تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815336890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حذف ایران از تولید‌کنندگان محصولات تراریخته


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حذف ایران از تولید‌کنندگان محصولات تراریخته
ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی جزء کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته بود، در حالی که امسال کشورهایی همچون پاکستان، سودان، میانمار و بورکینافاسو به جمع تولیدکنندگان این محصولات پیوسته‌اند، اما نام ایران از فهرست تولیدکنندگان حذف شده است.
کد خبر: ۳۸۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶ - 12 March 2014




تولید محصولات تراریخته از جمله فناوری‌هایی است که ایران پیش از دولت‌های نهم و دهم، چندین قدم از فناوری‌ روز دنیا هم جلوتر بود، اما درست در همین زمان 8 ساله اتفاق‌هایی افتاد که پیشرفت در این دانش متوقف و نتایج به دست آمده آن نابود شد.

به نوشته ایران، بهتر است نخست تعریفی از محصولات پاک، تراریخته یا به اصطلاح ژنتیکی شده داشته باشیم. این محصولات به گیاهانی گفته می‌شود که ساختار ژنتیکی آن‌ها از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر هم معمولاً برای بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی و برای بهبود عملکرد و بهره‌وری کشاورزی صورت می‌گیرد.  آخرین گزارش وضع جهانی محصولات تراریخته تجاری که توسط سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) منتشر شده نشان می‌دهد کشت محصولات تراریخته در سال 2013 با افزایش بی‌سابقه 100 برابری مواجه بوده و سطح زیر کشت آن از 7/1 میلیون هکتار در سال 1996 به 175 میلیون هکتار در سال 2013 رسیده است. این مسأله نشان می‌دهد محصولات تراریخته به دلیل مزایایی که دارد، سریعترین فناوری پذیرفته شده در تاریخ کشاورزی است.

 داستان محصولات تراریخته در ایران

محققان مهندسی ژنتیک در ایران، ابتدا از این علم برای کنترل کرم ساقه خوار برنج استفاده کردند که هر ساله شالیکاران را متحمل خسارات فراوانی می‌کند. مؤسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی که بعدها به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تبدیل شد، در سال 1383 موفق به ارائه برنج تراریخته شد. در سال 1384 هم این محصول در 4 استان گیلان، مازندران، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد به صورت تجاری کشت و ایران نخستین تولید‌کننده برنج تراریخته دنیا شد. کشاورزان زیادی با رضایت خاطر از این‌که دیگر از سم در مزرعه استفاده نمی‌کنند و محصولشان از بین نمی‌رود، به توسعه کشت پرداختند؛ اما دقیقاً در همین سال و در اوج فعالیت‌های پژوهشکده، وزیر جهاد کشاورزی دولت وقت 120 تن برنج تراریخته را که به شکل بذری و با روش علمی تهیه شده بود در انبار متروکه‌ای جمع و زیر شرایط هوایی نامناسب و نمور و کاملاً غیرعلمی نگهداری کرد و در نهایت خوراک موش‌ها و پرنده‌ها شد.

 تولید محصولات تراریخته برای دولت نهم و دهم شبهه داشت

محبعلی نادری شهاب، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی وقت، در آن زمان کشت انبوه محصولات تراریخته در کشور را غیرممکن دانسته بود و گفته بود: «تخصص من ژنتیک گیاهی مولکولی است و مجتهد این علم من هستم و مصلحت صادرات را به خوبی می‌دانم. اجازه بدهید تحقیقات کار خودش را بکند و اجرا کار خودش را. در نتیجه تا زمانی که بحث امنیت غذایی این محصول تأیید نشود، وارد تولید آن نمی‌شویم. گرچه خوردن محصول تراریخته مشکلی ندارد، ولی چون دنیا روی مصرف مستقیم محصولات تراریخته شبهه دارد، نباید این محصول را کشت کنیم و به خاطر خوش آمدن 4 نفر، اعتبار کشور را از نظر صادرات محصول کشاورزی از بین ببریم.» وی گفته بود: ما تا به حال به هیچ عنوان مجوز واردات بذرهای تراریخته را نداده‌ایم و تمام محصولات کشاورزی ایران از محصولات تراریخته پاک هستند.  وی با استناد به معلق شدن صادرات برنج از امریکا به اروپا و ژاپن به دلیل تولید انبوه برنجی با ژن جدید و تراریخته در «می‌سی‌سی‌پی» امریکا، اظهار کرده بود: «با این روند صادرات، محصولات کشاورزی امریکا زیر سؤال رفته و دلیل آن هم حساسیت بالای جامعه جهانی نسبت به برنج تراریخته است.» در حالی که اکنون امریکا کشور برتر تولید محصولات تراریخته با سطح زیر کشت 1/70 میلیون هکتار و متوسط تقریبی 90 درصد پذیرش در تمام محصولات است. همچنین نخستین ذرت تراریخته مقاوم به خشکی توسط 2هزار کشاورز امریکایی در 50 هزار هکتار زمین کشت شده که صحبت‌های این مسئول وقت را کاملاً رد می‌کند. جالب است بدانید 5 کشور عضو اتحادیه اروپا هم به رکورد 148 هزار هکتاری کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات دست یافته‌اند که این مقدار، 15 درصد بیش از سال 2012 است. از میان این 5 کشور، اسپانیا با کشت 137 هزار هکتار ذرت تراریخته مقاوم به آفات، 18 درصد بیش از سال 2012 و با رکورد پذیرش
31 درصدی در سال 2013 در این قاره پیشتاز است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی وقت با بیان این‌که تا زمان تعیین تکلیف شدن چگونگی رفتار قانونی با محصولات تراریخته کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی خودسرانه وارد تولید نمی‌شود، از منتقدان وزارت جهاد کشاورزی خواسته بود تا با این مسأله، احساسی و شوخ طبعانه برخورد نکنند.

حالا «بهزاد قره‌یاضی» رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی پس از 8 سال که از کشت برنج تراریخته در ایران می‌گذرد، اعلام می‌کند که از ۱۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارداتی به ایران، چهار میلیارد دلار آن سهم محصولات تراریخته است، همچنین در حال حاضر 7/1 میلیون تن برنج به کشور وارد شده است یعنی کشوری که روزی نخستین تولید‌کننده برنج تراریخته در دنیا بود، اکنون به وارد‌کننده بزرگ محصولات تراریخته تبدیل شده است.  وی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی در 8 سال گذشته مورد ظلم قرار گرفته، به <ایران> می‌گوید: علم مهندسی ژنتیک به‌دلیل امنیت غذایی و کشاورزی و اهمیت آن در محیط زیست و بهداشت مورد توجه است و رهبر انقلاب نیز سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه را با تأکید بر این موضوع، ابلاغ کردند. برای تأمین امنیت غذایی در کشور، علم بیوتکنولوژی یا مهندسی ژنتیک می‌تواند کمک شایانی در تولید داشته باشد، اما متأسفانه شاهد ارقامی از برنج‌های وارداتی هستیم که تراریخته بوده، اما اجازه تولید آن در داخل کشور داده نشد.

 حذف ایران از فهرست تولیدکنندگان محصولات تراریخته

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران خاطرنشان می‌کند: «ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی جزء کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته بود، در حالی که امسال کشورهایی همچون پاکستان، سودان، میانمار و بورکینافاسو به جمع تولیدکنندگان این محصولات پیوسته‌اند، اما نام ایران از فهرست تولیدکنندگان حذف شده است.» قره‌یاضی می‌افزاید: «تولید مزرعه‌ای، انبوه‌سازی و تجاری محصولات تراریخته در سال ۱۳۸۳ در کشور وجود داشت، اما به غل و زنجیر کشیده شد. بیش از ۱۰۲ تن بذر برنج تراریخته تولیدشده در کشور در انبارها بدون استفاده ماند و زحمت‌های دانشمندان ایرانی برای تولید این محصول باید دوباره از سر گرفته شود.» وی یادآور می‌شود: علاوه بر برنج، پنبه تراریخته در دنیا کشت می‌شود و کشور کوچکی همچون بورکینافاسو در حال حاضر در سطح نیم میلیون هکتار پنبه تراریخته تولید می‌کند. سودان نیز با رشد سه‌برابری این محصول، به جمع تولیدکنندگان محصولات تراریخته پیوسته است. قره‌یاضی با بیان این‌که قرار است نخستین ذرت تراریخته مقاوم به خشکی در سال 2017 در آفریقا رهاسازی شود، می‌گوید: نبود مقررات نظارتی مناسب دانش بنیان، همچنان محدودیت‌ اصلی پذیرش محصولات تراریخته است. برای استفاده از فواید این فناوری توسط کشورهای کوچک و فقیر در حال توسعه، به مقررات نظارتی اطمینان‌بخش و جدی که در عین حال طاقت فرسا، شاق و گران نباشد، نیاز است.

 بیشترین سود محصولات تراریخته به محیط زیست می‌رسد

به گفته قره‌یاضی، محصولات تراریخته بیشترین سود را به محیط زیست می‌رساند، زیرا ۴۹۷ میلیون کیلوگرم از مصرف ماده مؤثره حشره‌کش‌های شیمیایی با کشت آن‌ها کاهش می‌یابد. اگر گیاهان زراعی‌ای تولید شود که با آب کمتر و بدون نیاز به حفر دوباره چاه‌های کشاورزی، محصول مناسبی را رقم زنند و این گیاهان وارد چرخه کشاورزی کشور شود، در این صورت دیگر شاهد فاجعه‌ای مانند خشکی دریاچه ارومیه نخواهیم بود.

 تجاری‌سازی مجدد محصولات تراریخته در کشور

قره‌یاضی تصریح می‌کند: با توجه به این‌که بیشتر محصولات اساسی که در بازار تجاری، هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای صنعتی وجود دارد، تراریخته هستند پیش‌بینی می‌شود که آهنگ رشد سطح زیرکشت محصولات غیر تراریخته در سال‌های‌ آتی به کندی خواهد گرایید، زیرا جای دیگری برای کشت آن‌ها وجود ندارد. بنابراین از دولت یازدهم و وزیر جهادکشاورزی می‌خواهیم تا برای تجاری‌سازی محصولات تراریخته کمک کنند. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اظهار می‌کند: طرح تحقیق و تفحص از بخش بیوتکنولوژی نشان داد که نابودی بسیاری از کشفیاتی را که در هشت سال گذشته به‌وجود آمده بود، باید وزارتخانه‌ها و بخش‌هایی چون امور خارجه، محیط زیست، دبیرخانه شورای ملی امنیت زیستی و وزارت جهادکشاورزی پاسخگو باشند. قره‌یاضی می‌افزاید: عقب‌افتادگی کنونی بخش کشاورزی در ایران، هزینه‌های گزافی را به بار آورده که لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دولت همکاری کند تا طرح‌های مربوطه هرچه سریع‌تر آغاز و اجرایی شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن