تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805500845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈکوه حمزه عربˈ بیجار نهال کاری شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈکوه حمزه عربˈ بیجار نهال کاری شد بیجار - ایرنا - برای اولین بار و پس از سال ها ˈکوه حمزه عربˈ به یمن وجود مبارک امامزاده حمزه عرب، بعنوان منطقه گردشگری و نگین اماکن مذهبی شهرستان بیجار نهال کاری شد.


به گزارش ایرنا، سرپرست فرمانداری شهرستان بیجار در آیین نهال کاری کوه حمزه عرب با حضور مدیران کل منابع طبیعی، اوقاف و امور خیریه استان و جمعی از مدیران محلی شهرستان بیجار گفت: آرامگاه امامزاده حمزه عرب از مهمترین جاذبه های گردشگری استان کردستان در بیجار است که در ایام نوروز آماده بازدید علاقه مندان است.
باقر امین پور گفت: آرامگاه امامزاده حمزه عرب بر فراز قله کوه 2600 متری حمزه عرب واقع در بام ایران شهرستان بیجار یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در روزهای مختلف سال پذیرای جمع کثیری از هموطنان بویژه کوهنوردان و علاقه مندان به محیط زیست است.
وی افزود: این امامزاده متبرک که مراحل ثبت آن در لیست 20 امامزاده شاخص کشور انجام گرفته است ، توسط خیرین و مردم بومی منطقه بازسازی شده و تاکنون برای توسعه و تجهیز اماکن مختلف آن بیش از 10 میلیارد ریال هزینه شده است.
سرپرست فرمانداری بیجار در ادامه با تقدیر از حضور مدیران کل منابع طبیعی و اوقاف کردستان در مراسم نهالکاری کوه حمزه عرب گفت: توسعه فضای سبز این منطقه و افزایش امکانات آن، باعث بوجود آمدن یکی از دیدنی ترین اماکن مذهبی، فرهنگی و تفریحی در غرب کشور خواهد شد.
در آیین نهال کاری امروز، صدها اصله نهال در جوار آرامگاه امامزاده حمزه عرب توسط مسوولین و دوستداران طبیعت غرس شد.
امام زاده حمزه عرب که بر قله کوهی به همین نام با ارتفاع 2610 متر از سطح دریا در 10 کیلومتری شرق بیجار قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی، زیارتی و گردشگری کردستان محسوب می شود.
این کوه در تمام مدت سال پذیرای عاشقان طبیت و حضور خسته دلانی است که به نیت زیارت، سختی صعود را با دل و جان می خرند تا ساعتی در صحن باصفای امام زاده، با خدای خود خلوت گزینند و پس از ادای نماز صبح، طلوع زیبای خسرو خاوران را بر فراز بام ایران نظاره گر باشند، کوهی که قامت بلند و رفیعش سر بر آسمان می ساید و انسان را به خدا نزدیک و نزدیکتر می کند.
بر اساس گفته پدر بزرگ 118 ساله بیجار مرحوم حبیب ا... خادمیان که خانواده اش چندین نسل عنوان خادم افتخاری حمزه عرب را داشته و بعدها واژه خادمیان را برای نام خانوادگی خود انتخاب کرده اند در زمان حضور امام رضا (ع) در ایران، فردی به نام سید اسماعیل به منطقه می آید که قبرش در نزدیکی روستای چنگیز قلعه موجود است.
سید اسماعیل پسری به نام سید حمزه داشته که دارای کراماتی بوده، او در بلندترین قله بیجار که در حال حاضر حمزه عرب نامیده می شود، اقامت می کند و بعد از وفات در همان مکان دفن می شود.
آنچه مسلم است موقعیت این کوه به علت تسلط کامل به منطقه و اینکه در قله آن قسمت هایی از استان های همدان، زنجان و آذربایجان غربی کاملا معلوم و به تمامی منطقه گروس و دشت قروه احاطه کامل دارد، چه در گذشته و چه در حال حاضر مهم بوده و هست.
قبر امام زاده داخل یک چهار طاقی قرار دارد و تاریخ دقیق بنای اولیه چهار طاقی معلوم نیست، باید گفت تا دو سه سال قبل، خشکه چینی اطراف بنا برداشته نشده بود می دانیم معماری خشکه چینی در مناطق کوهستانی ایران متعلق به هزاران سال قبل است و در حال حاضر فقط در منطقه اورامان مشاهده می شود.
طول و عرض چهار طاقی از بیرون 6/25 * 6/25 متر و از داخل بدون در نظر گرفتن فضای میاندری ها، 4/10 * 4/10 متر است یعنی ضخامت دیوارها و جرزهایی که وزن طاق های اصلی و گنبد را تحمل می کند، حدود دو متر است و بنا فاقد سرداب می باشد چهار طاقی دارای چهار در رو به جهات اصلی (یعنی شمال، جنوب، شرق و غرب) است که فعلا در شمالی آن مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه مسدود شده است.
بر روی دیواره سنگی قسمت جنوبی قله، آثار چند پله قدیمی که در دل کوه تراشیده شده اند، دیده می شود و کمی پایین تر چشمه کوچکی جاری است و اطراف چشمه را درختان کهنسال بید، احاطه کرده اند.
باید گفت چله خانه محلی بوده که در قدیم افرادی برای رسیدن به کرامات، هر ساله مدت 40 روز در آنجا و به دور از مردم اقامت کرده و ضمن عبادت، به تفکر و تامل در جهان خلقت می پرداختند. عباس ثقفی یکی از اعضای هیات امنای بقعه متبرکه امام زاده حمزه عرب بیجار که تعمیرات کلی و استحکام بخشی بنا، بازسازی محوطه، تزیینات داخلی، تعمیر و مرمت جاده و بسیاری از کارهای دیگر آنجا، با همت و تلاش بی وقفه و شبانه روزی او انجام شده ، می گوید: قدیمی ترین کتیبه موجود متعلق به 400 سال قبل، یعنی زمان صفویه است و بر اساس متن کتیبه دوم که در سال 1251 هجری شمسی نوشته شده، این بنا به وسیله یار محمد و کربلای فتح اله تعمیر شده است.
در حال حاضر چهار طاقی اصلی به منظور حفظ بنای اولیه، داخل یک چهار دیواری مکعب شکل سنگی به صورت زیگورات درآمده است.
به هر حال کوه حمزه عرب و کوه روبه روی آن مهرنگار، اسرار زیادی در دل خود دارند و شاهد حوادث بی شماری بوده اند که ما از آنها بی خبریم امیدوارم شما هم دیداری از این کوه زیبا و با شکوه و صحن دلنشین امام زاده داشته باشید.ک/3
7350/533
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن