تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816212785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمان زندگی شهید همّت اثری ارزشمند در ادبیّات دفاع مقدّس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رمان زندگی شهید همّت اثری ارزشمند در ادبیّات دفاع مقدّس تهران - ایرنا- آیین رونمایی از رمان « همّت، زندگینامه ی داستانی شهید محمّدابراهیم همّت» به قلم محمّد عزیزی روز گذشته در سرای اهل قلم برگزار شد.


به گزارش گروه اندیشه ایرنا، تقویت ارزش های ملّی بوسیله ی هنر و ادبیات همواره از مهمترین اصول ارتقای فرهنگی به شمار رفته است. در حوزه ی ادبیّات داستانی دفاع مقدّس کمتر با رمان هایی روبرو بوده ایم که علاوه بر نثر روان و صداقت قلم، دارای جامعیّت نیز باشد. رمان زندگی شهید همّت نمونه ای از این نوع آثار ارزشمند می باشد که محمّد عزیزی به صورتی خلاقانه حاصل پانزده سال مطالعه و تحقیق خود را درباره ی شهید همّت به رشته ی تحریر درآورده است.
آن چه در پی می آید متنی است که توسط علیرضا مختارپور، پژوهشگر و مؤلف کتاب هایی از جمله «آسمان در آینه»- تجلّی قرآن کریم بر دیوان کبیر مولانا، در مراسم رونمایی از این رمان درباره ی آن قرائت شد:
دوازدهم اسفند ماه سال 1392 به مراسم رونمایی کتاب زندان الرشید (خاطرات علی اصغر گرجی زاده جانشین فرمانده سپاه ششم از دوران اسارت) رفتم. خوشبختانه استقبال خیلی خوبی از این برنامه شده بود طوری که برای برادر گرامی جناب محسن مؤمنی که خود رئیس حوزة هنری است و میزبان این مراسم، در ردیف اوّل جا نبود. بنده هم به همراه ایشان در ردیف چهارم نشستیم. چند دقیقه بعد دیدم کسی که در سمت چپ آقای مؤمنی نشسته بود کتابی را امضاء کرد و به ایشان هدیه داد، کتابی قطور با تصویر شهید محمّدابراهیم همّت بر روی جلد و عطف آن. به علاقة وافری که به کتاب دارم و از سر کنجکاوی به اهداء کنندة کتاب نگاهی کردم و با اینکه بسیار آشنا به نظرم آمد او را به جا نیاوردم. کتاب در دست آقای مؤمنی ورق می خورد. به دعوت برادر عزیز جناب آقای حمزه زاده که همّتش باعث رونق انتشار کتب ارزشمند در انتشارات سوره ی مهر شده برای صحبت کوتاهی دربارة کتاب زندان الرشید به جایگاه دعوت شدم. یادداشت کوتاهی را که همان روز ظهر دربارة اهمیّت و ارزش انتشار خاطرات دفاع مقدّش نوشته بودم خواندم و در پایان گفتم «روزی خواهد رسید که معیار ارزش همة هنرها و هنرمندی ها، توجّه و وفاداری به خاطرات دفاع مقدّس خواهد بود».
به صندلی خود که برگشتم جناب مؤمنی گفت هم اکنون فردی که به ایشان کتاب شهید همّت را اهداء کرده بود، نسخه ای را هم به من هدیه می کند. بسیار خوشحال شدم، کتاب که داده شد نویسندة کتاب برادر گرامی ام محمّد عزیزی را از نام روی کتاب شناختم، ایشان هم ابراز لطف کردند و به سابقة آشنایی در روزها و سال های انتشار مجلة اهل قلم اشاره کردند. حالا همه چیز به یادم آمده بود. آقای محمّد عزیزی، معلّمی اهل خراسان که به عنوان یک بسیجی در جبهه حضور پیدا کرده و پس از پایان جنگ تحمیلی آثار متعدّدی از او دربارة دفاع مقدّس و زندگی شهدا به نثر و نظم تألیف و منتشر شده است. کتاب را که ورق زدم حال خاصی پیدا کردم. از یک طرف تعجّب بسیار، و از سوی دیگر خوشحالی غیرقابل توصیفی که از انتشار این کتاب.
پس از پایان مراسم به دفتر کارم بازگشتم و بلافاصله به مطالعة کتاب «همّت، زندگینامه ی داستانی شهید محمّدابراهیم همّت» پرداختم.
سال ها بود که جامعه ی ایمانی و ادبی برای انتشار رمان هایی دربارة موضوع دفاع مقدّس و زندگی سرداران شهید لحظه شماری می کرد و اینک کتابی به صورت داستانی در 1147 صفحه آن هم بر اساس پانزده سال مطالعه و تحقیق در مدارک و اسناد و مصاحبه های متعدّد و طولانی با خانواده، دوستان و همرزمان شهید همّت.
انتشار این کتاب یک حادثه ی معمولی در تاریخ انتشار کتاب در جمهوری اسلامی ایران نیست، تجلّی همّتی خداداد در ساخت و پرداخت داستانی زندگی شهید همّت است و اجر و توفیقی است که به جناب عزیزی به جهت صبر و پایمردی اش در سال ها مطالعه و تحقیق و کوشش مداوم در تألیف این اثر داشته عطا شده است.
براستی مگر غیر از عنایتی که از نورانیت شهدا که در نظر به وجه الله حاصل کرده اند و به نویسندگان و شاعران و هنرمندان متعهّد بازتابانده اند می توان عاملی معنوی برای به ثمر نشستن این تلاش های صادقانه و مخلصانه سراغ گرفت.
البته هنوز مطالعه ی کتاب زندگینامه ی داستانی شهید همّت را تمام نکرده ام اما تا همین مقدار که خوانده ام چند ویژگی برجسته در آن به خوبی قابل تشخیص است:
1. متّکی بودن متن به مدارک، شواهد، گفتگوها، خاطرات، هرچند به درستی و به اقتضای کتب داستانی از ذکر منابع هر مطلب در پاورقی یا انتهای کتاب ـ غیر از چند مورد معدود ـ خودداری شده است.
2. نثر روان، سلیس، شیوا و با کشش لازم برای جذب مخاطب
3. درج بسیاری از موضوعات و مسائل فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به اقتضای حوادث داستانی در لابلای متن
4. انعکاس صحیح و تأثیرگذار احساسات و عواطف انسانی
5. طرح مسائل مربوط به دوران ستم شاهی و مبارزات مردم علیه رژیم طاغوت و اشاره به سرگذشت محمّدابراهیم همّت در آن دوران
6. استفادة بجا و مناسب از اشعار، سرودها، نوحه ها
برای حُسن ختام این گزارش کوتاه به قسمتی از مطالب صفحه 111 کتاب اشاره می کنم:
در دانشگاهی که محمّدابراهیم همّت در ان تحصیل می کرده روزی در کلاس بحث به صادق هدایت و اثار او می کشد. دانشجویان و استاد هریک نظراتی دربارة صادق هدایت ارائه می کنند امّا همّت چیزی نمی گوید و هنگامی که استاد از وی می خواهد تا نظرش را بگوید با رعایت انصاف در داوری می گوید چون هنوز آثار او را نخوانده ام نمی توانم قضاوت درست و روشنی دربارة آثارش داشته باشم و پس از چند جمله عبارتی را بیان می کند که به گمان نگارنده ی این یادداشت همچنان می تواند سرمشق اهل فرهنگ و کتاب در تألیف و ترجمه و قابل توجّه جوانان و اهل مطالعه باشد.
محمّدابراهیم همّت می گوید:
«من فکر می کنم در شرایط امروز، جامعه ی ما، جوانان ما به خواندن آثار نیاز دارند که روح آنها را مثل خوره نخورد و نتراشد، آنها را به سمت انزوا و ناامیدی نکشاند، بلکه آنها را به آینده، به ساختن فردایی بهتر امیدوار کند به آنها انرژی حرکت بدهد. مشعلی به دست آنها بدهد که در پناه آن بتوانند از تاریکی عبور کنند. آنها را به سمت نور، به سمت روشنایی، به سمت عدالت و آزادی به سمت طراوت و تازگی یعنی به سمت اسلام ناب و تغییر و تحوّل و دگرگونی بکشاند...»
عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است
دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است
تن بی سر عجبی نیست رَوَد گر بر خاک
سرِ سردارِ ره عشق به پیکر عجب است
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن