تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805607489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه تهران: کوشیار گیلانی افتخاری برای بشریت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه تهران: کوشیار گیلانی افتخاری برای بشریت است رشت - ایرنا - تاریخ نگار، ریاضیدان و اخترشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت : کوشیار گیلانی، ریاضیدان و اخترشناس پرآوزاه ایران افتخاری برای ایرانیان ، گیلانیان و تمام بشریت است.


ˈمحمد باقریˈ روز چهارشنبه در همایش ملی کوشیار گیلانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که کوشیار گیلانی را نباید تنها محدود به ایران و گیلان کنیم ، افزود : در زمان این دانشمند، مرزی بندی نبود بنابراین بزرگانی همچون کوشیار گیلانی متعلق به تمام بشریت هستند.
وی پیشرفت های علمی را مبتنی بر علم و دانش دانست و اظهار کرد : این پیشرفت علمی حاصل کار مشترک دانشمندانی از تمام تمدن ها شامل بابل ، مصر ، یونان و تمدن های اسلامی و اروپایی چند قرن اخیر است .
این تاریخ نگار ، ریاضیدان و اخترشناس ضمن قدردانی از دانشگاه گیلان در برگزاری همایش ملی کوشیار گیلانی خاطر نشان کرد : برگزاری همایش هایی برای شناساندن و معرفی بزرگانی همچون کوشیار گیلانی بسیار حائز اهمیت است .
وی یادآور شد : برگزاری همایش بزرگداشت هزاره کوشیار در فروردین 1367 در دانشگاه گیلان و برگزاری همایش امروز به مناسبت یک هزار و پنجاهمین سال تولد این ریاضیدان در دانشگاه گیلان، کاری ارزشمند در قدردانی از دانشمندان است.
باقری ادامه داد : تاکنون تعدادی از پژوهشگران ایرانی و خارجی به بررسی و مطالعه آثار و دستاوردهای کوشیار گیلانی پرداخته اند و کتاب ها و مقالاتی نیز در این زمینه به زبان های مختلف منتشر شده است .
وی به نامگذاری مراکز و نهادهایی در استان گیلان به نام کوشیار اشاره و بیان کرد : رصدخانه کوشیار گیلانی ، دبیرستان ، کتاب فروشی و موسسه آموزش عالی کوشیار از جمله این مراکز است .
وی زیج جامع را یکی از آثار کوشیار گیلانی نام برد و یادآور شد : زیج به معنای کتابچه نجومی حاوی جدول های عددی و روش هایی برای محاسبات نجومی است .
این تاریخ نگار و ریاضیدان با بیان این که کوشیار رساله ای به نام اسطرلاب دارد ، اظهار کرد : اسطرلاب ابزاری است که برای سنجش زمان ، تعیین موقعیت اجرام آسمانی و اوقات شرعی به عنوان ابزار نقشه برداری به کار می رفت که امروزه نمونه هایی از اسطرلاب در موزه ها نگهداری می شود.
وی از چاپ کتاب هایی از کوشیار ریاضیدان پرآوازه ایران خبر داد و بیان داشت : یک کتاب به نام ˈکتاب کوشیار گیلانیˈ زندگی و آثار این دانشمند در سال 88 و دو کتاب دیگر با عنوان ˈرساله اسطرلاب کوشیار گیلانیˈ و ˈسه رساله از کوشیار گیلانیˈ در چند روز گذشته چاپ شده است.
همایش ملی کوشیار گیلانی ریاضیدان و اخترشناس پرآوازه ایران روز چهارشنبه در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان گشایش یافت.
این همایش به مناسبت یک هزار و پنجاهمین سال تولد کیا ابوالحسن کوشیار از سوی دانشکده علوم ریاضی و با همکاری پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در محورهای فضاهای عملگری ، گراف های جبری و آثار و دستاوردهای کوشیار در حال برگزاری است.
از مجموع 36 مقاله ارایه شده به دبیرخانه همایش ، 23 مقاله پذیرفته شده که 17 عنوان مقاله در قالب سخنرانی و شش مقاله نیز به صورت پوستر در مدت دو روز برگزاری همایش ملی کوشیار گیلانی ریاضیدان و اخترشناس پرآوازه ایران ارایه می شود.
کیا ابوالحسن کوشیار بن لبان باشهری گیلانی، ریاضیدان و ستاره شناس گیلانی در پایان قرن چهارم و پنجم هجری زندگی می کرده است .
کوشیار گیلانی نقش مهمی در تاریخ ریاضیات داشت و کاربرد تابع تانژانت، شرح دستگاه موضعی شصت گانی و نوشتن اعداد صحیح و کسری برای نخستین بار از کارهای این ریاضیدان است. وی همچنین طراح ابزارهای اخترشناسی نیز بوده است.
کتاب اصول حساب هندی وی به زبان های مختلف ترجمه شده و در کتاب اختر شناسی خود زیج ستارگان ثابت را محاسبه کرده است.
کوشیار گیلانی از نخستین کسانی بود که جدول های مثلثاتی را تکمیل کرد.
رساله هایش در ستاره شناسی و اسطرلاب است و کتاب های زیج بالغ، مجمل الاصول فی احکام النجوم، کتاب الاسطرلاب و کیفیة عمله و اعتباره علی التمام و الکمال، رساله فی الابعاد و الاجرام، احکام سهمیات از دیگر آثار برجسته اوست. ک/3.
7286/695/506
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن