پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851024144
دخالت دولت در فرهنگ یا خصوصی سازی؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دخالت دولت در فرهنگ یا خصوصی سازی؟
فرهنگ از جمله مقولات اجتماعی زندگی انسان است که دولت نه میتواند صد درصد در آن مداخله کند و نه میتواند آن را به حال خود واگذارد. به عبارت دیگر، دخالت مطلق در فرهنگ و رها کردن آن، هر دو مذموم و غیرقابلدفاع است.
خصوصیسازی فرهنگ از مواردی است که همواره در بین اصحاب آن، مورد بحث و چالش بوده است. گروهی معتقدند که باید فرهنگ و مبانی آن در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، ولی عدهای از اهالی فرهنگ بر این مهم تأکید میکنند که فرهنگ اگر کاملاً خصوصی تعریف شود، با آسیبهایی جدی مواجه خواهد شد. این موضوع از دغدغههای رهبر معظم انقلاب نیز به شمار میآید؛ چراکه ایشان در دیدار اخیر خود با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ، از مسئولیت شرعی دولت در نظارت بر حوزهی فرهنگ سخن گفتند و طرح مباحثی چون فرهنگ دولتی در این خصوص را نابجا و مردود شمردند.در این خصوص گفتوگویی با «دکتر محمدباقر خرمشاد»، عضو هیئت علمی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دارای درجهی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون2 فرانسه، ترتیب دادهایم. به نظر شما، سهم دولت و حاکمیت در حوزهی فرهنگ چقدر است؟ هم به صورت برنامهریزیشده و در قالب پروژهی فرهنگسازی و هم به شیوهی قهری و غیرمستقیم، چه سهمی میتوان برای دولت قائل شد؟ به لحاظ نظری، نسبت فرهنگ و دولت را میتوان زیرمجموعهی سه دیدگاه مطرح کرد. یکی اینکه فرهنگ و دولت هیچ نسبتی با هم ندارند. فرهنگ باید اتوماتیکوار در امور جاری شود. لذا دولت نباید در فرهنگ دخالت کند. دیدگاه دوم معتقد است که تحقق فرهنگ بدون حضور کامل دولت امکانپذیر نیست. این دیدگاه سرمایهگذاری بر فرهنگ و محاسبهی دقیق آن را یکی از وظایف دولت میداند. دیدگاه سوم فرهنگ را مقولهای تعریف میکند که دولت نه میتواند کاملاً آن را رها کند و نه میتواند صد درصد در آن مداخله داشته باشد. در عالم واقع، الگوی سوم با اندکی قبض و بسط در جوامع مختلف اجرا میشود. برخی گروهها دیدگاه اول را قبول دارند، اما تفکر آنها صرفاً نظری است؛ چراکه دولتها در مقام عمل، از دخالت در امور فرهنگی ناگزیرند. دیدگاه دوم که فرهنگ را به دولت وابسته میداند نیز مردود است، زیرا تجربه نشان داده است که دولت در هیچیک از مقولههای زندگی اجتماعی انسان، توانایی مدیریت صد درصد ندارد. کثرت و حجم کار در هریک از حوزههای سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، ورزش و... زیاد است. به همین دلیل، دولت از ادارهی کامل آنها ناتوان خواهد بود و در نتیجه، بخش اعظمی از این امور ناقص خواهد ماند. پس میتوان گفت فرهنگ از جمله مقولات اجتماعی زندگی انسان است که دولت نه میتواند صد درصد در آن مداخله کند و نه میتواند آن را به حال خود واگذارد. به عبارت دیگر، دخالت مطلق در فرهنگ و رها کردن آن، هر دو مذموم و غیرقابلدفاع است. با این حساب، خصوصیسازی فرهنگی بیشتر در چه عرصههایی امکانپذیر است؟ فرهنگ در چه زمینههایی باید به بخش خصوصی واگذار شود و در چه عرصههایی به نظارت و هدایت دولت نیاز دارد؟ سیاستگذاریها و خطوط کلان فرهنگی از جمله وظایف دولت و حاکمیت است که ورود دولت به آن مورد وفاق همه است. از جمله دلایل این امر، رقابت در عرصهی فرهنگی است. نفوذ و شکلگیری مفاهیمی مثل قدرت نرم، این حقیقت را اثبات میکند. به عبارت دیگر، کشورهایی که در عرصهی فرهنگی قدرتمندتر هستند، در حوزهی قدرت نرم نیز سهم بیشتری دارند. در واقع قدرت نرم هم مانند قدرت سخت در اختیار منافع ملی آنها قرار میگیرد. به این وسیله، آنها میتوانند در جوامع مختلف نفوذ کرده و به اهداف خود برسند. بنابراین عرصهی فرهنگ نیز میتواند بر قدرت جوامع بیفزاید و منافع ملی کشورها را تأمین کند. پس لازم است دولتها با سیاستگذاری کلان، جهتگیریهای کلی را تعریف و حرکت در آن مسیر را تضمین کنند. همچنین از چارچوبهای فرهنگی خود در مقابل دستاندازیها و نفوذهای احتمالی بیرون، دفاع کنند. در عین حال، تحولات فرهنگی سایر کشورها را نیز در نظر داشته باشند. حوزهی فرهنگ در مقام تحقق اهداف و اجرای برنامهها بسیار وسیع، کشدار و لایهلایه است. بنابراین دولت هرگز نمیتواند بهتنهایی به این اهداف برسد. مثالهای متعددی در عرصهی داخلی و خارجی وجود دارد که بنا بر استقرا میتوان آنها را قاعدهای کلی دانست. امر مسجدسازی به غیر دولت، یعنی تودهی مردم، واگذار شده و برآیندی بهمراتب بهتر از عملکرد دولت داشته است. در واقع مردم به صورت دینامیکی به آن میپردازند، آن را حفظ میکنند و برنامههای متعددی برای آن دارند. حال اگر دولت به طور مطلق متولی این امر میشد، از حد مکانیکی فراتر نمیرفت. مثلاً یکی از نیازهای فرهنگی در جامعهی اسلامی و شیعی ایران اماکنی به نام مسجد است. اگر مسجدسازی فقط به عهدهی دولت بود، میلیاردها پول و پشتیبانی فنی باید هزینه میشد تا این نیاز ضروری تأمین شود. اما همانگونه که در حالت طبیعی مشاهده میشود، این امر به غیر دولت، یعنی تودهی مردم واگذار شده و برآیندی بهمراتب بهتر از عملکرد دولت داشته است. در واقع مردم به صورت دینامیکی به آن میپردازند، آن را حفظ میکنند و برنامههای متعددی برای آن دارند. حال اگر دولت به طور مطلق متولی این امر میشد، از حد مکانیکی فراتر نمیرفت. مثال دیگر در این زمینه، مدرسهسازی است که براساس قانون، بر عهدهی دولت است. دولت موظف است تا انتهای دورهی راهنمایی، آموزش رایگان در اختیار مردم قرار دهد. اما کمبود مدارس و مشکلات ناشی از آن همچنان وجود داشت. از زمانی که بخش خصوصی وارد این عرصه شد و نهضت مدرسهسازی شکل گرفت، بسیاری از خیرین بودجهی ساخت مدارس را تأمین کردند و به این ترتیب این مشکل حل شد. این مثال، قدرت بخش خصوصی در امر فرهنگ را بهخوبی روشن میکند. در حقیقت، این امر فقط به فیزیک مدرسه مربوط نمیشد، بلکه تبعات فرهنگی متعددی هم داشت؛ از جمله فضای معنوی ایجادشده که خود نوعی فرهنگ است و جامعه را به انجام امور عامالمنفعه سوق میدهد. همچنین افراد به وسیلهی سرمایههای شخصی خود در سایر زمینهها، از جمله کمک به ایتام و ساخت بیمارستان، شیرخوارگاه و داروخانه و... شرکت میکنند. یکی از راههای نفوذ کشورها در عرصهی بینالمللی، حضور از طریق آموزش است. یکی از ابزارهای مهم آموزش نیز مدرسه است. در حال حاضر، ترکیه در قالب بخش خصوصی، هزاران مدرسه در خارج از کشور ساخته است که دروس آنها به زبان ترکی تدریس میشود. بسیاری از این افراد پس از گذراندن دورههای آموزشی به ترکیه بازمیگردند و مشغول خدمت میشوند. در کشور ما نیز گاه تلاشهایی در این زمینه به شیوهی دولتی صورت میگیرد؛ اما متأسفانه سرعت و میزان مدارس ما با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست. مثال دیگر در عرصهی بینالملل، گسترش ادیان، خصوصاً دین مبین اسلام است که در گذشته از جزیرهالعرب تا آسیای دور را شامل میشد. این گسترش عمدتاً مرهون بخش خصوصی است. به این معنا که بازرگانان و مسافرانی که به عربستان سفر میکردند، مبلغان و مروجان اصلی دین اسلام، بزرگترین پدیدهی فرهنگی جهان، بودند. یکی از آرمانهای ما احیای فرهنگ ایرانیاسلامی است. آیا خصوصیسازی فرهنگی با این آرمان و هویت انقلاب اسلامی و رسالت دینی ما همخوانی دارد؟ فرض میکنیم پاسخ این سؤال منفی است. به این معنا که آرمانهای انقلاب اسلامی با خصوصیسازی محقق نخواهد شد و دولت ملزم به تحقق آنهاست. حال سؤال دیگری به وجود میآید و آن اینکه آیا دولت و حاکمیت میتواند به تنهایی به ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در عرصهی فرهنگ جامهی عمل بپوشاند؟ پاسخ دوباره منفی است؛ چراکه هم تجربهی سیسالهی پس از انقلاب و هم تجربیات پیش از آن نشان داده است که دولت نمیتواند آرمانهای انقلاب اسلامی و اهل بیت (ع) را در عرصهی فرهنگ بهخوبی نهادینه کند. همانگونه که ذکر شد، پیش از انقلاب اسلامی ایران، دولت متولی ساخت مسجد نبود، اما مساجد، حسینیهها و تکایا در گسترهی بسیار زیادی ساخته میشد. علاوه بر این، مراکز فرهنگی در مساجد توسط بخش خصوصی شکل گرفت که فعالیتهای فرهنگی متعددی را ایجاد میکرد. پس لازم است براساس همین تجربیات عمل کرد و آزادی عمل بیشتری به بخش خصوصی داد. دولت نیز به هدایت و تشویق بخش خصوصی بپردازد. در بعضی کشورها، برای خصوصیسازی فرهنگ، اقدامات جالبی صورت گرفته است. مثلاً اشخاصی که در زمینهی فرهنگ هزینه میکنند، با ارائهی برگ فاکتور آن، از مالیات معاف میشوند. در نتیجه، بسیاری از ثروتمندان به جای فرار از مالیات، به ساخت مؤسسات خیریه، یتیمخانهها و... رو میآورند. دولت با این اقدام، علاوه بر کمک به بخش خصوصی، باعث ایجاد فضای روانی و فرهنگی مطلوبی در جامعه نیز میشود. آیا دولت میتواند در فرهنگ دخالت نداشته باشد؟ آیا میتواند بهتنهایی در زمینهی فرهنگ عمل کند؟ پاسخ هر دو سؤال منفی است. بنابراین حضور دولت در همهی جوامع ضرورت دارد. اگر مخالفان دخالت دولت، خود به حاکمیت برسند، یقیناً در فرهنگ دخالت خواهند کرد. یکی دیگر از حوزههای نفوذ فرهنگی، بازیهای رایانهای است. دولت میتواند به کمک تسهیلات مالیاتی، سرمایهگذاران بخش خصوصی را به ساخت بازیهای رایانهای مطابق با ویژگیهای تعریفشده تشویق کند. به طور کلی، حضور مطلق دولت در هریک از عرصههای فرهنگی موجب اسراف میشود؛ در حالی که بخش خصوصی میتواند با استانداردها و معیارهای ایرانیاسلامی در امور فرهنگی وارد شود. به این ترتیب، میتوان در زمینهی بازیهای رایانهای یا فعالیتهای قرآنی، شاهد جهش فرهنگی باشیم. در واقع توان جمعی، برآیند توانهای فردی انباشتهشده است و از توان دولتی، به مفهوم متمرکز آن، قدرت بیشتری دارد. برخی معتقدند دخالت دولت در امر فرهنگ، باعث پدید آمدن فرهنگ دولتی میشود. فرهنگ دولتی اصطلاحی با بار منفی است. حال آنکه مقام معظم رهبری فرمودند: «وظیفهی مردم و خصوصاً دولتمردان گسترش فرهنگ دینی است.» به نظر شما، این تعبیر چه اثری در مسیر خصوصیسازی فرهنگ دارد؟ فرهنگ دولتی را میتوان از منظر سیاسی بررسی کرد. به این مفهوم که مخالفان تفکر حاکمیت در جمهوری اسلامی، برای داشتن پشتوانهی نظری، به ساخت مفاهیمی از قبیل فرهنگ دولتی میپردازند. در دیدگاه آنها، دولت باید از عرصهی فرهنگ کاملاً خارج شود تا بتوانند خود را با نوعی فرهنگ جهانیشده همسو کنند. البته در فرهنگ جهانی نیز دولت حضور دارد، ولی نه دولت داخلی ایران، بلکه دولتهای خارجی که به دنبال منافع خود هستند. به این ترتیب، فرهنگ در فضای جهانی تولید و در داخل ایران بازتولید میشود. در واقع گروههای مخالف دولت، به دنبال این نوع فرهنگ هستند و برای آن سرمایهگذاری میکنند. باید دانست این دیدگاه حتی از گذشتههای بسیار دور با کلیت فرهنگ ایرانی سازگاری و همخوانی نداشته است. گروههای مخالف، دولت سیاستگذار را مانع عمده در مسیر فرهنگ میبینند. در نتیجه، با تمسک به اصطلاحاتی چون فرهنگ دولتی، به لحاظ نظری دولت را ضعیف میکنند. از منظر دیگر، باید پرسید آیا دولت میتواند در فرهنگ دخالت نداشته باشد؟ آیا میتواند بهتنهایی در زمینهی فرهنگ عمل کند؟ پاسخ هر دو سؤال منفی است. بنابراین حضور دولت در همهی جوامع ضرورت دارد. اگر مخالفان دخالت دولت، خود به حاکمیت برسند، یقیناً در فرهنگ دخالت خواهند کرد. اگر در جامعهی آنها، نود درصد زنان برقعپوش شوند، قطعاً برای جلوگیری از این پدیده و رسیدن به تعادل، دخالت میکنند. به دلیل اینکه پوشیدن برقع با آنچه آنها از فرهنگ در ذهن دارند متعارض است. بنابراین شکل و دامنهی حضور دولت ممکن است متفاوت باشد، ولی اصل دخالت در فرهنگ، اجتنابناپذیر و طبیعت قدرت است. در نتیجه، فرهنگ دولتی اگر به مفهوم دخالت در تمام اجزای فرهنگ و حضور تحمیلی باشد، جایز نیست. در مقابل، خلع حضور دولت نیز ناپسند است. باید دانست عرصهی فرهنگ برای تحقق اهداف خود نیازمند حضور طبیعی و معتدل دولت است. فرهنگ طبع نرمی دارد و لذا نمیتوان به اجبار فرهنگسازی کرد. البته گاه لازم است فرهنگ شکل خاصی پیدا کند. در چنین مواردی، باید با سرمایهگذاری، حوصله و توانمندی عمل کرد تا فرهنگ مطابق طبع و علاقه پیش رود و نهادینه شود. در موارد خاص، استفاده از زور در قالب قانون، ضروری است؛ مثل بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی. این فرهنگ فقط با قانون و تعیین جریمه میتوانست در جوامع فراگیر شود. در واقع ماشینیسم پدیدهای جدید در زندگی انسانها بود که به دلیل تصادفات زیاد، منجر به فوت انسان میشد. به این ترتیب، هزینههای مادی و معنوی زیادی بر مردم تحمیل میشد. از آنجا که بستن کمربند ایمنی در حالت طبیعی و با ساخت فیلم نهادینه نمیشد، دولت از طریق قانون آن را تبدیل به فرهنگ کرد. توقف در پشت چراغ قرمز یا نحوهی حضور در ورزشگاهها نیز نوعی فرهنگ است که برای تحقق آن میبایست از جبر، قاعده و قانون استفاده کرد. برخی گروهها در داخل کشور، موافق حذف دولت از سیاستگذاری در حوزهی فرهنگ هستند و از مبانی کشورهای دیگر دفاع میکنند؛ در حالی که در این کشورها نیز دولت در امور راهبردی فرهنگ حضوری چشمگیر دارد. چرا مخالفان حضور دولت در فرهنگ، همچنان به مبانی این کشورها معتقدند و تفاوتها را درک نمیکنند؟ این تفاوت در سطح نخبگان درک میشود، ولی در عالم سیاست، برخی قواعد تغییر میکند. به این معنا که حرف و عمل با هم تفاوت مییابند. به عبارت دیگر، مخالفان دخالت دولت در امر فرهنگ، اگر خود به قدرت برسند، در برخی امور دخالت خواهند کرد؛ ولی چون در حال حاضر قدرت و حاکمیت ندارند، از هر ابزاری برای تضعیف رقیب استفاده میکنند. گاهی با سیاسی شدن فضا در عرصهی رقابت، حسن و قبح، ذاتی افعال تصور نمیشود؛ یعنی انجام کاری هرچند که ذاتاً خوب باشد، اگر به دست رقیب صورت گیرد، بد است. برعکس، اگر کار بدی به دست خود افراد صورت گیرد، دیگر بد نیست. چه بسا با به قدرت رسیدن، خود همان اقدامات و عکسالعملهای رقیب را انجام دهند. به همین جهت، محیطهای آکادمیک موظفاند با روشنسازی عرصه، لایههای پیچیده و پنهانی مباحث را آشکار کنند. در نتیجه، جامعه در فضای اعتدال، آنچه را به واقعیت نزدیکتر است مبنای عمل قرار میدهد. وعده به تحقق اتوپیا و آرمانهای دستنیافتنی، اگرچه ممکن است موجب پیشرفت برخی امور شود، ولی پس از مدتی، شرایط به حالت نفیشدهی پیشین بازمیگردد. گاهی با سیاسی شدن فضا در عرصهی رقابت، حسن و قبح، ذاتی افعال تصور نمیشود؛ یعنی انجام کاری هرچند که ذاتاً خوب باشد، اگر به دست رقیب صورت گیرد، بد است. برعکس، اگر کار بدی به دست خود افراد صورت گیرد، دیگر بد نیست؛ چراکه هرکسی خود را خوب و رقبای خود را بد تصور میکند. لذا ذات افعال نیز تحت تأثیر گرایشهای افراد قرار میگیرد. با توجه به فرمایشات شما، امور فرهنگی متکی به مردم است. آیا میتوان تعیین کرد که کدامیک از بخشهای فرهنگ به حضور پررنگ مردم نیازمند است؟ آیا حضور مردم با سیاستگذاری و نقشآفرینی دولت در تعارض نیست؟ دولت عمدتاً باید متولی سیاستگذاریهای کلان شود. اجرای این سیاستها در سطح خرد و در همهی عرصههای فرهنگی با مردم است. البته ممکن است اقتضائات زمانی و مکانی بعضی عرصهها را در اولویت قرار دهد. مثلاً ممکن است یک پدیدهی فرهنگی بیست سال قبل در اولویت بوده، ولی در حال حاضر چندان اهمیتی نداشته باشد. به همین ترتیب، حضور مردم نیز در ادوار مختلف تغییر میکند. بنابراین دولت در زمینهی فرهنگی بیشتر نقش سیاستگذاری دارد و استراتژیها و خطوط کلان را تعیین میکند، ولی قوام و دوام سیاستها در سطح خرد نیازمند حضور مردم است. برای مثال، فرهنگ عمومی بدون مردم اصلاً شکل نمیگیرد، زیرا مواد اولیهی این فرهنگ، رفتار و حضور تودهی مردم است. لذا جهتگیریهای کلان دولت در این زمینه، بدون حضور مردم محقق نخواهد شد. آیا میتوان میزان حضور مردم را کاملاً تفکیک کرد و حدود و ثغور آن را تعیین نمود؟ خیر. فرهنگ مقولهای دینامیکی است که در لایههای مختلف فرورفتگی دارد. نمیتوان مانند پدیدههای مکانیکی با آن برخورد کرد.شرایط جامعهی ما بهگونهای است که به حضور پررنگتر، منظمتر و هوشمندتر بخش خصوصی در زمینهی فرهنگ نیاز دارد. ماهیت انقلاب اسلامی و نوع رفتار دولت، موجب دشوارتر شدن زمینههای فرهنگی طی 35 سال گذشته شده است. این روند اگرچه گاه نتایج مثبتی به دنبال داشته، اما تبعات منفی زیادی برای کشور ایجاد کرده است. بنابراین لازم است بخش خصوصی بر مبنای سنتهای کهن ایرانیاسلامی در عرصهی فرهنگ به دولت کمک کند. دولت نیز باید به عنوان سیاستگذار کلان، با پویایی بیشتری به فعالیتهای خود ادامه دهد. منبع: برهان
92/12/10 - 01:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
آمادگي دولت تدبير واميد براي بسترسازي فرهنگي
۵ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳ ۹ب ظ سخنگوي دولت اعلام کرد آمادگي دولت تدبير واميد براي بسترسازي فرهنگي معاون رياست جمهوري آمادگي دولت تدبير و اميد براي بسترسازي فرهنگي هرچه مطلوبتر در کشور را اعلام کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج محمدرضا نوبخت در مراسم توديع و معارفهي اسحق صلاحي و سيدرمعاون امور سهام سازمان خصوصیسازی در گفتوگو با فارس دولت برای تأمین منابع در بورس، سهام تدریج فعلا عرضه نمیک
معاون امور سهام سازمان خصوصیسازی در گفتوگو با فارسدولت برای تأمین منابع در بورس سهام تدریج فعلا عرضه نمیکند عرضه بسیار کوچک بابت بدهکاریمعاون امور سهام سازمان خصوصیسازی درباره دلیل عرضه بسیار خرد در بورس طی روزهای اخیر گفت این عرضهها بابت بدهکاران انجام شده و متناسب با شدر اعتراض به طرح خصوصی سازی دولت صورت گرفت اعتصاب صدها کارگر بنادر یونان مقابل مجلس این کشور
در اعتراض به طرح خصوصی سازی دولت صورت گرفتاعتصاب صدها کارگر بنادر یونان مقابل مجلس این کشورصدها کارگر بنادر یونان در اعتراض به طرح دولت در خصوصی سازی اداره بندر پیرئوس به عنوان بزرگترین بندر یونان جلوی پارلمان این کشور دست به تظاهرات زدند به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بینالمللبا اصلاح مصوبهای از سوی هیئت دولت سرمایه سازمان خصوصی سازی به سه و نیم برابر افزایش یافت
با اصلاح مصوبهای از سوی هیئت دولتسرمایه سازمان خصوصی سازی به سه و نیم برابر افزایش یافتبا اصلاح مصوبه از سوی دولت سرمایه سازمان خصوصی سازی به سه و نیم برابر افزایش یافت به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و داراییتاکید عضو کمیسیون اقتصادی بر توجه دولت به بخش خصوصیسازی
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۵۶ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت دولت نباید در خصوصیسازی دچار اغفال شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان حجت الاسلام محمد رجایی در جلسه کارگروه صنعت و معدن گناباد اظهار کرد دولت باید در مناطقی که ازنظر زیرسارئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد دو مصوبه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی/ نوسازی کامیونها تسریع میشود
رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داددو مصوبه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی نوسازی کامیونها تسریع میشودرئیس اتاق بازرگان ایران با اشاره به دو مصوبه امروز شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفت یکی از این مصوبات مربوط به شرکتهای تعاونی بود که براساس آن دولت در تغییرات مدیریتی شرکتافزایش مشارکت بانوان در اهدای خون نیازمند فرهنگ سازی است
افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون نیازمند فرهنگ سازی است همدان- ایرنا- مسول جذب خون سازمان انتقال خون استان همدان گفت افزایش مشارکت مستمر بانوان در اهدای خون نیازمند فرهنگ سازی است بهاره ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت به دلیل نیاز مداوم به خون و فرآوردهحمایت دولت از شهرکهای علمی و تحقیقاتی برای کمک به کریدورهای تجاریسازی
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۹ معاون علمی و فناوری رییس جمهور با حضور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با مسؤولان این شهرک به گفتوگو و تبادل نظر پرداخت سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در حاشیه این دیدار در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان با بیان این که در حال حاضررئیس شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل: رفع قوانین مزاحم تولید راهبرد تحقق اقتصادی مقاومتی است
رئیس شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل رفع قوانین مزاحم تولید راهبرد تحقق اقتصادی مقاومتی استرئیس شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل گفت رفع قوانین مزاحم از سر راه تولید و رونق اقتصادی راهبرد اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردهاند بههدف اصلی هفته بهداشت عمومی فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی است
هدف اصلی هفته بهداشت عمومی فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی است اهواز- ایرنا- فرماندار اهواز گفت هدف ازاین برنامه جلب مشارکت عمومی همسویی دستگاههای اجرایی و نزدیکتر شدن ارتباط مردم و دستگاهها در جهت ارتقاء سطح بهداشت عمومی و روحیه نشاط و شادابی در شهرستان اهواز است به گزارش روزیظرفیت سازی فرهنگی و اخلاقی اولویت کاری است
ظرفیت سازی فرهنگی و اخلاقی اولویت کاری است گرگان -ایرنا- معاون فرهنگی و روابط عمومی دادگستری گلستان در جمع رابطین فرهنگی حوزه های قضایی استان ظرفیت سازی فرهنگی و اخلاقی برای کارکنان را مهمترین اولویت کاری بیان کرد به گزارش ایرنا یوسفعلی عمرانی روز گذشته اظهار کرد براساس آمادبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل: پرداخت تسهیلات با بهره 25 درصد برای واحدهای تولیدی سم است
دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل پرداخت تسهیلات با بهره 25 درصد برای واحدهای تولیدی سم استدبیر شورای گفتو گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل گفت پرداخت تسهیلات با نرخ بهره 21 تا 25 درصد برای واحدهای تولیدی و صنعتی سم مهلک است و به یقین آنها را زمینگیر خواهد کرد بهمدیر کل میراث فرهنگی خوزستان خبر داد تقویت بخش خصوصی در توسعه گردشگری خوزستان
مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان خبر دادتقویت بخش خصوصی در توسعه گردشگری خوزستانمدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان از تقویت بخش خصوصی در توسعه گردشگری استان خبر داد افشین حیدری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد به منظور استفاده از توانمندیهای بالقرییس سازمان ثبت اسناد کشور: فرهنگ سازی لازمه اقتصادی مقاومتی است
رییس سازمان ثبت اسناد کشور فرهنگ سازی لازمه اقتصادی مقاومتی است دالاهو - قصرشیرین - ایرنا - معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت اقتصاد مقاومتی یکی از راه های مقابله با حربه های دشمنان به شمار می رود و فرهنگ سازی لازمه محقق شدن اقتصاد مقاومتی است به گزارششناخت مردم از فرهنگ ایرانی و اسلامی نیازمند الگو سازی است
شناخت مردم از فرهنگ ایرانی و اسلامی نیازمند الگو سازی است زنجان-ایرنا- یک کارشناس مطالعات فرهنگی گفت شناخت عموم مردم از فرهنگ ایرانی و اسلامی نیازمند الگوسازی است مونا کلانتری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود فرهنگ ایرانی و اسلامی ظرفیت های بسیار زیادی دارد و بهرمسیر سخت خصوصی سازی پرسپولیس/کارتون
مسیر سخت خصوصی سازی پرسپولیس کارتون ۱۳۹۲ ۱۲ ۴ - ۲۳ ۵۲طرح ملی ارزیابی عملکرد مناسب سازی دستگاههای دولتی در خراسان رضوی آغاز شد
طرح ملی ارزیابی عملکرد مناسب سازی دستگاههای دولتی در خراسان رضوی آغاز شد مشهد-ایرنا-مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت طرح ملی ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی در خصوص مناسب سازی محیط برای معلولان در استان آغاز شده است دکتر تهمینه شکیب روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا-