تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820748505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیدارهای حاشیه ساز «بانوی دیپلمات»


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/سه شنبه 20 اسفند 1392 دیدارهای حاشیه ساز «بانوی دیپلمات» تهران-ایرنا-دیدارهای غیررسمی «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا در جریان سفر به ایران، باعث شد تا این سفر به دور از مسایل حاشیه یی نماند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 20 اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***دیدارهای حاشیه ساز «بانوی دیپلمات»
نخستین سفر «کاترین اشتون» در مقام مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا به تهران به دور از حاشیه نبود. هر چند دیدار وی با مقام های رسمی کشور و رایزنی درباره ی مسایل دوجانبه و گفت و گوهای هسته یی به عنوان یک رخداد مهم دیپلماتیک در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفت، اما انتشار خبر دیدار اشتون با برخی از افراد غیررسمی، واکنش های مختلفی را در پی داشت.
اشتون این دیدارها را در راستای اهمیت مساله ی حقوق بشر برای اتحادیه ی اروپا دانست. با این وجود نگاه های مختلفی به دیدارهای غیررسمی وی مطرح شد. برخی روزنامه ها از این دیدار انتقاد کردند و برخی دیگر هم نسبت به آنچه حاشیه سازی برای این دیدارها خواندند، انتقاد کردند.
روزنامه ی «شرق» گزارش نخست خود را با عنوان «اشتون رفت، ظریف زیر ضرب» به این موضوع اختصاص داد و نوشت: کاترین اشتون، تهران را تازه ترک کرده بود که خبر دیدار او با دو بانوی ایرانی، صدای مخالفان این سفر را درآورد. برخی رسانه های خارجی خبر داده اند اشتون علاوه بر نرگس محمدی، به عنوان فعال حقوق زن، با گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز دیدار کرده است. ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس ۲۳ساله ای بود که به دلیل مطالب وبلاگش بازداشت شد اما به دلیل اتفاقاتی در بازداشتگاه جان داد. تصویر مادر پیر ستار، چادر سیاه پوشیده و قاب عکس فرزند در دست، در کنار کاترین اشتون، اوایل صبح روز گذشته به نقل از «بی بی سی» در شماری از سایت های داخلی بازنشر شد. همزمان خبرهای جسته وگریخته ای از بازدیدهای اشتون در اصفهان منتشر شد که خودش خواسته بود بدون حضور خبرنگاران و عکاسان انجام شود. اما خبر بازدید او از اصفهان، در برخی سایت ها و خبرگزاری ها، به سرعت جای خود را به واکنش های مخالفان دیدار اشتون با فعالان زن داد. خبرهای غیررسمی، حاوی این ادعاست که اشتون با شش یا هفت زن ایرانی به عنوان نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرده است.
«دم خروس یا حسن نیت اشتون!»عنوان یادداشت روزنامه ی «سیاست روز» به قلم «محمد صفری» بود که دیدارهای غیر رسمی وی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: حسن نیت ۲۸ کشور اروپایی با سفر کاترین اشتون به تهران بر همگان نمایان شد و دم خروس از لباس اشتون برون زد. گرچه در چارچوب رسمی و برنامه ریزی شده سفر اشتون به ایران دیدار و گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده بود و البته سفری تفریحی به اصفهان هم در نظر گرفته شد، اما همچون سفر چند ماه پیش هیات پارلمانی اروپا به تهران، خارج از برنامه های رسمی، اشتون به دیدار بانوانی رفت که در میان آنها چهره هایی دیده می شد که علیه نظام اسلامی اقدام کرده و در ایجاد فتنه و آشوب نقش داشتند. آن تعدادی که در دیدار اشتون حضور داشتند، آیا واقعا فعالان حقوق زنان و نمایندگان جامعه مدنی بودند؟ سخنگوی اشتون گفته است، اشتون در این دیدار تحت تاثیر برخی داستان هایی که از آنها شنیده قرار گرفت.
در همین حال روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با عنوان «وقتی حاشیه پررنگ تر از متن می شود» به قلم «رضا رئیسی» جنجال آفرینی ها و حاشیه سازی ها در باره ی برنامه های سفر اشتون در ایران در این برهه ی حساس را مورد نکوهش قرار داد و نوشت: سفر بسیار مهم عالی ترین مقام حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران آن هم در چنین برهه خطیری که مذاکرات هسته ای به مرحله غایی و نهایی خود رهنمون شده و دوست و دشمن را معطوف به خود داشته و از طرف دیگر جمهوری اسلامی با پیگیری سیاست های تعاملی در حوزه دیپلماسی درصدد فرو ریختن ساختار تحریم ها بوده و در پی بازگشایی معابر اقتصادی است و تحولات منطقه ای نیز بسیار مهم و راهبردی شده و با این اوصاف این سفر و مذاکرات آن جنبه بسیار حساسی یافته، از سوی عده ای به رغم استقبال و اقبال مقامات رسمی کشور و تاکید رئیس جمهوری که آن را آغازگر حرکت جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا دانسته بود، دیگر گونه جلوه یافته و آنان ساز مخالف کوک کرده و با بزرگنمایی دو چندان پیرامون یک دیدار حاشیه ای کاترین اشتون با جمعی از فعالان حقوق زنان هجمه رسانه ای و خبری به راه انداخته اند تا بدان حد که اصل سفر و اهمیت راهبردی آن نیز تحت الشعاع این فرعی نگری ها قرار گرفته است.

**جاده ی دو طرفه ی اصلاح طلبان و دولت یازدهم
رابطه ی اصلاح طلبان و دولت یازدهم از جمله مباحث مورد توجه در روزنامه های امروز بود. برخی روزنامه ها از رابطه ی سازنده ی اصلاح طلبان و دولت و دخالت نکردن آنها در امور اجرایی کشور گفتند و برخی دیگر اما به انتقاد از رویکردهای اصلاح طلبان در قبال دولت یازدهم پرداختند.
روزنامه ی شرق در مطلبی با عنوان «خاتمی: دانشگاه باید فرمان ده باشد» به بازتاب سخنان «سید محمد خاتمی» رییس دولت اصلاحات در دیدار با وزیر و مدیران آموزش عالی دولت اصلاحات پرداخت و از قول وی نوشت: امروز بنا بر این نیست که درکارها دخالت کنم. دعا می کنم که دوستان در دولت موفق شوند و انصافا گام های خوبی برداشته شده است، اما صمیمانه عرض می کنم که دولت باید مدد بگیرد از تجربه، دانش و به اصطلاح سرمایه ای که نیروهای خیرخواه جامعه اند. اگر بنا بود مشاوره به جناب آقای دکتر روحانی بدهم می گفتم جمع را در عرصه آموزش عالی، علم و فناوری و مدیریت آن طرف مشورت قرار دهند.
حمایت رییس دولت اصلاحات از دولت اعتدال در حالی مطرح شد که «محسن رهامی» از فعالان اصلاح طلب و دبیرکل انجمن اسلامی مهندسین نیز در گفت و گو با روزنامه ی آرمان ضمن تحلیل آرایش پیش روی انتخابات مجلس گفت: طرح کردن حوادث 88 برای تخریب اصلاح طلبان است.
در همین حال روزنامه ی «کیهان» در مطلبی با عنوان « اجاره برای یک مأموریت» از آنچه سوء استفاده ی اصلاح طلبان از دولت یازدهم برای احیای دوباره ی قدرت خود، خواند، انتقاد کرد و نوشت: افراطیون نشاندار ابایی ندارند که بگویند دولت مسمّا به اعتدال و تدبیر و امید را رحم اجاره ای می دانند. متاسفانه آنچه از عملکرد برخی مسئولان فرهنگی در وزارت ارشاد و وزارت علوم برمی آید- که اعتراض شماری از علما و مراجع محترم را نیز برانگیخته- نگران کننده است. تذکرات مکرر برخی از مراجع عظام به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امتناع از دیدار با وزیر علوم به اندازه کافی هشداردهنده است. روشن است پرچمداران انقلابی که به قیمت خون صدها هزار شهید پابرجا مانده، خوره ها و موریانه های ضد فرهنگ را تاب نمی آورند و امید اینکه دولت، خط اصلی مبارزه با این آفت ها باشد نه اینکه خدای نکرده برخی اجزای آن به بخشی از پازل ماموریت ناتوی فرهنگی دشمن تبدیل شوند.

***مساله ی انجمن صنفی روزنامه نگاران
از زمان مطرح شدن بحث های حاشیه یی مربوط به انجمن صنفی روزنامه نگاران و سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر احتمال از سرگیری فعالیت این انجمن و در ادامه، سخنان رییس جمهوری در مراسم پایانی جشنواره ی مطبوعات و خبرگزاری ها در دفاع از آزادی مطبوعات و نقد توقیف، موضوع مطبوعات و وضعیت روزنامه نگاران به یکی از بحث برانگیزترین موضوع ها در فضای رسانه یی کشور تبدیل شده است.
روزنامه ی قانون به طور مفصل به این موضوع پرداخت. این روزنامه میزگردی را با هدف بررسی مطالبات، چالش ها و فرصت های روزنامه نگاری حرفه ای در ایران برگزار کرد که گزارش آن با عنوان «خانه ام ابری است» در صفحه ی نخست این روزنامه منتشر شد.
«صنفی می خواهیم که صنف باشد» عنوان یکی از یادداشت های روزنامه ی قانون بود. نویسنده در این یادداشت، از خوشحالی اش به عنوان یک عضو خانواده روزنامه نویس ایران از احتمال آمدن دوباره خانه ای برای صنفش گفت و نوشت: معتقدم تشکل، خانه، صنف، سندیکا یا هر پدیده دیگری (فارغ ازهر نوع اسمی) که می خواهد پشتوانه ای برای اعضای خودباشد، به هرشکل،اندازه و وزنی که حضور دارد، می تواند امکانی بزرگ برای گروه های مختلف و یا اعضای هرطبقه از شاغلین کشور باشد. از همین منظر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با همه کمبودهایش و به رغم فاصله دوری که می گویند با نیازهای صنفی داشت، همین که بهانه ای بود برای تسهیل امور صنفی روزنامه نگاران، مثل سایه ای بزرگ روی سر روزنامه نگاری ما ایستاده بود. باور کنید این شعار نیست. صنف، بودنش با هر شرایطی می تواند بر نبودنش بچربد.
«ما رندیم نه روزنامه نگار» نیز عنوان یادداشت «نزهت امیرآبادیان» در روزنامه ی قانون با همین موضوع بود. در بخشی از این یادداشت آمده است: در هشت سال گذشته برای ماندن در عرصه مطبوعات آنقدر احتیاط و ملاحظه کاری کرده ایم که مانند عارفان و شیخان ادبیات ایران، لقب رندی برازنده مان شده است. شیخ شیراز از آنجا که می خواست اهل تساهل و تسامح باشد، اما با ظرافت به تمامی مسائل اشاره کند، تعریف جدیدی از رندی ارائه کرد، رند در تعریف حافظ همچون خود او نکته گو و بیزار از زهد و ریا و دروغ و منتقد تقوای مصلحتی بود. در نظر رند شیرازی جاه و مقام دنیوی بی اعتبار بود. در این سال ها با این حجم سانسور و توقیف رسانه ها و بازداشت روزنامه نگاران، گزارش های خبری ما روزنامه نگاران پر از اشاراتی رندانه است که تنها صاحب نظران رند می توانند نکته مورد نظر را دریابند.
روزنامه «رسالت» نیز سرمقاله ی امروز خود با عنوان «نقد مواضع رئیس جمهور» به قلم «کاظم انبارلویی» سردبیر این روزنامه به این موضوع اختصاص داد و با رویکردی انتقادی نسبت به سخنان رییس جمهوری در اختتامیه ی جشنواره ی مطبوعات در نقد برخورد پلیسی با مطبوعات نوشت: رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای امنیت ملی است. کجا و چه وقت در زمان کدام دولت مسائل فرهنگی را با فشار و شیوه پلیسی خواستند حل کنند. این یک تهمت به نظام و مردم و انقلاب است. تنها وقتی می شود این داوری را درست بدانیم که اهانت به خدا و مقدسات مردم، نشر اکاذیب و... را مسئله فرهنگی و تبلیغ و ترویج فرهنگ منحط غرب و دفاع از سلطه فرهنگی آمریکا در ایران را فعالیت فرهنگی قابل دفاع بدانیم. عناوین مجرمانه یاد شده در قوانین کشور حساب و کتاب دارد.رئیس جمهور محترم می گوید بگذارید همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند.

***انصراف از یارانه
بحث یارانه ها، درخواست دولت از اقشار مرفه مبنی بر انصراف از دریافت یارانه ها و تردید و امیدها نسبت به اجرای مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. این موضوع در روزنامه های صبح امروز بیشتر در قالب انصراف از یارانه ها نمود بیشتری داشت. این در حالی است که برخی روزنامه ها موضوع دریافت یارانه از سوی نمایندگان مجلس را پررنگ کردند.
گزارش امروز روزنامه ی «تهران امروز» به عملیاتی شدن قانون یارانه و گرانی نیمی از حامل های انرژی اختصاص داشت. این روزنامه در مطلبی با عنوان «اجرای بی سروصدای فاز دوم یارانه ها؟» نوشت: اگر چه مقامات دولت اعلام کرده اند که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از اواخر فروردین یا اردیبهشت ماه 93 رسما کلید خواهد خورد اما نگاهی به تصمیمات اقتصادی دولت در این روزها نشان می دهد که دست کم نیمی از فاز دوم هدفمندی جنبه اجرایی گرفته است و اجرای نیمی دیگر که بیشتر منوط به نحوه پرداخت یارانه نقدی است در سال بعد اجرایی می شود. در این راستا دولت تاکنون به گرانی آب، برق و افزایش کارمزد جایگاه های سوخت اقدام کرده و برخی افزایش قیمت ها هم درباره گاز منتشر شده است که دولت هنوز رسما آن را تایید نکرده است. با این حال گرانی بنزین و تجدیدنظر در پرداخت یارانه به شهروندان دو جزء مهم دیگر این قانون است که به سال بعد موکول شده است.
روزنامه ی آرمان در گزارشی با عنوان «150 نماینده مجلس یارانه می گیرند!» به انعکاس سخنان «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پرداخت و به نقل از وی نوشت: در حالی که نباید نماینده مجلس یارانه بگیرد، اکنون ۱۵۰نماینده یارانه دریافت می کنند. هرچند سیستم آماری فعلی برای شناسایی خانوارهای نیازمند اشکالاتی دارد اما دولت می تواند در مرحله نخست 7میلیون نفر را از فهرست یارانه بگیران حذف کند.
روزنامه ی «قانون» نیز در مطلبی با عنوان «انصراف از یارانه؛ مسئولان پیش قدم شوند» به قلم «امین ترابی» از اجرای پر حرف و حدیث قانون هدفمندی یارانه ها نوشت. در این مطلب آمده است: پس از شروع به کار دولت یازدهم، رئیس و مسئولان دولت جدید از مردم خواستند در صورتی که نیازی به این مبلغ ندارند از دریافت آن انصراف داده تا سهم بیشتری به محرومان و مستضعفان جامعه برسد. اما پیش از مردم، بهتر است مسئولین کشور خود در انجام این عمل انسانی پیش قدم شوند. دولت می تواند با ارائه لایحه ای به خودش با این موضوع به شیوه ای قانونی برخورد نموده و کارگزاران اصلی و مدیران ارشد خود را از دریافت یارانه منع کند اگر کلیه وزرا، معاونین، مشاورین، روسای سازما ن ها و معاونین و مشاورین آنها و همچنین مسئولین محلی اعم از استاندار، فرماندار، شهردار و معاونین و مشاورین آنها و... که قطعا از وضعیت درآمدی کاملا قابل قبولی برخوردار هستند از دریافت یارانه انصراف دهند، علاوه بر ایجاد یک موج اجتماعی، تاثیرات مثبتی بر اعتماد مردم به حاکمیت نیز می گذارد.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277**2054
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن