای دستکند در یکی از دره های فرعی رود اترک به ارتفاع حدود هزار و 445 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده اند که از جاذبه دیدنی خاصی برخوردارند.
مجموعه معماری دستکند با توجه به وسعت آن ها زمانی جمعیت قابل توجهی از ساکنان بومی منطقه را در خود جای می داده و در سینه کوهی به نام ˈگرمه درهˈ قرار گرفته که حدود 100 متر از کف دره ارتفاع دارد.
غارهای هنامه شیروان در سه طبقه روی هم در دیواره عمودی کوه حفر شده و سقف هر طبقه کف طبقه فوقانی را تشکیل می دهد که سقف و یا کف اتاق ها یک لایه متراکم شنی با ضخامت 50 تا 100 سانتیمتر است که به طور طبیعی در کوه وجود داشته و به طور مناسب از آن بهره برداری شده است.
دسترسی به این اتاقها از بالای کوه غیرممکن است و رودخانه فصلی پای غارها در تامین آب ساکنان آن نقش اساسی ایفا می کرده است.
در طبقه سوم غار اتاق های کمتر ولی نسبتا بزرگی وجود دارد که احتمالا انبار بوده اند که تمام عناصر معماری داخل این فضاها از قبیل آخورها، اجاق ها و ... از جنس کوه به صورت دستکند ایجاد شده که در حال حاضر به طور کلی حدود 20 اتاق در این مجموعه دستکند سالم باقی مانده و بخش زیادی از فضاها نیز بر اثر ریزش دیواره کوه منهدم شده است.
این مجموعه منحصر به فرد در خراسان شمالی که مربوط به قرون اولیه اسلامی(قرن 3-5ق) با شماره 22214 در فرودین 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
با توجه به فضای وسیع و باز قسمت غربی غارهای هنامه شیروان، در صورت اجرای طرح نهال کاری و ایجاد کمپ این منطقه می تواند یکی از مناطق گردشگری شیروان باشد.
غار کافرقلعه:
غار کافر قلعه در روستای ˈگلیانˈ مرکز دهستانی به همین نام و در فاصله 23 کیلومتری جنوب شیروان قرار دارد و همان گونه که از اسمش پیداست غاری مسکونی بوده که در زمان های گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می شده است.
غار کافرقلعه در ارتفاع 50 متری سطح دره در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی که راه روستای ˈبرزلیˈ از آن می گذرد واقع است.
در اطراف غار آثاری از سنگ چینی و دیواره های سنگی به چشم می خورد و در راستای این غار در پای کوه (جنوب غار) گورستان قدیمی کوچکی قرار دارد که مسکونی بودن آن را به اثبات می رساند.
قسمتی از غار دارای سالن ها و فضای وسیعی بوده که حتی بعضا اجناس عتیقه و کتب خطی نیز از این غار به دست آمده و اکنون این غار احتیاج به تحقیق و مطالعه بیشتری توسط زمین شناسان و غارنوردان دارد.
روستای گلیان با قدمت تاریخی و منازل مطبق و چشمه سارهای فراوان و مفاخر و مشاهیر یکی از روستاهای معروف گردشگری خراسان شمالی است که غار کافر قلعه به دلیل قرار گرفتن در این روستا هر ساله مورد بازدید بسیاری از مسافران و گردشگران است.
غار اسطرخی:
غار ˈاسطرخیˈ در روستای اسطرخی در فاصله 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع است و این روستای گردشگری با آبشاری به ارتفاع 25 متر و چشم اندازهای بکر و دیدنی در بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جلب می نماید.
غار اسطرخی که در شرق این آبشار معروف واقع است پیش تر دارای چکیده ها و چکنده های بسیاری بود که بتدریج به علت عدم آگاهی بعضی از بازدیدکنندگان، قریب به اتفاق این قندیل ها تخریب و به ویترین منازل منتقل شده است.
اخیرا حتی دهانه این غار هم بر اثر دخالت های انسانی تخریب و مسدود شده است.
یک غارنورد شیروانی با اشاره به بازدید خود از این اثر طبیعی گفت: من تا عمق 16 متری غار که مملو از قندیل بود و از سقف آن آب ریزش می کرد رفتم اما با وسایل اولیه قادر به ادامه حرکت در آن نشدم.
از دیگر غارهای شیروان می توان به غار ˈدامچیˈ اشاره کرد که هنوز مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی است. ک/4
7186/626
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن