تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813124834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر روحانی به مسقط ، دریچه ای نوین در نقش آفرینی منطقه ای و فرامنطقه ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر سفر روحانی به مسقط ، دریچه ای نوین در نقش آفرینی منطقه ای و فرامنطقه ای مسقط - ایرنا - سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مسقط با توجه به نقش ایران و عمان در منطقه و جهان، دریچه ای نوین را برای حل و فصل مسایل منطقه ای و فرامنطقه ای باز خواهد کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، روحانی در حالی صبح امروز عازم عمان شد که سلطان قابوس تنها 20 روز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در راس هیاتی بلند پایه سیاسی – اقتصادی از جمله وزیر امور خارجه، مشاور عالی فرهنگی و وزیر نفت عمان به تهران سفر کرد و به فاصله چند روز پس از سفر سلطان قابوس به ایران، وزیر دفاع عمان هم راهی تهران شد.
در ادامه رفت و آمدهای مقام های عمان به ایران، «محمد جواد ظریف» در جریان سفر دوره ای به کشورهای حوزه خلیج فارس، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در آذرماه جاری و «حسین امیرعبدالهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در راس هیات پارلمانی، به عمان سفر کردند.
سفر رییس جمهوری به عمان در پی دعوت رسمی سلطان قابوس که توسط «سعود بن احمد البروانی» سفیر عمان در ایران به «محمد نهاوندیان» سرپرست نهاد ریاست جمهوری تقدیم شد انجام گرفت.
سفر دو روزه رییس جمهوری به عمان را که علاوه بر وزیر خارجه ، تعدادی از وزرا و مقامات عالیرتبه نیز وی را در این سفر مهم به حوزه خلیج فارس همراهی می کنند باید نخستین سفر دوجانبه روحانی در مقام رییس جمهور دولت یازدهم دانست که طی آن با توجه به عملکرد دو کشور در ارتباط با یکدیگر، گامی در راه تکمیل دیپلماسی فرامنطقه ای ایران دانست.

** عمان در یک نگاه
سلطان نشین عمان سرزمینی در ملتقای همه فرهنگ ها و تمدن های جنوب غرب آسیا و شرق آفریقا، کشوری پادشاهی است در شرق شبه جزیره عربستان که با مساحتی در حدود 309 هزار و 500 کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ شبه جزیره عربستان از لحاظ مساحت است؛ عمان بر اساس آخرین آمارها بیش از سه میلیون و 120 هزار نفر جمعیت دارد؛ پایتخت این کشور شهر مسقط است؛ عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می شود؛ این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است.؛عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است.
اقتصاد عمان همانند دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به صادرات نفت خام وابسته است؛ 75 درصد صادرات عمان را منابع نفتی و گازی تشکیل می دهد در واقع 40 درصد تولید ناخالص داخلی نفت و گاز است؛ مهمترین صنایع کشور عمان عبارت از صنایع تصفیه نفت، مواد ساختمانی، تولید سیمان و ذوب مس است و علاوه بر این حوزه ها، بخش قابل توجهی از مردم عمان به مشاغل بازرگانی، کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری مشغولند.

** میزان تجارت کالایی و صدور خدمات فنی مهندسی
با توجه به آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، در 10 ماه نخست سال جاری، 102 میلیون دلار کالا از ایران به عمان صادر و 63 میلیون دلار کالا از این کشور وارد کشور شده است.
عمده کالایی که در سال قبل از ایران به عمان صادر شده شامل گاز های نفتی، هیدورکربورهای گازی شکل، قیر نفت، محصولاتی از آهن و فولاد، فرش دستباف و سایر کف پوش های نسجی، محصولات آهنی اسفنجی، متانول، شیر خشک صنعتی، گلاب و میوه جات تازه است.
اقلام وارداتی ایران از عمان نیز شامل وسایط نقلیه موتوری، گوشت گاو یخ زده، سایر روغن های سبک و فرآودرده های نفتی، برنج، لوله و پروفیل توخالی چدنی، شمش از آهن و فولاد می شود.
قابل توجه است که حجم قراردادهای صادرات خدمات فنی مهندسی منعقد شده از سال 87 تا 91 بین دو کشور بیش از 500 میلیون دلار گزارش شده است.
ایران و عمان تا کنون 14 اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار کرده که متولی آن وزارت امور خارجه است و چهاردهیمن اجلاس در شهریور سال گذشته در تهران برگزار شد.

** ظرفیت های روابط تجاری تهران - مسقط
در ارتباط با روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و عمان،«مسعود حسنی» کارشناس کشورهای عمان و قطر در سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: کشورهای ایران و عمان با توجه به نزدیک بودن فاصله سرزمینی می توانند همکاری های خود در حوزه روابط تجاری را توسعه دهند؛ با توجه به این که سیستان و بلوچستان با این کشور همجوار است، ما می توانیم با توسعه زیرساخت های بندری چابهار، روابط تجاریمان را با این کشور گسترش دهیم.
وی با اشاره به این که ما می توانیم از کشور عمان به عنوان پلی برای ورود به بازارهای شرق آفریقا استفاده کنیم، در ادامه با تاکید بر تحریم های اعمال شده توسط کشور امارات گفت: عمان می تواند برای ما به عنوان بازار جایگزین در نظر گرفته شود و بخشی از روابط تجاری با امارات را به این کشور منتقل کنیم.
بنابر این با توجه به توسعه زیرساخت های کشور عمان، جمهوری اسلامی می تواند در حوزه های صدور خدمات فنی-مهندسی در زمینه های راه سازی، نفت و گاز، پل سازی، استخراج معادن و احداث نیروگاه با این کشور همکاری داشته باشیم.

** پیگیری مسایل فرامنطقه ای در دیدار روحانی و سلطان سلیمان
هرچند سفر رییس جمهوری به کشور عمان در زمان فشردگی کار رییس جمهوری انجام می شود، اما در واقع، سفری مهم و موثر به منطقه است که بی تردید پیامد های مثبتی در راستای تحکیم دوستی ها و همکاری های جمعی منطقه ای، صلح و امنیت پایدار و توسعه همه جانبه منطقه در پی دارد.
با توجه به این امر، نخستین سفر دوجانبه رییس جمهور به عمان را باید نقطه عطف جدید در روابط دو کشور و همچنین نشانگر توجه دولت یازدهم به رابطه و همکاری همه جانبه با همسایگان و از جمله همسایگان در جنوب خلیج فارس است.
گفته می شود جدای از گفت و گو برای گسترش روابط، مسائل منطقه ای و رایزنی در مورد اوضاع منطقه از جمله حل سیاسی بحران سوریه، دو طرف درباره مسائل فرامنطقه ای نیز رایزنی خواهند کرد.
انتظار است در این سفر، 4 یا 5 توافقنامه به امضای دو کشور برسد و دو مورد از این توافقنامه ها در حوزه حمل و نقل و آموزش های فنی و رسانه ای خواهد بود.
گزارش از سید اسماعیل داودی
سیام(5)**9189** 1418
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن