تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803977592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون ابتکار خبر داد: حذف تسهیلات دولتی خودروهای فرسوده با تصویب لایحه هوای پاک


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


معاون ابتکار خبر داد: حذف تسهیلات دولتی خودروهای فرسوده با تصویب لایحه هوای پاک جامعه > محیط زیست - دولت در حال تدوین لایحه هوای پاک است. در این لایحه پیش بینی شده تا برخورد سختی با صنایع آلوده کننده هوا شود. اما این همه ماجرا نیست.

زهرا تالانی: افزایش آلودگی هوا و البته ناکارآمد بودن قوانین پیش‌گیرنده برای مقابله با افزایش آن، موجب شده تا دولت "لایحه هوای پاک" را تدوین کند. هرچند که قرار بود پس از پایان بررسی بودجه در مجلس، این لایحه به خانه ملت برود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده. پیش از این جزییاتی از این لایحه منتشر شده است. اما سید محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرآنلاین می گوید اتفاقات دیگری هم در این لایحه افتاده است؛ مثل تعیین سن برای خودروهای عمومی و شخصی و البته حذف تصدی‌گری دولت در خروج خودروهای فرسوده.  مشروح گفت وگو با معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس معصومه ابتکار را می خوانید:
قوانین متعددی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد اما تا کنون هیچ کدام درست اجرا نشده است. چرا دولت دوباره تصمیم به قانونگذاری در این زمینه گرفت به جای آنکه مصمم به اجرای همان قوانین باشد؟ آلودگی هوا یکی از مباحث مهم و مورد توجه سازمان محیط زیست است که در قانون هم بسیار به آن توجه شده است و در برنامه های 5 ساله توسعه هم به آن اشاره شده است. سازمان محیط زیست معتقد است مجلس به عنوان نهاد قانونگذار باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد. اما همانطور که گفتید هنوز این مشکل وجود دارد و حل نشده است به طوریکه در بسیاری از کلان شهرها با شروع سرما این مشکل حادتر می شود. یکی از برنامه های مهم رئیس جمهور زمانی که برنامه دولت را به مجلس ارائه می کرد موضوع آلودگی هوا بود، بنابراین مجلس هم به این موضوع توجه دارد. اما تاکنون تمام قوانین و آیین نامه هایی که برای آلودگی هوا نوشته شده به صورت مجزا بود و ضمانت اجرایی نداشت. به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت در کمیسیون تخصصی کشاورزی لایحه ای در این زمینه طرحی کند، همان موقع مجلس پیشنهاد داد دولت در کمیسیون های تخصصی خود به این موضوع بپردازد و لایحه ای را ارائه کند. بنابراین الان یک لایحه جامع با مواد قانونی محکم در حال تدوین است.
الان این لایحه در دولت در چه مرحله ای است؟ کمیسیون های تخصصی دولت در حال تدوین و بررسی این لایحه هستند. در این لایحه توجه به ابعاد مختلف آلودگی هوا دیده شده است تا قوانین و آیین نامه های مختلف در یک قانون تجمیع شود. ما تاکنون آیین نامه هایی برای خروج خودروهای فرسوده، طرح معاینه فنی و کاهش آلاینده ها داشتیم که از این پس به صورت یک قانون می شود.
ویژگی این لایحه نسبت به قوانین و آیین نامه های قبلی چیست؟ خوشبختانه طبق این قانون سازمان محیط زیست متولی اصلی کاهش آلودگی هوا است. برای اجرای آن موضوع عوامل بازدارنده مانند جرایم را در نظر گرفتیم و با متخلفان برخورد قضایی می کنیم. حتی می توانیم با حکم قضایی کارخانه‌ها یا موسساتی که باعث آلودگی هوا می‌شوند را تعطیل کنیم. از موارد دیگری که در این پیشنهاد و طرح به چشم می خورد این است که آیین نامه های آلودگی هوا تجمیع شده و قانونی می شود. همچنین ابهامات قانونی که در گذشته وجود داشت حذف می شود.
یعنی برای ضمانت اجرایی آن جرایم در نظر گرفتید؟ قانون ضمانت اجرایی دارد و باید رعایت شود، اما بسیاری از عوامل آلودگی هوا به خاطر تحریم بوده که اثرات زیست محیطی گذاشته است. برای همین امکان اجرای برخی قوانین وجود نداشته است. ما سعی کردیم جرایمی را برای دستگاه ها در نظر بگیریم تا امکان تخطی از آن نباشد.
این جریمه ها به چه صورت خواهد بود؟ با کسانی که قانون را رعایت نکنند با دو منظر نگاه می شود جریمه و جبران خسارت. متاسفانه برخی محصولات تولید داخل هزینه زیست محیطی برای مردم دارد اما منافع مالی و اقتصادی برای تولید کننده دارد. به نظرم صنایع و آلایندها باید جبران خسارت کنند. چون با پرداخت جریمه دوباره همان شرایط پیش می آید.
به نظر شما اینکه مسئول کاهش آلودگی هوا سازمان محیط زیست باشد چه تاثیری دارد؟ طبیعی است که داشتن متولی برای این موضوع در اجرای برنامه ها کمک بزرگی می کند. تا الان هر نهاد و فردی در این باره اظهار نظر می کرد و حتی راه حلهای مقطعی مثل همان آب پاشی هم اجرا می شد اما الان همه چیز ضابطه مند می شود.با تصویب طرح هوای پاک جلوی فعالیت دستگاه‌های متعددی که در زمینه کاهش آلودگی هوا فعال بودند، گرفته خواهد شد. علاوه بر این هیچ کدام از ستادها و کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا اجازه دخالت در کارهای سازمان حفاظت محیط‌زیست را دیگر ندارند.
آیا به صورت دستوری می توان آلودگی هوا را کاهش داد؟ به طور کلی، تمام بحثهای محیط زیستی نیاز به مشارکت عمومی دارد و افزون بر آن باید جایگاه اقتصادی داشته باشد تا اثر گذار باشد. درحال حاضر در ساختمان ها و اداره ها انرژی زیادی مصرف می شود و کشور پرمصرفی در انرژی هستیم. همچنین مشکلات زیست محیطی فراوانی داریم. البته ما هم معتقدیم که در کنار اجرای قوانین باید ابزار تشویقی هم در نظر گرفته شود. مثلا باید به کسانی که سبب آلایندگی می شوند وام بدهیم تا صنایع خود را بهسازی کنند. در برنامه چهارم توسعه هم این موضوع دیده شده بود و قرار بود این حمایتها از طریق صندوق ملی محیط زیست انجام شود. امیدوارم این صندوق پس از 8 سال توقف دوباره احیا شود.
در این طرح برای خودورهای فرسوده چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟ به تفکیک عمر فرسودگی خودرو برای اتومبیل های شخصی و عمومی مشخص شده است یعنی عمر خودروهای شخصی 17 سال و خودروهای عمومی که در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می شوند بعد از 7 سال به فرسودگی می‌رسند. البته برای کاهش سن معاینه فنی هم برنامه داریم.
برخی کارشناسان معتقدند که دولت می تواند با ارائه تسهیلات، به کسانی که خودروی فرسوده دارند کمک کند. در این لایحه به این موضوع اشاره شده است؟ اتفاقا در این لایحه پیش بینی شده که از این پس دولت موظف به دادن تسهیلاتی برای تعویض یا جمع‌آوری خوردهای فرسوده نباشد.


پس خروج خودروهای فرسوده چگونه مدیریت می شود؟

مالکان می‌توانند با بیمه خودرو و واریز ماهیانه مبلغی در زمان تعویض از تسهیلاتی برخوردار شوند.
با این قانون، معاینه فنی دوباره 2 ساله می شود؟ ما در سازمان با شهرداری و شورای شهر مکاتباتی برای کاهش زمان معاینه فنی به دو سال کردیم و با نمایندگان مجلس هم صحبت هایی شده است. امیدوارم با این لایحه تجدیدنظری در سن معاینه فنی خودروها شود.
مشکل بنزین و خودروهای غیر استاندارد هم وجود دارد چون هنوز خودروسازان در این زمینه به بهانه تحریم هیچ اقدامی انجام نداده اند. سوخت و خودروها باید استاندارد یورو4 داشته باشند. چون دو عامل اصلی در افزایش آلودگی هوای کلانشهرها هستند. اما این کار باید با هم انجام شود چون اگر بنزین یورو 4 تولید کنیم اما خودروها استاندارد نباشند، تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد. خوشبختانه با برداشتن تحریمها دیگر خودروسازان هیچ بهانه ای ندارند.
آخرین مهلت خودروسازان همان خرداد سال آینده است؟ قطعا خرداد ماه 93 آخرین مهلت خودروسازان خواهد بود و با جدیت با آنها برخورد می شود. هیچ بهانه ای را سازمان دیگر نمی پذیرد.
یکی از مشکلات جدیدی که کشور به ویژه در جنوب با آن مواجه است ریزگردها است. چه برنامه ای برای آن دارید؟ باید اقدامات جدی‌تر برای کنترل ریزگردها مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها درخطر خشک شدن هستند که می توانند منابع آلاینده را به کشور وارد کنند. بنابراین با توجه به اینکه ریزگردها مشکل جدید شهرهای مرزی و تهران هستند و نقش مهمی در آلودگی هوا دارند، کنترل، مهار و احیای تالاب ها در این لایحه دیده شده است. همچنین وزارت نیرو را موظف کردیم که حق آب تالاب ها را پرداخت کند و بودجه ای را برای آن ها اختصاص دهد. الان تنها کشور ما عامل این موضوع نیست و کشورهایی مانند عراق و ترکیه هم کمک کنند. البته چون عراق در شرایطی نیست که بتواند کمک کند، شاید راه اندازی معاهده کار درستی باشد. همچنین برای اینکه آنها به وظایف خود عمل کنند باید از رویه‌های حقوقی استفاده کنیم.  47232



پنجشنبه 8 اسفند 1392 - 10:15:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن