تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816186909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمایی از سالک حکمت ارج نامه استاد غلامرضا اعوانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رونمایی از سالک حکمت ارج نامه استاد غلامرضا اعوانی تهران- ایرنا- روز گذشته 18 اسفندماه 1392 ارج نامه ی دکتر غلامرضا اعوانی تحت عنوان ˈ سالک حکمت ˈ طی مراسم نکوداشتی با حضور عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ، دکتر رضا داوری ریاست فرهنگستان علوم، دکتر دینانی و اساتید و دانشجویان فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه رونمایی شد


به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا ، ارج نامه ی ˈ سالک حکمت ˈ در 1410 صفحه و در دو بخش فارسی و انگلیسی تنظیم شده است. این مجموعه شامل مقالاتی است که از سوی اساتید و برخی دانشجویان برجسته ی استاد غلامرضا اعوانی به ایشان اهدا شده است. هم چنین در پایان کتاب گزیده ای از تصاویر جوانی استاد و نیز عکس هایی در کنار شخصیت های مهم ایرانی و بین المللی افزوده شده است.
اولین ارج نامه ی دکتر اعوانی چند سال پیش به کوشش علی اوجبی تحت عنوان ˈ خرد و خرد ورزی ˈ منتشر شده بود و ˈ سالک حکمتˈ در واقع دومین ارج نامه ایست که این بار زیر خانم دکتر شهین اعوانی ، خواهر گرامی آقای اعوانی تهیه و تنظیم شده است.
ارج نامه ی ˈ سالک حکمتˈ جلد پنجم از ˈمجموعه مفاخر حکمت و فلسفه ی ایرانˈ است که توسط ˈمؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفهˈ و ˈانجمن حکمت و فلسفه ی ایرانˈ منتشر می شود.
مقالات فارسی این ارج نامه که با نوشته ای از دکتر سید حسین نصر ، استاد راهنمای دکتر اعوانی در دوره ی دکتری فلسفه ی دانشگاه تهران، آغاز می گردد. در ده بخش تدوین شده است : 1: درباره ی سالک حکمت 2 – حکمت و فلسفه ی اسلامی 3 – ادیان و عرفان 4 – منطق و کلام اسلامی 5 فلسفه ی تطبیقی 6 حکمت خالده 7 – فلسفه ی غرب 8 – اخلاق 9 – تاریخ و فلسفه ی علم 10 – علوم انسانی
از نویسندگان این ارج نامه می توان به غلامعلی حداد عادل ، ضیاء موحد ، رضا داوری اردکانی ، بابک عالیخانی ، مهدی گلشنی ، حسن بلخاری و بیژن شکرریز اشاره کرد.
در زیر بخشی از مقاله ی دکتر سیّد حسین نصر تحت عنوان ˈ خاطراتی از دوست شفیق و همراه طریق سوی حق، غلامرضا اعوانیˈ از بخش اول این کتاب را می خوانید:
ˈ از اولین ملاقات راقم این سطور با غلامرضا اعوانی چهل و هشت سال می گذرد. در سال 1343 در دانشگاه آمریکایی بیروت ، در یکی از کلاس ها توجه اینجانب به سه دانشجو معطوف شد که با یکدیگر دوست بودند و هر سه علاقه ی خاصی به دروس مطرح در کلاس نشان می دادند. یکی از آنان از پاکستان شرقی آن زمان و بنگلادش فعلی بود و محمد عبدالحق نام داشت. دومی جوانی آمریکایی بود به نام ویلیام چیتیک که اکنون از بزرگترین اسلام شناسان غرب است و سومی غلامرضا اعوانی. گر چه آنها از سه مملکت مختلف بودند در علاقه به معارف اسلامی و استعداد در فراگیری فلسفه و عرفان وجه مشترک داشتند.
پس از اتمام دوره ی لیسانس هر سه به تهران آمدند و چندین سال به تحصیل پرداخته و رساله ی دکتری خود را زیر نظر بنده به پایان رساندند. از همان ایام جوانی اعوانی دارای فضائل فراوان بود . ادب با جوهر وجودش عجین بود . شخصی بود بسیار متواضع و فروتن ، با حقیقت و صمیمی . شوق فراوانی برای کسب معرفت داشت و در کسب علم بسیار کوشا...
او برای معلمی خلق شده است و در این کار همواره بسیار موفق بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده است. او بدون شک یکی از برجسته ترین محققان در رشته ی فلسفه و از اصیل ترین متفکران ایران است. ˈ

***
سخنرانی دکتر اعوانی در مراسم نکوداشت سالکان حکمت و معرفت:
دکتر غلامرضا اعوانی پس از سخنرانی های اساتید فلسفه در مراسم نکوداشتی که برای وی و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی همزمان در مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شده بود به سخنرانی پرداخت و بیان داشت:
ما همیشه مدیون استادانی هستیم که بسیار زحمت کشیدند و تنها به خدمت علمی در این عالم پرداختند. استادانی مانند کربن ، ایزوتسو ، مهدوی دامغانی و بسیاری دیگر که در قبال دانشجویان خود بسیار دلسوز بودند . ما نیز از آنها درس گرفتیم.
استاد بازنشسته ی فلسفه دانشگاه شهید بهشتی افزود: فلسفه معیار علوم است و اگر می خواهید عظمت فرهنگی را بشناسید بایستی عظمت فکر در آن فکر را بیابید. به قول ارسور انسان همان است که می اندیشد همان که مولانا می گوید ای برادر تو همه اندیشه ای.
وی هم چنین بیان داشت: هر حکیمی به نسبت خاصی از حکمت بهره برده است. افلاطون و بسیاری از حکمای دیگر از قبیل ارسطو ، سهروردی و ملاصدرا و لائوتسه همگی نمودِ حکمت اند. کتاب کوچک لائوتسه که سراسر حکمت است.
این فیلسوف درباره ی فرق حکمت و علوم دیگر بیان داشت که : همه ی علوم با پدیدار ها سر و کار دارند اما فلسفه، علم به حقایق اشیاست. البته در اسلام فلسفه مساوی حکمت بوده است. در سیر حکمت در یونان سوفیا به فیلوسوفیا تبدیل شد اما در اسلام دوباره به سوفیا بازگشت. در حال حاضر تعبیرتئوسوفی را به کار می برند که تعبیری مهمل است چرا که سوفیا به خودی خود به معنای سیر حکمت الهی است.
وی یادآور شد: بر سر در معبد دلفی نوشته است که ای انسان خودت را بشناس؛ چرا که شناخت خود اصل حکمت است.
چهره ی ماندگار فلسفه در پایان گفت: شایسته است از همسرم تشکر نمایم چرا که ایشان هیچگاه در راه زندگی من که عجین با فلسفه و مطالعه ی دائم بوده است مانع تراشی نکرد و همواره مشوق من در این مسیر بود.
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن