تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803000558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار نسبت به کاهش فضای سبز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ پنجشنبه 15 اسفند ماه 1392 هشدار نسبت به کاهش فضای سبز تهران-ایرنا-همزمان با آغاز هفته ی درختکاری، روزنامه های امروز از دریچه های متفاوت به این موضوع پرداختند؛ برخی از فعالیت نهادهایی از جمله شهرداری در توسعه ی فضای سبز دفاع کردند و در نقطه ی مقابل برخی نیز نسبت به از بین رفتن درختان و بی توجهی نسبت به این پدیده انتقاد کردند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 15 اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***هشدار نسبت به کاهش فضای سبز
روز گذشته هفته ی درختکاری با غرس نهال به دست آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب آغاز شد. ایشان ضمن تمجید از شعار «هر ایرانی، یک درخت» از دست اندرکاران توسعه ی فضای سبز تشکر کردند.
ورود به هفته ی درختکاری و اهمیت توسعه ی فضای سبز کشور سبب شد تا برخی از سرمقاله ها و یادداشت های روزنامه های امروز به این موضوع اختصاص یابد.
در این میان روزنامه یی نسبت به از بین بردن جنگل ها و درخت ها انتقاد کرد و کاشت درخت و جنگلکاری را برای حفظ محیط زیست کافی ندانست و روزنامه یی دیگر هم از اقدام های مناسب شهرداری در توسعه ی فضای سبز سخن گفت و از تلاش این ارگان برای اجرای دستورهای زیست محیطی رهبر انقلاب سخن گفت.
روزنامه ی «شرق» در ستون سرمقاله ی امروز خود به بهانه ی هفته ی درختکاری مطلبی را با عنوان «ما درخت افکن نه ایم آنها گروه دیگرند» منتشر کرد. این روزنامه در رویکردی انتقادی نسبت به بی توجهی به جنگل ها و از بین بردن درختان نوشت: آیا اولویت ما نباید به جای کاشت درخت در اقالیم نامناسب و با تحمل هزینه های استقرار گزاف، مراقبت از رویشگاه های طبیعی وطن در شمال، باختر، جنوب و مرکز کشور باشد؟
شرق همچنین در ادامه افزود: نباید فکر کنیم که نقصان کاهش سرانه فضای سبز هر ایرانی را می توان صرفا با کاشت درخت در جنگل کاری های شهری جبران کرد. چه، آنچه کیفیت زندگی ایرانیان را تضمین کرده و ضامن حرکت روبه رشد مردم خواهد بود؛ نه فقط افزایش فیزیکی قلمرو جنگل های دست کاشت.
روزنامه ی «تهران امروز» نیز یادداشت اول خود را با عنوان «هرشهروند یک درخت راه حل مساله» به موضوع درختکاری و توسعه ی فضای سبز در سایه ی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اختصاص داد. به نوشته ی این روزنامه در تمامی نشست ها و جلساتی که در سال های اخیر مدیران شهری و شهردار تهران به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، توسعه فضای سبز، حفظ باغات و ارتفاعات البرز در حاشیه پایتخت یکی از تاکیداتی بود که ایشان به مجموعه مدیریت شهری داشتند.
تهران امروز در ادامه اقدام های شهرداری در این زمینه را هم راستا با دیدگاه معظم له عنوان کرد و افزود: ساخت بیش از دوهزار بوستان و ارتقای سرانه فضای سبز تهرانی ها به هر شهروند 15متر از جمله دستاوردهای این تلاش ها و توجه به منویات رهبری در شهر تهران بوده است. آنچه مسلم است، این است که مدیریت شهری تهران در توسعه فضای سبز عملکرد مناسبی داشته است اما تا رسیدن به شرایط آرمانی و ایده آل فاصله زیادی وجود دارد. توسعه و تکمیل کمربندی سبز در تمامی دامنه های شمالی البرز و حریم شهر تهران باعث خواهد شد تا ضمن ایجاد تنفسگاهی برای پایتخت نشینان، این اراضی از گزند ساخت و سازهای غیر مجاز در امان بماند.

*** لزوم توجه به اقشار ضعیف در طرح هدفمندی یارانه ها
طرح هدفمندسازی یارانه ها که در زمان دولت پیشین کلید خورد، تاکنون مخالفان و موافقان فراوانی داشته است که هر کدام بارها نسبت به کارکردهای مثبت و منفی این طرح پرداخته اند.
پیامدهای منفی هدفمندی یارانه ها بر اقشار کم درآمد و ضعیف و انتظارها از دولت یازدهم در اجرای فاز دوم دو محور مطرح شده در روزنامه های امروز در این ارتباط بود.
روزنامه ی «آرمان» در شماره ی امروز خود یادداشتی را با عنوان «مساله مبهم یارانه ها» به قلم «مهدی تقوی» اقتصاددان منتشر کرد. تقوی معتقد است طرح هدفمندسازی یارانه ها نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نکرد بلکه سبب ضعیف تر شدن قشر متوسط و نیز فشار مضاعف به قشر ضعیف شد.
بر اساس یادداشت آرمان، این موضوعی بود که در زمان دولت قبل انجام شد و در ازای دریافت مبلغ ناچیزی، هزینه بسیار سنگینی به خانواده های آنان تحمیل شد. رفتاری که نه سمت و سوی تولیدی داشت و نه به عدالت اجتماعی نزدیک بود. البته از اقتصاددانان دولت قبل انتظاری جز این نبود اما مردم انتظار داشتند این دولت تغییری در این نگرش به وجود بیاورد.
این روزنامه در پایان نیز افزود: این دومین بار بعد اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی است که شاهد افزایش ضریب جینی در کشور بودیم. در حال حاضر بسیاری از کارمندان دولت، معلمان و خدمتگزاران دستگاه های دولتی جزو قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند در حالی که در غیاب یک سیستم صحیح محاسبه مالیاتی در کشور شناخت افراد ثروتمند در کشور دشوار است. متاسفانه امروز افرادی که توانستند بر موج های افزایش قیمت سوار شوند و با بهره گیری از رانت دولتی به ثروت های افسانه ای دست پیدا کنند، چون این کسب درآمد از راه های نا مشروع بوده و میزان ثروت و درآمدشان جایی ثبت نشده به هر شکل ممکن از پرداخت مالیات طفره می روند و در مقابل کارمندانی که درآمد مشخص و محدود دارند باید مالیات پرداخت کنند.
آرمان همچنین در گفت و گویی با «فرشید یزدانی» کارشناس اقتصاد رفاه به تاثیر هدفمندی یارانه ها بر ضریب جینی (فاصله ی دهک ها) پرداخت. وی در بیان این ارتباط گفت: در کل به نظر می رسد هدفمندی یارانه ها نه تنها تعداد فقرا را بیشتر کرد بلکه در درون حوزه فقر نیز توزیع عادلانه تری را ایجاد کرد و به عبارت دیگر هدفمندی یارانه به جای اینکه موجب افزایش رفاه و معیشت مردم شود، زمینه ساز توزیع فقر شد.
واردات کالا، سبد کالا و دولت ها و ضریب جینی نیز از دیگر موضوع های مطرح شده در این گفت و گو بود.
روزنامه ی «کیهان» هم در تیتر نخست خود از اینکه « مردم نظر دادند چه کسانی یارانه بگیرند» سخن گفت. خبرنگار اقتصادی کیهان به میان مردم رفت و نظر آنها در مورد پرداخت یارانه ها در مرحله ی دوم هدفمندی جویا شد.
مصاحبه شوندگان در این گزارش عواملی همچون شناخت دقیق اقشار نیازمند، شناسایی دقیق و شفاف درآمدها، مقابله با دلالی و واسطه گری و تقویت توان خرید و بنیه اقتصادی مردم را در اجرای بهتر فاز دوم مطرح کردند.
کیهان در پایان هم افزود: بسیاری از مردم که نیازمند واقعی دریافت یارانه می باشند این روزها نگران وضعیت خود هستند و به نظر می رسد دولت باید بهترین راهکار را برای موضوع پرداخت یارانه نقدی اجرایی نماید. اکثر کسانی که در این گفت وگو شرکت داشتند، قشر کارمند و کارگر بودند که دولت باید به آنان توجه ویژه داشته باشد، البته اقشار دیگر از این قاعده مستثنی نیستند و نیازمند توجه هستند. اما صبر می کنیم تا ببینیم دولت یازدهم از این گردونه چگونه عبور خواهد کرد.
روزنامه ی «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان « خط فقر: معیار جدید هدفمندی» به بیان نکاتی برای گام برداشتن در مسیر درست اجرای فاز دوم پرداخت.به نوشته ی این روزنامه پرداخت یارانه ها در مرحله دوم از هدفمندی توسط دولت یازدهم باید این گونه باشد که حتی المقدور براساس محاسبه «خط فقر» این مهم انجام شود و با این محاسبات فقط به افراد واجد شرایط و نیازمند زیر خط فقر این پرداخت صورت بگیرد.
این روزنامه در پایان نیز افزود: اگر دولت بتواند حداقل به سه دهک فقیر جامعه که زیر خط فقر قرار دارند به اندازه کفایت یارانه نقدی پرداخت کند و مابقی درآمدهای ناشی از یارانه ها را صرف تسهیل امر تولید، بهداشت، درمان و محیط زیست کند، در همین فاز از هدفمندی، به هدف های پیش بینی شده در اقتصاد دست خواهد یافت.

*** مسوولان اصلی فسادهای مالی کیستند؟
با گذشت بیش از چهار روز از افشاگری های مالی مسوولان قضایی کشور و نیز پرده برداری از حق ماموریت نابجای یک مدیر دولتی، هنوز روزنامه ها یادداشت های انتقادی تندی را علیه این موضوع و مبارزه با فساد مالی منتشر می کنند.
امروز نیز برخی از روزنامه ها از با انتقاد از فساد مالی صورت گرفته، دولتی که فساد در زمان زمامداری اش رخ داده را مسوول اصلی فسادهای مالی دانستند.
روزنامه ی «ابتکار» در سرمقاله ی امروز خود مطلبی با عنوان «وقتی سونامی حیرت کسی را برنمی انگیزد» منتشر کرد و با انتقاد از دولت پیشین نوشت: هر روز که می گذرد ابعاد تازه تری از سونامی فساد و غارت بیت المال در دولت به اصطلاح عدالت محور گذشته آشکار می گردد. رقمهای نجومی در گزارشهای سریالی نیز آن قدر در این چند ماهه فراگیر شده که دیگر کسی را به بهت و حیرت وا نمی دارد.
این روزنامه با اشاره به این که اوج فسادهای مالی در هشت سال گذشته رخ داده است، نوشت: چرا از انقلابی که عدل علی (ع) را سرلوحه کار داشته، پس از سه دهه، میوه تلخ فساد در قامت دولتی نوکیسه پرور و اهل چپاول پدید آمد؟ چرا اکنون باید شاهد سریال ناتمام اخبار غارت سرمایه های ملتی باشیم که شانه هاشان زیر بار تحریمها ی ظالمانه دول غربی و باج خواهی کشورهای به اصطلاح دوست بسی زخم برداشته است؟ چرا مجلس ناظر بر دولت و سازمانهای نظارتی دیگر هشت سال چشم بر عملکرد مخرب دولت گذشته بستند؟ چرا دلسوزان کشور با کوچکترین انتقاد با هجمه روبه رو می شدند،که اگر چنین نشده بود اکنون شاهد جسارت بی حد بر تصرف اموال ملی از سوی مدیران بزرگ و کوچک دولت سابق نبودیم. سالها به بهانه دور زدن تحریمها بس ناروایی ها کردند و نهایتاً آنها که دور زده شدند ملت ایران بودند.
روزنامه ی «قانون» هم در مطلبی با عنوان «فساد مالی و مسئولیت رییس جمهور سابق»، مسوولیت فسادهای مالی رخ داده را مدیریت دولتی دانست که فساد در زمان آن صورت گرفته است.
قانون نوشت: آنچه تاکنون اعلام شده این مهم را نشان می دهد که این تخلفات در زمان رییس جمهور سابق به وقوع پیوسته است. برخورد جدی با متخلفان از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین روی لازم است فردی که این تخلفات در زمان زمامداری او رخ داده به پای میز محاکمه کشانده شود.
این روزنامه با اشاره به قابل محاکمه بودن رییس جمهوری در قانون جمهوری اسلامی ایران نوشت: هرچند از اقدامات انجام شده توسط قوه قضاییه در این مورد اطلاعات کافی منتشر نشده است اما باید مسئولان قضایی و سخنگوی دستگاه قضا در این موارد اطلاعات جامع در اختیار مردم قرار دهند. هرچند بعید می دانم اقدامات جدی در این زمینه انجام گرفته باشد، اما تا آنجا که می دانم زمانی که رییس جمهور قبلی به دادگاه احضار شد وی این اجازه را به خودش داد که در محکمه و در مراحل تحقیق حاضر نشود که این قضیه پرسش برانگیز است که آیا یک شهروند عادی نیز می تواند این کار را انجام دهد؟ ... نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی تبعیض ستیز است، یعنی بین مقامات سیاسی و مردم هیچ تبعیضی قائل نبوده است.

*** نقش ایران در میان تحولات اوکراین
همزمان با اوج گیری درگیری ها میان روسیه و غرب بر سر مسایل اوکراین، تحلیلگران ستون یادداشت ها و سرمقاله های روزنامه های ایران هم شروع به انتشار تحلیل های خود در رابطه با اوکراین کردند.
امروز هم روزنامه ها از دریچه یی دیگر به تحولات نگریستند و در این میان به نقش و منافع ایران در تحولات اشاره کردند.
سرمقاله ی روزنامه ی «رسالت» نیز با عنوان «بحران اوکراین و منافع ایران» به منافع احتمالی و غیراحتمالی ایران در تنش میان روسیه و غرب اشاره کرد.
رسالت نوشت: شرایط می تواند به گونه ای پیش رود که سیاست خارجی ایران هم اثرات آن احساس کند.حدس زده می شود با بروز اختلاف میان روسیه و غرب و تمایز روشن در منافع دو طرف ،حتی میان اروپا و آمریکا که تنش با روسیه می تواند سرمای اروپا را بخاطر گاز روسیه سردتر کند؛ زیرا اروپا می داند با تحریم روسیه خود دچار تحریم سوخت خواهد شد.
این روزنامه همچنین هوشیاری سیاست خارجی ایران را متذکر شد و عنوان کرد: حدس زده می شودبا بروز بحران جدید، ایران از اولویت فشارها ی غرب خارج شده و از سوی دیگر با تهدید غیرقابل اجرای تحریم روسیه عملا رژیم تحریم ایران دچار اخلال شود.بنابراین بنظر می رسد سیاست خارجی ما باید شدیدا مترصد اوضاع منطقه بوده و با درایت و هشیاری در کشاکش امور، منافع ایران را تامین نماید؛زیرا بعید نیست در میانه این چالش منافع غیرمترقبه ایران هم از راه برسد.
یادداشت روز روزنامه ی کیهان هم با عنوان «نگاه ما به تحولات اوکراین» به نقش ایران اشاره کرد.
به نوشته ی کیهان تاثیر دراز مدت تحولات منطقه اوکراین و منازعه ی میان غرب و روسیه آنقدر فراگیر است که منافع و موقعیت ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
این روزنامه افزود: از سوی دیگر ما از ماجرا و تحولاتی حرف می زنیم که یکی از طرف های اصلی آن یک «همسایه» ماست، همسایه ای که در گروهی از موارد با ما اشتراک منافع و در نتیجه اشتراک نظر دارد. کما اینکه از منظر ملی روسیه بخش زیادی از نگرانی های امنیتی و سیاسی خود را با کمک ایران حل می کند و متقابلا ایران نیز از حمایت روسیه در پرونده سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، هسته ای و... استفاده می کند. علاوه بر این در این ماجرا به هر حال روسیه پنجه در پنجه دشمن ما یعنی غرب دارد خود این ماجرا هم ما را وادار می کند که از شکست دشمن خود خشنود باشیم ولو این که انتقاداتی هم به طرف روس داشته باشیم.

*** تکان دهنده اما واقعی
بشنو و باور کن. باور کن فروش معصومیت در تهران را. باور کن فروش کودکانی که به هیچ فروخته می شوند. آینده ای که به هیچ از بین می رود. بشنو، باور کن، افسوس بخور، اما به سادگی نگذر.
«گزارشی تکان دهنده از بچه فروشی در تهران!» عنوان گزارش روزنامه ی «جمهوری اسلامی» در شماره امروز خود است؛ گزارش از واقعیتی که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.
بر اساس این گزارش غربتی ها گروهی هستند که اصل خرید و فروش بچه ها متعلق به این گروه است. گروه های دیگر سعی می کنند که بیشتر بچه دار شوند تا پول بیشتری به چنگ بیاورند. مادری فرزند خود را یک و نیم میلیون تومان فروخته است. هنگامی که باردار بوده، بیمارستان نرفته زیرا قرار این بوده است که به محض اینکه بچه دار شد، باید او را به خریدار بدهد.
این گزارش در ادامه افزود: دختر بچه ی 14 ساله ی افغان سال پیش بچه دار شده بود. او حتی توان بلند کردن بچه را هم نداشت اما حالا بچه او پیش خودش نیست. نوزادش را سه میلیون تومان فروخته است.
جمهوری اسلامی در ادامه به بیمارستانی در خیابان مولوی اشاره کرد و نوشت: بازاری برای خرید و فروش بچه؛ درست مانند وال استریت. یکی از دانشجویان پزشکی که آنجا کار می کند، می گوید خانم هایی به این بیمارستان می آمدند و بچه دار می شدند و می رفتند، حتی برای شیردهی کودک خود صبر نمی کردند. خیلی عجیب به نظر می رسید. اما همین خانم دو هفته بعد می آمد و برگه ای را که دست مردی بود امضا و پول ناچیزی دریافت می کرد، سپس بچه را به او تحویل می داد. به همین سادگی. اینجا زنان معتاد هم می آیند برای زایمان، اما خرج دو سه شب مصرفشان را می گیرند و کودک خود را می فروشند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9283**2054
انتهای پیام /*




15/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن