واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
رونمایی از سالک حکمت ارج نامه استاد غلامرضا اعوانی تهران- ایرنا- روز گذشته 18 اسفندماه 1392 ارج نامه ی دکتر غلامرضا اعوانی تحت عنوان ˈ سالک حکمت ˈ طی مراسم نکوداشتی با حضور عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ، دکتر رضا داوری ریاست فرهنگستان علوم، دکتر دینانی و اساتید و دانشجویان فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه رونمایی شد
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا ، ارج نامه ی ˈ سالک حکمت ˈ در 1410 صفحه و در دو بخش فارسی و انگلیسی تنظیم شده است. این مجموعه شامل مقالاتی است که از سوی اساتید و برخی دانشجویان برجسته ی استاد غلامرضا اعوانی به ایشان اهدا شده است. هم چنین در پایان کتاب گزیده ای از تصاویر جوانی استاد و نیز عکس هایی در کنار شخصیت های مهم ایرانی و بین المللی افزوده شده است.
اولین ارج نامه ی دکتر اعوانی چند سال پیش به کوشش علی اوجبی تحت عنوان ˈ خرد و خرد ورزی ˈ منتشر شده بود و ˈ سالک حکمتˈ در واقع دومین ارج نامه ایست که این بار زیر خانم دکتر شهین اعوانی ، خواهر گرامی آقای اعوانی تهیه و تنظیم شده است.
ارج نامه ی ˈ سالک حکمتˈ جلد پنجم از ˈمجموعه مفاخر حکمت و فلسفه ی ایرانˈ است که توسط ˈمؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفهˈ و ˈانجمن حکمت و فلسفه ی ایرانˈ منتشر می شود.
مقالات فارسی این ارج نامه که با نوشته ای از دکتر سید حسین نصر ، استاد راهنمای دکتر اعوانی در دوره ی دکتری فلسفه ی دانشگاه تهران، آغاز می گردد. در ده بخش تدوین شده است : 1: درباره ی سالک حکمت 2 – حکمت و فلسفه ی اسلامی 3 – ادیان و عرفان 4 – منطق و کلام اسلامی 5 فلسفه ی تطبیقی 6 حکمت خالده 7 – فلسفه ی غرب 8 – اخلاق 9 – تاریخ و فلسفه ی علم 10 – علوم انسانی
از نویسندگان این ارج نامه می توان به غلامعلی حداد عادل ، ضیاء موحد ، رضا داوری اردکانی ، بابک عالیخانی ، مهدی گلشنی ، حسن بلخاری و بیژن شکرریز اشاره کرد.
در زیر بخشی از مقاله ی دکتر سیّد حسین نصر تحت عنوان ˈ خاطراتی از دوست شفیق و همراه طریق سوی حق، غلامرضا اعوانیˈ از بخش اول این کتاب را می خوانید:
ˈ از اولین ملاقات راقم این سطور با غلامرضا اعوانی چهل و هشت سال می گذرد. در سال 1343 در دانشگاه آمریکایی بیروت ، در یکی از کلاس ها توجه اینجانب به سه دانشجو معطوف شد که با یکدیگر دوست بودند و هر سه علاقه ی خاصی به دروس مطرح در کلاس نشان می دادند. یکی از آنان از پاکستان شرقی آن زمان و بنگلادش فعلی بود و محمد عبدالحق نام داشت. دومی جوانی آمریکایی بود به نام ویلیام چیتیک که اکنون از بزرگترین اسلام شناسان غرب است و سومی غلامرضا اعوانی. گر چه آنها از سه مملکت مختلف بودند در علاقه به معارف اسلامی و استعداد در فراگیری فلسفه و عرفان وجه مشترک داشتند.
پس از اتمام دوره ی لیسانس هر سه به تهران آمدند و چندین سال به تحصیل پرداخته و رساله ی دکتری خود را زیر نظر بنده به پایان رساندند. از همان ایام جوانی اعوانی دارای فضائل فراوان بود . ادب با جوهر وجودش عجین بود . شخصی بود بسیار متواضع و فروتن ، با حقیقت و صمیمی . شوق فراوانی برای کسب معرفت داشت و در کسب علم بسیار کوشا...
او برای معلمی خلق شده است و در این کار همواره بسیار موفق بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده است. او بدون شک یکی از برجسته ترین محققان در رشته ی فلسفه و از اصیل ترین متفکران ایران است. ˈ
***
سخنرانی دکتر اعوانی در مراسم نکوداشت سالکان حکمت و معرفت:
دکتر غلامرضا اعوانی پس از سخنرانی های اساتید فلسفه در مراسم نکوداشتی که برای وی و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی همزمان در مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شده بود به سخنرانی پرداخت و بیان داشت:
ما همیشه مدیون استادانی هستیم که بسیار زحمت کشیدند و تنها به خدمت علمی در این عالم پرداختند. استادانی مانند کربن ، ایزوتسو ، مهدوی دامغانی و بسیاری دیگر که در قبال دانشجویان خود بسیار دلسوز بودند . ما نیز از آنها درس گرفتیم.
استاد بازنشسته ی فلسفه دانشگاه شهید بهشتی افزود: فلسفه معیار علوم است و اگر می خواهید عظمت فرهنگی را بشناسید بایستی عظمت فکر در آن فکر را بیابید. به قول ارسور انسان همان است که می اندیشد همان که مولانا می گوید ای برادر تو همه اندیشه ای.
وی هم چنین بیان داشت: هر حکیمی به نسبت خاصی از حکمت بهره برده است. افلاطون و بسیاری از حکمای دیگر از قبیل ارسطو ، سهروردی و ملاصدرا و لائوتسه همگی نمودِ حکمت اند. کتاب کوچک لائوتسه که سراسر حکمت است.
این فیلسوف درباره ی فرق حکمت و علوم دیگر بیان داشت که : همه ی علوم با پدیدار ها سر و کار دارند اما فلسفه، علم به حقایق اشیاست. البته در اسلام فلسفه مساوی حکمت بوده است. در سیر حکمت در یونان سوفیا به فیلوسوفیا تبدیل شد اما در اسلام دوباره به سوفیا بازگشت. در حال حاضر تعبیرتئوسوفی را به کار می برند که تعبیری مهمل است چرا که سوفیا به خودی خود به معنای سیر حکمت الهی است.
وی یادآور شد: بر سر در معبد دلفی نوشته است که ای انسان خودت را بشناس؛ چرا که شناخت خود اصل حکمت است.
چهره ی ماندگار فلسفه در پایان گفت: شایسته است از همسرم تشکر نمایم چرا که ایشان هیچگاه در راه زندگی من که عجین با فلسفه و مطالعه ی دائم بوده است مانع تراشی نکرد و همواره مشوق من در این مسیر بود.
انتهای پیام /*
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]