تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804040350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره شب آواهای محلی در گناوه برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > بوشهر گزارش خبری – تصویری/
جشنواره شب آواهای محلی در گناوه برگزار شد
گناوه – خبرگزاری مهر: برنامه شب آواهای محلی چهارشنبه شب با حضور پر شور اهالی فرهنگ دوست و هنرمندان موسیقی شهرستان گناوه در چهارمین شب از جشن فرهنگ گناوه در مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناوه برگزار شد.



به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناوه در این آئین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان گناوه از یک فرهنگ غنی و سرشار از آواهای محلی برخوردار بوده و هست که این آواها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. عبدالرضا محمدی‌نژاد گفت: امروزه این آواها کمتر در میان خانواده های شهری یافت شده و بیشتر در میان خانواده های روستایی رواج دارد. محمدی نژاد بیان داشت: نیاز است تا با یک کار علمی گردآوری این آواهای برخاسته از زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم این دیار در دستور کار قرار گرفته و بر روی آنها مطالعات آکادمیک صورت بگیرد.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناوه در پایان گفت: محتوای این آواهای محلی بیشتر زندگی عادی مردم شامل دردها و مشکلات، غم ها و شادی ها، آمال و آرزوها، بزرگمردی و دریادلی، آئین های مذهبی و ... را در بر می گیرد. رئیس شورای مرکزی جشن فرهنگ گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه این شب خاطره انگیز اظهار داشت: در بطن بسیاری از آواهای محلی ما رد پایی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دوره ای که یک آوای محلی در آن شکل گرفته به چشم می خورد و این از برجسته ترین ویژگی های آواهای محلی است. غلامحسین دریانورد با اشاره به نسبت بین آواهای محلی و تاریخ شفاهی گفت: آواهای محلی بخشی از فرهنگ عامه و تاریخ شفاهی یک ملت و کشور هستند.

دریانورد با بیان اینکه تاریخدانان از این ویژگی اطلاع کامل داشته اند، بیان داشت: تاریخدانان همواره در کنار سایر مستندات تاریخی خود برای ثبت یک رویداد و رمزگشایی از یک رخداد تارخی به واکاوی فرهنگ عامه و به ویژه آواهای محلی دیاری که آن رویداد در آن اتفاق افتاده رجوع می کنند. رئیس شورای مرکزی جشن فرهنگ گناوه در پایان گفت: آواهای محلی شهرستان گناوه منبعی بی پایان برای خلق آثار ماندگار موسیقایی توسط هنرمندان موسیقی شهرستان است که می طلبد این هنرمندان به این عرصه نگاه جدی تری داشته باشند. دبیر چهارمین جشن فرهنگ گناوه نیز در این آئین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از زیباترین برنامه هایی که در چهارمین جشن فرهنگ گناوه طرح ریزی و به مورد اجرا گذاشته شد، آئین شب آواهای محلی است که با استقبال خیره کننده مردم شهرستان گناوه مواجه شد. سعید بهمرد گفت: شب آواهای محلی توسط هنرمندان انجمن موسیقی گناوه و با تلاش های شبانه روزی این هنرمندان اجرایی شد.

بهمرد بیان داشت: شب آواهای محلی گامی کوچک در راستای پاسداشت فرهنگ غنی این دیار است که امیدوارم در سال های آینده نیز بتوانیم در این حوزه کارهای بهتری ارائه و آثار فاخر بیشتری را به دوستداران آواهای محلی شهرستان گناوه تقدیم کنیم. مسئول انجمن موسیقی گناوه نیز در این شب خاطره ساز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیار خوشحالم که انجمن موسیقی نیز توانست در چهارمین جشن فرهنگ گناوه شب آواهای محلی را اجرا کرده و موجبات رضایت علاقمندان به حوزه آواهای محلی را فراهم سازد. حسین رئیسی گفت: موسیقی محلی ما از توانمندی ها و ظرفیت های زیادی برخوردار است.  رئیسی بیان داشت: انجمن موسیقی گناوه تلاش دارد که شناختی از این آواها شناختی ارائه کرده تا فقط موسیقی ما را با آهنگ های بندری و شاد نشناسند؛ اگرچه موسیقی بندری یکی از زیرمجموعه های موسیقی ما است. وی با اشاره به اجراهای این شب خاطره انگیز ادامه داد: در نخستین اجرا یک قطعه طولانی مشتمل بر اکثر آواهای منطقه به خوانندگی محمدرضا فاریابی، روح الله پور قصاب و روح الله شولی و نوازندگی نی انبان و تنظیم حسین رئیسی سیل تشویق های حاضران در سالن را روانه اعضای گروه این اجرا کرد.

رئیسی اضافه کرد: نوازندگان سازهای کوبه ای در این اجرا حسن رئیسی، سجاد روئین تن، جواد بحرپیما، ایمان کشت ورز و علی معرف با همراهی حرکات فرم رضا رحمانی از بازیگران برجسته شهرستان گناوه و گروه نمایشی تئاتر ایلیا بودند. وی ضمن آرزوی سلامتی برای استاد ایرج شمسی زاده تصریح کرد: دو تا از شعرهای استاد ایرج شمسی زاده با آهنگسازی حسین رئیسی در این کار اجرا شد که غزل معروف عیده بیو از این دو کار اجرا شده بود. رئیسی ادامه داد: در اجرای بعدی شهرام استواریان به اجرای قطعات تو بیو، لالایی و دختر بویراحمدی از کارهای فولکلر نواحی مختلف ایران به صورت موسیقی کلاسیک همراه با نوازندگی پیانو توسط میلاد پیلتن پرداخت.

وی افزود: استواریان پس از این اجرای فاخر قطعه دی بلال را با شعری از محمد جعفر نجدی از شاعران برجسته شهرستان گناوه به همراهی پیانوی میلاد پیلتن و آهنگسازی خود به مخاطبان گسترده موسیقی حاضر در سالن تقدیم کرد که سیل تشویق های پیاپی علاقمندان به موسیقی کلاسیک در پاسخ به این اجرای فاخر آغاز شد و تا چند دقیقه ادامه داشت. رئیسی با اشاره به کار بعدی این خواننده کلاسیک موسیقی گناوه عنوان کرد: آخرین اجرای استواریان در این شب خاطره انگیز کار شانه ات را دیر آوردی با شعری از حامد عسکری و همراهی پیانوی میلاد پیلتن و آهنگسازی وی بود که حاضران در سالن را به ستایش این اجرا فراخواند.    وی اضافه کرد: گروه کر بانوان تشکیل شده از بیشتر از 10 بانو ملبس به لباس بانوان قدیم گناوه یک آهنگ محلی را با همراهی ساز نی انبان و شعر زیبای گل بی منت بارون استاد ایرج شمسی زاده با آهنگسازی و تنظیم حسین رئیسی اجرا کردند که این اجرا شور فراوانی در سالن ایجاد کرد و در ضمن کار حاضران نیز با این آهنگ همخوانی داشتند. مسئول انجمن موسیقی گناوه در پایان با تقدیر از خبرگزاری مهر و خبرنگار این خبرگزاری در شهرستان گناوه به دلیل پوشش خوب خبری فعالیت های انجمن موسیقی گناوه گفت: سه تن از پیشکسوتان انجمن موسیقی گناوه نیز در شب آواهای محلی اقدام به اجرای چند قطعه موسیقی اصیل به خوانندگی ولی زاده، نوازندگی ویولن حاج عباس سلامی زاده و گویندگی ابراهیمی کردند.

گفتنی است که مسعود قادری بافنده با تجربه گرگور در این آئین و در روی سن با آغاز مراسم شروع به بافت یک گرگور کرد که کار ساخت آن را همزمان با پایان این آئین به پایان رساند. در پایان این شب خاطره ساز به پیشنهاد استاد مهدی یزدانی از مربیان انجمن موسیقی  از بعضی از پیشکسوتان موسیقی شهرستان گناوه به نام های حاج محمد کشت ورز، حاج عباس سلامی زاده، حاج حبیب کرمی، منصور سلمان پور، حسن سیاه پور،حمید ولی زاده، موسی ابراهیمی و هاشم فرید با اهدای جوایزی تقدیر و تجلیل به عمل آمد. .................................
گزارش: حسین غلامی
















۱۳۹۲/۱۲/۲۲ - ۱۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن