تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819440555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما دستوربررسی طرحˈسرباز صفرˈ در افغانستان را صادر داد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اوباما دستوربررسی طرحˈسرباز صفرˈ در افغانستان را صادر داد تهران-ایرنا- ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه بعد از چند ماه تلاش بی نتیجه برای تحت فشار قراردادن افغانستان به منظور امضای پیمان امنیتی دو جانبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد طرح ˈسرباز صفرˈ در افغانستان را بررسی کند.


به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اوباما روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با ˈحامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان و پیش از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در بروکسل این موضوع را به اطلاع وی رساند.
قرار است وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو از امروز (چهارشنبه) نشست دو روزه ای در بروکسل برگزار کنند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان مهم ترین دستور جلسه این نشست خواهد بود.
ˈمایکل او هانلونˈ کارشناس مسائل نظامی و دفاعی در موسسه ˈبروکینگز واشنگتنˈ معتقد است: زمان اعلام این خبر توسط اوباما نشان می دهد وی قصد دارد وضعیت را به خوبی برای اعضای ناتو تشریح کند؛ همچنین اوباما می خواهد به کرزی بقبولاند این بار ما در مورد گزینه خروج همه سربازان از افغانستان جدی هستیم.
رییس جمهوری آمریکا وعده داده است ماموریت بیش از دوازده ساله سربازان این کشور در افغانستان را در سال 2014 پایان دهد و از این پس تنها تعداد اندکی از سربازان آمریکایی برای آموزش سربازان افغانی و اجرای عملیات ضد تروریستی در این کشور بمانند.
کاخ سفید به روشنی بیان کرده است که بدون امضای پیمان نامه دوجانبه امنیتی هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان نخواهد ماند.
بر اساس بیانیه منتشرشده کاخ سفید اوباما در گفت و گوی تلفنی با کرزی به وی گفته است: از آنجا که او نشان داده علاقه ای به امضای پیمان نامه امنیتی دو جانبه با آمریکا ندارد، واشنگتن برای بررسی طرح احتمالی تکمیلی دیگری گام بر می دارد.
به گفته ˈجی کارنیˈ سخنگوی کاخ سفید اوباما در مورد موضع آمریکا در گفت و گو با کرزی بسیار صریح بوده است.
بیش از یک سال قبل واشنگتن و کابل پیمانی را تحت عنوان ˈتوافق همکاری راهبردیˈ امضا کردند که همکاری نظامی نیز بخشی از آن بود.
براساس قوانین آمریکا اگر سربازان این کشور بخواهند در منطقه ای از جهان مستقر شوند، باید مصونیت قضایی داشته باشند.
از این رو پس از امضای توافق همکاری راهبردی دو کشور توافق کردند در ضمیمه یا تکمیل آن، پیمان دیگری را موسوم به ˈپیمان نامه امنیتیˈ امضا کنند.
زمان در نظرگرفته شده برای امضای این توافق دو یا سه ماه انتهایی سال 2013 تعیین شد که به علت مخالفت های داخلی درافغانستان با آن تا کنون امضا نشده است. روابط کرزی با کاخ سفید از ماه نوامبر (آبان/آذر) متشنج شده است، وی در این زمان از امضای پیمان نامه امنیتی سر باز زد و آن را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یعنی 5 آوریل (فروردین 1393) موکول کرد.
ˈدانیل مارکیˈ یکی از محققان ارشد شورای روابط خارجی در این مورد گفت : اوباما در حال پیام رسانی به مخاطبان بسیاری از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) افغانستان، مقامات پنتاگون و دیگر کشورها در مورد خطرهای خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان است.
وی ادامه داد: اما این موضوع که آیا کاخ سفید به طور کامل موضوع گزینه خروج همه نیروها را بررسی می کند یا خیر، یکی از مسائل مورد مناقشه است؛ اما هنوز نمی توان گفت قطعی شده است. تنها طالبان در منطقه خواستار خروج همه نیروهای آمریکا از افغانستان است.
یک مقام ارشد پاکستانی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت : نیروهای امنیتی افغان بدون آموزش و حمایت نظامی آمریکا نمی توانند با شبه نظامیان داخلی مقابله کنند.
وی افزود: مقامات پاکستانی به مقامات آمریکایی گفته اند تروریست ها، قاچاقچیان و باندهای تبهکاری از خلا پیش آمده بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان استفاده خواهند کرد. آنها از دولت اوباما خواسته اند تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صبر کرده و بعد تصمیم بگیرند. همه 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وعده داده اند پیمان امنیتی دوجانبه با آمریکا را امضا کنند و آمریکا نباید اجازه دهد کرزی مانع از اجرای اقدامات آمریکا شود.
در حالیکه اوباما هنوز احتمال دست یافتن به توافق امنیتی با افغانستان را رد نکرده است، گفته هرچه امضای این پیمان نامه بیشتر به طول بیانجامد تعداد سربازان آمریکایی که در افغانستان باقی می مانند کمتر خواهد شد.
رابطه کرزی با آمریکا در سال های اخیر به تیرگی گراییده است، غیر از پرهیز از امضای توافق امنیتی با آمریکا و انتقاد از نقش آمریکا در افغانستان، وی با وجود مخالفت های آمریکا 65 زندانی را آزاد کرده که آمریکا آنها را تهدیدی علیه امنیت افغانستان دانسته بود.
ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس بعداز نشستی با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود گفت: دیدگاه ما با دیدگاه آمریکا در مورد خروج نیروها از افغانستان بسیار نزدیک است. ما از سال ها قبل در افغانستان همکاری داشته ایم، می خواهیم پیمان نامه امنیتی دوجانبه امضا شود.
‍‍ژنرال ˈفیلیپ بریدلاوˈ از نیروهای هوایی آمریکا و فرمانده ناتو گفت: بسیاری از کشورهای متحد آمریکا به دلیل زمان بندی های بودجه ای یا سیاسی نمی توانند بیشتر از این برای تصمیم گیری حضور نیروهای خود در افغانستان صبر کنند و اگر امضای پیمان نامه امنیتی دوجانبه بیشتر از این زمان ببرد، آنها باید حضور نظامی خود در افغانستان را به سال بعد موکول کنند.
آمریکا از ابتدای ماه فوریه (12بهمن) 34هزار سرباز در افغانستان داشته است که کمترین تعداد بعد از به قدرت رسیدن اوباما در سال 2009 به شمار می آید. آمریکا هنوز برنامه خروج نیروهایش از افغانستان را ارایه نداده است اما به طور کلی قرار بود این نیروها تا پایان سال جاری میلادی (دی 1393) افغانستان را ترک کنند.
یافته های یک نظرسنجی موسسه افکار سنجی گالوپ نشان می دهد حمایت مردم آمریکا از جنگ افغانستان به شدت کاهش یافته است. بر اساس این نظرسنجی که 19 فوریه (30 بهمن) منتشر شده است برای اولین بار بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 بیش از نیمی از مردم آمریکا مداخله نظامی واشنگتن را در افغانستان اشتباه می دانند.
بر اساس این گزارش تا 18 فوریه (29 دی) دو هزار و 310 آمریکایی از زمان حمله به افغانستان کشته و 19هزار و 650 تن زخمی شده اند. هزینه حمله به افغانستان بر اساس آمار و ارقام وزارت دفاع امریکا 516 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد تنها در نیمه نخست سال 2013 حدود یکهزار و 300 غیرنظامی افغان کشته و بیش از دو هزار و 500 نفر دیگر نیز زخمی شدند. بیشتر تلفات در جریان حملات شبه نظامیان روی داده بود.
همچنین براساس آمار موجود از سال 2001 تا سال 2011 حدود30 هزار نفر از غیر نظامیان افغانستان در اثر این جنگ کشته شده اند.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن