تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837111296
چرایی مخالفت برخی فقها با علم فلسفه
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی مطرح کرد؛
چرایی مخالفت برخی فقها با علم فلسفه خبرگزاری رسا _ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) به بررسی دلایل مخالفت برخی فقها با فلسفه پرداخت و فلسفه را مقدمه ضروری فهم معارف دین دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی در نشست علمی فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالش های فرارو که صبح امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، گفت: انسان ها دو مرحله آموزش همگانی دارند؛ نخستین مرحله آموختن در مدرس عقل است. اگر در این مرحله موفق نباشد یقینا در «اولیک کالانعام بل هم اضل» داخل می شود چون حیوان سرمایه ای ندارد که بتواند چیزی کسب کند.
وی ادامه داد: عقل در این مرحله منبعی برای معرفت است. با عقل می فهمیم که عالم خدایی دارد و خدا حکیم است و خدای حکیم انسان را رها نمی کند. عقل ما را به ضرورت نبوت و معصوم بودن نبی می رساند و می گوید جهان منحصر به زندگی دنیا نیست. عقل منبعی است برای شناخت آنچه هست و آنچه باید باشد.
استاد فلسفه حوزه علمیه بیان داشت: یکی از ادله حجیت عقل، آیاتی است که استفهام انکاری دارد مانند «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» این آیات عقل را به عنوان منبعی برای انسان معرفی می کند تا آن مراجعه کند. علاوه بر تصریحات قرآن نسبت به تدبر و تعقل روایات فراوانی هم در این زمینه داریم.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی در مرحله نخست و در مدرس عقل موفق شد به مرحله دوم که آموزش در مدرس پیامبران و امامان است راه پیدا می کند. پس عقل از منابع معرفت ماست و خود فقها وقتی می خواهند ادله فقه را ذکر کنند از کتاب و سنت و عقل و اجماع نام می برند و در جایی که ادله نقلی وجود ندارد یا اگر هست تام نیست به عقل رجوع می کنند و حکم فقهی را از آن استخراج می کنند پپس عقل منبعی است در عرض کتاب و سنت.
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی اظهار داشت: بسبیاری از فقهای ما فیلسوفان بزرگی بوده اند. برخورد شیخ مفید با صدوق برخورد یک فیلسوف با متکلم است. علامه در برابر استاد خودش خواجه نصیر می گوید افضل در علوم نقلی و در علوم عقلی سرآمد است. خود علامه حلی هم در فلسفه صاحب نظر است. حضرت امام خمینی (ره) فقیهی است که فقه شیعه و تشیع را احیا می کند در حالی که فیلسوف است.
وی ادامه داد: بسیاری از فقهایی که در نوشته ها از آنها به عنوان مخالف فلسفه یاد می شود تصریح می کنند که ما مخالف فلسفه نیستیم. سرّ مخالفت آنها با فلسفه این است که برخی مسائل در فلسفه مطرح می شود که آنها تصور می کنند با دین سازگار نیست وقتی سراغ آن مسائل می رویم می ببینیم تصوری که این فقها از این مسائل دارند آن چیزی نیست که در فلسفه وجود دارد. مثلا یکی از این مسائل این است که مفهوم وجود مشترک معنوی است، وقتی می گوییم خدا موجود است یعنی هست، فقها می گویند اگر اینطور گفتید خدا هم مثل چیزهای دیگر می شود و حال آنکه «لیس کمثله شیء».
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) اظهار داشت: در مورد عالم بودن خدا هم فقها چنین ایراداتی دارند لکن فلاسفه می گویند علم حصولی ما یکسان است ولی مصداق علم در خدا با مصداق علم در ما یکی نیست همانطور که مصداق وجود خدا با مصداق وجود ما هرگز مثل هم نیست.
وی خاطرنشان کرد: علامه یک فصل در الهیات دارد با این عنوان که خدای متعال در هیچ معنایی مشارک ندارد. فیلسوف که می گوید خدا موجود است ما سنخ وجود او را نمی فهمیم و گرنه اصل وجودش را می فهمیم ولی از آنجا که برخی خود را از تعقل دور می دارند لازم نمی بینند که در مورد این معانی و این مباحث مطالعه و تحقیق کنند.
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی بیان داشت: مهمترین چالشی که فقها با فلسفه دارند مساله وحدت وجود است که در این مساله کسانی مثل مرحوم آیت الله حکیم در مستمسک می گوید با شناختی که از این بزرگان (فلاسفه) داریم وظیفه داریم بگوییم اینها چیزی می گویند که ما نمی فهمیم.
وی ادامه داد: وحدت وجود 20 کاربرد و 20 معنا دارد و بسیاری از معانی آن هم درست است که اگر بر فقها عرضه شود آن را می پذیرنذد منتها برخی به خودشان زحمت نمی دهد که این معانی را بررسی کنند. در مسائلی چون اعاده معدوم و سنخیت یا حدوث زمانی عالم هم این سوء برداشت ها وجود دارد که باعث شده عده ای از فقها با اصل فلسفه مخالفت کنند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بخشی از مخالفت فقها با فلسفه برای این است که گاهی در یک مساله فلسفی اقوال مختلفی وجود دارد که برخی از این اقوال به تصور فقها خلاف دین است در حالی که وقتی یک مساله اختلافی شد این مجوز نمی شود که با اصل فلسفه مخالفت کنیم وگرنه باید با همه علوم اجتهادی مخالفت کنیم چرا که مثلا در خود فقه گاهی در برخی مسائل به اندازه فقها نظر وجود دارد ولی نمی شود با اصل آن مخالفت کنیم چون یک علم اجتهادی است و «للمصیب اجران و للمخطیء اجر واحد».
وی ادامه داد: به عنوان مثال در معاد جسمانی تفسیرهای مختلفی هست، صدر التالهین، مرحوم اصفهانی و آقا علی مدرس هر کدام تفسیری از این مساله ارائه داده اند حال شاید به نظر شما، برخی از این نظرها موافق و مطابق برخی آیات و روایات نباشد، در فقه هم همینطور است.
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به این که مخالفت فقها با فلسفه از این دو بخش خارج نیست، گفت: با این توضیح نمی توان با علمی که دانستن آن برای فهم معارف و قرآن و سنت ضروری است مخالفت کرد. دین سه بخش احکام و اخلاق و اعتقادات دارد. شما در بخشی که مربوط به احکام می شود که نازل ترین بخش دین است آیا به خودتان اجازه می دهید که همین طور وارد شوید و به قرآن و روایات استناد کنید همانطوری که اخباری های بی سواد می گفتند. فقهای الان مجتهدانی اند که می گویند برای مراجعه به قرآن و روایات مقدماتی می خواهیم که ضروری ترین و مهمترین آن علم اصول است.
وی اظهار داشت: کسانی که در حوزه های علمیه فلسفه می خوانند معتقدند فلسفه برای فهم علم اصول لازم است هر چند می شد اصول را طوری نوشت که این قدر با فلسفه آمیخته نباشد. اگر فلسفه را برای علم اصول لازم نداشته باشیم باز جای شبهه نیست که برای فهم آیات مربوط به اعتقادات و اخلاقیات فلسفه یک علم لازم و یک مقدمه ضروری است.
استاد فلسفه حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یک روز مفسری که عمرش را در تفسیر گذرانده به من گفت تو با فلسفه چه فهمیده ای که من با کتاب و سنت نفهمیده ام، گفتم وقتی قرآن به طور مطلق می فرماید «سبحان الله» خدا از هر نقصی منزه است یعنی خدای متعال یک وجود نامتناهی است، خوب این وجود را چطور با وجودهای دیگر جمع می کنید و چطور وجود نامتناهی جا برای وجودهای دیگر می گذارد.
وی در پایان با اشاره به این که کسانی که در حوزه ها فلسفه می خوانند احساس کرده اند که فهم معارف عقیدتی و اخلاقی دین نیاز به فلسفه دارد گفت: دلسوزانی مثل حضرت امام و مقام معظم رهبری نیز در آثار و سخنانشان بر این مساله تاکید دارند./916/پ201/ج
۱۳۹۲/۱۲/۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
خواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد/ خواجه بیشتر یک متکلم بود
دین و اندیشه استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر خواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد خواجه بیشتر یک متکلم بود یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه خواجه نصیر الدین طوسی نه تنها در علم کلام که در فلسفه نیز صاحب نظر بوده است گفت با وجود تخصص خواجه در ععضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان: برخی مردان برای فرار از خانواده و شنیدن غر، اضافه کار کنند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برخی مردان برای فرار از خانواده و شنیدن غر اضافه کار کنندعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بیتوجهی مردان نسبت به سلامت جسمانی و روانی خود دینامیک زیربنایی کار بیش از حد برخی از مردان را فرار از خانواده عنوان کرد عبداللعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تشریح کرد تبیین برخی از وجوه اعجازآمیز آیات الهی از منظر پزشکی و تغذیه
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تشریح کردتبیین برخی از وجوه اعجازآمیز آیات الهی از منظر پزشکی و تغذیهعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تبیین برخی از وجوه اعجازآمیز آیات الهی از منظر پزشکی و تغذیه را تشریح کرد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز محمدمهدی شهریاری بعد از ظهر امروز در همایش اعدفاع وزیر ارشاد از فیلم روز رستاخیز: برخی فقها نشان دادن تصاویر منتسب به ائمه را جایز می دانند
دفاع وزیر ارشاد از فیلم روز رستاخیز برخی فقها نشان دادن تصاویر منتسب به ائمه را جایز می دانند فرهنگ > سینما - مهر نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به حاشیه های اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تاکید کرد که برای اکران عمومی این فیلم نظرات علما درنظر گرانتقاد علمالهدی از عدم برخورد مناسب با هجمههای برخی مطبوعات
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۲۲ امام جمعه مشهد گفت در روزهای کنونی آنچه باعث نگرانی مراجع عالی شده است هجمههای ناجوانمردانه به ارزشها و مبانی دینی اسلامی است که از سوی مطبوعات صورت گرفته است به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان آیتالله سید احمدنظر اساتید فلسفه درباره ارتباط فلسفه و طبیعت/4 چرایی اهمیت محیط زیست در اسلام/ ضرورت توجه متفکران اسلامی به مب
نظر اساتید فلسفه درباره ارتباط فلسفه و طبیعت 4چرایی اهمیت محیط زیست در اسلام ضرورت توجه متفکران اسلامی به مباحث طبیعتعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت تأملات فلسفی و عرفانی به نحوی باید با پدیدههای طبیعی گره بخورند تا نقش آنها در آشکار شدن نقش انسان در عالم مشخعلما در برخي از سخنان خود بايد سنجيده رفتار کنند
۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۴ ۵۲ب ظ آيت الله علوي گرگاني علما در برخي از سخنان خود بايد سنجيده رفتار کنند آيت الله علوي گرگاني گفت علما در برخي از سخنان خود بايد سنجيده رفتار کنند زيرا ممکن است با سخنان اشتباه علما مردم دچار سردرگمي شوند به گزارش خبرگزاري موج آيت الله محمد علي علوي گرگانضرورت تشکیل کارگروه علما برای نظارت بر فیلمهای سینمایی/ محتوای برخی فیلمها بر خلاف تاریخ اسلام است
آیتالله علوی گرگانی تأکید کرد ضرورت تشکیل کارگروه علما برای نظارت بر فیلمهای سینمایی محتوای برخی فیلمها بر خلاف تاریخ اسلام است خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله علوی گرگانی بر ضرورت تشکیل کارگروهی از علما برای نظارت بر فیلمهای سینمایی تأکید کرد و گفت تشکیل چنین گروهی زیر نظرنماینده مجلس: منافع برخی در مخالفت با توافق ژنو است
نماینده مجلس منافع برخی در مخالفت با توافق ژنو است اردبیل - ایرنا - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت برخی افراد به خاطر منافع خود مباحثی در مخالفت با توافق ژنو مطرح می کنند که ناشی از حب و بغض است به گزارش ایرنا کمال الدین پیرموذن روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگامعاون وزیر علوم: جایگاه تولید علم در ایران بالاتر از برخی کشورهای توسعه یافته است
معاون وزیر علوم جایگاه تولید علم در ایران بالاتر از برخی کشورهای توسعه یافته استمعاون حقوقی و مجلس وزیر علوم تحقیقات و فناوری مراغه با بیان اینکه ایران مقام اول منطقه را در تولید علم دارد گفت جایگاه تولید علم در ایران در رده بندی جهانی بالاتر از برخی کشورهای توسعه یافته است بششمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شیراز آغاز بکار کرد
ششمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شیراز آغاز بکار کرد شیراز- ایرنا- ششمین اجلاسیه منطقه ای استان های فارس بوشهر وهرمزگان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور علما و فضلای سه استان یاد شده واعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درشهرشیرازآغاز به کار کرد به گزارش ایدیدار علما و فعالان اقتصادی هرمزگان با رییس جمهور
دیدار علما و فعالان اقتصادی هرمزگان با رییس جمهور سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در جمع فعالان صنعت فولاد و توسعه دریامحور استان هرمزگان 2100 عکس فرج صمدی کد خبر 2649211 تاریخ خبر 22 35 06 12 1392 نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخهمدیریت علمی در پروژه های عمرانی باید مد نظر قرار گیرد
استانها شمال گیلان میر ابراهیمی مدیریت علمی در پروژه های عمرانی باید مد نظر قرار گیرد رشت - خبرگزاری مهر معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان بر لزوم مدیریت علمی در پروژه های عمرانی تاکید کرد به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام و المسلمین سید علی میرابراهیمی ظهر چهارشنبهنظرات کساني که برخي از احکام اسلام را غير انساني ميخوانند بايد بررسي شود
۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲ ۳۷ب ظ آيت الله مکارم شيرازي نظرات کساني که برخي از احکام اسلام را غير انساني ميخوانند بايد بررسي شود آيت الله مکارم شيرازي گفت برخي از انسانها برخي از احکام اسلامي را غير انساني ميخوانند که بايد اين آراء و نظرات را از سرچشمه افکار آن ها بررسي کرد به گزارشهمایش علمی جبر خطی و کاربردهای آن در مشهد آغاز شد
همایش علمی جبر خطی و کاربردهای آن در مشهد آغاز شد مشهد - ایرنا - هفتمین همایش جبر خطی و کاربردهای آن روز چهارشنبه با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد دبیر همایش در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت 150 مقاله پاییز امسال جاری به دبیرخانه این همایش ارسال شد محمعلم همراه با اخلاق ماندگار می شود
علم همراه با اخلاق ماندگار می شود ساوه- ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه قم گفت علم همراه با اخلاق و ایمان ماندگار است و در سعادت دنیوی و اخروی انسان موثر است به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام محمد حسین محسنی گرکانی روز چهارشنبه در همایش اندیشه ها در موسسه آموزش عالی انرژی ساوهطرح درس پژوهی رویكردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان است
استانها غرب همدان معصومیان طرح درس پژوهی رویكردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان است بهار - خبرگزاری مهر معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه شهرستان بهار در اجرای طرح درس پژوهی در مدارس عملکردی مطلوب داشته است گفت طرح درس پژوهی رویكردی برای توسعه د-
گوناگون
پربازدیدترینها