تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803280139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفع مشکل کم آبی با یک درصد کاهش مصرف آب در کشاورزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس انجمن ارزیابی محیط زیست خبر داد: رفع مشکل کم آبی با یک درصد کاهش مصرف آب در کشاورزی تهران - ایرنا - رییس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور گفت: 92 درصد از کل منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ تحقیقات نشان می دهد اگر 92 درصد به 91 درصد کاهش یابد مشکل کم آبی در کشور برطرف خواهد شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مجید مخدوم روز دوشنبه در هم اندیشی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر زیست بوم های طبیعی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: الگوی غلط آبیاری و استفاده بیش از حد از منابع آبی در بخش کشاورزی خطر بزرگی است که محیط زیست کشور را تهدید می کند، از کل منابع آبی کشور 92 درصد آن در بخش کشاورزی ، 1.5 درصد در صنعت و بقیه به عنوان آب آشامیدنی مصرف می شود.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد اگر 92 درصد مصرف بخش کشاورزی به 91 درصد کاهش یابد مشکل کم آبی در کشور برطرف می شود ، البته از 92 درصد حدود 70 درصد آب در بخش کشاورزی هدر می رود.
مخدوم گفت: تغییر الگوی کشت در بسیاری دشت ها ، تغییر نحوه آبیاری ، مدیریت صحیح منابع آب و جنگل کار از جمله اقداماتی است که می تواند مانع هدر رفت آب شود.
وی افزود: براساس آمارهای جهانی، در صورت گرم شدن کره زمین تا 1.7 دهم سانتیگراد 141 شهر ساحلی جهان به زیر آب خواهد رفت ولی با این وجود سیاستمداران اعلام کردند که گرم شدن زمین تا 2 درجه مشکلی ایجاد نمی کنداز این رو به نظر می رسد که مسایل سیاسی پشت این ادعا وجود داشته است.
مخدوم ادامه داد: در سال 1997 پروتکل کیوتو برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای که عامل مهم تغییر اقلیم است امضا شد البته باید گفت امضای این پروتکل در عمل موفق نبوده و نتایجی از آن حاصل نشده است .
وی گفت: امروزه افزایش جمعیت و اضافه شدن تعداد افراد روی زمین یکی دیگر از مباحث مهم دنیاست، در سال 1996 جمعیت جهان 6 میلیارد نفر بود اما برخی محققان اعلام کردند که زمین ظرفیت پذیرش 50 میلیارد نفر جمعیت و توان غذادهی به آنها را دارد.
مخدوم افزود: در حالی که زمین 13.5 میلیارد هکتار خشکی دارد و از این میزان 3.1 دهم میلیارد متر مکعب قابلیت تولید و سکنی گزینی دارد این عوامل موجب شد که سازمان ملل متحد در سال 2000 موضوع فقر زدایی و آموزش را مطرح کرد و به این نتیجه رسید که در سال 2025 باید فقر ریشه کن شود.
وی گفت که پیش بینی می شود که در سال 2050 جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر برسد و تحقیقات نشان می دهد که در این سال هر فردی باید روزانه حداقل یک دلار درآمد داشته باشد تا بتواند زنده بماند.
رییس انجمن ارزیابی محیط زیست کشور ادامه داد: امروزه دنیا به سمت استفاده از انرژی های نو از قبیل خورشیدی ، باد و آب روی آورده است در حالی که این گونه فناوری ها هم عوارض سوء خاص خودشان را دارند.
وی گفت: به عنوان مثال توربین های بادی در مسیر مهاجرت پرندگان اختلال ایجاد می کنند و در برخی موارد مسیر آنها را تغییر می دهند. همچنین طول عمر سلول های صفحه های خورشیدی 11 سال است و بعد از آن مشکلی که پیش می آید نحوه امحای آنهاست که باید با دقت و فناوری بالا انجام شود زیرا در غیر این صورت به محیط زیست آسیب وارد می شود.
مخدوم در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مساله ای که برای دریاچه ارومیه مطرح می شود، خشکسالی است در حالی که سازمان هواشناسی اعلام کرد در چند سال گذشته در حوضه دریاچه ارومیه نه تنها خشکسالی نداشتیم بلکه اضافه بارش هم گزارش شده است بنابراین با توجه به این گزارش تنها مقصر خشکسالی نیست.
وی گفت:هم اکنون 43 سد در بالادست دریاچه ارومیه احداث شده که تعداد زیادی از آنها بدون آب است ولی برخی از مسئولان تعداد این سدها را 13 سد اعلام می کنند.از این رو باید از سدسازی های بی ضابطه جلوگیری شود و این کار در دستور کار مسوولان قرار گیرد و علاوه براین در بهره برداری از سدهای ساخته شده نیز بازنگری شود.
علمی ( 3 ) **9014**1581
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن