تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820577400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردتر از مرد!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مردتر از مرد! ایلام-ایرنا- محک الماس را به سختی و برندگی اش می زنند و عیار مرد را به مردانگی و جوانمردی اش؛ براستی محک زنانی که در نبود همسرانشان هم مرد خانه اند و مادر تیمارگر خانواده و کانون خانه را همچون شعله ای درخشان گرم نگه می دارند را باید با چه سنجند؟


هراسان و دوان دوان راهروهای بیمارستان را پیمود و به اتاقی که پسرش در آن بستری شده بود رسید؛ تا چشمانش به پسرک که روی تخت دراز کشیده بود افتاد، اشک که در نی نی چشمانش جایش را تنگ می دید روانه صورتش شد.
پرستار با لبخند گفت: ˈمادر جان نگران نباش؛ خطری نیست به خیر گذشته برو خدا رو شکر کن که حالش خوبه.ˈ
این را که شنید انگار تمام دنیا را بهش دادند، دستان پرستار را گرفت و بر صورتش بوسه زد، بغض اش ترکید و گفت: ˈدخترم شما که نمی دونی توی این سال ها هم پدرشان بودم و هم مادرشان، با چنگ و دندون آنها را از حوادث روزگار حفظ کردم و حالا که در انتظار ثمره شیرین تلاشم هستم برام خیلی درناکه که اتفاقی براش بیفته.ˈ
چه بی شمار زنانی که در جامعه ما یا به علت حوادثی همچون سوانح و حادثه رانندگی یا بیماری، همسران خود را از دست داده و یکه و تنها روی خانه و کاشانه شان بال گسترانیده و حافظ مال و فرزندان و خانواده خویش شده اند.
در میان در و همسایه و جوامع گوناگون مانند ایلام، کم نیستند چنین زنان و مادرانی که بسان گوهرهای تابنده پر جوش و خروش می درخشند تا بستر را برای درخشش فرزندان شان و ساختن ایرانی آباد مهیا کنند.
چه بسیار زنانی که در عنفوان جوانی با داشتن حتی یک یا دو فرزند پس از مرگ شوهر، زندگی خود را مردانه حفظ کرده و نگهبان و نان آور خانواده بوده اند.
یکی از این بانوان که صفت ˈمردتر از مردˈ برازنده اوست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از اردیبهشت 1362 که همسرم شهید شد، من ماندم و چهار فرزند قد و نیم قد که بزرگترین آنان 10 سال و کوچکترین شان 9 ماه داشت.
ˈمریم - یˈ اظهار کرد: ˈبا وجود این که به علت حمله هوایی و موشک باران شهر مجبور بودیم در اردوگاه آوارگان در حاشیه شهر تا سال 67 در زیر چادر و تحمل سختی و مشقت بسر بریم، یکه و تنها در کنار بچه هایم ماندم تا زندگی آنها از هم نپاشد.ˈ
وی ادامه داد: ˈاین در حالی بود که آن روزها خانواده همسرم پافشاری می کردند که بچه ها را به آنها بدهم و چون جوان بودم حتی می توانستم دوباره تشکیل زندگی دهم اما به هیچ وجه حاضر نشدم بچه هام که یادگار همسرم بودند را از دست بدهم.ˈ
وی افزود: ˈدر آن دوران سخت با وجود همه مشکل ها و نارسایی ها، توانستم گلیم خودم را از آب بکشم و هر روز که بچه هایم بزرگتر می شدند، به وجود آنها بیشتر دلگرم می شدم.ˈ
این زن فداکار اضافه کرد: ˈشمار زنانی که همسران خود را از دست داده اند و با فداکاری و از خودگذشتگی زندگی خویش را فدای خانواده کرده اند و مسوولیت خانواده را مردانه به دوش کشیده اند، کم نیستند.ˈ
وی گفت: ˈاکنون یکی از پسران و یک دخترم پزشک و دو فرزند دیگرم مدرس و استاد دانشگاه هستند و خوشحالم که با وجود تحمل همه سختی ها و مشقت ها توانستم در حوادث روزگار تکیه گاه و پناه فرزندانم باشم.ˈ
وی ادامه داد: ˈبرخی اوقات با خودم فکر می کنم که اگر احساس مادرانه و حس مسوولیت پذیریم را کنار می گذاشتم و به دنبال زندگی خودم می رفتم، فرزندانم چه سرنوشتی پیدا می کرند، اکنون با خیال آسوده اگر بمیرم در آن دنیا شرمنده همسرم که جانش را در راه سربلندی میهن و اسلام فدا کرد، نیستم.ˈ
یکی دیگر از این زنان فداکار و ایثارگر گفت: ˈتنها زنانی که این بار مسوولیت را به دوش کشیده باشد می تواند احساس یک زن با این شرایط سخت را درک کنند.ˈ
ˈفاطمه علی بیگیˈ افزود: ˈخوشحالم که اکنون همه فرزندانم به بهترین وجه در جامعه مایه افتخار و سربلندی ام شده اند.ˈ
وی اضافه کرد: ˈدو نفر از دخترانم معلم است و سه پسرم نیز کارمند، اکنون در اوج عزت و اقتدار به زندگی ام ادامه می دهم و به وجود فرزندانم افتخار می کنم.ˈ
وی ادامه داد: ˈبچه هام از وقتی که تشکیل خانواده داده اند، بیشتر هوای مرا دارند، حتی در روز پدر پس از حضور سر مزار پدرشان برای من هم کادو می آورند.ˈ
علی بیگی اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جامعه باید مورد توجه قرار گیرند زیرا بسیاری از آنان مانند ما بوده اند که توانسته اند اثبات کنند بهتر از برخی مردان که خانواده را متلاشی کرده اند، کانون خانواده را حفظ کنند.
دختر یکی از این زنان سرپرست خانوار گفت: ˈمادرم از وقتی که ما بچه بودیم و یادم هست تنها و یکه حامی ما بود.ˈ
ˈشهناز رستمیˈ افزود: ˈپدرم در حادثه رانندگی فوت شد و ما دو کودک قد و نیم قد بودیم که در پناه مادرم بزرگ شدیم؛ اکنون هر دوی ما با وجود حمایت های مادرم بزرگ شدیم و در این سال ها مادرم اجازه نداده که ما جای خالی پدر را احساس کنیم.ˈ
وی اضافه کرد: ˈهر زمان که به اقتدار مردانه برای تربیت ما نیاز بود، مادرم بی باک و نترس آن را اعمال می کرد و اجازه نمی داد در راه ناصواب حرکت کنیم.ˈ
وی گفت: ˈچندی پیش که مادرم عازم سفر مکه بود هنگام خداحافظی وقتی برادرم خم شد و پاهای مادرم را بوسید و از او برای همه تلاش هایش قدردانی کرد، با تمام وجود به مادرم افتخار کردم.ˈ
یکی از کارشناسان اجتماعی ایلام گفت: زنان به عنوان بخشی از جامعه در بسیاری از عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، علمی و حتی سیاسی توانسته اند توانایی های خود را بروز و نشان دهند.
ˈدیانا کریمیˈ اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار بخشی از این زنان محسوب می شوند که یکه و تنها مسوولیت زندگی را به دوش می کشند.
وی افزود: آنان باید از همه لحاظ مورد حمایت دولت قرار گیرند تا بتوانند براحتی و بدون دغدغه خاطر کانون خانواده را گرم نگه دارند.
وی ادامه داد: حمایت مالی از این زنان از سوی دولت بخش عمده ای از مشکلات آنان را برطرف می کند.
این کارشناس اجتماعی گفت: زنانی که مسوولیت سرپرستی خانواده را به عهده دارند، از اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند و همواره باید مورد حمایت و توجه قرار گیرند.
کریمی گفت: زنان سرپرست خانوار که دارای فرزندان خردسال نیز هستند و به تنهایی مسوولیت خطیر خانواده را به دوش می کشند از مشکل ها و موانع بیشتری رنج می برند.
وی اظهار کرد: مقاومت در مقابل حوادث روزگار و شهامت حفظ کانون گرم خانواده از عهده هر کسی بی نمی آید، این مسوولیتی است که یک زن پاکدامن، مومن و مقاوم با حفظ عفت و حجاب خود در جامعه ای پر از آسیب اجتماعی به تنهایی آن را برعهده می گیرد.
این کارشناس اجتماعی افزود: چه بسا زنان و مردانی که با فقدان توجه به کانون خانواده، فرزندان خود را فدای خواسته ها و توقع های بی جای خود می کنند و با طلاق سرنوشت شومی برای فرزندان خود رقم می زنند.
وی ادامه داد: بر پایه بررسی ها و تحقیق های انجام شده آمار جرائم مختلف و بزهکاری در میان فرزندان و کسانی که از کانون گرم خانواده بی بهره اند در رده بالایی است.
کریمی خواستار حمایت از زنان سرپرست خانوار شد و تاکید کرد: دولت باید از این افراد حمایت ویژه ای داشته باشد و آنان را از تمام مزیت ها و بیمه های اجتماعی و اقتصادی بهره مند کند تا بتوانند براحتی در کنار فرزندان خود زندگی کنند.
یکی از کارشناسان بنیاد شهید ایلام نیز گفت: زنان بی سرپرست که همسرانشان در جبهه شهید شده است با سعه صدر و پاکدامنی زندگی خانوادگی خود را حفظ کرده و اکنون بسیاری از آنان در سن پیری و میان سالی بسر می برند.
وی که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: این افراد با توجه به مستمری که دریافت می کنند می توانند زندگی خود را تامین کنند.
وی افزود: خوشبختانه بر پایه بررسی ها، بیشترین آمار افراد تحصیل کرده استان ایلام در سطوح عالی و دکترا را فرزندان همین زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: بدون شک حمایت های دولت و مستمری که زنان سرپرست خانوار دریافت می کنند، نقش مهمی در تامین و رفع مشکل های اقتصادی آنان دارد و کمک می کند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون کنند.
این مقام مسوول ادامه داد: برخی آسیب های اجتماعی که برای زنان بی سرپرست و فرزندان آنان رخ می دهد بیشتر به سبب مشکلات اقتصادی است.
وی گفت: البته بیشتر زنان خود سرپرست از ناراحتی های مختلف از جمله روحی برخوردارند که این موضوع با نشانه های همچون سردرد، ناراحتی های گوارشی و... بروز می کند.
وی افزود: کم نیستند زنان بی سرپرستی که در مراجعه به ما همواره از بیماری های مفصلی، سردرد و... شکایت می کنند که این علائم بیشتر به علت فشارهای روحی و روانی است که متحمل می شوند.
این کارشناس بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام بیان کرد: خوشبختانه اکنون رویکرد و دیدگاه مردم بسیار تغییر کرده و به این زنان خود سرپرست به چشم ترحم نگاه نمی کند و آنان را به گونه ای در قالب یک فرد توانمند باور کرده و به آنان احترام می گذارند.
وی ابراز امیدواری کرد که گروه هایی در قالب تشکل های غیر دولتی برای رفع مشکل های زنان سرپرست خانوار تشکیل شود و آنان را بیشتر مورد حمایت قرار دهند تا بتوانند با بهره گرفتن از حمایت دولت به زندگی خود و تربیت فرزندانشان ادامه دهند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام نیز آمار زنان خود سرپرست زیرپوشش این نهاد در استان را چهار هزار و 456 خانوار اعلام کرد.
ˈنسرین شهبازیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرداخت مستمری، کمک هزینه تحصیلی فرزندان، کمک هزینه درمان، آزمایش ها و غربالگری جسمی و درمان های لازم جسمی و روحی از جمله حمایت های این نهاد از زنان خود سرپرست است.
وی ادامه داد: افزون بر این، تامین، کمک هزینه، تعمیر و ودیعه مسکن، کمک هزینه جهیزیه برای دختران این زنان، فعالیت های فرهنگی، اردویی و زیارتی از دیگر خدمات در نظر گرفته شده بهزیستی به هدف حمایت از زنان بی سرپرست است.
وی افزود: گروه خاصی از زنان خود سرپرست که به علت کهولت سن و ناراحتی های جسمی توانایی کار و فعالیت ندارند، مستمری بگیر هستند اما بخش دیگر که توانایی دارند پس از ارائه آموزش های مختلف و حرفه آموزی در طرح های مشارکتی مشاغل خانگی به فعالیت های اقتصادی می پردازند که از این راه هزینه خانواده های خود را تامین می کنند.
شهبازی عمده ترین مشکلات زنان سرپرست خانواده و خودسرپرست را نداشتن سرمایه مالی، ضعف درآمدی در کنار محدودیت اعتباری نهادهای حمایتی برای کمک بیشتر به این زنان اعلام کرد.
وی اظهار کرد: بهزیستی ماهانه به هر زن سرپرست خانوار 480 هزار ریال کمک پرداخت می کند که به ترتیب این مقدار با افزایش تعداد افراد خانواده (فرزندان) تا بعد خانوار پنج نفری به 950 هزار ریال در ماه می رسد که رقم بسیار ناچیزی است.
معاون اجتماعی بهزیستی ایلام اضافه کرد: سیاست دولت در حمایت از زنان خودسرپرست که دارای توانایی و مهارت هستند ایجاد مشاغل خانگی، حرفه آموزی و هدایت به سمت فعالیت های بیشتر اقتصادی و بهبود وضعیت زندگانی است.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند با اجرای برنامه ای منسجم و جامع، این زنان تلاشگر که بی نام و نشان و مردانه برای تامین زندگی و رفاه فرزندان خود جهاد می کنند را بیشتر مورد حمایت قرار دهد. ک/4
7177/565
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن