تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804039606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزی گنجینه ای از تنوع زیستی کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استان مرکزی گنجینه ای از تنوع زیستی کشور است اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان با وجود اقلیم نیمه خشک رتبه سوم تنوع زیستگاهی کشور را بخود اختصاص داده و از این نظر یکی از گنجینه های زیست محیطی کشور است.


ˈ امیر انصاریˈ روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی حیات وحش (12 اسفندماه) در گفتگو با ایرنا افزود: 30 درصد از یکهزار و 140 گونه جانوری شناسایی شده کشور در استان مرکزی وجود دارد که برخی از این گونه ها بسیار نادر و باارزش است .
وی توضیح داد: براساس آخرین سرشماری انجام شده در استان مرکزی، 335 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی دراین منطقه شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: استان مرکزی با مساحت 29 هزار متر مربع در محل زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده که 25 درصد وسعت آن را دشت و مابقی نواحی کوهستانی و کوهپایه ای است ، 12 و 25 صدم درصد از مساحت این استان در قالب یازده منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل دو منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
انصاری بیان کرد: طبق تعاریف جهانی هر گونه جانوری که طی یک دهه با کاهش 80 درصدی جمعیت مواجه شود در معرض تهدید است و برخی از گونه های ارزشمند در استان مرکزی با در شرایط قرار دارند.
وی افزود: هم اینک پستاندارانی نظیر آهو، پلنگ، گربه پالاس، زرده بره، شنگ (سگ آبی)، خرس و یوزپلنگ در مناطق زیستگاهی حیات وحش استان مرکزی به جمعیت محدود رسیده و یا از بین رفته است.
وی توضیح داد: در دهه های اخیر در جنگل های بلوط شازند «خرس» و در هفتاد قله اراک «یوزپلنگ» وجود داشته که احیای این گونه های ارزشمند در دستور کار است و سال گذشته با تلاش محیط بانان هفتاد قله یک قلاده یوزپلنگ نیز در زیستگاه هفتاد قله مشاهده شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: منطقه هفتاد قله اراک یکی از دالانهای طبیعی زیستی گونه آهو است که در دو دهه گذشته حدود سه هزار رأس آهو در مناطق زیستگاهی هفتاد قله وجود داشته و در سالهای اخیر به دلیل توسعه نامتوازن و دخالتهای انسانی در طبیعت جمعیت آن بشدت رو به کاهش است.
انصاری تصریح کردک تالاب کویری میقان اراک نیز یکی از زیستگاههای ارزشمند استان در حوزه پرندگان آبزی و مهاجر است و هرساله بیش از 12 هزار قطعه درنای مهاجر بخشی از چرخه کوچ خود را در این زیستگاه می گذرانند.
وی تصریح کرد: حیات وحش استان مرکزی سرمایه ای خدادادی و مهم است که حفظ و احیای ان نیازمند مشارکت طیف های مختلف مردمی و برنامه های هدفمند است.ک/3
560/ 556
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن