تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

طراحی سایت تهران سایت

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800186048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ری ، یکی از قطب های مذهبی و گردشگری کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ری ، یکی از قطب های مذهبی و گردشگری کشور شهرری - ایرنا - ری موزه ای بزرگ است که در جای جای آن دفینه ای کهن یافت می شود و به دلیل هم جواری با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع ) و آثار تاریخی یکی از مهم ترین قطب های مذهبی و گردشگری شهر تهران و حتی کشور محسوب می شود.


ری که سالها پایتخت ایران بوده دارای آثار تاریخی و مکان های دیدنی زیادی می باشد و به عنوان یک شهر باستانی با قدمتی بیش از شش هزار سال و با داشتن سالانه بیش از هشت تا 10 میلیون نفر زایر و مسافر سومین شهر مذهبی کشور محسوب می شود.
شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است .
در این منطقه 64 اثر ثبت شده تاریخی و مذهبی وجود دارد که حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، امامزاده حمزه وطاهر(ع ) ،عبدالله (ع ) ، هادی ، ابولحسن ، سه دختران ، شعیب و بقعه بی بی شهربانو و بی بی زبیده و هاجر خاتون از جمله آثار مذهبی شهرری می باشند .
تپه چشمه علی و برج طغرل، آتشکده ری،قلعه گبری،قلعه استودان، تپه میل ،بازار ری ، زندان هارون ، کاروانسراهای شاه عباسی ، کنار گرد و دوقلو ، دژ رشکان ، آب انبار آراد و یخچال طبیعی کلین ، برج اینانج ، برج نقاره خانه، بقعه ابن بابویه ، قلعه قاچاقاچ ، ارگ سلجوقی ، بقعه جوانمرد قصاب از مهم ترین آثار تاریخی این شهرستان است .
علاوه بر امامزاده ها و بقعه های تاریخی ری، 133 مسجد در این شهر وجود دارد که 50 مسجد متعلق به سال های پیش از 1350 است.
قدیمی ترین مساجد ری مسجد جامع حرم حضرت عبدالعظیم، مسجد ماشاءالله و مسجد صدوق است که برخی از آنها دارای معماری تلفیقی و مخصوص معماران ری است.
مسجد جامع عتیق ری یکی از نخستین آثار اسلامی بوده که به دست مهدی عباسی (169 م.) ساخته شده است.
علاوه بر مساجد در شهر ری 20 حسینیه و تکیه در این شهر تاریخی احداث شده و حسینیه محله نظرآباد از قدیمی ترین آنها و متعلق به دوران قاجاری و قمر بنی هاشم، حجتیه علی اصغر معیری ها، از جمله حسینیه ها و تکایا محسوب می شود.
آثاری که از ری به دست آمده به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد و از نظر قدمت به دو بخش تقسیم می شود نخست ری باستانی که در جنوب چشمه علی، میان بارویی بزرگ که در روزگاران پیش از اسلام 4000 ق. م احداث شده بود، قرار داشت و به ˈری برینˈ یا ˈری علیاˈ معروف بودو دیگری ری سده های واپسین که در جنوب خاوری بخش نخستین یا ری علیا در جنوب کوه بی بی شهربانو واقع شده بود و به ˈری زیرینˈ یا ˈری سفلیˈ معروف بود.
شهر ری از قدیم مرکز و کانون علم و ادب بوده و لذا در زمان های مختلف شخصیت های علمی و دانشمندان بزرگی چون ابوالفتح رازی و محمد زکریای رازی فیلسوف و پزشک نامی از آن برخاسته اند.
شهر تاریخی ری، گورستان های قدیمی بسیاری را نیز در دل خود جای داده که هر کدام قدمت هزار ساله دارند، از جمله قدیمی ترین گورستان های این شهر، گورستان زیرین و زبرین در دامنه کوه بی بی شهربانو و متعلق به دوران اسلامی _ ساسانی و پیش از آن است.
پس از ورود اسلام به ایران، گورستان های دیگری در شهر ری احداث شده است که محل دفن دانشمندان و بزرگان معاصر شده است.
در بقعه ابن بابویه علاوه بر آنکه محل دفن شیخ صدوق می باشد، آرامگاه علامه دهخدا- کمال الدین بهزاد- میرزاده عشقی- جهان پهلوان تختی و مرحوم موذن زاده هم هست.
قبرستان آرامگاه امام زاده عبدالله شهرری هم محل دفن بسیاری از بزرگان و مشاهیر ایران از عماد الکتاب ، حسن وحید دستگردی ، اسماعیل خان صولت الدوله قشقایی وعبرت نائینی و جلال آل احمد می باشد.
گورستان حرم نیز محل دفن بسیاری از شخصیت های مذهبی، سیاسی و فرهنگی است و اشخاصی نظیر آیت ا... کاشانی، قائم مقام فراهانی، ستارخان، شیخ محمد خیابانی قاآنی و شخصیت های بزرگی چون ابوالفتح رازی، حیرت، میرزا محمد شاه آبادی، علامه قزوینی در این گورستان دفن شده اند.
1194/ 1417/564











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن