تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821119284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه مخالفت ازبکستان با اجرای طرح منطقه ای نیروگاه کاسا - 1000


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ادامه مخالفت ازبکستان با اجرای طرح منطقه ای نیروگاه کاسا - 1000 دوشنبه - ایرنا - ازبکستان در ادامه روند مخالفت با طرح انتقال برق کاسا - 1000 که چهار کشور آسیای مرکزی و جنوبی را از مزایای آن برخوردار می کند، خبرهای منتشر شده مبنی بر آغاز عملیات اجرایی این طرح در سال جاری میلادی را «شایعه پراکنی» نامید و گفت که مانع تحقق این طرح می شود.


به گزارش ایرنا، ازبکستان در جدیدترین موضعگیری خود در ضدیت با اجرای این طرح گفت: ما در حال رایزنی با شرکای خود و نهادهای بین المللی برای جلوگیری از اجرای این طرح هستیم.
وزارت اقتصاد ازبکستان روز گذشته با انتشار گزارشی خبر رسانه ها به نقل از نماینده بانک جهانی که گفته بود شرایط و امکانات اجرای این طرح بزرگ فراهم شده و در سال جاری عملیات آن آغاز می شود را تکذیب و اعلام کرد: این موضوع صحت ندارد.
وزارت اقتصاد ازبکستان گفته است هدف برخی رسانه ها از انتشار خبر آغاز عملیات ساختمان طرح کاسا 1000 از بین بردن توجه جهانی نسبت به خطرات اجرای این طرح است که ازبکستان بارها به آن اشاره کرده است.
این موضعگیری ازبکستان در حالی است که ماه گذشته میلادی بانک جهانی اعلام کرد که موضوع احداث طرح کاسا - 1000 در نشستی با شرکت مقامات بلندپایه تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و افغانستان و نمایندگان این بانک و چند نهاد مالی بین المللی بررسی شده است.
«شرف الدین امام اف» سفیر تاجیکستان در افغانستان نیز ماه جاری به رسانه ها گفته بود که موافقت نامه اجرای طرح کاسا 1000 در همین ماه امضا خواهد شد.
بانک جهانی همچنین هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم برای این طرح، محل تامین 997 میلیون دلار آن مشخص شده است.
بر اساس این گزارش، حدود 526 میلیون دلار از اعتبار لازم برای اجرای این طرح توسط این بانک پرداخت خواهد شد.
قرار است توافق در مورد تامین مالی کامل این طرح در آخر ماه میلادی جاری با حضور هیات مدیره بانک جهانی در تاجیکستان بررسی شود.
بر اساس این طرح جاه طلبانه که یک میلیارد و 170 میلیون دلار برای اجرای آن پیش بینی شده است، برق تولیدی نیروگاه «قنبراته» در قرقیزستان و «راغون» در تاجیکستان توسط خط انتقال برق «کاسا - 1000» به طول هزار و 222 کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال داده خواهد شد.
سهم قرقیزستان و تاجیکستان در این طرح به ترتیب 180 و 230 میلیون دلار و سهم افغانستان و پاکستان 283 و 181 میلیون دلار تعیین شده است.
ازبکستان کشور همسایه قرقیزستان و تاجیکستان همواره برای اجرای این طرح کارشکنی کرد، چون به گفته ازبک ها این طرح مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد، اما متخصصان و پژوهشگران در ارزیابی زیست محیطی خود از طرح کاسا - 1000 این طرح را کاملا بی ضرر دانسته اند.
هدف اساسی اجرای کاسا -1000 تامین ثبات و فراهم شدن رشد اقتصادی در افغانستان و همزمان رونق اقتصادی بازار برق آسیای مرکزی است که در نیروگاه های راغون تاجیکستان و قمبراته قرقیزستان تولید خواهد شد.
با اجرای این طرح قرار است 300 مگاوات نیروی برق از کاسا - 1000 که توان انتقال 1300 مگاوات برق را دارد به افغانستان انتقال یابد و مابقی برق تولیدی هم سهمیه پاکستان خواهد بود.
موضوع انتقال برق تولیدی کاسا - 1000 در حالی است که کشور تاجیکستان با کمبود برق مواجه است و بسیاری از مناطق این کشور در فصل زمستان از نعمت برق محرومند.
مقامات تاجیک می گویند طرح کاسا- 1000 با هدف ساخت نیروگاه های عظیم مانند راغون است تا هم ارزآوری برای کشور حاصل شود و هم مشکل برق تاجیکان کاهش یابد.
ازبکستان مخالف طرح های بزرگ انرژی کشور های بالاآب آسیای مرکزی شامل تاجیکستان و قرقیزستان بوده است و بر همین نیت رایزنی هایی را در نهاد های بین المللی از سال های گذشته آغاز کرده است.
برخی تحلیلگران دلیل اعلام کنار کشیدن بانک توسعه آسیایی از مشارکت در این طرح در سال گذشته را متوجه ازبکستان دانستند که این نهاد مالی را وادار به خودداری از حضور در این طرح کرده است.
تاشکند، اعتقاد دارد احداث نیروگاه های بزرگ در قرقیزستان و تاجیکستان باعث خشک شدن منابع آبی و کشتزارهای کشورهای دیگر می شود ضمن اینکه پیامد های نامطلوب زیست محیطی را هم به دنبال خواهد داشت.
به اعتقاد مقامات ازبکستان، طرح های تاجیکستان و قرقیزستان برای احداث نیروگاه های بزرگ با سدهای عظیم، از جمله سد راغون با ارتفاع 350 متر در بستر آمو دریا و ˈقمبراتهˈ با ارتفاع سد 275 متر بر بستر رودخانه سیر دریا نگران کننده است.
معاون وزیر اقتصاد ازبکستان اخیرا در نامه ای به بانک جهانی به پیامد های منفی زیست محیطی طرح کاسا 1000 اشاره کرد و گفته است که این طرح موازنه انرژی در منطقه را از بین خواهد برد و لازم است بانک جهانی از سرمایه گذاری در این مورد خودداری کند.
ازبکستان پیشتر نیز بارها تلاش کرده بود تا با بهره گیری از ابزارهای گوناگون اقتصادی، سیاسی و نظامی مانع از ساخت و تکمیل سد و نیروگاه راغون در تاجیکستان شود. اما ˈلاره تکˈ معاون رییس بانک جهانی در امور اروپا و آسیای مرکزی در پایان ماه گذشته میلادی در جواب به ازبکستان از طرح کاسا 1000 حمایت کرد و نوشت که بر اساس بررسی های نهادهای بین المللی این طرح حداقل برای یک دوره 20 ساله ( از 2016 تا 2035) هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد، ضمن اینکه قادر خواهد بود برق مازاد را نیز به کشورهای آسیای جنوبی منتقل کند.
مخالفت تاشکند با این طرح در حالی است که دوشنبه یک خط فشار قوی دیگر را برای انتقال برق به پاکستان پیشنهاد کرده است، خطی که قادر خواهد بود 10 هزار مگاوات برق را به پاکستان انتقال دهد.
تاجیکستان و قرقیزستان می گویند این نیروگاه ها سبب کم آبی یا بی آبی برای دیگر کشورهای منطقه نخواهند شد.
تاجیک ها می گویند ازبکستان بیش از نیمی از زمین های کشاورزی منطقه را در اختیار دارد و از 60 درصد ذخایر آبی آسیای مرکزی استفاده می کند، به طوری که مشکل بوجود آمده برای دریاچه آرال ناشی از سوء استفاده های ازبکستان و استفاده های بی رویه از آب منطقه است.
تحلیلگران سیاسی معتقدند طرح کاسا - 1000 که به موضوع اختلاف بین ازبکستان و دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان تبدیل شده است در آینده به ایجاد تنش در آسیای مرکزی دامن خواهد زد.
آساق**1663**1545
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن