تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836878284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر مقدس در هنر هفتم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بازنمایی تجربه زیارت در روایت سینما
سفر مقدس در هنر هفتم
شاید رسول صدر عاملی مهم‌ترین کارگردانی باشد که به شکل سلسله‌وار و در یک سه گانه نه فقط مشهد که زیارت حرم امام رضا(ع) را دستمایه روایت خود قرارمی‌دهد.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، باورها و اعتقادات دینی اگرچه بیشتر سویه انتزاعی ـ حسی دارد اما در قالب مناسک و مراسم‌ مذهبی تجلی عینی یافته و به یک موقعیت کنش‌پذیر بدل می‌شود. از همین رو گاهی برخی گمان می‌کنند به تصویر کشیدن این عناصر و المان‌های بصری کنش‌های دینی یعنی ساخت یک فیلم مذهبی چون بازنمایی تجربه‌های انتزاعی و درون دینی، امر دشواری است.

 با این حال برخی از کنش‌ها یا مناسک مذهبی فی‌الذات واجد نشانه‌های دراماتیک بوده یا می‌تواند در خدمت بسط یک روایت نمایشی قرار بگیرد. زیارت از آن جمله است. سویه جمعی بودن زیارت و آداب و رسوم مرتبط با آن بستری ایجاد می‌کند تا قصه‌هایی در دل خود بپروراند.
زیارت کردن به دلیل تجربه دینی مشترک برای مخاطبان ایرانی فارغ از سویه دراماتیک بودنش واجد حس نوستالژی و عاطفی است که می‌تواند در خلق موقعیت و فضاهای حسی در فیلم‌ها نیز کمک کرده و با ایجاد امکان همذات‌پنداری، مخاطب را با قهرمان قصه همدل کند بویژه قهرمان‌های شکست خورده! واقعیت این است که در اغلب فیلم‌های ما زیارت با تراژدی گره خورده است، به این معنی که معمولا شخصیت‌های قصه در گرفتاری‌ها و موقعیت‌های تلخ و مستاصل شده زندگی خود به زیارت می‌روند البته این یک قاعده کلی نیست مثلا در فیلم‌ها مومن، قهرمان فیلم به همراه نامزدش در موقعیتی شاد و با حالی خوش به زیارت شاه عبدالعظیم می‌روند. با این حال و به‌رغم تعلق خاطر و دغدغه‌ای که مخاطبان ما به مناسکی مثل زیارت دارند کمتر فیلمسازان ما از این موقعیت در شمایل دراماتیکی اش بهره بردند و بیشتر به اقتضای قصه، مثلا سکانسی را به زیارت اختصاص دادند اما در این میان فیلم‌هایی هم هست که نگاه جدی‌تری به این مقوله داشته و حتی برخی بنیان درام خود را بر مبنای زیارت و موقعیت آن گذاشته‌اند. مثلا فیلم‌هایی مثل دو چشم بی‌سو، کیمیا، به آهستگی، در انتظار معجزه، شب، هر شب تنهایی و آسمان هشتم از آثار سینمای ایران است که داستانشان در مشهد روایت شده و بخش‌هایی از موضوع به زیارت و زائران حرم حضرت امام رضا(ع) مربوط می‌شود. اما شاید رسول صدر عاملی مهم‌ترین کارگردانی باشد که به شکل سلسله‌وار و در یک سه گانه نه فقط مشهد که زیارت حرم امام رضا(ع) را دستمایه روایت خود قرارمی‌دهد. او در سه فیلم شب، هر شب تنهایی و در انتظار معجزه قصه‌هایی را روایت می‌کند که در یک نسبت مستقیم و معنادار با مفهوم زیارت شکل می‌گیرد. در فیلم «شب» به کارگردانی رسول صدرعاملی که سال 1386 ساخته شد، داستان فیلم در مشهد می‌گذرد و در بخش‌هایی نیز شاهد حضور شخصیت‌های فیلم در حرم مطهر امام رضا(ع) و تحول شخصیتی آنها هستیم. گروهبان جوان که در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش است باید خلافکار باسابقه و فراری‌ای را به‌زندان بازگرداند، اما بارش شدید برف، نقل و انتقال را با اشکال مواجه یا متوقف کرده است. گروهبان چاره‌ای ندارد تا صبح روز بعد را با زندانی‌اش در مشهد بگذراند. او به سختی جایی را برای اقامت در یک مهمان‌پذیر پیدا می‌کند. در ادامه شب اما گروهبان مسموم و توسط مالک مهمانخانه به بیمارستان منتقل می‌شود، مهمانخانه‌دار که مرد میانسال پاکدلی است به خلافکار پیر اعتماد می‌کند تا او بتواند پیرزنی را که مشتاق سلامت همسر بستری‌اش در بیمارستان است، به زیارت امام رضا(ع) ببرد. پیرمرد بازمی‌گردد اما از زندانی خبری نمی‌شود. گروهبان و مهمانخانه‌دار در اوج پریشانی و ناامیدی به بارگاه امام رضا(ع) پناه می‌برند تا آرامش بگیرند. اما زندانی نیز تحت تاثیر زیارت خود از فرار منصرف شده و بازمی‌گردد. عزت‌الله انتظامی، خسروشکیبایی و امین حیایی بازیگران سه نسل سینمای ایران در این فیلم نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. رسول صدرعاملی در «هر شب تنهایی» هم بستر اصلی داستانش را در مشهد قرار می‌دهد. عطیه (لیلا حاتمی) نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیوست. او هر روز به پرسش‌های شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما او درگیر مناسبات خود و همسرش (حامد بهداد) است و مشکلی دارد که حل نشدنی است. در پایان این فیلم شاهد تحول شخصیتی و عقیدتی عطیه هستیم. «در انتظار معجزه» قسمت سوم این سه‌گانه است، درباره امیر و مهرانه، زن و شوهری که چشم دیدن یکدیگر را ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی آنها امانشان را بریده اما ناگزیرند یک شبانه روز یکدیگر را تحمل کنند. این زن و شوهر همراه دخترشان به مشهد می‌روند. در واقع زیارت یک سفر انفسی است که البته با سفر آفاقی هم همراه می‌شود و حرم، یک لوکیشن مقدس که در آن شخصیت قصه که معمولا قهرمانی شکست خورده و زخمی است به قصد التیام و آرامش خود آمده. گاهی زیارت بهانه و فرصتی می‌شود برای بازگشت به‌خویشتن و حتی گاه تحول اخلاقی شخصیت اصلی فیلم. فارغ از موقعیت‌های اخلاقی زیارت، خود زیارتگاه‌ها نیز از حیث بصری واجد کارکردهای زیبایی‌شناختی بوده و در خدمت پیام اثر قرار می‌گیرد. همچنین زیارتگاه به عنوان هدف فیلم و حسرت و آرزوی شخصیت اصلی واقع می‌شود و از پس آن قصه‌های جاده‌ای شکل می‌گیرد مثلا قهرمان قصه به قصد زیارت حرم امام حسین(ع) راهی کربلا شده و در طول مسیر تجربه‌های دراماتیکی را از سر می‌گذراند. عصر روز دهم مجتبی راعی به نوعی واجد همین ویژگی است. در قدمگاه محمد مهدی عسگرپور نیز قهرمان قصه با دخیل بستن به یک امامزاده و زندگی در آنجا به‌دنبال یافتن حاجت خود بود. ردپای زیارت را در بسیاری از فیلم‌ها می‌توان پیدا کرد اما در یک نگاه کلی کارکرد سینمایی زیارت رامی توان درچند مورد بازشناسی کرد. تجربیات روحی‌‌اخلاقی زیارت، سفر زیارتی و آئین و مناسک زیارت که با عناصر قصه و درام درهم تنیده می‌شود تا در نهایت زیارت در یک ساختار بصری بر دل مخاطب بنشیند.





تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن