تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850199460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برتری بر اساس تقوا موجب برتری حقوقی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



حجت الاسلام ارسطا:
برتری بر اساس تقوا موجب برتری حقوقی نیست خبرگزاری رسا ـ یکی از نقاط قوت حقوق بشر اسلامی ‌این است که برتری بر اساس تقوا (برتری اخلاقی) موجب برتری حقوقی نمی‌شود. اصرار حقوق بشر اسلامی ‌بر تقوا و فضیلت این است که راهی برای ارتقای انسانیت انسان ارائه دهد در حالی که این مساله در حقوق بشر جهانی نادیده گرفته شده است.



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در درس خارج فقه و حقوق بشر که در دفتر منطقه 5 کمسیون حقوق بشر اسلامی‌در قم برگزار می‌شود با اشاره به این که در اعلامیه حقوق بشر اسلامی، کرامت اعطایی از کرامت اکتسابی متمایز شده است، گفت: در اعلامیه جهانی حقوق بشر این دو نوع کرامت از هم تفکیک نشده است که همین امر می‌تواند یکی از عوامل مهم رکود انسان‌ها و محرومیت آن‌ها از تکامل اخلاقی و روحی باشد چرا که اگر انسان تصور کند دارای کرامت ذاتی است که چیزی به آن افزوده یا از آن کاسته نمی‌شود برای ارتقای آن هیچ تلاشی نمی‌کند. وی افزود: دنیای امروز از کرامت ذاتی انسان سخن می‌گوید در حالی که دلیل معقولی برای آن ارائه نمی‌دهد. در فلسفه اومانیسم هم معلوم نیست چرا انسان باید کرامت داشته باشد در حالی که در اسلام وقتی سخن از کرامت می‌شود با توجه به آیه «لقد کرمنا بنی آدم» استناد به اعطای الهی پیدا می‌کند. منشاء کرامت در حقوق بشر اسلامی
حجت‌الاسلام ارسطا با اشاره به این که منشاء کرامت در حقوق بشر اسلامی ‌در حقیقت بازگشت به فعل الهی دارد گفت: این امر موجب رابطه بیشتر انسان با خدا می‌شود. این که انسان بداند کرامت را خدای قادر به او داده و خالق هستی به او توجه دارد هیچگاه دچار افسردگی، احساس پوچی و رها شدگی نمی‌گردد. وی خاطر نشان کرد: در حقوق بشر معاصر مثل حقوق بشر اسلامی ‌همه انسان‌ها از یک خانواده محسوب می‌شوند لکن در حقوق بشر دلیل قاطعی بر این مطلب ارائه نمی‌شود. از نگاه اسلام دلیل این مطلب روایات متعددی است که بیان می‌دارد «الخلق کلهم عیال الله». این دسته از روایات وحدت خانوادگی را اثبات و عامل و محور وحدت را خدا می‌داند. ملاک برتری تقوا در حقوق بشر اسلامی
عضو هیات علمی ‌دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) بیان داشت: در حقوق بشر اسلامی ‌ملاک برتری تقوا است این در حالی است که میزان تقوای اشخاص فقط از سوی خدا قابل تشخیص است بنابراین هرگونه برتری طلبی و اظهار فخر نسبت به دیگران جایی در اسلام ندارد. این مساله در حقوق بشر دیده نشده است.
وی اظهار داشت: حقوق بشر معاصر مبتنی بر نفی خدا نیست لکن خدا را نادیده گرفته تا با مبانی و دیدگاه‌هایی که در کشورهای مختلف جهان جاری است همسان باشد در حالی که یکی از ارکان حقوق بشر اسلامی ‌ناشی شدن همه چیز از خدا و بازگشت همه چیز به اوست. برتری تقوا موجب برتری حقوق نمی‌شود
حجت‌الاسلام ارسطا ادامه داد: یکی از نقاط قوت حقوق بشر اسلامی ‌این است که برتری بر اساس تقوا (برتری اخلاقی) موجب برتری حقوقی نمی‌شود. اصرار حقوق بشر اسلامی ‌بر تقوا و فضیلت این است که راهی برای ارتقای انسانیت انسان ارائه دهد در حالی که این مساله در حقوق بشر جهانی نادیده گرفته شده است. وی اظهار داشت: در حقوق بشر معاصر اگر انسان کار نیکی انجام می‌دهد به دنبال آن است که خودش از نتیجه آن بهره‌مند شود در حالی که در حقوق بشر اسلامی‌ اگر کسی کار نیکی کرد شاید خودش از آن منتفع نشود ولی رضایت خدا را کسب کرده است و این یعنی خود را ندیدن و خدا را دیدن. استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بند یک ماده 2 اعلامیه حقوق بشر اسلامی‌ بیان می‌دارد «زندگى موهبتى است الهى و حقى است که براى هر انسانى تضمین شده است و بر همه افراد و جوامع و حکومت‌ها واجب است که از این حق حمایت نموده و در مقابل هر تجاوزى علیه آن ایستادگى کنند و جایز نیست کشتن هیچ کس بدون مجوز شرعى.» این بخش حق حیات را مطرح کرده است. دلایل فقهی حق حیات
وی به دلایل فقهی حق حیات اشاره و خاطر نشان کرد: حق حیات یک حق فطری است و انسان با فطرت خودش این مطلب را به وضوح درک می‌کند. حیات موهبی از جانب خداوند برای رسیدن به کمال مطلوب انسانیت است و انسان‌ها در برخورداری از این حق بر اساس فهم فطری یکسان هستند. حجت‌الاسلام ارسطا گفت: اسلام هرگز بر خلاف امور فطری حکمی ‌ندارد تا جایی که فقها ملتزمند در تعارض بین دلیل روایی با دلیل فطری، اگر دلیل روایی توجیه بردار نبود باید آن را کنار گذاشت مثلا روایات دال بر معذب بودن و عدم رستگاری فرد زنازاده افزون بر ضعف سند، مخالف حکم عقلی و فطری نیز هست برای همین نباید به آن اعتنا کرد. وی با اشاره به این که کرامت اعطایی یک اصل پذیرفته شده اسلامی ‌است، بیان داشت: لازمه کرامت انسانی برخورداری از حق حیات است و کرامت اعطایی زمانی تحقق می‌یابد که انسان برخوردار از حق حیات و دیگر حقوق دیگر باشد. استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان داشت: در روایات نه تنها در مورد انسان‌ها بلکه از کشتن موجودات دارای روح هم نهی شده است. در روایتی آمده «نهی رسول الله عن قتل کل ذی روح الا ان یوذی» این دسته از روایات حق حیات برای انسان را صراحتا اثبات می‌کند./916/د102/ع
منبع: شبکه اجتهاد



۱۳۹۲/۱۲/۱۹






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن