تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803935369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه حیات جمهوری اسلامی در گرو تبدیل شدن به قدرت بزرگ اقتصادی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



نایب رییس مجلس در گفت وگوی ویژه خبری:
ادامه حیات جمهوری اسلامی در گرو تبدیل شدن به قدرت بزرگ اقتصادی است خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، اصلاح الگوی مصرف را لازمه مهم و اساسی تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای ادامه حیات خود راهی ندارد به جز این که به یک قدرت بزرگ با تراز تجاری بالا تبدیل شود.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بررسی الزامات اقتصاد مقاومتی پرداخت.
 
وی با تاکید بر این که برای دستیابی به اقتصادی پویا و متکی به ظرفیت های درون نظام، باید با تعامل و ارتباط حداکثری قوای سه گانه بویژه دولت و مجلس، یک حرکت مبتنی بر برنامه را آغاز کنیم، گفت: در برنامه پنج ساله توسعه پیش رو باید با همکاری دولت و مجلس می توان قدم های بلندی را برای تبیین نقشه راه حرکت نظام با الهام از سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تدوین کرد و به عنوان نقشه راه فراروی تمام دستگاه ها قرار داد.
 
وی بودجه سالانه کشور را گامی جهت تحقق اهداف پنج ساله کشور دانست و گفت: دولت و مجلس باید به یک اراده جدی برسند تا اهداف برنامه را دقیقا در بودجه سالانه عملیاتی و اجرایی ببینند.
 
حجت الاسلام ابوترابی گفت: باید قدم هایی که برداشته می شود در راستای اقتصاد مقاومتی و ظرفیت های داخلی کشور باشد.
 
وی با بیان این که در بودجه سال 93 قدم هایی را در این راستا برداشته ایم و باید با هماهنگی و تعامل در جهت عملی کردن آن قدم برداریم، گفت: ما اگر با تعامل جدی در راستای تحقق اهدافی که در برنامه پنج ساله پنجم کشور ارائه شده است، حرکت کنیم می توانیم به تحقق اقتصاد مقاومتی امیدوار باشیم.
 
مسؤولان اجرایی به اقتصاد مقاومتی باور دارند
حجت الاسلام ابوترابی فرد قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت را یک گام مهم در جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی آن دانست و گفت: ما باید با تعامل و همکاری جدی در مسیر تحقق اهداف برنامه با بودجه ریزی متناسب و نظارت بر حسن اجرای آن گام برداریم.
 
وی درباره نحوه تعامل و هماهنگی دولت و مجلس برای اجرایی کردن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: خوشبختانه امروز مسؤولان اجرایی کشور به ویژه مدیران اقتصادی و تولیدی کشور به مبانی اقتصاد مقاومتی باور و اعتقاد دارند و با یک نگاه علمی ضرورت حرکت به این سمت را اذعان و بر او تاکید دارند.
 
وی بیان کرد: مجلس نیز این مسیر را راهی برای رسیدن به اقتصاد پایدار و شکوفا می داند و در این راستا اختلافی بین ما نیست، منتهی آنچه مهم است این است که در در عمل چگونه حرکت کنیم.
 
درامدهای مالیاتی کشور کمتر از 40 هزار میلیارد تومان است
حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: امروز به صورت معنا داری هزینه های کشور با درآمدهای نفتی گره خورده است، عملکرد بودجه عمومی ما در سال 92 از 130 هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد، درآمدهای مالیاتی در این بین بسیار محدود است، درآمدهای مالیاتی ما کمتر از چهل هزار میلیارد تومان است.
 
وی با تاکید بر این که عمده هزینه های کشور متاسفانه متکی به نفت است، گفت: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که درآمدهای غیر نفتی خود را افزایش دهیم، نخستین قدم کوچک کردن دولت و بودجه ریزی متناسب با واقعیات کشور است.
 
نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: اگر این قدم را به طور جدی در نظام بودجه ریزی کشور برداریم به مدیریت درست منابع هدایت خواهیم شد و هزینه های خود را مدیریت و به سمت تولید جهت دهی خواهیم کرد.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد بیان کرد: به هر میزان اتکای بودجه به نفت را کاهش دهیم منابع صندوق ذخیره ارزی در اختیار تولید و سرمایه گذاری های کلان قرار خواهد گرفت.
 
وی اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر صادرات کالا و خدمات دانست و گفت: باید درآمدهای ارزی ما از فروش کالا و خدمات به دست آید نه از طریق نفت.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر این که باید هزینه های خود را کاهش دهیم، تصریح کرد: باید راه را برای بخش خصوصی در عرصه های مولد و عرصه های کلیدی باز کنیم.
 
وی یاد آورشد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که از فروش کالای خام درآمدی را به دست نمی آورد بلکه باید از طریق فروش علم و دانش به دست آوریم.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد اضافه کرد: هر قدمی که در طول سی سال گذشته به ویژه بعد از دفاع مقدس در مسیر توسعه علمی کشور و فناورهای نوین برداشته ایم، یک گام بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.
 
وی یادآورشد: ما در فناوری نانو، هوا و فضا ظرفیت ها و موقعیت هایی را به دست آورده ایم که می توانیم با استفاده از آن به خلق ثروت پویا و مولد دست یابیم.
 
توان دفاعی ایران قدرت تهاجمی آمریکا در منطقه را مهار کرده است
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز به یک قدرت دفاعی بازدارنده در منطقه و صحنه بین الملل تبدیل شده ایم و مقامات آمریکا در کنگره اذعان داشتند که قدرت دفاعی ایران قدرت تهاجمی آمریکا را در منطقه مهار کرده است و این با خرید سلاح از کشورهای دیگر به دست نیامده بلکه نتیجه خلق فناوری های نوین با استفاده از دانش و علم مجامع علمی ود انشگاهی و تبدیل آن به ظرفیت های دفاعی با ارزش است.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: آنچه در عرصه دفاعی رخ داده، دقیقا با فرماندهی رهبر معظم انقلاب و حضور چهره های عالم و دانشمند و استفاده از ظرفیت های ملی و انتقال تجارب علمی بوده است.
 
وی یادآورشد: آنچه در این عرصه شکل گرفته می تواند مدل کارآمدی برای تحول در سایر عرصه های صنعت باشد و ما این توانایی را داریم که از این طریق درآمدهای ارزی قابل توجهی را بدست آوریم.
 
وی با تاکید بر این نکته که باید اقتصاد مقاومتی باید ما را از خام فروشی نفت خارج کند، افزود: نفت یک سرمایه ملی است که باید به سرمایه ماندگار و مولد تبدیل شود.
 
جلسات مشترک دولت و مجلس برای اقتصاد مقاومتی
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی را جدی بگیریم، گفت: در شرکت های دانش بنیان بیشترین سرمایه گذاری در زمینه نوآوری علمی می شود و این مهم را باید به سایر بخش های تسری دهیم.
 
وی درباره این که آیا مجلس و دولت جلسه مشترکی در این زمینه داشته است؟ گفت: بله ما با هماهنگی معاون اول رییس جمهور جلساتی را در این زمینه با دولت محترم داشته ایم و رایزنی ها برای دستیابی به نقشه راه جامع آغاز شده است.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی نقش فاز دوم هدفمندی سازی یارانه ها در شکل گیری اقتصاد مقاومتی را مهم و حیاتی خواند و گفت: جلساتی را با رییس جمهور و وزرای اقتصادی داشته ایم و به نقشه راهی رسیده ایم و مصوبه مجلس مورد استقبال و تاکید دولت و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد در تبیین مهم ترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با اقتصاد ریاضتی مطرح در غرب، به آموزه های قرآنی استناد کرد و گفت: حضرت یوسف(ع) با نگاه دقیق علمی به ظرفیت های مصر نقشه راه خود را ترسیم کرد؛ بنابراین همه ما باید با روش علمی حرکت کنیم.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که حتی اقتصاد خانواده را باید بر اساس مدل علمی طراحی کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر برنامه است و با قوانین بدون ثبات و عدم برنامه ریزی اصولی نمی توان به اقتصاد مولد دست یافت.
 
گفتمان ملت باید تولید مبتنی بر دانش باشد
وی اهتمام به تولید را پیام مهم اقتصاد مقاومتی دانست و با تاکید بر این که این مساله باید به گفتمان حاکم در کشور تبدیل شود، گفت: گفتمان ملت ایران باید تولید مبتنی بر دانش و علم باشد.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد اصلاح الگوی مصرف را راهی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما باید تولید خود را حداکثری و مصرف خود را حداقلی کنیم.
 
وی بیان کرد: مردم ما باید نگاه خود را به مدیریت کامل مصرف معطوف کنند، متاسفانه ما در مصرف انرژی دچار زیاده روی شده ایم و چندین برابر استانداردهای جهانی مصرف می کنیم و بیش از 85 درصد مصرف گاز ما در بخش خانگی است.
 
اقتصاد مقاومتی از مسیر اصلاح الگوی مصرف می گذرد
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اصلاح الگوی مصرف را راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف کشور می تواند به صادرات کشور و پویایی و شکوفایی اقتصاد بیانجامد.
 
وی بیان کرد: اگر مصرف خود را اصلاح کنیم می توانیم پس انداز داشته باشیم، این پس انداز را می توانیم به بازار سرمایه هدایت کنیم و تقویت بازار سرمایه راهبرد جمهوری اسلامی ایران است.
 
این فعال سیاسی بیان داشت: خوشبختانه مردم ما در این جهت حرکت خوبی داشته اند و توجه خوبی به بازار سرمایه داشته اند، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید، اصلاح الگوی مصرف و خدمات با ارزش افزوده است.
 
نایب رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در گفت وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که چگونه می توانیم سهم مردم را در اقتصاد افزایش دهیم، گفت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی اجرای درست سیاست های اصل 44 است، این سیاست ها مسیر حرکت ما را برای واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی هموار می کند.
 
وی بیان کرد: در این جهت حرکت های خوبی انجام شده است و توجه مردم به بازار بورس و سرمایه حاکی از همین مساله است؛ هرچند فراز و نشیب هایی در بورس داشته ایم.
 
نایب رییس مجلس با بیان این که فعال شدن دولت در اجرای سیاست های اصل 44 نقش مهمی در بخش غیر دولتی در بخش اقتصاد دارد، گفت: متاسفانه به دلایل مختلف دولت مجالی به بخش خصوصی برای توانمند شدن نداده است.
 
وی با تاکید بر بستر سازی مناسب برای ورود بخش خصوصی حقیقی به عرصه اقتصاد، گفت: اگر این مهم محقق شود اقتصاد در مسیر درست خود حرکت خواهد کرد و درآمدهای دولت از بخش مالیات خواهد بود نه نفت.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دهه چهارم انقلاب این ظرفیت را دارد که با اقتصاد پویا متناسب با قدرت سیاسی، امنیتی و دفاعی کشور دست یابیم.
 
وی افزود: امروز رییس جمهور آمریکا در کنار یاوه گویی هایی که گاه و بیگاه می کنند، به قدرت استراتژیک و نقش سیاسی و راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه و معادلات بین المللی اذعان می کند، ما در این شرایط باید به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شویم.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی برای ادامه حیات خود راهی ندارد به جز این که به یک قدرت بزرگ با تراز تجاری بالا تبدیل شود و نقشه راه آن نیز از اقتصاد مقاومتی، کوچک سازی حجم دولت، مدیریت هزینه های کشور می گذرد. /924/پ200/ج



۱۳۹۲/۱۲/۱۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن