محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826014741
مراحل پیدایش انسان در قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مراحل پیدایش انسان در قرآن
سپس شما بعد از آن می میرید.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ قرآن كریم در آغاز سوره ی «حج» برای آگاهی دادن به معاد و دلیل آوردن بر اثبات آن، هم چنین در ابتدای سوره ی «مومنون» برای بیان مبدأ و ابتدای خلقت انسان، با بیانی شیوا و دقیق به سیر تكاملی انسان پرداخته و مراحل مختلف آن را بیان داشته است، و ما نیز در این جا با استفاده از كلام الهی، مسأله پیدایش انسان و سیر تكاملی خلقت او را به ترتیب و در طی مراحل مختلف، متذكر می شویم. رشد جنین در رحم مادر مرحله اول: تراب (خاك)، «فَاِنّا خلَقْناكُم مِنْ تُرابٍ؛به درستی كه ما شما را از خاك آفریدیم.[1] این گام نخست است كه انسان با آن همه استعداد و شایستگی ها، این برترین موجودات جهان، از خاكی كه در كم ارزش بودن ضرب المثل پدید آمده است، این نهایت قدرت نمایی خداست كه از چنین مواد سادهای چنان موجود بدیعی آفریده است. در این جا منظور از خاك ممكن است خاكی باشد كه حضرت آدم ـ علیه السلام ـ از آن آفریده شده است، و هم چنین امكان دارد اشاره به این باشد كه همة انسان ها قطع نظر از این نیز، از خاك هستند، چرا كه تمام مواد غذایی كه نطفه را تشكیل می دهد. و سپس مواد تغذیه كننده آن، همه از خاك گرفته می شوند. البته بدون شك تمام اجزاء بدن از خاك گرفته نشده، ولی از آن جا كه ستون اصلی اعضای بدن را موادی كه از خاك گرفته شده تشكیل می دهند، این تعبیر كاملاً صحیح میباشد كه انسان از خاك است.[2] مرحله دوم؛ این مرحله از چند قسمت تشكیل شده است: 1. نطفه: «ثُمَّ جَعَلْنا نُطْفَهَ فی قَرارٍ مكینٍ؛[3] سپس او را نطفه ای در قرارگاه مطمئن (=رحم) قرار دادیم.» خاك این موجود ساده و پیش پا افتاده و خالی از حس و حركت و حیات، تبدیل به نطفه می شود، نطفه ای كه از موجودات زنده ذرّه بینی اسرارآمیزی تشكیل یافته كه در مرد «اسپرم» و در زن «اوول» نامیده می شود. البته باید متذكر شد كه در آیه شریفه، از سوره مومنون، «و لقد خلقنا الانسان مِنْ سُلالهَ من طین؛ و ما انسان را از عصارهای از گل آفریدیم»[4] مراد از انسان، نوع بشر است كه در نتیجه شامل آدم ـ علیه السلام ـ و همة ذرّیه ونسل او می شود، لكن یك فرقی می توان بین خلقت آدم ـ علیه السلام ـ و بقیة انسان ها قائل شد و آن این كه حضرت آدم ـ علیه السلام ـ از گل آفریده شده، ولی از آن به بعد نسل او از نطفه خلق شده اند، به قرینه این كه خداوند متعال در جای دیگری از قرآن می فرماید: «خداوند متعال آفرینش انسان را از گل آغاز كرد سپس نسل او را از عصاره ای از آب ناچیز و بی قدر آفریده.[5] 2. عَلَقه؛ «ثم خلقنا النطفهَ علقهَ»[6] سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) درآوردیم. مرحلة پس از نطفه، مرحلة علقه است كه در این مرحله، سلول های نطفه هم چون یك دانه توت بدون شكل در كنار هم قرار می گیرند كه به صورت یك قطعه خون بسته، می باشد و آن را در زبان علمی «مورولا» می نامند.[7]
3. مُضغه؛ «فخلقنا العلقهَ مضغهَ؛[8] وعلقه را به صورت مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده شده) درآوردیم.» در این مرحله كم كم جنین شكل یك قطعه گوشت جویده شده به خود میگیرد بیآن كه اعضای بدن در آن مشخص باشد، اما از این مرحله به بعد، بعضی از جنین ها، خلقت و شكل آنها كامل میشود. یعنی تام الخلقه میشوند و مراحل رشد را ادامه می دهند. ولی بعضی دیگر خلقت آنها ناقص مانده و از ادامه مراحل محروم میشوند و سقط میگردند. در رابطه با این مراحل سه گانه، روایتی از امام رضا ـ علیه السلام ـ وارد شده است كه حضرت فرمودند: «نطفه چهل روز در رحم به صورت نطفه است، بعد از چهل روز، چهل روز دیگر به صورت علقه است و چون این چهل روز نیز تمام شد، چهل روز دیگر به صورت مضغه است كه مجموعاً چهار ماه می شود. بعد از تمام شدن چهار ماه، خداوند دو ملك می فرستد كه كار آنان خلق كردن است و آن ها به دستور و اذن الهی مأمور می شوند تا كودك را با ویژگی ها و خصوصیاتی كه خداوند دستور داده، از قبیل: دختر یا پسر بودن، اجل و مدت عمر، رزق، عمل و سعادت و شقاوت، صورتگری كنند و سپس به امر الهی در او نفخ روح نمایند»[9] لذا از این مرحله به بعد یعنی از چهار ماهگی جنین زنده می شود. اما جنین در رحم مادر، دو مرحله دیگر را باید طی كند تا اجازه خروج به او داده شود. 4. عِظام؛ «فخلقنا المضغهَ عظاماً؛[10]و مضغه را به صورت استخوان هایی درآوردیم.» در این مرحله در پوستة جنین تغییراتی پیدا می گردد و شكل آن متناسب با كاری كه باید انجام دهد تغییر می یابد و اعضای بدن آن كم كم ظاهر می شود. از شگفتیهای این مرحله باید بیان داشت كه این مرحله با مرحلهی قبل، تفاوت اساسی و كلی دارد؛ چرا كه آن گوشت جویده شده ( مضغه) به طور كامل از جنس گوشت بودن خارج شده و به استخوان تبدیل می گردد و این یكی از شگفتیهای خلقت انسان است. 5. لَحْم؛ «فكسونا العظام لحماً[11] و بر استخوان ها گوشت پوشاندیم.
رشد جنین در رحم مادر در این مرحله لباسی برای آن استخوان ها درنظر گرفته می شود تا او را از آسیب ها و خطرات محافظت نماید و به او زیبایی عطا كند، چرا كه اگر این لباس بر استخوان های بدن انسان پوشانده نمی شد، شكل ظاهری انسان به صورت اسكلت استخوانی میبود بدون این كه دارای زیبایی باشد. لذا خداوند آن استخوان ها را با لباسی از گوشت پوشاند. مرحلة سوم؛ از این مرحله به بعد، جنین از رحم خارج شده و سیر تكاملی و رشد خود را در عالم خارج از رحم ادامه می دهد، كه این مرحله از سه قسمت تشكیل شده است: 1. دوران طفولیت؛ «ثم نخرجكم طفلاً؛[12] بعد شما را به صورت طفل بیرون می آوریم.» این مرحله با مراحل قبلی كه جنین در شكم مادر بود تفاوت اساسی دارد، چرا كه خداوند متعال در سورة مۆمنون می فرماید: «ثم أنشاناه خلقاً آخر؛ از این مرحله به بعد ما موجود دیگری را ایجاد و تربیت كردیم، و نفرمود: «ثم خلقناه...»، برای این كه دلالت كند بر این كه آن چه به وجود آوردیم حقیقت و چیز دیگری است غیر از آن چه در مراحلی قبلی بود. مثلاً در این مرحله كه انسان شده، او را صاحب حیات و قدرت و علم كرده كه این اوصاف در مراحل قبلی نبود. یعنی، در مراحل قبل، صرف ماده ای مرده و جاهل و عاجز بود، سپس تبدیل به موجودی زنده و عالم و قادر گردید،[13] لذا خداوند تعبیر به «ثم انشأناه خلقاً آخر» می آورد. 2. دوران رشد و بلوغ؛ «ثم لتبلغوا أشدّكم؛[14] سپس هدف این است كه به حد رشد و بلوغ خویش برسید. در این مرحله اشاره دارد به این كه پس از گذراندن دوران طفولیت، به مرحلة رشد و بلوغ می رسد، یعنی، در این مرحله اعضاء و قوای بدنی نیرومند شده و عقل و جسم به كمال می رسند. البته بعضی این دوران از زندگی را از جوانی تا حدود 40 سالگی می دانند[15] كه دوران كمالِ عقل و فكر و جسم انسان است.
3. دوران پیری و كهنسالی؛ «و منكم یردّ الی أرذل العمر»[16] و بعضی آن قدر عمر می كنند كه به بدترین مرحلة زندگی (و پیری) می رسند، طبق ما قبل این آیة شریفه، عده ای از انسان ها پس از مرحله رشد و بلوغ و قبل از این كه به این مرحله برسند، عمر آن ها پایان یافته و روح از بدن آن ها گرفته می شود، ولی عده ای می مانند و به این مرحله می رسند، البته دیگر پیر و كهنسال شده و همة سرمایه های حیاتی خود را از دست داده اند و دیگر منتظر سلامیت و نشاط و جوانی نیستند بلكه منتظر رسیدن مرگ هستند لذا پست ترین مراحل عمر به شمار میآورد كه بعضی آن را از سن 60 سالگی و بالاتر دانسته اند[17]. مرحلة چهارم؛ فرا رسیدن مرگ: «ثم انكم بعد ذلك لمیتون؛[18] سپس شما بعد از آن می میرید.» خداوند تذكر می دهد كه این انسان با همة شگفتیهایش تا ابد در دنیا زنده نمی ماند، بلكه زمانی می رسد كه این ساختمان عجیب فرو می ریزد، لذا این قسمت از آیه بیان آخرین مراحل تدبیر الهی در دنیا است و می رساند كه مرگ از مراحلی است كه در مسیر تقدیر به طور حتم باید باشد و همه باید آن را طی كنند. مرحلة پنجم؛ زنده شدن دوباره: «ثم انكم یوم القیامه تبعثون؛[19] سپس در روز قیامت برانگیخته می شوید.» و برای این كه این تصور پیش نیاید كه با مردن انسان همه چیز پایان می گیرد، پس این آفرینش با این همه شكوه و عظمت، برای این چند روز زندگی، امری بیهوده است، بلافاصله می فرماید: و شما روز قیامت بار دیگر به زندگی بازمی گردید و برانگیخته می شوید، البته در سطحی عالی تر و در جهانی وسیعتر و گستردهتر. و این همان تمامیت تدبیر و آخرین نقطه در مسیر آدمی است. چرا كه هر كس به آن جا قدم گذارد دیگر بیرون شدنی نیست[20] و یك زندگی ابدی دارد. پی نوشت ها : [1]. حج/ 5. [2]. مكارم شیرازی، ناصر وهمكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ج 14، ص 17. [3]. مۆمنون/ 13. [4]. مۆمنون/ 12. [5]. سجده/ 7 ، 8 و حجر/ 29. [6]. مۆمنون/ 14. [7]. مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، همان، ج 14، ص 17. [8]. مۆمنون/ 14. [9]. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمة محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 14، ص 498، و ج 15، ص 30 و حسینی بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت، چاپ اول، ج 4، ص 110. (روایت نقل به مضمون است). [10]. مۆمنون/ 14. [11]. همان. [12]. حج/ 5. [13]. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمة محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، ج 15، ص 24. [14]. حج/ 5. [15]. طیب، عبدالحسین، اطیب البیان، تهران، انتشارات اسلام، چاپ سوم، ج 9، ص 226. [16]. حج/ 5. [17]. طیب، عبدالحسین، اطیب البیان، تهران، انتشارات اسلام، چاپ سوم، ج 9، ص 266. [18]. مۆمنون/ 15. [19]. مۆمنون/ 16. [20]. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 15، ص 27. تبیان دعای آیت الله بهجت برای امام زمان(عج) عکسی دیدنی از درون خانه خدا برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ - ۱۵:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]
صفحات پیشنهادی
قرآن کریم کتاب نور و انسان ساز است
استانها شمال گیلان یاری قرآن کریم کتاب نور و انسان ساز است رشت – خبرگزاری مهر مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه قرآن کریم کتاب نور و انسان ساز است گفت این کتاب آسمانی انسان را از شر شیطان حفظ میکند به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام جمال یاری شامگاه سه شنبه درآیتالله علویگرگانی: نور قرآن انسان را از سرگردانی نجات میدهد
آیتالله علویگرگانی نور قرآن انسان را از سرگردانی نجات میدهداستاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن نور و ظلمت را نشان میدهد گفت قرآن نور است که انسان را از سرگردانی نجات میدهد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله سید محمدعلی علویگرگانی امروز در دیدار با جمعی از فرماندارانعمل به قرآن بیشترین اثر را در زندگی انسان دارد
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۲۰ یک حافظ کل قرآن سمنانی با اشاره به برکات حفظ قران در زندگی گفت عمل به قرآن کریم بیشترین اثر و برکت را در زندگی انسان دارد محمدتقی سعدالدین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان افزود قرائت و حفظ قرآن با وجود همه برکاتیجایگاه حکمت قرآنی در سبک زندگی اسلامی معماری ارزشهای انسانی بر مبنای حکمت
جایگاه حکمت قرآنی در سبک زندگی اسلامیمعماری ارزشهای انسانی بر مبنای حکمتهمهی ابعاد آرمانخواهی انسانها درون یک مفهوم عالی به نام حکمت جای دارند انسان آرمانی در تراز قرآن از نظر خداوند انسان حکیم است و انسان حکیم در قلب مرکز حکمتبنیان قرار دارد مهمترین مرکز حکمت بنیان اوشاهنامه کتاب انسانیت است / منشأ الهامهای فردوسی، از قرآن کریم است
ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت مطرح کرد شاهنامه کتاب انسانیت است منشأ الهامهای فردوسی از قرآن کریم است ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت شبکه چهار گفت منشأ الهامات شاعرانه حکیم فردوسی از قرآن کریم است به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران جمعه شب 9قلب قرآن شفاعت گر انسان ها
قلب قرآن شفاعت گر انسان ها امامان علیهم السلام برای این که مۆمنان را از موقعیت ممتاز این سوره که چونان قلّهای پوشیده از فضایل است آگاه کنند فرموده اند یس قلب قرآن است به گزارش نامه نیوز به نقل از پارسینه اغلب مومنین شناخت عمیقی از سوره یس ندارند و از مناقب و فضائل و آثابرداشت شخصی از آیات قرآن، علت پیدایش فرق انحرافی در اسلام
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۳۳ مسئول فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان علت اصلی پیدایش فرق انحرافی در دین اسلام را برداشت شخصی افراد از آیات قرآن کریم و تفسیر به رأی دانست محمدرضا باغبانزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان اظهار کرد در چنانس با قرآن موجب تغییرات شگرف در زندگی انسانها میشود
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۳۰ رئیس کل دادگستری استان اردبیل در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن کریم با تشریح اهمیت تلاوت قرآن و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی هرشخصی گفت مطمئناً انس با قرآن موجب تغییرات شگرف در زندگی انسانها میشود به گزارش ایسنا به نقل ازروابطمسئولان علوم انساني را از قرآن استخراج كنند
استانها جنوب فارس حجت الاسلام محمدي مسئولان علوم انساني را از قرآن استخراج كنند شيراز – خبرگزاري مهر رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور از مسئولين و علما درخواست كرد كه علوم انساني را از قرآن استخراج كنند به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام علي محمدي ظهر سه شنبه در مراسم اخمصباح یزدی:باید مشخص کنیم منظور ما از علوم انسانی چه چیزی است/ در اسلامی سازی علوم انسانی از استنادات قرآنی اس
مصباح یزدی باید مشخص کنیم منظور ما از علوم انسانی چه چیزی است در اسلامی سازی علوم انسانی از استنادات قرآنی استفاده شود رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره بر بهره گیری از مستندات قرآنی در اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرد به گزارش نامه نیوز آیتالله محمد تقی مصباح یزدیخانواده از نظر قرآن کریم مهمترین کانون آرامش انسان است
خانواده از نظر قرآن کریم مهمترین کانون آرامش انسان است بیجار - ایرنا - رییس اداره تبلیغات اسلامی بیجار گفت خانواده از نظر قرآن کریم مهمترین کانون آرامش انسان است به گزارش ایرنا حجت الاسلام جلیل مختارنیا روز دوشنبه در آیین راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی قرآنی مفتاح افزود بنیادامام جمعه زنجان: مانوس شدن با قرآن انسان را درمانده نمیکند
امام جمعه زنجان مانوس شدن با قرآن انسان را درمانده نمیکندامام جمعه زنجان گفت هر کس که با قرآن مانوس شود در هیچ لحظهای از زندگی درمانده نخواهد شد ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان آیتالله شیخ علی خاتمی ظهر امروز در جمعدیوان حافظ از نظر اشارات قرآنی بزرگترین اثر ادبی است
دین و اندیشه قاسم کاکایی دیوان حافظ از نظر اشارات قرآنی بزرگترین اثر ادبی است عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در همایش پرتو قرآن بر حافظ شیرازی گفت دیوان حافظ از نظر حجم از سایر کتب ادبی کوچکتر است اما از نظر کاربرد اشارات قرآن کریم بزرگترین اثر ادبی است به گزارش خبرگزاری مهر همهشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد/ تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی
دین و اندیشه هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی هشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی شب گذشته 2 اسفندماه با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی حافظان قاریان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به گزارقصاص غیر انسانی نیست
گزیده سرمقالههای روزنامههای صبح شنبه قصاص غیر انسانی نیست روزنامههای صبح امروز ایران در سرمقالههای خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداختهاند از جمله حالا کی یف از آن کیست رهبری و راهبرد پیروزی نهائی در انتظار توافق هستهای زیادهخواهی در روند مذاکرات مذاکرات و تهداوضاع انسانی سوریه، محور نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۱۷ رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد که این نهاد سه شنبه نشستی را پیرامون اوضاع انسانی در سوریه برگزار میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در صفحه خود در پایگاه ارتباط اجتماعی تواتحاد و هم دلی عامل موفقیت مردم مسلمان ایران در تمام مراحل است
ارومیه اتحاد و هم دلی عامل موفقیت مردم مسلمان ایران در تمام مراحل است امام جمعه ارومیه گفت اتحاد و وحدت یکی از دلایل موفقیت ایرانیان در تمام مراحل است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه حجتالاسلام سید مهدی قریشی در خطبههای نماز جمعه این هفته ارومیه اظهار داشت اتحاد-
گوناگون
پربازدیدترینها