تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809665741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاد و تناسخ از دیدگاه شیخ شهاب الدین سهروردی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاد و تناسخ از دیدگاه شیخ شهاب الدین سهروردی تهران - ایرنا ، مسأله ی معاد و تناسخ از جمله مباحثی است که بسیاری از فلاسفه به ارائه ی رأی ونظر درباره ی آن پرداخته اند. شیخ شهاب الدین سهروردی ملقّب به شیخ اشراق از جمله حکمای ایرانی است که با براهین و استدلال های قوی به ابطال طریقه ی تناسخ رأی داده است.


شیخ شهاب الدین سهروردی ( 549 -587 ق) حکیم و فیلسوف ایرانی، ملقّب به شیخ اشراق که در جوانی به شهادت رسید از جمله حکمایی است که نظرات بی بدیلی را درباره ی معاد و مردود دانستن اعتقاد به تناسخ ارائه داده است . نوشتار زیر به استناداتی که از ˈ حکمه الاشراق ˈ وی گرفته شده ، پرداخته است.
تفاوت میان معاد و تناسخ ، یکی از نکات و سؤالات مهمی است که در ابتدای امر می بایست به آن توجه شود. در تبیین تفاوت این دو امر باید گفت که معاد انتقال روح از عالم شهادت به عالم غیب است در حالی که تناسخ انتقال و تردّد روح در همین جهان و بین بدن های مختلف است. یعنی در واقع در معاد ، انتقال از یک عالم به عالم دیگر صورت می گیرد در حالی که در تناسخ تعدّد عوالم مطرح نیست اگرچه اصل انتقال مورد تأکید است و برای این انتقال نقطه ی پایانی نیز متصور نیست.
به طور کلی درباره ی انتقال روح و تردّد آن در پیکرهای مختلف، براساس موقعیت ها و مناسبت های متفاوت، اعمّ از نورانی یا ظلمانی اصطلاحات خاصی در آثار حکما ذکر شده است . به طور مثال اگر روح آدمی از کالبد انسانی به کالبد حیوانی منتقل شود، به آن مسخ می گویند و اگر این انتقال از کالبد انسانی به نباتات باشد فسخ و چنانچه نفس به کالبد جمادات برود به آن رَسخ می گویند. نسخ یا تناسخ زمانی است که روح آدمی از یک انسان به انسان دیگر منتقل شود.
شیخ شهاب الدّین سهروردی در ˈ حکمه الاشراقˈ اذعان می دارد که بسیاری از حکمای قدیم به موضوع تناسخ اعتقاد داشته اند . وی در این کتاب، نظر بودا و برخی حکیمان شرق را درباره ی تناسخ و کیفیت و اقسام آن توضیح می دهد. شیخ اشراق هم چنین به دیدگاه برخی حکیمان مسلمان که در صحت و سقم تناسخ به برخی آیات وحی تمسّک جسته اند اشاره می کند، آیاتی مانند: ˈ کلّما نَضِجت جُلودهُم بدّلناهُم جُلوداً غیرهاˈ ( هرگاه پوست تنشان پخته شود و بسوزد آنان را با پوستهای دیگری جایگزین سازیم ) و یا آیه ی ˈ کُلّما ارادوا اَن یَخرُجوا منها اعیدُوا فیها ˈ ( بخواهند از آن (= آتش) بیرون بیایند به آن برگردانده می شوند) . هم چنین آیه ی ˈ و ما من دابةٍ فی الأرض ِ و لا طائرٍ بجناحیه الا اممٌ امثالُکُم ˈ ( هیچ جنبنده ای در زمین نیست و نه هیچ پرنده ای که به دو بال خویش بپرد مگر آنکه گروه هایی مانند شمایند. )
برخی فلاسفه و کسانی که با آثار سهروردی آشنایی داشته اند مانند صدرالمتألهین (ملاصدرا) گمان برده اند که شیخ اشراق در مورد تناسخ نیز به عقیده ی قدما متمایل بوده و در بطلان آن تردید روا داشته است، به نحوی که در کتاب تعلیقات ملاصدرا آمده است: ˈآنچه از ظاهر عبارت سهروردی در اینجا بر می آید این است که وی در مورد بطلان تناسخ تردید داشته و به طور قطع و یقین با این مسأله برخورد نکرده است.ˈ
شاید علت این امر که برخی را بر آن می دارد که فکر کنند سهروردی رأی ثابتی در نفی تناسخ ندارد از آنجا ناشی می شود که او به همان اندازه که براهین طرفداران تناسخ را ناقص می داند براهین مخالفان آن را نیز سست و بی اساس بشمار می پندارد. در حالی که سهروردی در باب تناسخ اظهار تردید نکرده و بطور قطع و یقین آن را باطل شمرده است. چرا که وی در همان اثرش ، خلاص شدن نفس و رهائی یافتن آن از جهان اجسام و ناپاکی های طبیعت را مورد تأکید قرار می دهد. و صراحتاً در این باب می گوید: کسی که بیشتر همّت خود را مصروف عالم نور و جهان آخرت نکند از تاریکی های طبیعت رهایی نمی یابد ولی کسی که بیشتر اندیشه ی خود را در عالم نور به کار گیرد و به کانون نور و حیات عشق بورزد به حقایق هستی واقف گشته و از ناپاکی های طبیعت پیراسته می گرددˈ.
کسانی که با اصول اندیشه های اهل تناسخ آشنایی دارند به خوبی می دانند که این سخن سهروردی مباین مبانی اندیشه ی تناسخ است و با آن سازگاری ندارد.
یکی از براهینی که شیخ شهاب الدین سهروردی در ردّ مسأله ی تناسخ مطرح می کند این است که وی موجود بودن نفس قبل از بدن را قبول ندارد و پیدایش نفس را منوط به شکل گیری بدن می داند. هم چنین وی معتقد است که ˈ نفوس آدمیان ، واحد به وحدت عددی نیستˈ بلکه ˈ واحد بالنوع ˈ است. زیرا به رأی وی اگر نفوس آدمیان به لحاظ عددی ، یکی بود در این صورت آنچه برای یک شخص معلوم و روشن بود برای سایر مردم نیز پوشیده نبود. از آن رو که ذات خود آگاه هر انسان ، به خویشتنِ خویش همواره به عنوان ˈ منˈ اشاره می نماید.
پیروان طریقه ی تناسخ بر این باورند که نفس ناطقه در مراحل نزول و هبوط خود ، نخستین بار در قالب پیکر آدمی فرود می آید و با اکتساب صورت های گوناگون و بر حسب موقعیّت های مختلف در پیکر سایر حیوانات و یا هر نوع پیکری اعمّ از نورانی یا ظلمانی انتقال می یابد.
در اینجا رواست که تعریفی کلی از نفس ناطقه نیز ارائه دهیم. نفس ناطقه موجودی است که دارای درجات مقامات متفاوتی است که البته حقیقت آن محدود به درجات نمی شود. یعنی همواره در حال طی درجات مختلف است و با پشت سر گذاشتن هر درجه مرحله ی جدیدی را جستجو می کند.
پس در واقع معتقدان به تناسخ باور دارند که نفس ناطقه اگر نتواند خود را به مقام کمال برساند و از مرحله ی نقص خارج شود ناچار در پیکر یک حیوان که با خلق و خوی وی سنخیّت دارد انتقال می یابد، ولی اگر همین نفس ناطقه مراحل کمال را پشت سر بگذارد از این جهان رها گشته و به منبع نور واصل می گردد. یعنی در نظر ایشان نفس ناطقه بطور کلی از مادّه و زمان مجرد است و از این امر نتیجه می گیرند که بدن مردگان محدود و متناهی نیستند.
در همین جاست که عمده ترین سؤال در برابر رأی باورمندان به تناسخ مطرح می گردد و عدم توانایی ایشان در اثبات تناسخ را نشان می دهد بدین نحو که آیا نفوس جدا گشته از ابدان متناهی اند یا غیر متناهی؟
در پاسخ به این سؤال دو فرض مطرح می شود یکی این که اگر فرض کنیم نفوس جداشده از ابدان ، محدود و متناهی نیستند در این صورت پذیرفته ایم که امور غیر متناهی به طور بالفعل تحقّق پذیرفته اند که این مسأله امری محال است. فرض دیگر این که اگر بپذیریم که نفوس جدا شده از ابدان متناهی اند در این صورت نیز بایستی حدوث نفس وابسته به حدوث بدن باشد که پیشتر استدلال سهروردی در ردّ این امکان را نیز بیان کردیم.
سهروردی بر اساس ذوق حکمت اشراق ، معتقد است که نفس یا همان نور مجرد مدبر، پس از فناء جسم ، معدوم نمی شود چرا که نور مجرد مقتضی عدم خویش نیست و الّا اصلا موجود نمی شد. بنابراین هنگامی که نور مجرد از ظلمات رهایی یابد به بقاء نور قاهر که علت اوست باقی می ماند و مرگ کالبد به علت بطلان مزاجی است که صورت می گیرد.
وی در باب معاد نیز در همان کتاب ˈحکمه الاشراقˈ بیان می دارد که هرگاه نفس با آگاهی از حقایق و عشق، نورانی شود از پلیدی های برزخ پاک می گردد و پس از مرگ، عالم نور را مشاهده می کند و اشراق هایی غیر متناهی از انوار اسپهبد بر او منعکس می شود. همچنین بیان می کند که احاطه بر لذّات روحانی نورانی در این عالم میسر نیست.
از دیدگاه شیخ اشراق ، کسانی که معاد را باور ندارند پس از مرگ قهر و غلبه ی خدا را مشاهده می کنند. قهری که هیچ چیز قادر به دفع آن نیست.
برگرفته از:
1- شعاع اندیشه و شهود در فلسفه ی سهروردی ، غلامحسین ابراهیمی دینانی، انتشارات حکمت ، تهران 1383
2- نور در حکمت سهروردی، سیما نوربخش ، نشر شهید سعید محبی، تهران 1383
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن