تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 5 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802045208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قلب بیمار معادن ایران/ رنجنامه کارگران البرز مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران گزارش میدانی مهر/
قلب بیمار معادن ایران/ رنجنامه کارگران البرز مرکزی
قائم شهر- خبرگزاری مهر: البرز مرکزی سنگ صبور کارگران سختکوش معادنی است که با رنج و زحمت فراوان و به عشق سرپا نگه داشتن قلب تپنده معادن ایران که اکنون بیمار شده است و یا برای گرامیداشت خاطره پدران فقیدشان که در این معدن جان سپرده اند، تلاش می کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، سال های نه چندان دور نساجی مازندران و شرکت البرز مرکزی دو نگین صنعتی مازندران که هزاران جوان مازندرانی در آن مشغول بکار بودند و سرمایه ای بزرگ برای استان و کشور بشمار می رفت، ولی چند سالیست که این 2 کارخانه بزرگ مازندران کم سو و کم فروغ شده است. بین سالهای 1310 تا 1312 زمانی که ایران مشغول راه اندازی خط راه آهن تهران -شمال برای جنگ جهانی اول بود، در شهر زیراب تراشه های ذغالسنگ یافت شد که وزارت اقتصاد وقت تصمیم به بهره برداری از ذغالسنگ با نام ذغال زیرآب را شروع می کند. بعدها بطور جدی آلمانی ها تصمیم به کار اکتشافی ذغالسنگ در این منطقه می کنند تا برق شهر زیراب بوسیله نیروگاه ذغالی تامین شود و با فرار رضاخان و جانشینی فرزندش، روس ها ادامه کار اکتشاف ذغالسنگ با روش کوره بلند در این منطقه را آغاز می کنند. در حال حاضر کارخانه ذغالشویی البرز مرکزی با 300 کارگر در دامنه های رشته کوههای البرز مشغول فعالیت است که هم کارگران و هم کارخانه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. سرکارگر کارخانه ذغالشوئی شرکت البرز مرکزی با بیان اینکه در بخش کارگاه 4 در مجموع 12 نفر در 2 شیفت کاری مشغول بکارند، گفت: سخت ترین مکان برای کار در کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی سوادکوه همین مکان است. زمان خدابخشی در گفتگو با خبرنگار مهر، عمده ترین مشکل کار در معادن را مشکلات تنفسی، سر و صدای زیاد و سختی کار عنوان کرد و افزود: با توجه به سختی کار کارگران معدن حقوق و مزایای این بخش طبق قانون کار است.

کاهش شمار کارگران شرکت وی با بیان اینکه نیروهای شرکت البرز مرکزی بصورت رسمی، قرارداد معین و پیمانی مشغول بکار هستند، اظهارداشت: بنده حدود 5 سال بصورت قرارداد معین در این معدن مشغول بکار هستم ولی از سال 79 در معادن طبس فعالیت می کردم. خدابخشی به تاریخچه درخشان البرز مرکزی در سال های نه چندان دور اشاره کرد و گفت: سال های گذشته ،بیش از 7 هزار پرسنل در این شرکت مشغول بکار بودند که اکنون به 300 پرسنل رسیده است. وی از مسئولین خواستار حفظ جایگاه تولید در این معدن شد و افزود: با سر پا بودن البرز مرکزی می شود بخش اعظمی از مشکلات اشتغال جوانان جویای کار استان را حل کرد. خدابخشی با تاکید بر اینکه کارگران البرز مرکزی با چنگ و دندان این محیط را حفظ خواهند کرد، اذعان داشت: البرز مرکزی میراث گذشتگان ماست و این معدن متعلق به آیندگان و فرزندان این مرز و بوم است باید در حفظ و توسعه آن همه با هم تلاش کنیم. مسائل ایمنی در کارخانه ذغالشوی البرز مرکزی رعایت نمی شود کارگر کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی با بیان اینکه اکثر کارگران مشکل تنفسی و ریوی دارند، گفت: مسائل امنیتی زیاد در این بخش رعایت نمی شود و کارگران با ماسک های معمولی در بین این همه دود و گرد و خاک مشغول بکار می باشند. نبی الله لطفی با اشاره به اینکه در برخی موارد میزان دود و سیاهی آنقدر بالاست که موجب بهم خوردگی حال کارگران می شود، اظهارداشت: با احداث کارخانه کک سازی در آینده نزدیک، برخی از مشکلات این معدن کاهش می یابد. وی با تاثر از مرگ غم انگیز پدر خود که از کارگران همین معدن بوده که بر اثر حادثه ای سرش از بدنش جدا شد، گفت: برای حفظ خون پدرم بر خود وظیفه می دانستم که با جان و دل برای توسعه البرز مرکزی همچون کارگران دیگر فعالیت کنم.

لطفی با اشاره به مدیریت خوب مدیرعامل جدید شرکت البرز مرکزی، اشاره کرد و افزود: در مدت کوتاهی که از فعالیت مدیرعامل جدید می گذرد الحق و الانصاف اقدامات شایسته ای در کارخانه صورت گرفت که امید داریم در آینده نه چندان دور  روزهای درخشان این شرکت را شاهد باشیم. وی بزرگترین دغدغه کارگران معدن را عدم امنیت شغلی بیان کرد و گفت: نمایندگان مجلس وعده و وعید های زیادی برای حل مشکلات کارگران دادند که متاسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفت. لطفی با اعلام اینکه روزی البرز مرکزی سرآمد معادن ایران بوده است، اظهارداشت: متاسفانه با خصوصی شدن این معدن، مشکلات آن نیز شروع شد. وی بیان کرد: از نظر اصولی معادن البرز مرکزی پاسخگوی 300 سال آینده در تامین ذغالسنگ خواهد بود، ولی با خصوصی سازی این معادن و بازدهی سریع این مسئله امکان پذیر نخواهد بود. لطفی، تاکید کرد: کارگران البرز مرکزی خواستار حمایت از سوی مسئولین استان و کشور می باشند که حداقل آن تامین امنیت شغلی است. روند تولید و کار در البرز مرکزی همچون گذشته است همچنین مدیر کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر 120 هزار تن کنسانتره نرم در این معدن تولید می شود، گفت: روند تولید و کار همچون گذشته در حال انجام است و با همت و تلاش کارگران تولید این معدن بخوبی صورت می گیرد. مرتضی صادق نژاد دلیل کمبود تولید در برخی مواقع را بموقع و یا کم رسیدن ذغال عنوان کرد و افزود: یکی از راه حل های رفع این موانع طرح تجهیز و آماده سازی معادن کردآباد بیان کرد. وی بیان کرد: بخش اعظم تولیدات معدن ذغالشوئی البرز مرکزی به کارخانه ذوب آهن اصفهان و زرند کرمان صادر می شود.

صادق نژاد با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات خوبی برای رفع مشکلات کارگران صورت گرفته است، افزود: طرح طبقه بندی کارگران، وضعیت درمانی وبازسازی تهویه معدن از جمله ی این اقدامات بوده است. البرز مرکزی قلب تپنده اقتصاد سوادکوه و مازندران است همچنین مدیرعامل شرکت البرز مرکزی سوادکوه با بیان اینکه ایران در زمینه تولید و ذخیره ذغالسنگ مقام خوبی در جهان ندارد، گفت: ذغالسنگ تولید شده در سال 2013 حدود 7.5 میلیارد تن بوده که سهم ایران از این میزان فقط یک میلیون تن بوده و همچنین ذخیره ذغالسنگ دنیا 800 میلیارد تن است که این ظرفیت در ایران 10 میلیارد تن است. خسرو فعالیان با بیان اینکه از سال 1350 نخستین معدن ذغالسنگ در منطقه کارمزد سوادکوه شروع به فعالیت کرد، افزود: با فعالیت این معدن تولید ذغالسنگ چیزی حدود 35 هزار تن بوده است. وی به رونق البرز مرکزی در دهه 70 اشاره کرد و افزود: در ابتدای دهه 70 بیش از 7 هزار نفر در شرکت مشغول بکار بودند و شرکت البرز مرکزی روند ثابتی را ادامه می داد. فعالیان با تاکید بر اینکه با مصوب شدن این قانون مبنی بر اینکه کارگر استخراج بالاترین ضریب کارهای سخت را دارد، اظهارداشت: با مصوب شدن این قانون تعداد زیادی از نیروهای انسانی از خط تولید خارج شدند و در همان سالها مجوز استخدام نیروهای جدید نیز حذف شد. این مسئول با بیان اینکه مزایا و حقوق کارگران افزایش ولی در قیمت ذغالسنگ هیچ تغییری ایجاد نشد، اذعان داشت: هزینه ها با درآمد شرکت هیچ همخوانی نداشت و آرام آرام تولید شرکت کاهش یافت. فعالیان با اعلام اینکه در آن سالها همه چیز خارج از اختیار مدیران بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت البرز مرکزی یک شرکت دولتی بوده و همچنین قلب تپنده اقتصاد مازندران و سوادکوه بوده، تصمیم گیری برای ادامه کار این شرکت کار ساده ای نبوده و برخی فشارها نیز مزید بر علت بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شرکت مبتنی بر کسب و کار اقتصادی نبوده، بلکه اشتغال منطقه، تامین زیرساخت ها و مواد اولیه مطرح بود، اذعان داشت: از آن به بعد بدهی های شرکت آغاز شد بطوریکه ظرف مدت 10 سال این رقم به 90 میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت البرز مرکزی سوادکوه اعلام کرد: دولت در البرز مرکزی بحث اشتغال را بیشتر از بحث اقتصادی بودن آن توجه کرد و تصمیمی برای انحلال شرکت صورت نگرفت. فعالیان با اشاره به اینکه داستان افزایش بدهی های شرکت تا سال 81 ادامه داشت، اذعان داشت: بحث واگذاری معادن البرز مرکزی به بخش خصوصی و اصلاح وضعیت دارایی های این شرکت مد نظر قرار گرفت. وی با بیان اینکه این شرکت برای آزاد کردن نیروهای انسانی خود تصمیم به واگذاری ساختمان های اداری و مسکونی شد، اظهارداشت:  طی سالهای 70 الی 81 بدلیل بدهی های شرکت نیروهای انسانی از 6 هزار نفر به 550 نفر تعدیل پیدا کرد. این مسئول بدهی فعلی شرکت را 86 میلیارد تومان به سازمان توسعه، شرکت تهیه و تولید و شرکت تولید فولاد بیان کرد و گفت: این شرکت ها در واقع صاحبان و پدر البرز مرکزی است که در حال حاضر بدهی های این شرکت مربوط به اینها است. فعالیان با اعلام اینکه پروانه های معدن البرز مرکزی به شرکت سامان سوادکوه واگذار شد، افزود: از سال 50 الی 80 تولید ذغالسنگ این شرکت 6.5 میلیون تن بوده یعنی به روایتی 216 هزار تن در هرسال است که با واگذاری معادن به شرکت سامان چیزی حدود 1.5 میلیون تن ذغالسنگ تولید شده است. وی تصریح کرد: تولید نسبت به گذشته، افت جدی نداشته ولی کیفیت همچون گذشته نیست.

این مسئول به معایب و محاسن واگذاری معدن به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: از محاسن این امر این بوده که تولید با مشکل مواجه نشده ولی استانداردهای لازم در این بخش لحاظ نشده است. فعالیان با اشاره به اینکه شرکت سامان همه خواسته های منطقه را برآورده نمی کند، اظهارداشت: در حال حاضر 120 میلیون تن ذخیره ذغالسنگ کک شو در استان بخصوص منطقه سوادکوه می باشد که این ظرفیت می تواند جوابگوی 300 سال آینده را بدهد. وی با بیان اینکه برای دور نشدن از نقطه اوج البرز مرکزی بنا شد تولید کک در استان مازندران صورت گیرد که کلنگ آن 10 سال پیش به زمین زده شد، گفت: در ابتدا بخاطر مسائل زیست محیطی با اجرای این طرح در استان مخالفت شد ولی با فشار نمایندگان مجلس حوزه انتخابیه در دور دوم سفر هیات دولت نهم به مازندران مجوز یک واحد کک سازی با رعایت زیست محیطی با ظرفیت 300 هزار تن صادر شد. وی اذعان داشت: بعد از کارشناسی های صورت گرفته، منطقه انجیرتنگه با نظر موافق سازمان محیط زیست برای احداث کارخانه کک سازی انتخاب شد.      مدیرعامل البرز مرکز ابراز امیدواری کرد با فعال شدن کارخانه کک سازی ظرفیت تولیدی معادن افزایش پیدا خواهد کرد و شرکت سامان می تواند نیروهای بیشتری را جذب کار و بخشی از مشکل اشتغال جوانان سوادکوه و مازندران را مرتفع کند. فعالیان خاطرنشان کرد: با راه اندازی این کارخانه می شود 3500 نفر نیروی مستقیم معادن را مجددا فعال کنیم و به آن دوران شکوفایی البرز برگردیم. فعالیان با اشاره به اینکه تنها خریدار و مشتری محصولات البرز مرکزی کارخانه ذوب آهن اصفهان است، اظهارداشت: در حال حاضر ذوب آهن به بخش خصوصی واگذار شده و این شرکت نیز در شرف واگذاری به بخش خصوصی می باشد.

نگاه یک نماینده نمی تواند نشانگر مشاغل سخت بودن برخی از فعالیت ها باشد همچنین نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طبق قانون کار افرادی که در قسمت اکتشاف معدن فعالیت می کنند جزء مشاغل سخت می باشند، گفت: نگاه یک نماینده نمی تواند نشانگر مشاغل سخت بودن برخی از فعالیت ها باشد بلکه طبق قانون و اقدامات کارشناسی این مورد صورت می گیرد. کمال علیپور خنکدار با اعلام اینکه اطلاعی از مشاغل سخت بودن قسمت ذغالشوی البرز مرکزی ندارم، اذعان داشت: در این زمینه برای قرار دادن این حرفه جزء مشاغل سخت می شود ورود پیدا کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارگران البرز مرکزی از عدم حضور وی در کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی گلایه کردند، گفت: از زمان فعالیت خود بعنوان نماینده مجلس در این حوزه انتخابیه، تاکنون 7 بار برای بازدید و رفع مشکلات با کارگران نشست داشتم و همچنین 3 بار بهمراه وزیر و معاون وزیر برای بازدید از این بخش حضور بهم رساندیم. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای ایجاد امنیت شغلی کارگران باید طبق قانون ورود پیدا کرد، اذعان داشت: طبق اصل 144 قانون اساسی واگذاری معادن البرز مرکزی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد. علیپور خاطر نشان کرد: برای برون رفت از ضرر و زیان شرکت قرار شد سهام البرز مرکزی در قالب بورس واگذار شود، که خود کارگران نیز می توانند از سهامداران این شرکت باشند.  




۱۳۹۲/۱۲/۹ - ۱۲:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن