تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816399333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمد خاتمی: بنای دخالت در کار دولت را ندارم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

محمد خاتمی: بنای دخالت در کار دولت را ندارم تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد سرخط نخست روز سه شنبه خود را به دیدار سیدمحمد خاتمی با مدیران عالی دولت اصلاحات اختصاص داد و از قول رییس جمهور اسبق نوشت: بنای دخالت در کار دولت را ندارم.


این مطلب افزوده است: سیدمحمد خاتمی دغدغه دارد. از سال هایی که گذشت متاسف است و به روزهایی که می آیند امیدوار است. با وجود همه دغدغه هایش تاکید می کند که بنا ندارد در کارها دخالت کند اما برای دولت دعا می کند که موفق باشد. از سال های گذشته و روزهایی که سوءتدبیر و دید غلط بر فضای کشور حاکم بوده و بسیاری از استادان برجسته کنار گذاشته شدند، سال هایی که عده یی ایران را ترک گفته اند و عده یی هم با محدودیت های زیادی روبه رو بوده اند. رییس جمهور اسبق کشورمان از عهدی که مردم با دولت بسته اند و لزوم اهتمام ویژه دولت به این عهد می گوید. از فضایی که باید بر دانشگاه حاکم باشد و دغدغه های دیگر. رییس جمهور اسبق کشورمان، با تاکید بر اینکه دانشگاه باید خانه آزادی اندیشه و امنیت و آزادی بیان و تبادل اندیشه و بحث و فحص باشد، تصریح کرد: فضای دانشگاه باید باز و امن باشد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با وزیر و مدیران آموزش عالی دولت اصلاحات تصریح کرد: وجدانم را گواه می گیرم و پناه می برم به خدا که گزافه نگویم. در دوران مسوولیت ما به حاکمیت یک جناح خاص نمی اندیشیدیم بلکه حاکمیت یک رویکرد و تفکر برای پیشرفت و اعتلای کشور مورد نظر ما بود. وی با تاکید بر اینکه شهادت می دهم بعد از مسوولیت دکتر معین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که از دوران های بسیار خوب و دارای آثار مثبت بود، مدیریت جناب آقای توفیقی نیز مدیریت موفقی بود، گفت: ایشان نه از باند ویژه یی بودند و نه وابستگی جناحی به معنی خاص آن داشتند بلکه ایشان را شخصیتی یافتیم که می توانستند منشا خدمات خوبی برای کشور و نظام آموزش عالی باشند. رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه یکی از موفقیت های دوران ما مدیریت آموزش عالی با محوریت آقای دکتر توفیقی بود، تصریح کرد: اکنون هم نظر شخص من این نیست که باندی برود و باند دیگر بیاید بلکه انتخاب ها و انتصاب ها باید جوری باشد که آموزش عالی کشور در موقعیت و جایگاه خودش قرار بگیرد و این بخش بسیار مهم در کشور و نظام واقعا بتواند کار خود را انجام دهد. خاتمی با تاکید بر اینکه امروز بنایم بر این نیست که درکارها دخالت کنم، افزود: دعا می کنم که دوستان در دولت موفق شوند و انصافا گام های خوبی برداشته شده است اما صمیمانه عرض می کنم که دولت باید مدد بگیرد از تجربه، دانش و به اصطلاح سرمایه یی که نیروهای خیرخواه جامعه اند. اگر بنا بود مشاوره به جناب آقای دکتر روحانی بدهم، می گفتم جمع را در عرصه آموزش عالی، علم و فناوری و مدیریت آن طرف مشورت قرار دهند. نه اینکه کسان دیگری شایسته نیستند اما این دوستان کسانی هستند که در مدیریت آموزش عالی صاحب نظر و تجربه اند و خیر خواه هستند و نقشی را که آموزش عالی در پیشرفت کشور دارد می توانند درک کنند و تجربه عملی دارند و می توانند نظر بدهند و اطلاعات خوبی عرضه بدارند و تصمیمات خوبی بگیرند.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه چنا نکه از اسمش معلوم است خانه دانش است، گفت: در دنیای امروز دانش منشا اقتدار، ثبات و امنیت همه کشورهاست یا باید باشد و دانش حاصل تفکر است. البته وقتی می گوییم دانشگاه خانه دانش است مراد بیشتر دانش به معنی جدید آن یعنیscience است. گرچه در دانشگاه علاوه بر آن الهیات و فلسفه و موضوعات و مباحث گوناگون هم مطرح می شود که شاید بعضی ها میان آنها و دانش به معنی جدیدش تفکیک قایل شوند ولی همه اینها از مقوله دانایی هستند و بهتر است دانایی و معرفت را ملاک قرار دهیم و در مورد دانایی صحبت کنیم. حوزه علمیه و مجامع دیگری هستند که دست اندرکار امر دانایی هستند «سوفیا» که فلسفه یا «فیلسوفیا» در بر دارنده آن است یعنی دانایی و حکمت. وی ادامه داد: سقراط می گفت که من دانا نیستم بلکه دوستار دانایی و حکمت هستم. اساس فلسفه تقاطی معرفت و دانایی است و همچنان که عارف با یک نوع دانایی سر و کار دارد این دانایی گاه ناشی از شهود و گاه برهان و تجربه است و دانایی وجه امتیاز انسان از سایر موجودات است. انسان چون صاحب تفکر است دانا و فیلسوف و دانشمند می شود. اگر دانشگاه خانه دانش است و اگر دانایی حاصل تفکر و فکر است، فکر فقط و فقط در یک محیط آزاد بروز پیدا می کند و رشد می یابد و اثر می گذارد. آزادی شرط دانایی است.
منظور از آزادی آزاد اندیشیدن و با امنیت اندیشیدن است
خاتمی همچنین یادآور شد: منظور از آزادی آزاد اندیشیدن و با امنیت اندیشیدن و آن را بیان کردن و به تبادل اندیشه و آگاهی پرداختن است. در این صورت است که انسان و جامعه کمال پیدا می کند و خوددانایی افزایش می یابد و نقص ها از بین می رود و در دانشگاه باید شاهد چنین وضعیتی باشیم و اگر نبود ما بزرگ ترین شرط تحقق دانشگاه و محیط های علمی و اندیشه یی را فاقد هستیم. رییس جمهور اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه دانشگاه باید خانه آزادی اندیشه و امنیت و آزادی بیان و تبادل اندیشه و بحث و فحص باشد، افزود: نکته یی که از 10، 12 سال پیش مطرح شد این بود که توسعه و برنامه ریزی دانش بنیاد باشد. در سیاست های اخیر اقتصاد مقاومتی هم بحمدالله دانش بنیاد بودن برنامه و توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است که جای تشکر دارد.
رشد متوازن در همه رشته ها لازم است
وی ادامه داد: پیشرفت در یک رشته خاص به معنی توسعه علمی نیست، در صورتی توسعه هست که همه جنبه ها باشد و بعد دانش در متن جامعه جریان پیدا کند. مثلادستاوردهای دانشمندان در سلول های بنیادی و نانو تکنولوژی مهم است اما به تنهایی این را توسعه علمی نمی گوییم بلکه اولارشد متوازن در همه رشته ها لازم است و ثانیا باید دستاوردها در متن مدیریت و متن جامعه پیاده شود. به هرحال رشد باید همه جانبه باشد و نیز پیشرفت های علمی در متن جامعه جاری شود، وقتی می گوییم دانش باید بنیاد پیشرفت جامعه و حکومت و کشور باشد معنی اش این است که تصمیم سازی برعهده متخصصان و دانشمندان باشد مدیریت کشور به سمت محافل دانشگاهی برود و از آنها بخواهد تصمیم سازی کند. در تمام دستگاه های مدیریتی باید اتاق فکری مرکب از دانشمندان وجود داشته باشد. در کمیسیون های مجلس هم کمیته های علمی و اتاق فکر باشد و در کل تشکیلات باید دانشمندان حضور موثر داشته باشند و تصمیم ها بر اساس نظر متخصصان، اندیشمندان و متفکران باشد.
دانشگاه ، باید مستقل باشد
خاتمی با تاکید بر استقلال محافل دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی گفت: ما وزارت علوم را پشتیبان و حامی محافل تولید کننده علم می دانستیم نه ارباب آن. حتی اختیارات وزارت علوم داوطلبانه واگذار می شود. دانشگاه پادگان نیست و باید مستقل باشد. دانشگاه فرمانبر نیست باید فرمانده باشد. اینکه در دوران ما هیات امنای دانشگاه ها مورد اهتمام قرار گرفت (که البته امنا هم باید انسان های آگاه و کاردان باشند) و تصمیمات اساسی به عهده آنها قرار گرفت و اینکه دانشگاه ها در هزینه کردن بودجه استقلال و ابتکار عمل داشتند اینها همه ناشی از این رویکرد بود که دانشگاه ها باید مستقل و دارای حرمت باشند. اصرار به انتخابی بودن هیات های علمی، مدیران گروه ها و مدیران دانشکده ها و دانشگاه ها دقیقا با توجه به جایگاهی بود که دانشگاه باید داشته باشد: امری که متاسفانه در چند سال گذشته متروک ماند بلکه انتصاب ها جای انتخاب را گرفت و امیدوارم برگردیم به همان وضع درست.
دولت اهتمام ویژه نسبت به عملی شدن عهدش با مردم داشته باشد
خاتمی همچنین تاکیدکرد: در موقعیت جدید هم عرض می کنم که جناب آقای دکتر روحانی رویکرد درستی به قضایا از جمله به فرهنگ و آموزش عالی داشته اند. مردم هم با اشتیاق به این رویکرد رای داده اند و در واقع عهدی میان دولت و مردم برقرار شده است و باید با اهتمام ویژه نسبت به عملی شدن این عهد نگریست. ما نباید بگوییم کسانی که مسوولیت به آنها داده می شود از کدام باند و جریان هستند. البته مدیریت نباید باندی باشد ولی آنچه مهم است اینکه مسوولیت می پذیرند تا چه اندازه با دولت و شعارهای او و عهدی که میان دولت و مردم بسته شده است باور داشته و تا چه اندازه توان عملی کردن آنها را دارند.
آنچه در سال های گذشته صورت گرفته است قابل قبول نیست
رییس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: بی تعارف بگوییم آنچه در سال های گذشته صورت گرفته است قابل قبول نیست. نمی خواهم بگویم حتما سوءنیت بوده است ولی سوء تدبیر و دید غلط بوده است. بسیاری از استادان برجسته کنار گذاشته شده اند. کسانی نیز ایران را ترک گفته اند و عده یی هم با محدودیت های زیادی روبه رو بوده اند و به جای آنها تعداد زیادی افرادی بدون رعایت ضابطه و معیارهای (استانداردهای) لازم به دانشگاه ها تزریق و نیز انبوهی از دانشجویان فاضل و شایسته از تحصیلات تکمیلی محروم شده اند و به جای آنها کسانی که در درجات بسیار پایین تری بوده اند امتیاز ادامه تحصیل را یافته اند. خب آثار مخرب این وضع را باید در پنج، شش سال دیگر ببینیم گرچه همین حالاهم تا حدودی معلوم شده است. باید دید امنیتی نادرست درمورد دانشگاه ها عوض شود. باید علم و عالم مورد اهتمام و احترام باشد. درست است که بسیاری از این امور ناشی از سیاست ها و رویکردهای نادرست بوده است ولی بالاخره مدیرانی که بدون دغدغه این سیاست ها را نیز اجرا کرده اند اینها می توانند با دولت کنونی و با رویکردهای کنونی کار کنند. اگر می توانند بسم الله و الانمی شود مصلحت کشور و انقلاب و دانشگاه و دانشجو را فدای ملاحظات نادرست کرد. خاتمی با تاکید بر اینکه فضای دانشگاه باید باز و امن باشد، تصریح کرد: باید باب بحث و گفت وگو و فعالیت باز باشد. انجمن های اسلامی، انجمن های علمی و صنفی و تشکل های واقعا دانشگاهی و دانشجویی باید با امنیت فعالیت، بحث و نقد کنند و نشاط را به دانشگاه ها برگردانند. البته در همین مدت هم بحمدالله شاهد تغییر فضا و وضعیت در دانشگاه ها بوده ایم، همان گونه که در جامعه هم شاهد هستیم ولی باید شاهد تحول های بنیادی و با ثبات در همه جنبه ها باشیم تا امید جامعه به خصوص فرهیختگان و دانشگاهیان ما از بین نرود. رییس جمهور اسبق کشورمان در پایان تاکید کرد: بحمدالله تاکنون هم رویکردها درست بوده و هم گام های خوبی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل خارجی برداشته شده است. امیدوارم با همت و عمق و گستردگی بیشتر شاهد بهبود بیشتر و بهتر امور باشیم.
اول ** 581 **
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن