تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812835027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی بهترین راه حل اختلاف ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تاکید تحلیلگران غربی بر ضرورت تعامل با ایران دیپلماسی بهترین راه حل اختلاف ها تهران-ایرنا-بسیاری از تحلیلگران غربی ضمن هشدار نسبت به سیاست فشار و تحریم علیه ایران، تعامل و بهره گیری از ظرفیت های دیپلماتیک را بهترین راه برای حل اختلاف ها میان ایران و کشورهای غربی می دانند.


تلاش های مفید و کارساز دولت یازدهم در زمینه ی سیاست خارجی که مهمترین نقطه ی تبلور آن توافق نامه ی هسته یی ژنو در آذر ماه گذشته بود، مورد توجه بسیاری از صاحبنظران و رسانه های جهان بوده است. آنها از اینکه ایران در دوره ی جدید، رویکردهای تعاملی و آشتی جویانه را با دنیا بیش از پیش مورد توجه قرار داده است، استقبال می کنند و آن را فرصتی مهم برای حل اختلاف ها میان ایران و کشورهای غربی بویژه بر سر موضوع هسته یی می دانند؛ فرصتی که به زعم این تحلیلگران نباید آن را از دست داد و میدان را برای تحرک طرف های تندروی مخالف دیپلماسی و موافق جنگ و کشمکش خالی کرد.
البته این تنها تحلیلگران نیستند که از ضرورت دیپلماسی سخن می گویند. دولت های غربی بویژه ایالات متحده ی آمریکا طی ماه ها و هفته های گذشته و به دنبال توافق هسته یی با ایران بارها از این توافق دفاع کرده و مخالفت خود را با تشدید تحریم ها علیه ایران ابراز کرده است. «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در ماه های گذشته بارها تاکید کرده است که اگر مجلس سنای این کشور، قانونی برای تشدید تحریم ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد.
این رویکرد دولت آمریکا با استقبال نمایندگان مردم این کشور در مجلس نمایندگان و سنا نیز روبرو شده است؛ کمتر از یک ماه پیش بود که 104 نماینده ی کنگره ی آمریکا در نامه یی به رییس جمهوری آمریکا از رویکرد دیپلماتیک او درباره ی مناقشه ی هسته یی ایران حمایت کردند و از دیگر اعضای کنگره خواستند که تحریم های بیشتری علیه ایران وضع نکنند.
پایگاه خبری-تحلیلی «فری بیکن»(freebeacon) چندی پیش در مطلبی نوشت: دولت آمریکا به دنبال راهی است تا در پی نهایی شدن توافق نامه ی هسته یی با ایران جلوی وضع تحریم های جدید از سوی کنگره را بگیرد. اوباما و تیم او در پی راه حلی هستند که به کمک آن بتوانند بدون مخالفت و درگیری با کنگره تحریم های ایران را رفع کنند.
پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو»(politico) نیز در گزارش خود با عنوان «حمایت هیلاری کلینتون از اوباما در خصوص تحریم ها» نوشت: کلینتون با اتخاذ موضعی مشابه اوباما از کنگره خواست تا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع نکند.
این پایگاه در ادامه از قول وزیر امور خارجه ی پیشین آمریکا نوشت: در شرایطی که گفت و گو با ایران به مرحله یی حساس و جدی نزدیک شده است، ما باید همه ی تلاش خود را در راستای نهایی شدن آن انجام دهیم؛ همانگونه که رییس جمهوری-اوباما-در سخنان خود به آن اشاره کرد، ما باید به دیپلماسی شانسی دوباره بدهیم.
کلینتون ادامه داد: اعمال تحریم های جدید از سوی کنگره ممکن است باعث از بین رفتن نتیجه یی شود که ما تلاش زیادی برای دستیابی به آن کرده ایم.
به نظر می رسد اوباما نیز مانند دولت ایران با مخالفان داخلی بسیاری روبرو است و سعی در آرام نگاه داشتن آنها و اجتناب از تنش در راستای دستیابی به توافق نامه ی نهایی دارد. این نظر که تلاش اوباما برای کمرنگ نشان دادن رفع تحریم های این کشور علیه ایران همزمان با دفاع از دیپلماسی، سیاستی از سوی دولت او برای آرام کردن مخالفان داخلی و البته اسراییلی توافق با ایران و رفع تحریم ها علیه تهران است، طی ماه های گذشته و با آغاز اجرایی شدن توافق نامه ی ژنو، از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح شده است.
از نظر بسیاری از صاحبنظران، اوباما باوجود موافقت با رفع تحریم و حتی توافق نهایی با ایران که او را به نتیجه ی مورد نظرش یعنی بسته شدن یکی از پرونده های بغرنج خاورمیانه یک قدم نزدیک تر خواهد کرد، باید سیاستی معتدل و به دور از هیاهو را در مقابل کنگره و اسراییل اتخاذ کند.
پایگاه تحلیلی «المانیتور» روز دوشنبه 12 اسفند در مطلبی با عنوان «راه حل توافق با ایران دیپلماسی است نه تحریم» به آمریکایی ها و بخصوص اعضای کنگره که برخی از آنها هنوز هم در تلاش هستند تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کنند، هشدار داد.
المانیتور با اشاره به اینکه کنگره ی آمریکا با همکاری متحدان افراطی این کشور نظیر اسراییل طی سه دهه ی اخیر تحریم های گسترده یی را علیه ایران تصویب و اجرایی کرده اند، نوشت: کنگره ی آمریکا پیش از اعمال تحریم های جدید و بازگشت به روند بی حاصل گذشته، باید پاسخگوی این پرسش باشد که در شرایطی که آمریکا به دنبال رویارویی با بحران های بسیاری در خاورمیانه است و با القاعده ی سوریه، عراق و افغانستان در نبرد است، آیا این کشور نمی توند به ایران به عنوان متحدی مطمین در این مبارزه نگاه کند؟
یکی دیگر از موضوع های مورد بحث در آستانه ی آغاز دور تازه ی گفت و گوهای ایران و گروه 1+5، حق ایران برای دستیابی و استفاده از انرژی هسته یی صلح آمیز در کشورمان است. پایگاه خبری «نَم»( NAM) متعلق به جنبش عدم تعهد، در گزارش روز 14 اسفند خود در این خصوص نوشت: این جنبش روز سه شنبه بیانیه ی مشترکی را با همکاری آژانس بین المللی انرژی هسته یی منتشر کرد و در آن حقوق قانونی ایران برای دستیابی به انرژی هسته یی صلح امیز را مورد توجه قرار داد.
در این بیانیه، اعضای کمیته ی جنبش عدم تعهد متذکر شده اند که هر کشوری در جهان مجاز است در زمینه ی گسترش، تحقیق، توسعه و تولید دانش و انرژی هسته یی با کاربردهای صلح آمیز فعالیت کند. بنابراین به هیچ وجه نباید در این راه خللی ایجاد شود.
این گزارش در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که تنها نهاد تصمیم گیرنده در خصوص بایدها و نبایدها و صلح آمیز بودن و نبودن فعالیت های هسته یی یک کشور، آژانس بین المللی انرژی هسته یی است، افزود: باید به حقوق صلح آمیز هسته یی در همه ی کشورها احترام گذاشته شود و اینگونه فعالیت ها باید از هرگونه تهدید و توقفی مصون باشند.
این گزارش که با همکاری آژانس بین المللی انرژی هسته یی تنظیم و منتشر شده است در بخش پایانی خود نوشت: «یوکیا آمانو» (مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته یی) تلاش ها و همکاری های صورت گرفته از سوی ایران بعد از امضای توافق نامه ی ژنو را نقطه ی عطفی مهم توصیف کرد و از این تلاش ها تشکر کرد.
پایگاه تحلیلی «ریل کلیر وُرلد»(real clear world) نیز در گزارش سی ام بهمن ماه خود تلاش برای خطر آفرین نشان دادن برنامه ی هسته یی ایران را بی نتیجه و غیرمنطقی دانست. این گزارش که به انتشار سخنان «مارل سیگان»(Carl Sagan) کارشناس و تحلیلگر آمریکایی اختصاص داشت، از قول وی نوشت: برنامه هسته یی ایران طی سال های گذشته این کشور را با تحریم های بسیاری مواجه کرده است. در جهان برای مورد توجه قرار گرفتن ادعاهای غیرعادی، ما نیاز به مدارک و شواهدی که قدرت اثبات آنها داریم؛ ولی به نظر می رسد در مورد ایران این مساله به هیچ وجه لحاظ نشده است.
به نوشته ی این وبسایت خبری و تحلیلی سیگان در تلاش است تا بگوید ادعاهای مطرح شده از سوی اسراییل مبنی بر اینکه ایران با دستیابی به سلاح هسته یی، این کشور را نابود خواهد کرد، ادعایی بسیار بزرگ است.
باوجود گذشت زمان کوتاهی از رفع تحریم های ایران زیر تاثیر توافق نامه ی ژنو، شرکت های بسیاری از سراسر جهان برای از سرگیری یا آغاز تبادل های تجاری و اقتصادی با ایران اظهار تمایل کرده اند. حتی در همین مدت کوتاه کشورمان قراردادهای متعدد و مهمی را با بسیاری از این شرکت ها که تعداد قابل توجهی از آنها متعلق به کشورهای مذاکره کننده با ایران هستند ،به امضا رسانده است.
پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «نورث ایسترن»(Northeastern) به تازگی در مطلبی به قلم «کامران دادخواه» استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن آمریکا در این خصوص نوشت: شرکت های بین المللی مایل نیستند فرصت تجارت با ایران را از دست بدهند. ایران یکی از بزرگ ترین و غنی ترین کشورهای جهان از نظر برخورداری از منابعی نظیر نفت و گاز است و شرکت های غربی و بین المللی به هیچ وجه حاضر به از دست دادن فرصت تجارت با این کشور نیستند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**ع.م**2054
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن