تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815285417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه تاریخ فاروج نوروز بازگشایی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موزه تاریخ فاروج نوروز بازگشایی می شود بجنورد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: موزه گرمابه و تاریخ فاروج به روی مسافران نوروزی سال 93 بازگشایی خواهد شد.


ˈعلی اکبر وحدتیˈ روز سه شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: فعالیت این موزه بعد از صدماتی که پس از بارندگی شدید و آب گرفتگی معابر در سال 90 به این بنا وارد شدشه بود، مدتی پس از گشایش تعطیل شد.
وی با اشاره به این که تاخیر در مرمت خسارت برجا مانده از آب گرفتگی موزه گرمابه و تاریخ فاروج به علت تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز بوده، افزود: اکنون این اداره کل مرمت بنا را از محل اعتبارات داخلی تا تخصیص اعتبار مرمت بنا، آغاز کرده است.
وی گفت: این اداره کل برای رونق موزه گرمابه و تاریخ فاروج، علاوه بر مرمت گرمابه، برنامه استفاده از مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی غرفه های صنایع دستی، سوغات و کافه های سنتی در فضای داخلی و جوار این اثر را برای سال آینده در دستور کار دارد.
وحدتی خواستار تخصیص اعتبار موردنیاز مرمت بنای موزه گرمابه و تاریخ فاروج شد.
ˈ کاظم طالب زاده ثانیˈ مسوول موزه های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در خصوص بازگشایی موزه فاروج، گفت: اکنون مرمت این موزه در دست انجام است و تا پایان اسفند بازگشایی خواهد شد.
تنها موزه شهرستان 52 هزار نفری فاروج در سال 90 افتتاح و به فاصله کوتاهی بعد از آن به علت بارش شدید باران و نفوذ آب به داخل بنا، تعطیل شد.
حمام قدیمی شهر فاروج که در اواخر دوره قاجار ساخته شده، معرف بخشی از فرهنگ منطقه است و موزه تاریخ فاروج در آن راه اندازی شد.
حمام خزینه ای و قدیمی فاروج حدود 150 سال قدمت دارد و در ورودی آن با نمای طلق سیمانی، راهرویی که با چند پله به رختکن متصل می شود و وجود یک در چوبی در ابتدای راهرو اتاق حمامچی را مشخص می کند از ویژگی های ظاهری آن است.
قهوه خانه در قسمت شرقی رختکن، حوض انبار در سمت شمالی رختکن، دو چشمه سرویس بهداشتی و اتاقک بهداشت در راهروی منتهی به سالن خزینه، دو خزینه بزرگ و کوچک و یک اتاق نمازخانه در قسمت جنوب شرقی سالن از دیگر بخشهای آن است.
در کنار خزینه و در قسمت جنوب غربی سالن چند عدد دوش قرار دارد که از ملحقات ثانویه حمام است و رختکن شامل چند سکو و در وسط آن حوض آب قرار دارد پاشویه نیز در ابتدای ورودی به سالن بعدی قرار گرفته است.
ایجاد حمام نمره به ضرورت نیاز زمان بوده و این قسمت شامل راهروی ورودی دوش حمام و یک رختکن است و این بخش برای افراد سرشناس شهر که به صورت مجزا حمام می گرفته اند و یا برای استفاده خصوصی زنان از آن ایجاد شده است.
بخش های دیگر حمام شامل، آتشخانه حمام که در آنجا با استفاده از هیزم و بعدها با استفاده از روغن سیاه آب حمام گرم می شد و در این قسمت راهروی ورودی با چند پله به یک اتاق منتهی می شود که در سمت راست گلخن و در سمت دیگر اینچ و لوله های انتقال آب قرار دارد.
محل تامین آب حمام از قنات و خروجی آب توسط چند چاه و شبکه فاضلاب بود که به بیرون هدایت می شده و هیزم خانه در قسمت غربی که شامل یک فضای بزرگ برای تامین سوخت حمام بوده، قرار دارد.
گرمابه فاروج در سال 88 به ثبت ملی رسیده است.
اکنون استان خراسان شمالی دارای چهار موزه فعال شامل موزه باستان شناسی و مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی در مجموعه تاریخی مفخم بجنورد، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم و موزه قلعه جلال الدین گرمه است. ک/3
623/626
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن