تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803518756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایان حصر «بانوی نارنجی» اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/یکشنبه چهارم اسفند 1392 پایان حصر «بانوی نارنجی» اوکراین تهران-ایرنا-سقوط دولت اوکراین و در پی آن آزادی «یولیا تیموشنکو» رهبر معترضان از حصر، محور اصلی خبرها و یادداشت های روزنامه های امروز ایران بود.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه چهارم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** پایان حصر «بانوی نارنجی» اوکراین
سرانجام پس از چند هفته ها اعتراض و ناآرامی در اوکراین، معترضان به خواست خود رسیدند؛ «ویکتور یانوکوویچ» رییس جمهوری از کی یف پایتخت گریخت و یولیا تیموشنکو رهبر مخالفان و نخست وزیر پیشین، پس از مدت ها از حصر آزاد شد.
روزنامه های چاپ امروز هم خبرها و یادداشت های تحلیلی متعددی را به حوادث اوکراین اختصاص دادند. البته رویکرد روزنامه ها در پوشش اخبار و محتوای تحلیل ها را می توان به چهار دسته تقسیم کرد؛
دسته ی نخست روزنامه هایی بودند که پیروزی معترضان در اوکراین را با رویکردی مثبت بازتاب دادند و آن را حرکت این کشور در مسیر درست آزادی و دموکراسی دانستند؛
دسته ی دوم مطالبی بودند که سرمنشا سقوط دولت را در دخالت های آمریکا و غرب در چارچوب نزاع و رقابت آنها با روسیه دانستند؛
دسته ی سوم هم تلاش کردند در تفسیر حوادث اوکراین، نگاهی بینابینی و بی طرفانه داشته باشند و به سناریوهای پیش روی تحولات این کشور اشاره کنند؛
دسته ی چهارم نیز مطالبی بودند که سعی کردند فراتر از مسایل روز، به بررسی عمیق و ریشه ای فراز و نشیب های سیاسی در اوکراین بپردازند.
روزنامه ی «شرق» در گزارشی با عنوان «روز نارنجی» که به همراه عکس بزرگی از تیموشنکو در صفحه ی نخست این روزنامه چاپ شد، لحظه روبرو شدن وی با مردم را اینگونه گزارش داد: نشسته روی ویلچر با صدایی که از هیجان می لرزد، سخن می گوید. کلماتش با لحنی میان گریه و فریاد از گلو خارج می شوند. زندانی دیروز، امشب قدرتمند ترین زن اوکراین است. هنوز چند ساعتی بیشتر از گریز ناگزیر رییس جمهوری از کاخ ریاست جمهوری نگذشته است که «بانوی نارنجی» در میدان «استقلال» سرود آزادی و پیروزی سر داده است.
«انتخاب آگاهانه» عنوان سرمقاله ی شرق به قلم «الاهه کولایی» استاد دانشگاه تهران در تفسیر پیروزی مخالفان اوکراینی بود. در بخشی از این یادداشت با اشاره به پیشینه ی اعتراض ها در اوکراین آمده است: حمایت گسترده و همه جانبه آمریکا و عمق شکاف و تشدید اختلافات گوناگون میان ایالات متحده و روسیه، بر شدت تقاضای مردم اوکراین اثر گذار شد. حمایت علنی مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا هرچند موجب نگرانی شدید مقامات اوکراین و روسیه بود اما در عزم جدی غرب در حمایت از مطالبات آزادی خواهانه اوکراینی تبارها در این کشور اثری نداشت. بنابراین با وجود ناکامی فراموش نشدنی انقلابیون نارنجی کی یف، آنها همچنان برای دستیابی به آزادی های مدنی، آنگونه که در قانون اساسی این کشور مورد تصریح قرار گرفته، کوشیده اند. همچنین تلاش کرده اند از تضاد ها و تعارض های منطقه ای و فرامنطقه ای به نفع خود بهره گیرند و در نهایت، دولت روسیه و دولت روس تبار کی یف را به پذیرش خواسته های خود هرچند با هزینه های خونین و سنگین وادار کردند.
در ادامه ی این مطلب آمده است: به هرحال مردم اوکراین و رهبران مخالفان با توجه به تجربه های پیشین و به ویژه آنچه در دودهه پس از فروپاشی در همه جمهوری های استقلال یافته به ویژه خود فدراسیون روسیه شکل گرفته، نیک می دانند که دموکراتیک سازی در این کشورها، فرآیندی است طولانی و زمان بر و جز با ازمیان بردن میراث تمرکزگرایی برجای مانده از دوران اتحاد جماهیر شوری، توفیق نخواهد یافت. اگرچه این مسیر، ناهموار و پرچالش است اما به نظر می رسد اوکراینی تبارها پرداختن این هزینه و حرکت در این مسیر دشوار را آگاهانه انتخاب کرده اند.
در این میان روزنامه ی «رسالت» در مطلبی با عنوان «ماراتن خونین در قلب کی یف» ضمن اشاره به احتمال سرایت این اعتراض به دیگر کشورهای بحران زده ی اروپا، از نقش غرب در شکل گیری اعتراض های اوکراین سخن گفت و نوشت: به نظر می رسد بازی خطرناکی که غرب بر سر مسئله پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو آغاز کرد، از یک بازی سیاسی و نرم به یک بازی سخت و نظامی تبدیل شده است. در این خصوص می توان واشنگتن و اتحادیه اروپا را اصلی ترین مسببان خارجی تشدید بحران داخلی در کی یف دانست.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در یادداشتی با عنوان «سه سناریوی محتمل اوکراین» به بررسی آینده ی این کشور پرداخت.
«بحران، آشوب، جنگ داخلی و احیانا تجزیه»، « شکل گیری وضعیت مناسب تر دولتی با گرایش های اروپاگرایانه که ورود روسیه و درگیری هایی میان روسیه و غرب در اوکراین را به همراه دارد» و « سرکار آمدن دولت جدیدی که فعلا باید موضوع پیوستن به اتحادیه اروپا یا اتحادیه اروآسیایی را تعلیق کند» سه سناریویی است که اعتماد برای آینده ی اوکراین محتمل دانسته است.
روزنامه «اطلاعات» هم در یادداشتی با عنوان «دموکراسی علیه دموکراسی» سعی کرد نگاهی ریشه یی به فراز و نشیب های سیاسی در اوکراین داشته باشد.
اطلاعات نوشت: معترضان به دولت های عهدشکن برآمده از دموکراسی، چندان به یافتن رهبران جدید نمی اندیشند و این نقیصه شاید به این سبب پدیدار شده باشد که اصولاً مشخص نیست که معترضان، چند درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند. این فرق اساسی قیام های عدالت خواهانه با انقلاب است. اما هر چه هست، این بی توجهی، خطر بزرگی برای کشور ایجاد می کند. خبرنگاران رسانه های غربی که لابه لای جمعیت معترضان در میدان «استقلال» کی یف و دیگر شهرهای اوکراین می چرخند، اعتراف می کنند که بسیاری از تظاهرکنندگان در پاسخ به این سؤال که پس از «یانوکوویچ»، چه کسی را برای رهبری کشور می پسندید، چنان شما را هاج و واج نگاه می کنند، گویی این پرسش اصلاً برایشان مطرح نیست. شمار اندکی هم به فراخور حال، از «تیموشنکو»، «کلیچکو» یا «راستینیوک» یاد می کنند! این بی تفاوتی به پدیده «انتخاب»، سبب شده است که کشورهای دستخوش دگرگونی، همواره به دام رهبرانی بدتر از گذشته بیفتند و به پشت سر بنگرند و به یاد گذشته، آه بکشند و نتیجه، افکندن کشور به ورطه بی ثباتی، ناامنی، فقر و عقب افتادگی است.
این روزنامه افزود: البته سهم دولت ها در این ادبار، سنگین تر است. وقتی می گوییم «دموکراسی علیه دموکراسی»، از شمشیر دولبه ای یاد کرده ایم که می توانیم جایگاه خودمان را در برابر هر یک از لبه های آن انتخاب کنیم. واقعاً در جهان سیاست، کسی هست که نداند هرگاه تلنگری به دموکراسی در یک کشور وارد شد، بلافاصله سر و کله آمریکا و متحدانش در آنجا پیدا می شود؟

*** بازگشت ایران به جهان
بهبود شرایط اقتصادی ایران در سایه ی امضای توافق نامه ی ژنو میان ایران و کشورهای 1+5 سبب شد تا ایران دوباره در مسیر ارتقا و بازیابی قدرت اقتصادی خود قرار بگیرد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز نیز به آن اشاره شد.
روزنامه های امروز با در نظر گرفتن سیاست های اقتصادی جدید در کشور از اینکه دوباره ایران به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه ی اقتصادی پا به جهان می گذارد ابراز خرسندی کردند.
برخی از روزنامه ها این مساله را نتیجه ی امضای توافق نامه ی ژنو دانستند و برخی دیگر ضمن اذعان به این موضوع از باید و نبایدهای بهبود اوضاع قراردادهای نفتی سخن می گویند. در این میان برخی گزارش ها نیز حاکی از اشتیاق بازارهای اروپایی و آمریکایی برای پیوستن به ایران است.
روزنامه ی «آرمان» در سرمقاله ی خود با عنوان «شاهدی بر تمایل 1+5» حوادث هشت سال گذشته و سیاست های نادرست را نتیجه بحرانی شدن شرایط اقتصادی ایران دانست و درباره ی بازگشت ایران به میان قدرت های مطرح جهانی نکاتی را بیان کرد.
مهار تلاش های آمریکا برای محروم سازی ایران از حقوق هسته یی به واسطه ی توافق نامه ی ژنو، تلاش دولت یازدهم برای تعامل و شناخت هر چه بیشتر جهان امروز و ادامه ی مذاکرات وین از مسایلی بودند که آرمان آنها را زمینه ساز شرایط کنونی در حوزه ی اقتصاد ایران دانست.
آرمان در پایان نیز با اشاره به سفر پیش روی «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اروپا به ایران افزود: همین که این مذاکرات به زودی دنبال می شود و مسئول سیاست خارجی اروپا کا ترین اشتون به ایران می آید شاهدی بر تمایل 1+5 بر ادامه گفت وگوها و نیز دلیلی بر موفقیت رویکرد دیپلماسی دولت تدبیر و امید است.
روزنامه ی «قانون» هم با انتشار یادداشتی با عنوان «غول های نفتی و معمایی به نام قطر» علاوه بر اشاره به تصمیم ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی، موضوع «اصلاح قراردادهای نفتی» را مورد توجه قرار داد.
قانون نوشت: باید توجه داشت شکل قراردادهای سابق ایران جذابیت چندانی را برای خارجی ها به همراه نداشت و اتفاقا قبل از آنکه تحریم ها محکم شود و سبب منع حضور خارجی ها در ایران شود، این قراردادهای بیع متقابل بود که آنها را از ایران فراری داد. با توجه به این نکات توجه به مسئله مهم قطر در معادلات پیش رو از اهمیتی فزاینده برخوردار است.
قانون در ادامه از قطر به عنوان رقیب ایران در میدان پارس جنوبی یاد و عنوان کرد که باید قراردادهای جدید نفتی آن قدر دقیق و جذاب تدوین و طراحی شوند تا شرکت های نفتی به صرف سهامداری قطر از حضور در ایران انصراف ندهند .
گزارش امروز شرق نیز با اختصاص به این موضوع از تمایل هیات های تجاری اروپایی و آمریکایی برای حضور در ایران بدون توجه به فشار غرب خبر داد.
شرق نوشت: گویا نه هشدارهای «جان کری» موثر است و نه یک تُن آجر «باراک اوباما.» حالا دیگر فقط هیات های اروپایی اشتیاق رسیدن به تهران را ندارند؛ دو شرکت بزرگ هواپیماساز، موتور و قطعه ساز «بویینگ» و «جنرال الکتریک» آمریکا در پی آن هستند که برای فروش قطعات هواپیما به ایران از کاخ سفید مجوز دریافت کنند. به غیر از صنعت هوایی، در صنعت های زمینی نیز به گفته «حسین سلیمی» رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی، گروه هتل های زنجیره ای و آمریکایی «ماریوت» برای سرمایه گذاری در ایران ابراز علاقه کرده است.

*** گوشه و کنار حقوق و قضا
دیدار دیروز (شنبه سوم اسفند ماه) «حسن روحانی» رییس جمهوری با اعضای هیات های مدیره کانون های وکلای دادگستری ایران و نزدیک شدن به انتخابات این کانون سبب شد تا برخی از حقوقدانان کشور به این مناسبت یادداشت هایی را در روزنامه ها منتشر کنند.
برخی از روزنامه ها با بهانه قرار دادن این دیدار از رییس جمهور خواستند تا در جشن استقلال کانون وکلا شرکت کنند و انتخابات پیش روی کانون وکلا را گرما بخشد.
برخی دیگر نیز به حقوق دختران مجرد در حقوق شهروندی پرداختند و باید و نباید هایی در باره انتخابات پیش روی این کانون را مورد بررسی قرار دادند.
روزنامه ی شرق در یادداشتی با عنوان «رییس جمهور حقوقدان دعوت نمی خواهد» به قلم «نعمت احمدی» حقوقدان به اینکه روحانی پس از مصدق دومین رییس جمهوری حقوقدان است اشاره کرد و از وی به خاطر توجه به نظر حقوقدانان در تنظیم منشور حقوق شهروندی قدردانی کرد.
احمدی در پایان افزود: نگارنده بنا ندارم از رییس جمهور حقوقدان و وکیل دادگستری دعوت کنم که در جشن استقلال کانون وکلا شرکت کند بلکه توقع دارم با خبررسانی زودهنگام که رییس جمهورمحترم ساعتی را به همکاران وکالتی خود اختصاص خواهند داد و در جمع آنان حضور خواهند داشت باعث گرمی انتخابات پیش روی کانون وکلا و حضور حداکثری همکاران در انتخابات شوند.
«هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری در شائبه ها وارد نشوند» هم عنوان یادداشت مهمان روزنامه ی قانون بود.
نگارنده در این یادداشت به بهانه نزدیک بودن انتخابات کانون وکلای دادگستری به بررسی ماده یک آیین نامه لایحه استقلال و باید و نباید های انتخاب اعضای هیات مدیره پرداخت نوشت: جمع شدن مقام ناظر بر انتخابات و انتخاب شونده در یک شخص بی شک با اصل بی طرفی ناظر منافات دارد به ویژه آنکه این شخص رئیس کانون وکلا باشد. ماده یک آیین نامه به طور مطلق از ریاست کانون وکلا به عنوان رئیس هیات نظارت یاد کرده است. در فرضی که رئیس هیات مدیره کاندیدای هیات مدیره آینده نباشد به نظر می رسد ایراد قابل توجهی وجود نداشته باشد هر چند که بهتر است مقام مجری انتخابات با مقام ارشد اجرایی کانون متفاوت باشد تا آنکه شائبه استفاده از امکانات کانون وکلا به نفع جریان خاص در میان تشکل های کانون پیش نیاید.

*** ازدواج یا طلاق؟! مساله کدام است؟
مدت ها پیش طلاق به عنوان یکی از معضل های اجتماعی به شمار می آمد و تمامی جامعه شناسان و مسوولان کشور به دنبال علل و کاهش آن بودند، اما گویا امروز باید ازدواج نکردن و فراهم نبودن شرایط ازدواج برای جوانان را مهمترین معضل گریبانگیر این قشر از جامعه دانست که باید در کنار طلاق به بررسی دلایل و ارایه راهکار برای حل آن پرداخت.
روزنامه های امروز هم این موضوع را مورد نظر قرار دانند و به بررسی زمینه های پدیدآورنده طلاق و پیگیری برنامه های تسهیل ازدواج جوانان پرداختند.
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان چه شد؟» عزم تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تاسیس وزارت ازدواج و خانواده را پیگیری کرد.
رسالت در مخالفت با پیشنهاد برخی از نمایندگان برای تاسیس وزارت ازدواج و خانواده نوشت: اگر قرار است وزارت جدیدی فاقد اختیار و اعتبار لازم تاسیس شود، تکرار رویداد مشابه قبلی در مورد تاسیس وزارت ورزش و جوانان خواهد بود! چرا که مجلس محترم شورای اسلامی از یک طرف با تصویب ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه، اختیار سازمان ملی جوانان (وقت) را شدیدا کاهش داد و از طرفی دیگر هر چند گاه از این وزارت جدیدالتاسیس سئوال می شود چرا در مورد ساماندهی امور جوانان اقدام چشمگیری صورت نمی گیرد؟!
در مقابل یادداشت «طلاق چرا؟» ی روزنامه «ابتکار» ازمیزان نرخ طلاق در کشور خبر داد و به بررسی علل این پدیده پرداخت.
ابتکار نوشت: آمارها می گویند که در شهرهای بزرگ، 30 درصد و در میانگین کشوری 20 درصد از ازدواج ها در کمتر از چهار سال زندگی مشترک به طلاق می انجامد.این روزها هرگاه سخن از «ازدواج» به میان می آید، برخی انتهای آن را «طلاق» می بینند، زیرا عواملی این پدیده مبارک را دستخوش تغییرات جدی کرده است.
ابتکار در بررسی علل نیز به عواملی همچون روابط عاطفی میان زوجین، هم طبقه بودن، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تخطی از از مرزهای مورد قبول جامعه نظیر سنت، عرف، قانون اشاره کرد.

*** سلامتی زیر تیغ تبلیغ های ماهواره ای
افزایش قد در چند روز، کوچک کردن بینی با دستگاه، ترک اعتیاد در عرض یک هفته، قرص لاغری و کاهش 10 کیلویی وزن در یک ماه و هزاران عنوان اغواکننده دیگر از تبلیغ هایی است که روز به روز در شبکه های ماهواره ای گسترده می شود؛ بی آنکه به پیامدهای آن توجهی شود.
گزارش مفصل امروز روزنامه ی «ایران» با پرداختن به این موضوع نسبت به پیامدهای منفی توجه به تبلیغ های غیرواقعی پزشکی در شبکه های ماهواره ای هشدار داده است.
بر اساس این گزارش فروش قرص های افزایش قد! (که هیچ اثری ندارند و چیزی نیستند جز ویتامین و کلسیم و منیزیم...)، قرص های ضد چاقی (که غیرمجازند، بی اثرند، مضرند، پرعارضه اند، منسوخ شده اند و گران اند)، ابزار و ادوات مکانیکی لاغرکننده، لرزاننده ها، کمربندها، ژل ها، پمادها، کرم ها، دستگاه های شکل دهنده بینی و... که عموماً بی اثر (یا تأثیر موقت)، غیر علمی، غیرمجاز و بازاری هستند.
این گزارش در ادامه به مباحثی نظیر سودجویی، افراد غیرمتخصص، آرایشگاه های زنانه و مراکز غیر مجاز دارو اشاره کرد و در این میان از ضلع ششمی به نام مردم یاد کرد.
ایران نوشت: ضلع ششم این چند ضلعی نحس، خود مردمند. متأسفانه به علت ناآگاهی، بعضی از مردم عادی توسط چهار ضلع دیگر دیگر، مورد هدف و سوء استفاده قرار می گیرند و ندانسته خود وسیله ای می شوند برای تبلیغ ماهواره. بعضی از خانم های چاق از رژیم درمانی در دراز مدت خسته شده و به ستوه آمده اند، ناگزیر به شیوه های غیرعلمی و بازاری متوسل می شوند تا شاید بتوانند از این طریق مشکل دیرپای خود را حل کنند. غافل از این که این کار از چاله به چاه افتادن است. چاقی های اولیه و خانوادگی (ژنتیک) نیازمند درمان های درازمدت، رژیم درمانی، ورزش درمانی، روان درمانی و در صورت لزوم، هورمون درمانی زیر نظر متخصصان مربوطه در درازمدت است.
اصل رابطه ی عرضه و تقاضا نیز همیشه این نکته را به ذهن متبادر می سازد که اگر بازار تقاضا وجود نداشته باشد و تنها افراد برای حل مشکل های پزشکی خود به پزشکان متخصص مراجعه کنند، افراد سودجو نیز بازی با سلامت و زیبایی افراد را کنار گذاشته و راه های دیگری برای به جیب زدن سودهای هنگفت انتخاب می کنند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9283**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن