تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849528595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نشست دانش اجتماعی مسلمانان در قم انقلاب اسلامی عامل تحقق استقلال فکری و عملی مسلمانان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست دانش اجتماعی مسلمانان در قم
انقلاب اسلامی عامل تحقق استقلال فکری و عملی مسلمانان
نشست علمی «دانش اجتماعی مسلمانان، ظرفیت‌ها و چالش‌ها» امروز با سخنرانی آیت‌الله جوادی ‏آملی در قم برگزار شد.‏

خبرگزاری فارس: انقلاب اسلامی عامل تحقق استقلال فکری و عملی مسلمانان


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همواره در طول تاریخ، بشر برای تبیین و توضیح پدیده‌های طبیعی و ‏اجتماعی به ارائه نظریه متوسل شده است که بنا به اطلاعات تاریخی، شروع آن را همچون بسیاری از ‏مسائل دیگر به یونان باستان باز می‌گردانند که این دوره توسط سقراط آغاز می‌شود و از طریق ‏شاگردش افلاطون و پس از آن ارسطو در مرکز علمی آتن ادامه می‌یابد که مرکز مذکور پس از مدتی به ‏اسکندریه منتقل و تا قرن چهارم به فعالیت‌های علمی خود ادامه می‌دهد.‏ با این حال در سال 529 میلادی و به دستور امپراطور روم شرقی، مدارس علم و فلسفه در آتن و ‏اسکندریه تعطیل شده و فلسفه در این منطقه به خاموشی می‌گراید؛ در این دوره فلسفه به عنوان ‏اسم عامی برای همه علوم حقیقی به کار می‌رفت که به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌شد.‏ چندی بعد در نقطه‌ای دیگر از جهان، فارابی و ابن سینا که افکار فلسفی آن عصر را آموخته بودند نظام ‏فلسفی جدیدی ارائه کردند که علاوه بر افکار افلاطون و ارسطو و نیز نوافلاطونیان اسکندریه و عرفای ‏مشرق‌زمین، متضمن اندیشه‌های جدیدی نیز بود.‏ هر چند به دلیل سهم زیاد ارسطو، فلسفه فلاسفه مسلمان دارای صبغه ارسطویی و مشایی بود ‏ولی در این میان سهروردی از طریق بازبینی نقادانه غزالی، بغدادی و رازی، مکتب اشراق را بنیان نهاد ‏که بیشتر صبغه افلاطونی داشت و سرانجام قرن‌ها بعد، صدرالدین شیرازی که بر دوش مشائیون، ‏اشراقیون، طوسی، دوانی، بهایی و میرداماد ایستاده بود نظامی فلسفی ارائه کرد که ترکیبی از ‏فلسفه مشاء، اشراق و مکاشفات عرفانی بود.‏ برخی معتقدند در مکاتب فلسفی گوناگون، تبیین پدیده‌های طبیعی و اجتماعی بیشتر از طریق قیاس ‏صورت می‌گیرد که در این شیوه توضیح در مورد پدیده اجتماعی به عنوان یک مورد جزئی از اصول ‏کلی‌تر، اخذ می‌شود؛ فلاسفه مختلف اسلامی همچنان ادامه یافتند تا اینکه در مشرق زمین، با ‏رویکردهای مختلفی توسط فلاسفه، عرفا، فقها، مورخان، مفسران، متکلمان و محدثان به حرکت خود ‏تداوم بخشید که البته با علم غربی تعاملات پر فراز و نشیبی نیز داشته است.‏ برخی علم را بی‌طرف می‌دانند و خواهان پذیرش علوم غربی هستند و برخی دیگر دانش غربی را ‏یکسره مردود دانسته و بازگشت به سلف صالح را پیشنهاد می‌کنند و دسته سوم به نقد و بررسی آن ‏علم و تلفیق آن با میراث و فرهنگ اسلامی معتقد هستند. بازخوانی میراثی با عنوان دانش اجتماعی ‏مسلمانان بخشی از این رویکرد است که مورد توجه اندیشمندان فراوانی قرار گرفته و نشستی هم با ‏عنوان دانش اجتماعی مسلمانان، ظرفیت‌ها و چالش‌ها به همین منظور امروز در موسسه علوم ‏وحیانی اسراء برگزار شد.‏ انقلاب اسلامی تفکر استقلال فکری و عملی را محقق ساخت در ابتدای این نشست، دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه به سخنرانی پرداخت و در ‏موضوع «بازخوانی علم اجتماعی مسلمانان از منظر نظریه دولت و تمدن» مطالبی را بیان کرد.‏ وی اظهار داشت: تاریخ حیات اجتماعی انسان بر روی کره خاکی را از مناظر متفاوت می‌توان بازخوانی ‏کرد یا در بیانی دیگر خوانش تاریخ حیات اجتماعی مسلمانان از جمله تاریخ تفکر اجتماعی آنها را از ‏مناظر مختلف می‌توان مورد مطالعه قرار دارد که از جمله نظریه‌های قابل توجه در این زمینه می‌توان از ‏نظریه دولت و تمدن نام برد که در آن، دولت به معنای گروه اقلیتی است که با زور یا رأی یا ترکیب این دو ‏مدیریت جامع را بر عهده می‌گیرد.‏ رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که تمدن که عمدتا با ‏شهرنشینی همراه است عبارت از ترکیبی از شهرنشینی و توسعه اقتصادی و علمی است و در این ‏نظریه مقدم بر همه چیز شکل‌گیری دولت و تحولات آن به شمار می‌رود عنوان داشت: شکل‌گیری ‏دولت نقش محوری در فراهم آوردن زمینه تولید علم دارد و بر این اساس تاریخ تحولات تمدن اسلامی را ‏در یک نگاه می‌توان به دو دوره تقسیم کرد.‏ وی با بیان اینکه دوره‌ای که مسلمانان صاحب قدرت سیاسی و بالتبع اقتصادی و علمی بوده‌اند و ‏می‌توان گفت تفکر اجتماعی را دارا بودند دوره نخست به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: دوره دوم ‏شامل زمانی است که مسلمانان قدرت سیاسی نداشتند و در نتیجه در حوزه اقتصادی و تولید علم هم ‏دست برتر را نداشتند.‏ جمشیدی‌ها گفت: در دوره اول، مسلمانان در همه حوزه‌ها از جمله دانش اجتماعی پیشگام و حتی ‏موسس بوده‌اند حال آنکه در دوره دوم متفکران اسلامی به سوال‌هایی پاسخ می‌دادند که از طرف ‏متفکران غربی مطرح شده بود؛ تنها پس از شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران، فکر ‏استقلال فکری و هماوردی با دیگران در همه حوزه‌ها از جمله دانش اجتماعی مجدد مطرح شده است.‏ لزوم اتخاذ استراتژی تفاوت در خوانش آرای متفکران مسلمان عبدالحسین کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه سخنران بعدی نشست بود. وی با اشاره به لزوم ‏اتخاذ استراتژی تفاوت در خوانش آرای متفکران مسلمان گفت: مروری بر خوانش‌های معاصر از متون ‏اندیشمندان مسلمان و حتی متون اسلامی حکایت از آن دارد که خوانش‌های مذکور عموماً مبتنی بر ‏استراتژی شباهت تکوین‌ یافته‌اند ولی به تفاوت‌هایی نیز توجه داشته‌اند. وی افزود: کاربست استراتژی در اینجا به معنایی فراتر از روش و به طریق اولی‌تر، تکنیک ارجاع داشته و ‏تمام مساحت وجودی محقق را چنانکه در روش‌های کیفی سراغ داریم در بر می‌گیرد.‏ این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: بر این اساس استراتژی حتی به نیت، شیوه مواجهه با ‏موضوع و به طور کلی سلوک محقق در بررسی پدیده‌ها را چنانکه نزد فوکو سراغ داریم، نیز ارجاع دارد ‏با این وصف استراتژی شباهت، به جای توجه به گسست‌ها و عدم پیوستگی‌ها و تفاوت‌ها، سعی در ‏کشف مشابهت‌ها دارد و به مثابه گفتمانی، کنش‌های علمی عصر خود را نظم بخشیده و ساماندهی ‏می‌کند.‏ وی ادامه داد: کاربست چنین استراتژی در تحلیل متون متفکران مسلمان ولو آنکه با نیتی خیرخواهانه و ‏با هدف استخراج توانمندی‌های علمی و تمدنی متفکران مسلمان صورت گیرد، نه تنها مبتنی بر پذیرش ‏مفروضات گفته و یا ناگفته‌ای چون پذیرش تمدن محقق غربی به مثابه تمدن واحد بشری بلکه طبیعتا ‏مانع از مکشوف شدن ظرفیت‌های مکنون در متون متفکران مسلمان برای برخاست تمدنی متفاوت ‏می‌شود.‏ نقش علم اصول فقه در هندسه اندیشه اجتماعی مسلمانان حسن عبدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) سخنرانی بعدی این همایش بود.‏ وی با اشاره به نقل علم اصول فقه در هندسه اندیشه اجتماعی مسلمانان گفت: در اینجا بر روی این ‏مسئله متمرکز می‌شویم که علم اصول فقه در هندسه دانش اجتماعی مسلمانان چه نقش و ‏جایگاهی دارد؛ با استفاده از روش تحلیلی و تاریخی می‌توان به واکاوی نقش علم اصول فقه در ‏شکوفایی دانش اجتماعی مسلمانان پرداخت.‏ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه بر اساس یافته‌های موجود، یکی از دانش‌های ‏که در بستر فرهنگ اسلامی به وجود آمده علم اصول فقه است و فلسفه شکل‌گیری این علم، کمک ‏به فقیهان برای استنباط احکام شرعی فرعی از متون دینی بوده است اظهار داشت: این علم در طول ‏تحولات تاریخی خود، مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته است، علم اصول فقه در قرن یازدهم ‏هجری توانست بر مخالفت جدی اخباری‌گری و نص‌گرایی غلبه کند و زمینه را برای شکوفایی علوم ‏اسلامی فراهم سازد.‏ وی با اشاره به نقش اساسی علم اصول فقه در طول تاریخ در حل معضلات اجتماعی مسلمانان و ‏انکارناپذیری این حقیقت خاطرنشان کرد: نگارش کتاب‌ها و رساله‌های مشتمل بر ابعاد اجتماعی اسلام ‏در دوره مشروطه مانند کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله به قلم اصولی نامدار، شیخ محمد حسین نائینی ‏نمونه بارز این تاثیرگذاری است.‏ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: می‌توان این دوره را به منزله نقطه عطفی در جایگاه ‏علم اصول فقه در دانش اجتماعی مسلمانان به حساب آورد زیرا علم اصول فقه از ابزار استنباط احکام ‏شرعی فرعی به دانش راهبری در استنباط علم دینی ارتقا یافت و زمینه را برای بسط دانش اجتماعی ‏مسلمانان فراهم ساخت به همین دلیل جایگاه علم اصول فقه در هندسه دانش اجتماعی مسلمانان را ‏باید به منزله دانش بنیادین به حساب آورد.‏ در ادامه برخی از محققان و دانشجویان حاضر در این نشست علمی، مقالاتی را ارائه کردند.‏ حمید فاضل قانع، دانشجوی مقطع دکتری دانش اجتماعی مسلمانان در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ‏مقاله‌ای با عنوان «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در بستر اصلاح فرهنگی، نقد و بررسی اندیشه‌های ‏مالک بن نبی» گفت: مالک بن نبی اندیشمند مسلمان و معاصر الجزایری در پی بررسی علل ‏عقب‌ماندگی جوامع مسلمان از قافله تمدن و پیشرفت، رهیافت اصلاحی خود را برای اعتلای تمدنی ‏جامعه مسلمان در چارچوب آموزه‌های دینی و با رویکردی فرهنگی ارائه کرده است؛ او مهمترین عامل ‏دگرگونی اجتماعی که تمدن اسلامی را به قهقرا برده است، دوری از روح آموزه‌های دینی و گرفتار ‏شدن در روحیه استعمارپذیری درونی و بروز اندیشه‌های مرده و اندیشه‌های قائل دانسته و یگانه عامل ‏موثر برای تغییر دگرباره شرایط تمدنی اسلامی و بازگشت به دوران شکوه تمدنی را رجوع به دین و ‏تسلیم در برابر آموزه‌های مترقی آن می‌داند.‏ رویکرد تفهمی در علوم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه مسلمان ارائه‌دهنده مقاله بعدی قاسم ابراهیم‌پور، دانشجوی دکتری اندیشه معاصر مسلمانان در موسسه ‏آموزش عالی امام رضا(ع) بود.‏ وی اظهار داشت: مکتب تفهمی با دیلتای در قرن 19 میلادی آغاز و با هوسرل، هایدگر، وبر، ویتگنشتاین ‏و وینچ ادامه می‌یابد. دانشمندان این مکتب با پذیرش تفاوت ماهوی موضوع در علوم اجتماعی و علوم ‏طبیعی و همچنین قائل شدن به حاکمیت قواعد و نه قوانین، بر جامعه، رفتار معنادار را به عنوان موضوع ‏جامعه‌شناسی مطرح کرده و تلاش دارند با روش‌های متفاوتی از علوم طبیعی، به فهم و تفسیر رفتار ‏کنش‌گر از طریق بررسی انگیزه‌های عامل دست یابند که البته با وجود موفقیت‌های نسبی با نقد‌های ‏فراوانی نیز روبه‌رو شدند.‏ وی ادامه داد: رویکرد تفهمی بر مبنای فلسفه اسلامی غنای خود را مرهون اتخاذ مبانی ویژه‌ای از ‏جمله پذیرش وحی، عقل و تجربه آن هم به نحوی منسجم، به عنوان منابع و ابزار علم و همچنین ‏ترسیم نسبتی خاص میان علم و فرهنگ است.‏ جریان‌شناسی سیاست‌نامه‌نویسی در مقاله دیگری که سعید مقدم آن را ارائه داد به جریان سیاست‌نامه نویسی به عنوان یکی از ‏جریان‌های مهم اندیشه اجتماعی سنتی اشاره شد.‏ این محقق خاطرنشان کرد: بازخوانی و رجوع مکرر به فرهنگ و میراث معرفتی خودمان می‌تواند ما را با ‏نحوزه تولید دانش بومی متناسب با زمینه‌های اجتماعی و مبانی و روش‌های معرفتی و فکری آشنا ‏سازد و از بازسازی و تغییرات ساختارشکنانه فرهنگ خود بر اساس علم مدرن جلوگیری کند.‏ در این میان تحول خلافت اسلامی در سده اول هجری و شکل‌گیری دولت و در نتیجه لزوم آگاهی از ‏رسم کشورداری و تحریض اسلام به کسب مکارم اخلاقی و ... برخی از زمینه‌های شکل‌گیری این ‏دانش در میان مسلمانان بوده است.‏ اصالت وجودی فرد و جامعه در ادامه حسن خیری، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در مقاله‌ای به اصالت فرد یا جامعه اشاره کرد و ‏گفت: هر دو از کاستی‌ و نارسایی‌هایی در رنج هستند، از جمله اینکه در این رویکردها انسان و تحولات ‏انسانی، بریده از شبکه پیچیده جهان هستی در نظر گرفته می‌شوند و به تقلیل می‌گرایند.‏ وی افزود: بر آن هستیم تا با بررسی و بازخوانی آرای اندیشمندان مسلمان مانند شهید صدر، شهید ‏مطهری، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی و با طرح اصالت وجودی فرد و اجتماع به درک ‏صحیحی از موضوع دست یابیم.‏ ‏«درآمدی بر نظریه فرهنگی امام خمینی(ره)»، «جریان‌شناسی حکمت عملی»، «معنا از منظر علامه ‏طباطبایی» و «روش‌شناسی اندیشه اجتماعی مسکویه» از دیگر مقالاتی بودند که در این نشست ‏ارائه شدند.‏ در پایان آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه و مفسر قرآن مجید مطالبی را ‏در مورد علوم اجتماعی بیان کرد.‏ این نشست امروز با برگزاری مراسم اختتامیه در دانشگاه باقرالعلوم و با سخنرانی حجت‌الاسلام ‏والمسلمین قاسم ابراهیم‌پور دبیر علمی نشست به کار خود پایان خواهد داد.‏ انتهای پیام/78004‏/ش40

92/12/22 - 16:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن