تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803317377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد حیات وحش همدان طعمه ندانم‌کاری‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
حیات وحش همدان طعمه ندانم‌کاری‌ها
افزایش اسلحه شکاری در بخش غیرمجاز و حتی مجاز آن، بزرگ‌ترین عامل تهدید حیات وحش همدان به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: حیات وحش همدان طعمه ندانم‌کاری‌ها


به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، استان همدان دارای زیستگاه‌های متنوعی چون منطقه الوند در همدان و غینرجه و آقداغ در کبودراهنگ بوده و 6 منطقه حفاظت شده دارد. مناطق حفاظت شده استان شامل منطقه حفاظت شده لشگردر و گلپرآباد در ملایر، ملوسان در نهاوند، آلمابلاغ در اسدآباد، خانگرمز در تویسرکان و شراء در همدان است. با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست استان و گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن چند منطقه نیز از جمله تالاب شیرین‌سو، تالاب آبشینه، تالاب آقگل و منطقه تجرک به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده است. در مجموع 17 منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع با 219 هزار هکتار در سطح استان، تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد. وجود 306 گونه جانوری و یک هزار و 540 گونه گیاهی در استان نشان از تنوع زیستی غنی در سطح استان همدان دارد. اما وجود جانورانی چون کل و بز، قوچ و میش و... و 240 گونه گیاهی در معرض تهدید، خطر و آسیب‌پذیری تنوع زیستی استان نیازمند توجه خاص مسئولان و دوستداران محیط زیست به این امر است. در راستای پیگیری اقدامات انجام شده برای حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری استان و مشکلات موجود در این زمینه با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم.

* شکارچیان یکی از تهدیدات مهم گونه‌های جانوری استان مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به پوشش جانوری استان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: برحسب مطالعات صورت گرفته تاکنون 181 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 40 گونه پستاندار، 38 گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در سطح استان شناسایی شده است. قربانعلی محمدپور با اشاره به شناسایی یک هزار و 540 گونه گیاهی در سطح استان اظهار کرد: از این میزان 315 گونه دارویی، 30 گونه انحصاری استان و 240 گونه در معرض تهدید، خطر و آسیب‌پذیری قرار دارد. وی‌ یکی از تهدیدات پوشش جانوری و حتی گیاهی استان را شکارچیان غیر مجاز عنوان کرد و افزود: باید یک تعادل بین تعداد اسلحه‌های شکاری و ظرفیت زیستگاههای آزاد حیات وحش وجود داشته باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان داشت: در راستای این امر سازمان محیط زیست مصوباتی در نظر گرفته که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به صدور جواز برای اسلحه‌های غیر مجاز طی دو سال گذشته ادامه داد: این امر باعث افزایش تعداد قابل ملاحظه‌ای اسلحه شکاری در دست مردم شده است. محمدپور با اشاره به وضعیت زیستگاه‌های استان بیان داشت: در حال حاضر محیط زیست استان جوابگوی تعداد شکارچیان و اسلحه‌های مجاز از حیث کنترل نیست.

* تعداد اسلحه‌های شکاری موجود بیش از ظرفیت محیط زیست وی با اشاره به صدور پروانه شکار توسط محیط زیست تأکید کرد: در حال حاضر 100 عدد فشنگ در اختیار شکارچیان مجاز قرار می‌گیرد که در صورت استفاده یک دهم شکارچیان از این تعداد حجم عظیمی را دربر می‌گیرد. مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه بیشتر تیراندازی‌ها در مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پیگیری‌هایی در زمینه ارائه راهکار اساسی در خصوص نحوه صدور مجوز برای سلاح شکاری در سطح استان انجام شده است. وی با تأکید بر بررسی تعداد سلاح‌های مجاز در سطح استان یادآور شد: در کنار سلاح‌های مجاز تعدادی سلاح غیر مجاز نیز وجود دارد که امنیت تنوع زیستی استان را به مخاطره می‌اندازد. محمدپور ابراز داشت: در حال حاضر تعداد سلاح‌های موجود بیش از ظرفیت محیط زیست استان بوده و تأثیر منفی بر پوشش جانوری استان خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: ورود شکارچیان به محیط زیست استان علاوه بر پوشش جانوری بر پوشش گیاهی نیز تأثیر داشته و به آن آسیب وارد می‌کند.

*وجود 360 گونه جانوری و 1540 گونه گیاهی در همدان معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به پوشش جانوری و گیاهی در سطح استان اظهار کرد: بر اساس مشاهده تجربی 360 گونه جانوری شامل پرندگان، خزندگان، دوزیستان، پستانداران و ماهی‌ها در استان همدان وجود دارد. عادل عربی افزود: از گونه‌های جانوری دو گونه از پستانداران شامل کل و بز و قوچ و میش در طبقه‌بندی IUCN و رده آسیب‌پذیر قرار دارند. وی بیان داشت: چهار گونه پرنده نیز شامل عقاب طلایی، بالابان، میش مرغ و کرکس کوچک در خطر انقراض و سه گونه شامل دلیجه کوچک، میش مرغ و زرده‌بر در رده آسیب‌پذیر قرار دارند. معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان تصریح کرد: از خزندگان نیز دو گونه شامل افعی زنجانی و لاک‌پشت مهمیزدار در رده آسیب‌پذیر هستند. وی با اشاره به یک هزار و 540 گونه گیاهی در سطح استان ابراز داشت: این گونه‌ها از 511 جنس و 90 خانواده هستند. عربی با بیان اینکه 315 گونه از گیاهان استان جزو گیاهان دارویی هستند، یادآور شد: گیاهان دارویی نیز از 209 جنس و 71 خانواده تشکیل شده‌اند. وی با اشاره به پوشش گیاهی استان همدان گفت: 30 گونه گیاهی منحصراً مختص استان همدان و 210 گونه مختص ایران هستند.

*240 گونه گیاهی در معرض تهدید، خطر و آسیب‌پذیری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان همدان تأکید کرد: تعداد گونه‌های گیاهی در معرض تهدید، خطر و آسیب‌پذیر نیز در مجموع 240 گونه است. وی با اشاره به زیستگاه‌های استان اظهار کرد: 6 منطقه حفاظت شده به مساحت 61 هزار هکتار در سطح استان وجود دارد که عمدتاً به دلیل زیست دو گونه پستاندار شامل قوچ و میش و کل و بز حفاظت می‌شود. عربی ابراز داشت: حفاظت از مناطق به دلیل وجود این دو گونه جانوری همچون چتری در راستای حفاظت از سایر گونه‌ها است و باعث شده سایر پستانداران، پرندگان و... نیز در این زیستگاه‌ها مورد حفاظت قرار گیرند. وی ادامه داد: در راستای حفاظت از تنوع زیستی استان 11 منطقه با مجموع مساحت 158 هزار هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع معرفی شده است. معاون فنی اداره کل محیط زیست استان همدان تصریح کرد: مساحت مناطق تحت مدیریت استان شامل مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع، 17 منطقه و حدود 219 هزار هکتار است که 11.22 درصد سطح استان را شامل می‌شود. وی اضافه کرد: مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده سطح استان از نظر اکولوژیکی حائز اهمیت بوده و تحت مدیریت محیط زیست استان قرار گرفته است. عربی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از پوشش جانوری استان بیان داشت: یک بخش از اقدامات بحث حفاظت فیزیکی و حضور نیروهای یگان اداره کل محیط زیست همدان یا واحدهای تابعه در مناطق است.

*ضرورت فرهنگ‌سازی در حفاظت از محیط زیست وی با اشاره به بحث فرهنگ‌سازی ابراز داشت: این امر نیز در راستای حفاظت از محیط زیست و مناطق استان در اولویت قرار داشته و حائز اهمیت است. معاون فنی اداره کل محیط زیست استان همدان افزود: اداره کل محیط زیست استان در بحث آموزش نیز در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی با هدف مشارکت مردم در حفاظت از تنوع زیستی فعال است. وی با بیان اینکه مشکل اصلی در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش است،‌ گفت: در صورت آموزش و نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست در جامعه بسیاری از مسائل محیط زیستی در حوزه حیات وحش و تنوع زیستی حل می‌شود. عربی با اشاره به کمبود نیرو در سازمان محیط زیست استان همدان یادآور شد: 219 هزار هکتار منطقه در سطح استان در حال حاضر با 40 نفر نیروی یگان حفاظت می‌شود. وی تصریح کرد: با وجود تعداد کم نیروی یگان محیط زیست یک شکارچی متخلف به راحتی می‌‍تواند وارد منطقه شده و عمل مجرمانه خود را انجام دهد. معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان با بیان اینکه برخورد قاطع و اعمال جریمه بالا نیز در کاهش تخلفات مؤثر است، یادآور شد: این مهم مشروط بر دستگیری شکارچی متخلف است.

*افزایش اسلحه شکاری مجاز عامل آسیب به محیط زیست وی افزود: سازمان محیط زیست باید افزایش کمی و کیفی نیروها و استفاده از تجهیزات نوین در امر حفاظت از مناطق تحت مدیریت خود را مد نظر قرار داده و در راستای بحث فرهنگ‌سازی گام بردارد. عربی خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد افزایش اسلحه شکاری مجاز طی چند سال اخیر در سطح جامعه است زیرا این امر فشار سنگینی به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و تنوع زیستی کشور وارد می‌کند. وی با بیان اینکه صدور مجوز برای اسلحه شکاری باید با مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله نظارتی و نظامی کنترل شود، ادامه داد: روند این امر به محیط زیست آسیب وارد می‌کند زیرا هنوز بستر فرهنگی آن آماده نشده است. معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: از جمله اقدامات می‌توان به قانون صید و شکار در حوزه مناطق تحت مدیریت محیط زیست اشاره کرد که نتایج مطلوبی داشته است. وی با بیان اینکه در حال حاضر قوانین محیط زیستی اثرگذار و بازدارنده بوده و جرائم صید و شکار نیز سال قبل بازنگری و اصلاح شد، اضافه کرد: در صورت وجود نیروی انسانی کافی اجرای قوانین نیز به خوبی انجام می‌شود. عربی با اشاره به مشکلات مالی و هزینه‌ها تصریح کرد: از طرفی نیز مشکلات مالی و هزینه‌ها برای محیط زیست که یک دستگاه حاکمیتی است با همان قیمت آزاد برآورد شده و با توجه به بودجه ناچیزی که در اختیار این سازمان قرار می گیرد جوابگو نیست. وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع این موارد بر گشت و کنترل‌ها و نظارت‌های اداره کل محیط زیست تأثیرگذار گذاشته و این امور را  محدود می‌کند.







========== مریم صابری‌یگانه ========== انتهای پیام/89006/

92/12/06 - 12:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن