تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801231397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح «اوباما» برای حل بحران اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: طرح «اوباما» برای حل بحران اوکراین
کد خبر: ۳۸۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳ - 06 March 2014


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا برای حل بحران اوکراین طرحی ارایه داد؛ طرحی که اگر اجرا شود اوکراین دیگر مجبور نخواهد بود میان غرب و شرق یکی را انتخاب کند و مانند سابق می‌تواند تعادل را میان دو جبهه برقرار کند. هرچند به نظر می‌رسد دولت جدید اوکراین با هدف دیگری بر سر کار آمده و روابط با روسیه - به غیر از مواقع ضروری - در دستور کارش قرار ندارد.

به گزارش شرق، با این حال روز گذشته رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن ابراز آمادگی برای تحریم روسیه، پیشنهادی را برای حل بحران ناشی از مداخله نظامی روسیه در اوکراین مطرح کرده است. به گزارش منابع دولتی آمریکا، اوباما با اشاره به ابراز نگرانی مقامات روسی در مورد وضعیت روس‌های ساکن شبه‌جزیره کریمه، پیشنهاد کرد که یک گروه بین‌المللی ناظران حقوق‌بشر برای حفاظت از حقوق این افراد به کریمه اعزام شود. در مقابل، روسیه نیز ملزم خواهد بود واحدهای نظامی خود در کریمه را به پایگاه‌های آنان بازگرداند و با رعایت معاهدات دوجانبه با اوکراین، شمار نفرات نظامی روسی در این منطقه را به سقف 11هزارنفر کاهش دهد.

در پیشنهاد اوباما همچنین آمده است که دولت روسیه مستقیما با مقامات دولت جدید اوکراین گفت‌وگو کند و در صورت لزوم، میانجی‌های بین‌المللی برای حل‌وفصل اختلافات دو طرف تعیین شوند. این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های احتمالی آمریکا اعلام کرد: مسکو برای واشنگتن توضیح داد که تحریم‌های یک‌طرف علیه روسیه با شکل روابط متحدانه میان کشورها سازگار نیست.

حمایت 3 یگان موشکی اوکراین از کریمه
نخست‌وزیر جدید شبه‌جزیره کریمه، رسما جدایی این منطقه از اوکراین را اعلام کرد و طبق اعلام دولت کریمه، سه‌یگان موشکی از نیروهای مسلح اوکراین از جمهوری خودمختار کریمه حمایت کردند. این در حالی است که وزارت دفاع اوکراین گفت که نیروهای روسیه روز چهارشنبه، ۱۴اسفند، بخش‌هایی از دو پایگاه موشکی اوکراین در شبه‌جزیره کریمه را به اشغال خود درآورده‌اند. وزیر امور خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اسپانیایی خود تاکید کرد که کشورش تدابیر لازم را برای حمایت از شهروندان روسی در شبه‌جزیره کریمه اتخاذ خواهد کرد. لاوروف در این سخنرانی بار دیگر تاکید کرد که افراد مسلح مستقر در کریمه، نیروهای روس نیستند و پرسنل نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه در موقعیت طبیعی خود قرار دارند.

مسکو: اتحادیه اروپا، روسیه را تحریم نمی‌کند
در حالی که سه‌شنبه اتحادیه اروپا تا پنجشنبه برای خروج نیروهای خود از منطقه کریمه ضرب‌الاجل داد، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعمال تحریم علیه روسیه به خاطر رخدادهای اخیر در اوکراین ندارد. ولادیمیر چیژوف، فرستاده روسیه در اتحادیه اروپا گفت: هیچ اشاره‌ای به تحریم کامل روسیه از سوی اتحادیه اروپا نشده است اما مذاکرات میان مسکو و بروکسل درباره صدور ویزا از جانب اتحادیه اروپا بلوکه و متوقف شده است.


آیا روسیه توافقنامه بوداپست را نقض کرده است؟
وقتی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 سقوط کرد، اوکراین سومین زرادخانه هسته‌ای جهان را در خاک خود داشت. وقتی مذاکرات اوکراین و روسیه برای ازبین‌بردن سلاح‌های هسته‌ای اوکراین در سپتامبر 1993 به شکست انجامید، ایالات‌متحده گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ای را با اوکراین و روسیه آغاز کرد. در نتیجه این مذاکرات، توافقنامه سه جانبه‌ای در ژانویه 1994 به امضا رسید و بر اساس آن، اوکراین با انتقال کلاهک‌های هسته‌ای خود به روسیه به‌منظور ازبین‌بردن آن موافقت کرد. در عوض اوکراین تضمین‌های امنیتی را برای جبران ارزش اقتصادی اورانیوم غنی‌شده در کلاهک‌هایش از سوی ایالات‌متحده، روسیه و بریتانیا دریافت کرد و آمریکا نیز متعهد شد موشک، سیلوهای موشکی، بمب‌افکن‌ها و زیرساخت‌های هسته‌ای اوکراین را در خاک خود از بین ببرد.

در سپتامبر 1994 نیز در یک مراسم رسمی در بوداپست توافقنامه‌ای به امضا رسید که بر اساس آن روسیه، بریتانیا و ایالات‌متحده متعهد به احترام به تمامیت ارضی اوکراین شده و تعهد کردند که از تهدید اوکراین خودداری کنند. اکنون بسیاری مداخله نظامی روسیه در کریمه را برخلاف توافق بوداپست می‌دانند. با این حال مقامات روسی می‌گویند که سربازان روس از 1999 بر اساس توافق میان مسکو و کی‌یف در این شبه‌جزیره هستند. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل سه‌شنبه به معاهده میان مسکو و کی‌یف اشاره کرد که بر اساس آن، یگان دریای سیاه روسیه اجازه استقرار در کریمه را دارد و 25 هزار سرباز روس در این شبه‌جزیره نیمه‌خودمختار مستقر هستند. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که ارتش این کشور در حال اجرای توافقنامه امضاشده میان اوکراین و مسکو است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن