تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819616430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانوی نارنجی اوکراین کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بانوی نارنجی اوکراین کیست؟


یولیا تیموشینکو مهم ترین نماد انقلاب نارنجی اوکراین و رئیس «حزب میهن» که در این کشور به «ملکه گازی» معروف است، در سال ۱۹۹۱ هیچ ثروتی نداشت، ولی اکنون و پس از گذشت بیست سال به زنی میلیاردر تبدیل شده است. در 20 سال اخیر بارها شاهد دست به دست شدن قدرت بین دو بخش شرقی و غربی اوکراین که به ترتیب زیر نفوذ روس گرایان و غرب گرایان بوده است بوده ایم. «لئونید کراوچوک» و «کوچمای» روس گرا جای خود را در سال 2004 به تیم طرفدار غرب یعنی ویکتور یوشنکو و یولیا تیموشنکو غربگرا دادند و آنان نیز انتخابات 2010 را دوباره به ویکتور یانکوویچ روس گرا سپرده و اکنون نیز دوباره غرب گرایان به ریاست تیموشکنو با عزل اجباری یانکوویچ از مقام ریاست جمهوری، روی کار آمده اند. در هر دوره، حاکمان تلاش کرده اند با روسیه و غرب به عنوان دو قدرت برتر جهان روابط متوازنی برقرار کنند. پس از سه ماه کشمکش و درگیری های خیابانی میان موافقان و مخالفان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا که از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی (۳۰ آبان) و درپی تصمیم دولت اوکراین برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا و خودداری از امضای پیمان آزاد تجاری با این اتحادیه آغاز شده بود، سرانجام صبح یکشنبه گذشته با اعلام عزل ویکتوریو یانکوویچ رئیس جمهور این کشور از مقام خویش و سپردن اختیارات او به «الکساندر تورچینوف» با عنوان کفیل ریاست جمهوری که از متحدان سرسخت و دست راست تیموشنکو نماد انقلاب نارنجی و نخست وزیر سابق این کشور، به نقطه ای رسید که می توان آن را «آغازی بر یک پایان» نام نهاد که هنوز روزهای سخت و دشواری را در پیش روی جامعه اوکراین قرار داده است. یولیا تیموشنکو کیست؟ خانم یولیا تیموشینکو مهم ترین نماد انقلاب نارنجی اوکراین و رئیس «حزب میهن» که در این کشور به «ملکه گازی» معروف است، در سال 1991 هیچ ثروتی نداشت، لیکن هم اکنون و بعد از گذشت بیست سال به زنی میلیاردر تبدیل شده است. او یکی از بزرگترین باندهای مالی و اقتصادی در اوکراین را مدیریت می کند. فساد مالی او و هم حزبی هایش به اندازه ای است که کمتر کسی می تواند در آن تردید کند. تیموشنکو در سال ۱۹۸۴ در رشته اقتصاد در زادگاه خود «دنیپروپتروفسک» دانش‌آموخته شد. وی در سال ۱۹۸۸ به همراه همسرش اولکساندر شرکتی را برپا کرد که پس از دستیابی اوکراین به استقلال در سال ۱۹۹۱، به قراردادهای دولتی روی آورد. خانم تیموشنکو در میان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ رئیس اتحادیه سامانه‌های انرژی اوکراین شد. در تاریخ ۴ فوریه سال ۲۰۰۵ پارلمان اوکراین با اکثریت قاطع با پیشنهاد رئیس جمهوری  یوشچنکو برای نخست وزیری تیموشنکو موافقت کرد. عضویت در اتحادیه اروپا، پیمان ناتو، آموزش و پرورش سکولار، احیای زبان اوکراینی و بازسازی سنت‌های ملی از مهم‌ ترین برنامه‌های تیموشنکو در مقام نخست‌ وزیری بوده است.

اکراین
   ۱۹ مهر ۱۳۹۰ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ دادگاهی در اوکراین، تیموشنکو را به اتهام تخطی از حدود اختیارات قانونی خود و صدور دستور امضا قرارداد انرژی میان اوکراین و روسیه که به گفته قاضی دادگاه حدود 190 میلیون دلار به اوکراین زیان زده بود، به هفت سال زندان محکوم کرد. این قرارداد انرژی در سال ۲۰۰۹ بین شرکت اوکراین نقت و گازتو و شرکت روسی گازپروم امضا شد. دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حتی پیش از برگزاری این جلسه دادگاه و صدور حکم خانم تیموشنکو درباره  احتمال دخالت‌های سیاسی در این پرونده ابراز نگرانی کرده بودند. برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا نیز گفتند که اگر چنین حکمی علیه یولیا تیموشنکو صادر شود، احتمال دارد که قراردادهای اقتصادی میان اوکراین و این اتحادیه را به خطر بیندازد. در ٢١ فوریه ٢٠١۴ (4 اسفند 1392) در پی ادامه درگیری های مخالفان و موافقان دولت اوکراین و تسخیر کاخ ریاست جمهوری توسط مخالفان، پارلمان این کشور با بازگشت به قانون اساسی سال ۲۰۰۴ موافقت کردند که این طرح با ٣٢۵ رأی موافق به تصویب رسید و راه برای آزادی تیموشنکو که دیگر پیرتر از دوران قبل از زندان به نظر می رسید، هموار شد. همچنین پارلمان اوکراین که ریاست آن در دست تورچینوف از متحدان پر و پاقرص تیموشنکو افتاد، به آزادی تیموشنکو از زندان نیز رای مثبت داد و در ساعاتی بعد در ٢٢ فوریه یولیا تیموشنکو از زندان آزاد شد. نخست وزیر سابق اوکراین، پس از آزادی از زندان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است در 25 می 2014 (3 خرداد 1393) در سراسر کشور برگزارشود، نامزد می شود. میلیادر گازی در اوکراین بر اساس مطالبی که تاکنون توسط کسانی که زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تیموشنکو را مطالعه و بررسی کرده اند، به شرح ذیل می توان تیموشنکو را معرفی کرد: کسی که یولیا تیموشنکو را از نزدیک دیده باشد، هیچ‌ گاه او را از یاد نمی‌برد. این زن سیاستمدار بیش از هر چیز به علت چهره خاص‌ اش در دنیا شناخته می‌شود.

اکراین
خودخواه و تشنه قدرت ادوراد لوکاس، کارشناس مسائل روسیه و نویسنده کتب‌ «جنگ سرد نوین»، «عملیات اسنودن» و «در میان بزرگترین فاجعه اطلاعاتی غرب»، تیموشنکو را فردی خودخواه و تشنه قدرت معرفی می کند که برای او اوکراین و مشکلاتش مفهوم چندانی ندارد، بلکه این زن تنها در اندیشه اثبات خود و رسیدن به آرزوهایش است. فساد مالی تیموشنکو از نگرانی های عمده  درباره  تیموشنکو وجود دارد، اشتراک میان منافع سیاسی و تجاری او است. تیموشنکو در دوران نخست وزیری «پاولو لازارنکو»، وزیر انرژی اوکراین بود. در آن دوران دو ساله و بنابر گزارش سازمان ملل، 120 میلیارد پوند از اوکراین به غارت رفت. لازارنکو  اکنون به اتهام پولشویی،‌ تقلب مالی و اخاذی به 9 سال حبس در آمریکا محکوم شده و در حال سپری کردن این محکومیت است. بنابر اسناد دادگاه،‌ لازارنکو برای تیموشنکو حق انحصاری داد که براساس آن، این زن توانست بر یک سوم صنعت گاز اوکراین و حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی تسلط داشته باشد. ماندن در قدرت آرزوی بزرگ تیموشنکو در سال 2004 همزمان با انقلاب نارنجی و اعتراضات علیه انتخابات ریاست جمهوری، مدعی پیروزی در آن شد، بنابراین به یکی از سیاسیون برجسته و مشهور جهان بدل شد. در سال 2005، او به عنوان نخست وزیر اوکراین منصوب شد. اما راه ها و روش های استکباری و سیاستگذاری های عجیب و غریبش نظر افراد زیادی را جلب نکرد. هنگامی که او به نخست وزیری رسید، اوکراین برای حل مشکلات گوناگونی که دامنگیرش بود، نیاز به پاره ای اصلاحات داشت. اما تیموشنکو به نوبه خود هیچ تمایلی برای  اصلاحات مورد نیاز یا چگونگی تحقق آن ها نشان نداد. برای او، سیاست تنها پیروزی و ماندن در قدرت بود نه بیشتر کردن تعداد رای دهندگان. تحت نخست وزیری او،‌ رضایت از انقلاب نارنجی از بین رفت و برای اوکراینی‌های ناامید و مأیوس این طور شد که به یانوکوویچ به عنوان رئیس جمهوری خود رأی دهند. دنیای سیاست حتی نقش خود را در زندگی شخصی تیموشنکو نیز نشان داده است. همسرش «اولکساندر» در سال 2012 پس از دستگیری به اتهام اختلاس و از میان بردن اسناد گمرکی از اوکراین گریخت و به جمهوری چک پناهنده شد.  تنها دختر تیموشنکو، «یوگنیا» نام دارد که در کالج اقتصاد لندن درس خوانده و‌ وفادارترین فرد به مادرش است که در طول دوران زندان مادرش در مجامع بین‌المللی حاضر و خواستار آزادی او شد. پس از آزادی هم در میدان استقلال کی‌یف در کنار مادرش ایستاده بود. استقبال از تیموشنکو پس از آزادی از زندان و حضورش در میدان استقلال چندان که باید پر شور نبود،زیرا بسیاری نمی‌خواهند او را بار دیگر در صدر قدرت ببینند. و اما کلام آخر این که شاهزاده گاز اوکراین آنقدر به منافع شخصی‌ اش فکر می‌کند و قدرت تحقیر مردم را دارد که بدون تردید می‌توان گفت  که در راه رسیدن به قدرت این بارهم شکست خواهد خورد.


پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن