تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802540077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه کشاورزي با راندمان کم؛ علت کاهش منابع آبي کشور/تهران وارد مرحله تنش آبي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ اسفند ۱۳۹۲ (۱۲:۲۲ب.ظ)
معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران؛ توسعه کشاورزي با راندمان کم؛ علت کاهش منابع آبي کشور/تهران وارد مرحله تنش آبي شده است بر طبق استانداردهاي جهاني، هر وقت اين سرانه به زير 1700 متر مکعب برسد، نشان از ورود به مرحله تنش آبي است و در حال حاضر تهران به اين مرحله وارد شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مهندس عليرضا نوذري پور معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: از بعد از سال آبي 90-91 که ميزان بارش 420 ميليمتر بود، متاسفانه شاهد کاهش 30 و 38 درصدي بارش در 2 سال اخير بوده ايم.
وي ادامه داد: نسبت بارش در 6 ماهه اول سال آبي 92-93 نسبت به 90-91 بيش از 45 درصد کاهش يافته است که اين عنق فاجعه را نشان مي دهد.
نوذري پور با اشاره به اين مطلب که در قران 63 بار به آب اشاره شده است گفت: در سوره انبيا، آيه 63، خداوند متعال آب را مايع حيات مي داند.

*رشد کشاورزي همراه با کاهش منابع آب هاي زيرزميني همراه بود
معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران گفت: آب در کشور داراي يک جايگاه برتر است اما قدر شناس اين نعمت خداوند نيستيم.
وي ادامه داد: در سال هاي اخير کشاورزي کشور رشد بسياري پيدا کرده است اما اين رشد منابع آب کشور را نابود کرده است که يکي از دلايل اين اتفاق راندمان پائين کشاورزي در کشور است.
نوذري پور افزود: به علت برداشت بي رويه سفره هاي زيرزميني، بيلان آبي کشور منفي شده است که شاهد آن نيز افت 1.5 متري سالانه سطح آب در دشت هاي ورامين و شهريار است.

*استان تهران وارد مرحله تنش آبي شده است
معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران با اشاره به کاهش سرانه آب تجديپذير هر ايراني از 6860 به 1700 متر مکعب گفت: بر طبق استانداردهاي جهاني، هر وقت اين سرانه به زير 1700 متر مکعب برسد، نشان از ورود به مرحله تنش آبي است و در حال حاضر تهران به اين مرحله وارد شده است.
وي ادامه داد: ميانگين بارندگي در ايران 250 ميليمتر است که در مقايسه با استاندارد هاي جهان بيش از 500 ميلي متر کاهش را نشان مي دهد.

*سامانه شرق بيشترين تاثير را از کاهش نزولات دارد
نوذري پور در مورد تاثير کاهش بارندگي در استان تهران گفت: دو سامانه شرق و غرب تهران با 4 سد لار، لتيان، اميرکبير و طالقان تامين کنند نياز آبي استان هستند که بر طبق آمار سامانه شرق بيشترين تاثير را از کاهش بارندگي ها ديده است و عملا ظرفيت هاي دو سد لار و لتيان بلا استفاده مانده است.
وي در مورد تاثير دماي هوا در کاهش ذخاير آبي استان نيز تصريح کرد: به گزارش سازمان هواشناسي، گرماي 6 ماهه اول امسال در 40 سال اخير بي سابقه بوده و در سوم خرداد به بالاترين حد خود رسيده است.
معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران افزود: در 2 ماه ابتدائي تابيتان 92، بيش از 10 روز گرماي هوا به بالاي 40 درجه رسيد که باعث کاهش ذخاير استراتژيک آب در تهران شد.

*سرانه مصرف هر تهراني 400 ليتر است
نوذري پور با اشاره به مصرف بيش از 3 ميليون متر مکعب آب در تهران گفت: ميانگين مصرف آب در جهان براي هر نفر در حدود 200 ليتر ، اما در کشور ما و تهران اين ميزان 400 ليتر براي نفر اعلام شده است.
وي افزود: سرانه مصرف در برخي از شهرهاي بزرگ جهان، همانند برلين و توکيو، کمتر از 100 ليتر است که نشان از مصرف 4 برابري هر تهراني دارد.

*تعرفه پائين؛ بهانه پر مصرف هاست
معاون مهندسي و توسعه آبفاي استان تهران در مورد دلايل سرانه بالاي مصرف آب در استان را اينگونه بازگو کرد: متاسفانه نرخ پائين تعرفه ها با عث شده است که شهروندان به خود اين اجازه را بدهند تا حتي براي شستن حيات خانه خود به جاي استفاده از جارو، از آب با فشار بالا استفاده کنند.
وي ادامه داد: متاسفانه استفاده از شيرآلات و تجهيزات کاهنده مصرف، در کشور نهادينه نشده وحتي انبوه سازان نيز که موظف به اجراي مبحث 16 ساختمان هستند از اين لوازم به بهانه گراني استفاده نمي کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن