تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815380673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولید پارچه‌های مقاوم در برابر رشد میکروب‌ها با نانو فناوری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دانش و فناوری دستاورد محققان دانشگاه آزاد؛
تولید پارچه‌های مقاوم در برابر رشد میکروب‌ها با نانو فناوری
محققان دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بهره گیری از فناوری نانو موفق به تولید پارچه پنبه‌ای با خاصیت ضد میکروبی شدند که این ویژگی پایدار است و قابل کاربرد در صنعت نساجی و تولید کالاهای پزشکی است.



به گزارش خبرگزاری مهر، رشد میکروب‌ها بر روی لباس‌های در حال استفاده و یا حتی انبار شده که بر پوشنده لباس و خود لباس تاثیرگذار است سبب استفاده از انواع مختلفی از عوامل ضدمیکروبی برای محافظت از منسوجات در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا شده است. نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به دلیل ویژگی‌هایی نظیر پایداری شیمیایی، قیمت مناسب، در دسترس بودن، غیر سمی بودن و خواص نوری بیش از انواع دیگر نانو ذرات مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا پژوهشگران دانشگاه آزاد یزد تحقیقاتی در زمینه امکان تولید پارچه پنبه‌ای ضد میکروب با استفاده از فناوری نانو با به کارگیری نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به همراه ماده پلی کربوکسیلیک اسید بوتان تتراکربوکسیلیک اسید (BTCA) تحت شرایط مختلف انجام دادند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان داد که این پژوهشگران موفق به تولید پارچه پنبه‌ای با ویژگی کاهش بیش از 99 درصد باکتری گرم منفی (Escherichia coli) و کاهش بیش از 97 درصد باکتری گرم مثبت (Staphylococcus aureus) شدند. ویژگی ضدمیکروبی ایجاد شده در این پارچه‌ها پایدار بوده؛ چراکه این ویژگی به دلیل مکانیسم تولید گونه‌های فعال شده توسط نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم در هنگامی که تحت تابش فرابنفش (UV-A) قرار می‌گیرند حاصل شده است. با توجه به ویژگی ضدمیکروبی پایدار پارچه پنبه‌ای تولید شده به این روش، می‌توان نگرانی موجود برای تغذیه، رشد و تکثیر باکتری‌های مضری بر روی پارچه‌های مورد استفاده در تولید البسه را کاهش داد. این روش قابل کاربرد در صنعت نساجی، رنگرزی و تکمیل پارچه و همچنین تولید کالاهای پزشکی خواهد بود.  


۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۰:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن